باقری: جمهوری اسلامی ایران از ستمدیدگان امریکا در مبارزه با نژادپرستی دفاع خواهد کرد

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران، شجاعانه و بی‌پروا از ملتهای مستضعف از جمله مستضعفان و ستمدیدگان امریکا در مبارزه با نژادپرستی دفاع کرده و خواهد کرد.

به گزارش مشرق، همزمان با هفته قوه قضائیه، علی باقری؛ معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه و مهدی حاج محمدی؛ رئیس سازمان زندانها با جمعی از سفرای کشورهای خارجی حاضر در ایران اسلامی دیدار کردند.

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه در این دیدار اظهار کرد: قرن‌ها پیش از آن که مدعیان حقوق‌بشر چشم به جهان بگشایند، پرچم قرآنی کرامت فرزندان آدم در دستان ملتهای مشرق زمین به اهتزاز در آمد.

وی ادامه داد: صدها سال پیش از آن که عبارت حقوق بشر در "ادبیات سیاسی" وارد شود، "مبانی حقوقی حقوق‌بشر" در قالب پیمان مالک اشتر از سوی امام علی (ع) ه جهانیان عرضه شد.

باقری خاطرنشان کرد: قرنها پیش از آن که کشورهای مدعی حقوق‌بشر به نقشه جغرافیایی کره زمین اضافه شوند، انسانهای ژرف‌اندیشی در این سرزمین اسناد مستحکمی برای صیانت از حقوق بشر تدوین کردند.

این مقام مسئول یادآورشد: حقوق‌بشر در این سرزمین نه تنها یک "محصول وارداتی" نیست، بلکه اغراق نیست چنانچه گفته شود که "حق مالکیت معنوی" مفهوم حقوق بشر به ملت ایران تعلق دارد.

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضاییه ادامه داد: انسان و صیانت از شأن او چنان جایگاهی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دارد که "کرامت‏ و ارزش‏ والای‏ انسان‏ و آزادی‏ توام‏ با مسئولیت‏ او در برابر خدا"، به عنوان یکی از پایه‌ها و ارکان ششگانه حکومت جمهوری اسلامی تعریف شده و بر این اساس حکومت موظف است تا شرایطی را پدید آورد که هر شهروند ایرانی به چنان توانایی دست یابد که خود مسئول رشد و ارتقاء و رهبری شود.

وی تصریح کرد: در جمهوری اسلامی ایران حقوق‌بشر مبنای سیاستهای کلان نظام در همه حوزه‌ها از جمله سیاسی، مدنی، اقتصادی، حقوقی، اجتماعی و فرهنگی و حتی امنیتی است تا جایی که ساخت، کاربرد و حتی نگهداشت سلاح هسته‌ای در ایران به دلیل اصل قرآنی حرمت نابودی حرث و نسل (انهدام انسان‌ها و طبیعت و محیط زیست) ممنوع شده است.

باقری اظهار کرد: قوه قضائیه به عنوان مرجع دادگری و دادگستری، در پرتو تعالیم دین اسلام و منطبق با اصول قانون اساسی و به منظور اجرای رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی، تلاش گسترده و مؤثری برای ارتقا و تحکیم نقش و جایگاه حقوق مردم در حکمرانی قضائی معمول داشته به گونه‌ای که رضایت مردم از دستگاه قضایی نسبت به سالهای گذشته رشد قابل ملاحظه و محسوسی پیدا کرده و به بیش از 70 درصد رسیده است.

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: در تدابیر و اقدامهای دستگاه قضائی جمهوری اسلامی ایران، صیانت از حقوق مردم در فرآیندهای حقوقی و قضائی جایگاه بسیار ویژه‌ای داشته؛ به گونه‌ای که در یک سال گذشته، بیش از یک سوم دستورالعملها، بخشنامه‌ها و آئین‌نامه‌های صادره توسط رئیس قوه قضائیه (بیش از 20 مورد) برای حمایت از حقوق شهروندی و تضمین حقوق مردم بوده است که در این میان "دستورالعمل حفظ کرامت و ارزشهای انسانی در قوه قضائیه" و نیز "بخشنامه اجرای عدالت و رسیدگی منصفانه به اتهامات مرتکبان جرایم سیاسی" از اهمیت ویژهای برخوردار است.

باقری خاطرنشان کرد: بر مبنای قانون اساسی، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر اساس "نفی هرگونه سلطه جویی و سلطه‌پذیری و نیز حمایت بیدریغ از مستضعفان سراسر جهان" بدون توجه به نژاد، رنگ، ملیت، دین و مذهب تنظیم می‌شود از اینرو جمهوری اسلامی ایران به محض پیروزی انقلاب اسلامی، روابط خود با دو رژیم نژادپرست صهیونیستی و آفریقای جنوبی را به طور کامل قطع کرد. این در حالی بود که بسیاری از کشورهای مدعی حقوق‌بشر، دارای روابط راهبردی با این دو رژیم بودند، امروز نیز جمهوری اسلامی ایران، شجاعانه و بی‌پروا از ملتهای مستضعف از جمله مستضعفان و ستمدیدگان امریکا در مبارزه با نژادپرستی دفاع کرده و خواهد کرد.

وی بیان کرد: ریشه فشار حداکثری رژیم امریکا علیه مردم ایران، اهتمام جمهوری اسلامی به استیفای کامل حقوق ملت ایران و نیز دفاع بی‌دریغ از حقوق ملتهای مستقل و "تحریم" بهای سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران در اصالت دادن به حقوق بشر و پرهیز از آلودگی آن به مطامع و منافع سیاسی است. از همین رو، در جنگها و تقابلهای متنوع در منطقه غرب آسیا در چند دهه گذشته از جمله تقابل ملت عراق و صدام، ملت فلسطین و اشغالگران، ملت سوریه و تروریستها و ملت یمن و متجاوزان، جمهوری اسلامی ایران همواره در طرف ملتها قرار داشته اما متأسفانه دولتهای مدعی نقض حقوق‌بشر در ایران از جمله بانیان و همبانیان قطعنامه اخیر شورای حقوق‌بشر، همواره حامی و پشتیبان دیکتاتورها، اشغالگران، تروریستها و متجاوزان بوده‌اند.

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه متذکر شد: تاریخ شهادت خواهد داد جبهه مقاومت اسلامی به فرماندهی سردار ایرانی سپهبد قاسم سلیمانی شجاعانه در مقابل تروریسم تکفیری و حامیان و پشتیبانان آن ایستاد و مقتدرانه از حقوق مردم منطقه اعم از مسلمان و مسیحی، شیعه و سنی، عرب و کرد و ترکمن دفاع کرد و بساط حکمرانی تروریستها در عراق و سوریه را برچید، ولی رژیم امریکا با ترور این سردار رشید ایرانی، انتقام تروریستهای شکست خورده را از جبهه مقاومت گرفت و بار دیگر ثابت کرد در تقابل میان تروریستها با ملتها منطقه، امریکا همواره علیه ملتها و همراه تروریستها است.

باقری افزود: صرف نظر از غیرقانونی و نامشروع بودن تحریمهای وضع شده توسط امریکا و در حال اجرا توسط دیگر کشورهای غربی، این تحریمها مصداق بارز نقض حقوق اساسی و بنیادین ملت ایران و از طنزهای تلخ تاریخ آن است که کشورهایی که به مسدودسازی دسترسی ملت ایران به سامانه‌های مالی و بانکی و جلوگیری از صادرات نفت ایران اکتفا نکرده بلکه حتی غذا، دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز مردم ایران را نیز تحریم کرده‌اند، مدعی حمایت از حقوق‌بشر در ایران هستند!

وی گفت: ملت بزرگ و با عظمت ایران در دوره شیوع ویروس کووید 19 نیز بار دیگر اصالت داشتن حقوق‌بشر و عدم آلودگی آن به ویروس سیاست را به اثبات رساند و سخاوتمندانه تجهیزات مبارزه با بیماری کرونا را حتی در اختیار کشورهای تحریم کننده جمهوری اسلامی ایران قرار داد تا حقوق بشر و نحوه رعایت آن را در عمل به آن‌ها بیاموزد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در پایان ضمن تشکر و قدردانی از حضور سفرا و نمایندگان سیاسی کشورها و همچنین هماهنگ‌کننده محترم دفتر سازمان ملل در تهران و همکارانشان، آمادگی ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران را به منظور توسعه همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه در زمینه‌های حقوقی و قضائی از جمله در عرصه ارتقای شاخصهای حقوق بشر اعلام می‌دارم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    0 0
    بسیار عالی . ما هم همکلام میشویم و از خواسته های مردم آمریکا که هفته ها در خیابان های آمریکا در برابر ستمکاری ها و بیعدالتی های ددلت تظاهرات میکنند پشتیبانی کرده و توفیق آنان را مسئلت داریم
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      0 0
      00:30 گل گفتی، خدا ان شاء الله بهشون توفیق بده!!
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    1 0
    ایران بهتره سکوت کنه با این سابقه
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      0 0
      10:47 توهم بهتره دهنتو ببندی با اون سابقه!
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    0 0
    قبل از اون هم توسط کوروش هخامنشی تدوین شده بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس