کد خبر 1087213
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۲
عقب‌نشینی کرونایی لیگ‌برتر فوتبال/ چرا تست‌ها نصف شد؟

در پی اعتراضات صورت گرفته، انجام تست کرونا در حین مسابقات لیگ‌برتر از پنج روز به ۱۰ روز کاهش یافت و طبعا هزینه‌ها نیز به همین میزان کاهش می‌یابد.

به گزارش مشرق، طبق جدیدترین تصمیم ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش پیرو برگزاری نشست‌های تخصصی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ابلاغیه معاونت بهداشت این وزارتخانه، قرار است تست PCR برای تیم‌های فوتبال هنگام برگزاری مسابقات هر ۱۰ روز یک بار انجام شود و علاوه بر این در صورت مثبت بودن تست PCR در ۲۵ درصد کل تیم (بازیکنان و کادر)، تیم مربوطه باید به قرنطینه برود.

در راهنمای گام دوم مبارزه با کووید-۱۹ (کرونا ویروس) فاصله گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط لیگ فوتبال که اوایل خرداد ماه سال جاری اعلام شد، موارد مختلفی در برگزاری لیگ فوتبال را مد نظر قرار گرفت که یکی از مهم‌ترین موارد آن انجام تست کرونا در زمان مسابقات بود که باید در فاصله زمانی هر پنج روز یک بار انجام می‌شد و با توجه به اینکه اعلام شد ۹ هفته پایانی لیگ برتر در ۴۵ روز برگزار می‌شود، بنابراین دوره زمانی انجام مسابقات لیگ برتر و انجام تست برابر و معادل هر پنج روز یک تست تلقی می‌شد که با اصلاحیه صورت گرفته از سوی ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش معادلات به هم خورده است.

نصف شدن تست‌ها به دلیل هزینه‌؟

نکته‌ای که در هنگام انجام تست کرونا به چشم آمد، هزینه انجام هر تست کرونا و سختی‌های مربوط به انجام این تست بود و در ابتدا قرار شد بعد از شروع تمرینات و ورود به فاز مسابقات، هر تیمی موظف است در بازه‌های زمانی پنج روزه که معادل با هر مسابقه یک تست بود، تست کرونا را میان تمام عوامل تیم انجام و نتیجه را به ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش ارائه کند و اگر مشکلی وجود داشت، از حضور فرد یا افراد مورد نظر تا زمان بهبودی جلوگیری به عمل آید.

بیشتر بخوانید:

چشم فولاد به دنبال جایگاه استقلال

در هر جلسه تمرین بیش از ۳۶ نفر نمی‌توانند شرکت کنند که شامل بازیکنان، کادر فنی فنی و سرپرستی، تدارکات و پزشکی است و با میانگین قیمت ۷۰۰ هزار تومانی تست PCR برای هر نفر، هر تیم باید معادل ۲۵ میلیون تومان در یک دوره انجام تست هزینه پرداخت کند و با توجه به اینکه به جای هر پنج روز یک بار، ‌ تست‌ها هر ۱۰ روز یک بار در حین مسابقات انجام شود، هزینه‌ها از حدود سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان کاهش خواهد یافت. ناگفته نماید که تاکنون تیم‌های لیگ‌برتری به طور متوسط سه بار تست کرونا انجام داده‌اند که باید به تعداد نهایی تست‌های کرونا در حین مسابقات اضافه شود؛ تست‌هایی که هزینه‌ها را حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان دیگر افزایش می‌دهد.

دوئل پول و سلامت

چندی پیش مهرزاد خلیلیان، سخنگوی ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش اعلام کرد که در حال پیگیری مسائل با همراهی معاون توسعه ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و پروتکل سلامت فوتبال در حال اصلاح و قرار است ساده‌تر شود.

به طور حتم سخت‌گیری‌های صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت و وزارت ورزش قطعا در شرایط شیوع ویروس کرونا به نفع سلامت ورزشکاران و عوامل باشگاه‌ها بود و در عین حال باید در مورد تیم‌هایی که بضاعت مالی کمتری داشتند چاره‌اندیشی می‌شد و در صورت امکان حمایت‌های لازم به منظور کاهش هزینه‌ها از سوی دستگاه‌ها و مجموعه‌های استانی مدنظر قرار می‌گرفت چرا که سخنگوی فدراسیون پزشکی ورزشی در پاسخ به اینکه برخی از باشگاه ها اعلام کرده‌اند توان پرداخت ندارند تصریح کرد که بودجه این فدراسیون از محل دریافت سرانه هایی که از آحاد جامعه ورزشی اخذ می‌کند بودجه ای در اختیار دارد که آن را اختصاص داده است به پرداخت هزینه های درمانی و نیز ارائه خدمات درمانی مناسب به تمام جامعه ورزش کشور و نه تنها فوتبالیست‌ها، بنابراین وظیفه فدراسیون پزشکی ورزشی فقط ارائه خدمات به ورزشکاران فوتبالیست نیست اگر چه فوتبالیست‌ها نیز جزو جامعه ورزشی کشور هستند و ما نیز به آن‌ها ارائه خدمت می‌کنیم.

در نهایت اما امید است که کاهش تعداد تست‌های کرونا و نصف شدن آن به تهدید سلامت ورزشکاران و کادر فنی و غیر فنی تیم‌ها و سایر دست‌اندرکاران برگزاری مسابقات منجر نشود چرا که در زمان اعلام پروتکل سلامت فوتبال ایران در اوایل خردادماه میزان مبتلایان روزانه کمتر برهه کنونی بود! حال سوال اساسی این است که چه اتفاقی رخ داده که تعداد تست‌های کرونا در حین مسابقات لیگ‌برتر به نصف کاهش یافته است و متولیان چنین تصمیمی را اتخاذ کرده‌اند؟ مساله‌ای که باید نسبت به آن پاسخگو باشند و توضیحات لازم را ارئه کنند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس