موشک کروز دریایی

علاوه بر نمونه های مشهور موشک‌های کروز زمینی و دریایی در دنیا که به موتور توربوفن مجهز هستند، امروزه تقریبا تمامی هواپیمای پیشرفته نظامی و غیر نظامی از این نوع موتورهای نسل جدید بهره می‌برند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، توسعه موشک های ضد کشتی مافوق صوت از جمله مسائلی است که برای کشورهای صاحب فناوری های خاص نظامی یا کشورهایی که دارای رقبا و دشمنانی با نیروی دریایی پیشرفته و مجهز به سیستم های پیشرفته پدافندی هستند، یک اولویت ویژه در سالهای اخیر بوده اما طراحی و دستیابی به دانش آن، موضوعی نیست که هر کشوری بتواند داعیه رسیدنش را داشته باشد. سرعت و برد بالا، قابلیت پرواز نزدیک به سطح آب خصوصا در فاز نهایی حمله، طراحی پنهانکار و داشتن سر جنگی قدرتمند با داشتن قابلیت برنامه ریزی برای انفجار در شرایط مختلف از جمله مشخصات یک موشک کروز ضد کشتی مناسب است.

بیشتر بخوانید:

رسیدن به «یاخونت» و «Meteor» ایرانی نزدیک و نزدیکتر شد/ نیروهای مسلح با «رم جت» بومی در آستانه دستیابی به تسلیحات هایپرسونیک+عکس

اما در روزهای اخیر امیر دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش در یک گفتگوی تلویزیونی در خصوص آینده موشک های ضد کشتی این نیرو، این گونه گفته است: در آینده نزدیک تولید موشک‌های سوپر سونیک را در دستور کار خواهیم داشت که در آن‌ها موتورهای جدید توربوفن بکارگیری خواهند شد تا با سرعت چند برابر صوت حرکت کنند.

پیش از ورود به بحث موشک های ضد کشتی بهتر است کمی در خصوص یکی از نکات کلیدی مورد اشاره توسط فرمانده نداجا یعنی موتور توربوفن صحبت کنیم. توربوفن نوعی موتور توربوجت است که در آن بخش بزرگی از هوای مکیده شده بدون رفتن به اتاق احتراق از روزنه انتهائی خارج می‌شود. توربوفن یک کمپرسورفن بسیار بزرگ در جلوی موتور دارد که نسبت زیادی از هوا پس از عبور از فن از فاصله بین فن و پوسته عبور کرده در انتهای موتور با گازهای داغ خروجی موتور یکی می‌ شوند و نیروی پیشرانه را افزایش می‌ دهد. توربوفن‌ها کارایی بهتری نسبت  به توربوجت های ساده دارند؛ زیرا به حجم زیادی از هوا که از فن عبور می‌کند شتاب داده می‌ شود و با توجه به هوای کمی که از هسته موتور عبور می‌کند، نیروی پیشرانهٔ زیادی تولید می‌کند.

نمایه ای از عملکرد کلی موتور توربوفن

موتورهای توربوفن و توربوجت در اعداد ماخ کم، ضربه ویژه بالایی دارند. این موتورها می‌توانند با تولید حرارت کم در مدت‌زمان طولانی با سوختی کم و نزدیک به سطح زمین به پرواز ادامه دهند. همین باعث می‌شود که امکان ردیابی آن‌ها توسط حسگرهای حرارتی یا رادارهای زمین بسیار کم باشد. امروزه تقریبا تمامی هواپیمای پیشرفته نظامی و غیر نظامی از موتورهای توربوفن بهره می برند.

سرعت مافوق صوت و پیشران توربوفن؛ تاکتیک نداجا چه خواهد بود؟

موتورهای توربوفن، خصوصا در اندازه های کوچک که برای موشک های کروز به کار می روند برای پروازهای طولانی و سرعت های مادون صوت به کار می روند. اگر بخواهیم به بعضی از موشک های کروز معروف در جهان که از موتورهای توربوفن بهره می برند، اشاره کنیم می توانیم به موتور مدل Williams F107 برای موشک های سری تاماهاوک، موتورهای سری 36MT برای موشک های سری KH-59M و یا مدل TRI-60 مورد استفاده در موشک های استورشادو یا RBS-15 اشاره کرد که نمونه های مشهور بهره گیری از این پیشران هستند.

موتور مدل Williams F107

موتور مدل TRI-60

تمام این موتورها برای موشک هایی با سرعت مادون صوت توسعه پیدا کرده اند و زمانی که یک موشک کروز ضد کشتی بخواهد -بر اساس صحبت فرمانده نداجا- با سرعت چند برابر سرعت صوت به حرکت بپردازد مشخصا نیاز به کمکی در مرحله آخر دارد. برای درک این مسئله می توان به یک مدل موشک روسی و تجربه آنها در این بخش نگاهی داشت. موشک کروز سری 3M-54 ساخت روسیه از خانواده کلاب در مراحل اولیه و میانی پرواز خود با سرعت زیر صوت پرواز کرده و در مرحله نهایی با کمک یک موتور راکتی به سرعتی نزدیک به 2.9 الی 3 ماخ می رسد. چینی ها نیز به نوعی با کپی کردن این موشک سری YJ-18 را وارد خدمت کردند. این موشک نیز در گونه ضد کشتی و در مراحل اولیه و ثانویه پرواز از سرعت زیر صوت و در مرحله نهایی نیز به صورت سوپرسونیک پرواز می کند.

موشک کروز 3M-54E ساخت روسیه

موشک کروز YJ-18 ساخت چین

بر این اساس می توان گمانه زنی کرد، کلیت طرح نداجا نیز به همین صورت خواهد بود که موشک تا قبل از وارد شدن به مرحله نهایی پرواز با سرعت زیر صوت و در نهایت با کمک یک پیشران راکتی به سرعت مافوق صوت دست پیدا می کند. این روش باعث می شود شناور مدافع در فاز ناگهانی به نوعی غافلگیر شده و احتمال برخورد به آن افزایش پیدا کند. این طور موشک ها در فاز اولیه و میانی در پرواز با سرعت کم و در ارتفاع پایین و کم بودن تشعشعات فروسرخ برای پنهانکاری تلاش کرده و در فاز آخر نیز به دنبال سرعت ناگهانی برای برخورد به هدف است. در عین حال با توسعه دادن موتورهای توربوفن و مصرف کمتر سوخت در آنها این موشک ها می توانند به بردهای بیشتر نیز دست پیدا کنند.

طبیعتا در سالهای اخیر و آینده نیز دشمن اصلی ما در آب های جنوبی، ناوشکن ها، رزم ناوها و ناوهای محافظ آمریکایی خواهند بود که همه آنها به سیستم کنترل تسلیحاتی ایجیس، رادارهای آرایه فازی سری SPY و مجموعه ای از موشک های پدافندی مثل سری استاندارد، RIM و توپ های چند لول دفاع نهایی مجهز هستند. البته شکستن این سد دفاعی با موشک های کروز مادون صوت ممکن بوده ولی کاری سخت است اما این تفوق، با داشتن موشک های ضد کشتی با سرعت مافوق صوت بسیار ساده تر بوده و طرف مقابل را بیش از آغاز هرگونه ماجراجویی به تفکر دوباره مجبور خواهد کرد. فراموش نکنیم که دکترین اصلی دفاعی جمهوری اسلامی ایران عدم شروع درگیری از طریق بازداندگی و ایجاد قدرت محافظ دفاعی است.

لذا مجهز شدن قوای دریایی کشور به همچنین موشکی از جمله عوامل بسیار سنگین وزن و مهم در توسعه توان بازدارندگی و دور کردن سایه جنگ از سر کشور خواهد بود. در عین حال توسعه موتورهای توربوفن در کشور یکی از مهم ترین گام ها برای توسعه جنگنده های نسل 4 و 5 در کشور خواهد بود و همچنین می توان از آن برای ساخت موتورهای توربوفن تجاری و توسعه هواپیماهای مسافربری نیز بهره برد. باید توجه کرد، در شرایط فعلی، برد موشک های کروز دریایی کشورمان به صورت رسمی حدود 300 کیلومتر اعلام و تست شده است، اما دستیابی به چنین موتورهایی می تواند علاوه بر آنکه سرعت رسین به اهداف مد نظر را با کاهشی چشمگیر مواجه کند، برد موشک های کروز را نیز به راحتی تا حدود 500 کیلومتر افزایش دهد که چنین بازوی بلندی، پشتیبان نیروی دریایی کشورمان در هر ماموریت دور و نزدیکی خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 77
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    31 8
    پس موتور رمجت ایرانی چه شد .باتوربوفن بسرعت مافوق الصوت رسیدن بسیار مشگله.. رمجت.. واسکرمجت.. منتظریمو بیتاب عزیزان جوانو دانشمند .دست بوستونیم هرچه زودتر رمجتو بسازید.مثل یاخونت.
  • الکلام الحق IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    45 20
    واقعا آدم این دستاوردهای غرورآفرین رو می بینه که حاصل تلاش بی وقفه متخصصین مخلص و انقلابیه که دارن از جون و دل مایه میذارن ، فقط درکنارش هزار بار آدم افسوس میخوره که اگر این 7 سال مملکت دست اصلاح طلبان نمی افتاد و اینچنین اقتصادش شخم زده نمیشد الآن در چه سطحی از پیشرفت همه جانبه ( هم نظامی و هم تمام عرصه ها ) بودیم و مردم در رفاه بالایی بودن نه فلاکت فعلی . خدا از اصلاح طلبهای بی همه چیز و غربپرست نگذره که بزرگترین صدمات و لطمات رو به زندگی مردم و پیشرفت کشور زدن
    • هادی IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      10 6
      واقعا گل گفتی همین اصلاح طلبا مملکت رو به این روز انداختن واقعا اقای رئیسی انسان مسئول و وظیفه شناسیه خدماتش در قوه قضائیه کاملا مشهوده
  • US ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    33 5
    بومی سازی س-۵۰۰، هایپر سونیک، قاره پیما، ماهواره زن و هوش مصنوعی.
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    26 3
    برای موشک هایپرسونیک سونیک نیاز به موتور رمجت هست... توربوفن به هیچ وجه در این زمینه کارایی نداره
  • آرش کمانگیر IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    25 2
    به نام خدا . سلام . تولید موشکهای کروز با موتور رمجت مجهز به بوسترهای راکتی جهت مرحله اول پرواز هم راحت تر و از نظر فنی ساده تر است و هم ارزان تر از یک موشک مجهز به توربوفن است .
  • FR ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    24 10
    روش اطلاع رسانی ما خوب نیست. داریم به همه یاد میدیم که میشه خیلی ارزون و کم هزینه قدرت نظامی شد.
  • شدقلی IR ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    7 4
    بارک الله
  • مغزمتفکر IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    17 10
    آواکس اوجب واجبات است مشرق این روزا خیلی فعال شدی)
    • آینده نگار IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      3 0
      نبودی چند وقت؟ مغز متفکر اصلی هستی؟
  • یاران ۳۱۳ IR ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    9 6
    به کوری چشم دشمنان داخلی و خارجی ان‌شاءالله روز به روز قدرت‌مندتر می‌شویم تا مقدمه‌ی ظهور حضرت بقیه الله الاعظم امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف باشد. ان‌شاءالله
  • IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    16 5
    چیزی که هست طرف آمریکایی هم هسته ای رو میخواد و هم موشکی و منطقه باید اینقد این آش رو شور کنیم که به همون نساختن بمب اکتفا کنن
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      16 3
      03:35 آفرین، ولی کیه که بفهمه! کسی قرار نیست آمریکا رو با بمب اتم بزنه، فقط باید اهرم های قدرت رو در دست و قدرت چانه زنی داشت تا دست از سرت بردارن!!!
  • IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    6 24
    تخریب محیط زیست حماقت است .
  • تیم مذاکره کننده برجامی US ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    17 16
    دوستان توجه کنید فاصله ایران با امریکا دو برابر فاصله کره شمالی با امریکا هست و اینطور نیست که اگر کره شمالی بتونه با ساخت یک موشک قاره پیمای 5500 کیلومتری امریکا رو بزنه ایران هم که فاصله اون با امریکا بیش از ده هزار کیلومتر هست بتونه با ساخت یک موشک قاره پیمای 5500 کیلومتری بتونه امریکا رو بزنه!..طبق محاسباتی که چند سال پیش دانشمندان امریکایی کرده بودن ایران باید یک موتور تک اتاقک یا دو اتاقکه با تراست حداقل 100 تن بسازه که برد اون موشک به بالای ده هزار کیلومتر برسه و بتونه به صورت عملیاتی و نه نمایشی به امریکا برسه!کاری که کره شمالی با ساخت موتور 100 تنی خودش کرد که هدفش هم نه زدن امریکا در عمل بود!..منظور از موتور هم یک موتور تک نازل هست نه اینکه شما مثل ماهواره بر سیمرغ یا سریر بیای 4 تا موتور 32 تنی رو با هم ورنیه کنید و یک موشک بسیار عظیم بسازید که باید از روی ریل حرکت کنه و از یک ایستگاه چند ده متری ثابت پرتاب بشه! اصولا ایران برای ساخت موشک قاره پیمای تاکتیکی که بتونه از لانچر های متحرک موشکی و مخفی خاک امریکا رو به صورت عملیاتی بزنه باید به سمت موتورهای سوخت جامد با تراست حداقل 100 تن بره..البته با تراست 80 تن هم میشه به 8 هزار کیلومتری رسید و قاره پیما ساخت اما هر قاره پیمایی موشک امریکا زن نیست! اصولا بازی کردن با کلمه قاره پیما کلا بیشتر یک جنگ روانی هست با هدف طیف مخاطب های پابلیک و عوام در دنیا این قضیه در ایران به دلیل سطح سواد پایین تر حتی بین اکثر مسئولین هم به شدت دیده میشه!..وگرنه بین قاره پیمای 5 هزار کیلومتری با قاره پیمای 10 هزار کیلومتری یا قاره پیمای سوخت مایع صاب سونیک یا سوپر سونیک با قاره پیمای سوخت جامد هایپر سونیک یک عمر فناوری فاصله هست! ایران اگر دنبال توازن قوا با امریکا به صورت متعارف باشه باید موشک های بالستیک بالای 11 هزار کیلومتر تا 16 هزار کیلومتری داشته باشه که بتونه با مانور از ضد موشک ها فرار کنه و عمق استراتژیک امریکا رو بتونه پوشش بده
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      21 11
      بنده خدا .... خبر نداری با قرار گیری ماهواره نور در مدار عملا این کارها که گفتی انجام شده...
    • تیم مذاکره کننده برجامی IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      11 5
      ماهواره بر قاصد که نور رو پرتاب کرد سه مرحله ای بود اون چیزی که میگن برای ماهواره برهای دو مرحله ای هست تازه بالای 150 کیلو به 700 کیلومتری یا رسیدن موشک به ارتفاع 3000 کیلومتری که با ضرب در 3 میشه 9 هزار کیلومتر
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      1 18
      چقد ور زدی خودت فهمیدی چی گفتی
    • حمید رضا IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      3 5
      داداش من اینایی که گفتی روسیه و آمریکا تازه بهش رسیدن بعد قرار نیست ما کشتار مردم آمریکا راه بندازیم با بمب اتم
    • تیم مذاکره کننده برجامی IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      6 2
      با تشکر از مشرق برای انتشار کامنت های بنده من فقط می خوام بگم هر قاره پیمایی امریکا زنن نیست! هر موشکی هم که بردش به امریکا برسه با موشکی که بتونه از ضد موشک ها با مانور دادن فرار کنه و عمق استراتژیک امریکا رو بزنه خیلی فرق داره حتی موشک 10 هزار کیلومتری هم در عمل برای امریکا تهدید جدی نیست باید رفت سراغ موشک های 11 تا 16 هزار کیلومتری مثل DF-5 چین در سوخت مایع
    • تو IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      3 2
      قرار نیست حتما آمریکارو بزنیم. نقظه ضعف آمریکا تو منطقه دوتاست. اسرائیل و عربستان...! اسرائیل ژاندارم آمریکا و عربستان هم گاو شیردهش. دغدغه اصلی آمریکا از دست دادن این دوتاست. اینهارو که دیگه با پهپاد که سهله با موشکهای کوتاه برد حزب الله و انصار الله هم میشه محو و نابود کرد!!!
    • احمد IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      7 2
      حالا کی خواست آمریک رو بزنه؟ خودشون افتادن به جون همدیگه. تازه هنوز هم جدی نشده. بذار اسلحه باز هاشون بعد از تحمل چند ماه کرونا گشنه بشن بیان تو خیابون بعد ببین چی میشه. ما موشک دقیق میسازیم برای پایگاههای اطراف ایران و ناوهاشون، بعد از جریان عین الاسد حالا حالاها جرات غلط خاصی ندارن.
    • تیم مذاکره کننده برجامی IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      9 1
      امریکایها موقع ترور حاج قاسم ناوشون رو از برد موشک های ایران خارج کردن!..حمله به لیبی هم در زمان اوباما توسط ناتو و امریکا از خارج از برد موشک های قذافی انجام شد!..این استراتژی حمله به همسایگان به جای زدن امریکا همان نقشه اسراییل هست آنهم وقتی که یک صد برابر اروپا ما با همسایگان تجارت داریم! دیدی که بعد حمله به عین السد بعضی ها و سنی ها چه بلایی سر دولت شیعه عراق آوردن و اون رو بهانه این حمله سرنگون کردن!...با فناوری نقطه زن یه قاره پیما می تونه یک ناو هواپیمابر یا پالایشگاه رو در امریکا بزنه اون موقع در تهدید ایران به زدن پالایشگاه ها و پتروشیمی ها بیشتر فکر می کنن!
    • سرباز IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      4 1
      داداش کجای کاری قلب آمریکا رو می تونیم با موشک 300 کیلومتری هم توسط حزب الله بزنیم آمریکا یعنی سرمایه دار صهیونیست که جونش به جون اسرائیل وابستش تازه با قاره پیما میشه تا غرب اروپا رو زد که یعنی سه متحد اصلی آمریکا بعدشم با یه ناو جنگی که تا جبل الطارق بره و یه قاره پیما میشه کار رو تموم کرد
    • مجتبی IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      6 2
      امریکا که خیلی وقته فتح شده اگر امریکا در مریخ هم پایگاه بسازه ایران با پهپاد زحل میتونه پایگاه در مریخ را هم نابود کنه.
    • تو IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      6 2
      همه اینها به کنار. یه زیردریایی ما تا نزدیک مرزهای آمریکا بره. آمریکا بی دافع ترین کشور دنیاست. مگه آلمانیها تو جنگ جهانی این کارو نکردن؟ فقط شانس آوردن که او نیروهاشون وقتی رسیدن به آمریکا ترسدین و خیانت کردن و الا الان نه از تاک اثری مانده بود و نه تاک نشان. آمریکا آنقدر پوشالی هست که حتی از مردم خودش هم میترسه و دارن با هر وسیله ای اوناهرو می کوبن. آمریکا به پایانش داره نزدیک میشه انشاءالله
    • نمو RU ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
      2 0
      بسیار نظر جالبی بود اما...زیاد با علوم نظامی و غیر نظامی سازگار نیست بزارین از اخر ب اول جواب بدم خدمتتون...اول اینکه تکنولوژی های های تک برای پرواز هایپر سونیک نهاااایتا تا ۵ سال اینده ب مرحله ی (( عملیاتی )) میرسه..و الان هم در حال ازمایشات هستن.. ضمن اینکه شما درین پرواز در جو زمین و برد تلفیقیه افقی رو فقققط مطرح پکنین ک ...بیشتر برای موشک ها و سلاح های کروز و نهایتا بالستیکه میان برد و کوتاه برده! در مورد قاره پیما یا همون icbm اینترکانتیننتال بالستیک میسایل.....در نوع قاره پیما دگ شما نهایتا ۷۰۰ کیلومتر برد در جو زمین (( که حدود ۳۰ کیلومتره ارتفاعش تا لبه فضا)) و ۷۰۰ کیلومتر هم برای رسیدن ب ارتفاع منسب برای برد بیشتر..هست که کمی مشکله..((( ک با فرستادن ماهواره ها مون ب ارتفاع مدار پست و مدار های میانی...))) عممملا ثابت شد ک موشک سیمرغ (( ک در اصل یک icbm)) قاره پیما هست ..متونه یک محموله چند صد کیلوگرمی رو..ب مدار بالاتر از پست پرتاب کنه!!! چون ..از اونجا ..دیگه عملا شما متونی با استفاده از یک کپسول هوای فشرده یا کپسول اتش نشانی ...هزاران کیلومتر رو طی کنی))... و برااااحتی به امریکا برسی.. با انفجار یک کلاهک مینیاتوری و ضعیف هسته ای در استراتوسفر بالای ایالات متحده‌...و ایجاد پالس های الکترو مغناطیسی..عملا امریکا دچار اسیب های زیرساختی وحشتناک میشه .((( که البته نه ما داریم سلاحش رد نه این کار صحیحه و نه انسانی ))! اما اگگگر مجبور باشیم،قطططعا دیدیم ک توانایی و اراده و ابزارش رو..((((( داریم )))))! ضمن اینکه مشکل ما...نداشتن دانش نیست!!!! مشکل بیشتر نداشتن بودجه و اعتبار برای سازمانها ی دانش بنیان و نخبه ها هست ک بتونن دانش رو به ابزار و تکنولوژی تبدیل کنن!و اکککثر این قضایا هم،به اقای روحانی و ...دورو بودن و خیانت ها هست ک داره جلو چشم مردم و رهبریه ایران انجام میشه!!! مثلا نمونه ش بودجه ((( سپاه پاسداران ))) ک الان بدون جهت گیری و صادقانه: پرسرعت ترین و محکمترین و کاراترین مرکز تولید تکنولوژی های نظامی و غیر نظامی هستش!! اما از زمان قدرت گرفتن شیخ ...ی،بودجه اون از نصف هم کمتر شده و باز هم داره کمتر میشه،وگرنه به تکنولوژی هایی رسیده بودیم ک،موتورها و ایرودینامیک برای پرنده های هایپر سونیک و ملزوناتش ک بقول شما یک عمر مونده برسیم رو الان داشتیم و بیشتر.
    • رحمت عیدی IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
      0 0
      از کرامات شیخ ما اینست شیره را خورد و گفت شیرین است!!! عجب اسمی هم داری جناب شیخ،خب معلومه که با بالستیک۵۵۰۰km نمیشه برد ۱۰۰۰۰km رو زد،اون محاسبات آمریکاییها هم اگر راست باشه واسه آدمهایی مثل توئه،همانطور که داشتن قدرت و فناوری هسته ای الزاما به معنای داشتن بمب و کلاهک اتمی نیست داشتن قدرت و فناوری موشکی هم الزاما به معنای داشتن بالستیک قاره پیمای اتمی نیست چراکه صرف داشتن فناوری هسته ای و غنی سازی در هر دونوع برای ایران نقش بازدارندگی اتمی داشت که تیم مذاکره کننده آنرا به فنا داد! و همینطور سطح فعلی فناوری موشکی هم آورده غیر قابل انکار بازدارندگی دارد به ویژه اینکه منافع دشمن اصلیش آمریکا در محدوده۲۵۰۰ کیلومتری برد موشکی اش قرار دارد مثل پایگاههای نظامی آمریکا دورتادور ایران،اسرائیلِ گروگان ایران،شاهراههای حیاتی انرژی و ...،ضمنا بطور عملیاتی داشتن بالستیک قاره پیما با کلاهک متعارف نه باصرفه است نه ارزش چندان بازدارندگی دارد که اگر قدرت هسته ای ما سر جایش بود آنوقت قاره پیما هم دارای ارزش بود فارق از انگیزه استفاده،پس منافع فعلی آمریکا که در دسترس ایران است دارای ارزشی برابر با خاک آمریکاست و ارزشِ بازدارندگی به همان اندازه داردکه نمود آنهم ترس نظامی آمریکا از ایران است،ضمنا آنهایی که در ایران باید بدانند بالستیک قاره پیما چطور باید باشد میدانند شما هم لازم نیست با آن اسم رسوایت ماهیگیری سیاسی بفرمایی آنهم در پوشش مسائل نظامی،دیگه ملت اونجوری هم که تو فکر میکنی بیسواد نیستن کور هم نیستن که نمایش ۷ساله تیم مذاکره کننده رو ندیده باشن
  • IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    11 3
    خداقوت رزمندگان دلاور نیروهای مسلح به خصوص ارتشیان مقتدرنگهبانان کشورعزیزم ایران درودورحمت خدابرشما
  • IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    11 5
    به کوری چشم هر آنکس که نتواند دید
  • IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    18 55
    موشک درست کردن هنر نیست هنرمندید اوضاع مملکت را سامان بدید موشک ویرانگر امریکا خیلی وقتی هست که بر اقتصاد کشور فرود امده شما جبهه مبارزه را گم کرده اید امریکا در جبهه اصلی پیروز نشسته و شما در تاریکی سردرگم هستید و دلتان خوش به موشکهای شرقی یا شاید هم نان شما در این کارها است
    • ناشناس IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      19 20
      شما جبهه نظر دادنت رو اشتب گرفتی برو ب دولت جونت بگو سامان بده اون وقتی ک رای میدادی باید فکر میکردی
    • علی محمدی IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      21 2
      در ایران نیازی به هوجی گری امثال شما نداریم این تکنولوژی ساخت تسلیحات فوق العاده برای کشور سود آور است و معاملات بسیار مناسبی هم داشته اند که به دلایل اطلاعاتی امکان اطلاع رسانی نیست، بنا بر گزارشات خود پنتاگون و ایالات متحده که جنابعالی و دوستانتان سینه چاک آنهایید ایران در سال ۲۰۰۶ فقط ۲۵۰ میلیون دلار صادرات مخفیانه تسلیحات به کشورهای هدف داشته است، رقمی که اکنون چندین برابر شده و ما اطلاع نداریم، تسلیحات ایرانی در کشورهای هدف آسیایی و آفریقایی به وضوح مشاهده میشود
    • محمد IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      4 1
      برادر عزیز اقتصاد وظیفه دولت هستش نه نیرو های مسلح واقعا حرفتون خنده داره نیرو های مسلح برای امنیت کشور تلاش نکنن چون دولت نتونسته اقتصاد رو خوب مدیریت کنه؟همین امثال شما باعث شدن این دولت بیاد سرکار
  • IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    16 31
    سلام خسته شدیم همش موشک موشک کمی واقع بین باشید وضع معیشت مردم را نمیفهمید
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      7 14
      نمیخای برو، گفتن که
    • سرباز IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      7 2
      بابا رو که نیست...آخه اقتصاد رو هم نیروهای مسلح باید درست کنن برو از دولت بخواه با روحانی تا 1400
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      5 1
      انشا لا باابو صابون بیحیائی هرزمان روشون شسته شد. بیاد انجام وظیفهشون =ساماندهی اقتصادم میفتن. خبرمرگتون موقع رای دادن لحظه بفکر خداووجدانم بیفتید .تاخدا بیشتر بهتون رحم کنه
  • IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    11 24
    امکان دارد این مافوق صوت ها را بفروشید اقتصاد ایران را سر و سامان بدیم
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      13 3
      07 02 نه، امکانش نیست. سوال بعدی!!
  • سنا IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    13 26
    داریم از زیر تورم می میریم
    • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      12 9
      تو آلبانی بهتون نگفتن کامنت ها رو کجا بزنید ؟ اشتب اومدی ..
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      14 1
      07:08 ببخشید میشه دقیق تر توضیح بدین چطوری "از" زیر تورم میمیرن، من متوجه نشدم، مرسی!!!
    • رضا IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      8 1
      آلبانی نشینا لاقل یخورده گرامر فارسی رو یاد بگیرید بعد اظهار نظر کنید
  • بچه گوساله نوپا IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    6 22
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
    • قصاب IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      13 3
      به چی میخندی بچه گاو ؟؟ بزار بزرگ تر بشی به شیر دادن می افتی خائن بیچاره در به در در کوالامپور و مادگاسکار .... نوبت ذبح تو هم میرسه که گوش تا گوش سرت ببرند
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      7 3
      زهرمار
  • مجید IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    3 17
    مبارک باشد چرا خودرو سازان خودرو نمی توانند بسازند ؟ای کاش وزارت دفاع و سپاه خودرو ملی می ساختند
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    8 5
    گشت موشکی را هم در منطقه فعال کنید
  • FR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    4 16
    بلطف کتب؛مقالات و از همه مهمتر رایانه و نرم افزارهای CAE/CAD غربی رسیدن به هر نوع تکنولوژی کار چندان پیچیده ای نیست
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      20 1
      08:33 به لطف ساختن باروت توسط چینی ها، ابر قدرت شدن برای امریکایی ها و اروپایی ها کار چنان سختی نبود!!
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    1 16
    چه توربو جت چه توربوفن کاری از پیش نمی برد در موشک کروز ضد کشتی چون سیستم الینت کشتی مشخصات رادار نوک موشک را کشف میکند وبا جمینگ منحرفش میکند در هر سرعتی باشد نیاز به رادار های قدرتمند ارایه فازی فعال برای هدایت موشک است البته درصد موفقیت چنین رادارهایی هم در برابر سیستم های جمینگ قدرتمند کم است
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    20 21
    دارودسته مشرق: این چرت وپرتها برای مردم نون وآب نمیشه
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    19 4
    افراط و تفریط در دین نهایتا به بی دینی ختم میشه
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      10 1
      08:57 برای باز کردن پیچ دو سو از پیچ گوشتی چهارسو استفاده نکنید!!
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    8 5
    الحمدلله
  • عالم بهرامزهی IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    5 0
    درودبرارتشیان دلاور
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    2 2
    نصر من الله و فتح قریب. درود بر ارتش قهرمان انقلاب
  • موشک شهاب شش IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    8 3
    ایران باید بمب اتم داشته باشد بمب اتم ضروری است الان دیگه مانند قبل تحریم شده ایم پس باید بمب اتم داشته باشیم ایران باید از بمب اتم رونمایی کند دلیل ماندن در برجام هم برداشته شدن تحریم تسلیحاتی است که اگر این تحریم تمدید شود باید از برجام و ان پی تی بیرون بیاییم و بمب اتم را بیشتر بسازیم اگر بمب اتم و موشک قاره پیما داشته باشیم کسی جرعت تهدید مارو ندارد در کنار اینها باید جنگنده های مدرن بخریم یا تولید کنیم زنده باد ایران.
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    4 6
    "...در آینده نزدیک تولید موشک‌های سوپر سونیک را در دستور کار خواهیم داشت" تازه در دستور کار خواهیم داشت، یا حسین(ع)، شما که ادعای قرار گرفتن بین چند قدرت برتر جهانی در زمینه های موشکی ، فضایی و پهپادی دارید چرا در زمینه هایپر سونیک اینقدر بی برنامه بودید و دیر به فکر افتادید؟!
  • Amir IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    3 2
    سلام امریکا اونقدر که شما گفتی دور نیس همین دورو برمونه کشور های عربی رو ببین پس در صورت جنگ با امریکا میشه بزنیمش خیلی سخت نیس۵۹۹۳
  • رضارضایی IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    4 5
    تو را خدا ول کنید .مردم زیر گرونی له شدن هی موشک .موشک شکم منو سیر میکنه .ول کنید
    • حمید IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      0 2
      چشم داداش موشک ها رو می فروشیم پولشو میدیم شما خوبه؟
    • سید IR ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
      0 1
      هر چیزی جای خودش کشور از لحاظ نظامی قدرت نداشته باشه نابوده
  • ناشناس IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    3 2
    کاش اقتصاد هم دست اینا بود ...
  • مجید رئیسی IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    8 1
    خیلی خوشحالم اما به این وزیر احمق ترکیه باید جواب مناسبی داده میشد شما تو سوریه ازپس نیروهای نیابتی ما برنیومدید چه شکر خوردنی که ایرانو تهدید میکنی
  • مهدی IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    3 1
    واقعا چرا یسری میان از وضع اقتصادی و معیشت زیر مقاله نظامی شکایت میکنن آقا معیشت شما وظیفه دولت هستش نه نیرو های مسلح اگرم شکایتی دارید برید به دولت شکایت کنید اخه شما ها خودتون این دولت رو اوردید سرکار و گفتید روحانی تا ۱۴۰۰ متاسفانه الانم خشک تر دارن با هم میسوزن شما هم به جای آه و ناله بهتره تو انتخاب هاتون بیشتر دقت کنید
  • سید یاسین موسوی IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    5 1
    قدرت ایران اینه
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
      3 0
      قدرت ایران اینه که هنوز نتونسته حقابه خودش رو پس از سالها از افغانستان بگیره
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    2 1
    ما می توانیم خواستن توانستن است حالا حی آمریکا تحریم کند تا جانش دربیاید خدا قوت به مهندسان ایرانی خسته نباشید دست شما عزیزان را می بوسم
  • حسن IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    3 1
    افتادن در مسابقه تسلیحاتی خیلی سخت و دردناک است . ایران غفلت بکند خواهد باخت . خدا به مهندسین ما کمک و یاری کند تا از قافله عقب نمانیم . توکل بخدا .
  • علی خدایی IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    4 0
    خدا قوت به همه نیرو های مسلح ایران بزرگ کشور عزیزمان. ان شاالله امید است که با پیروزی های سریع تری به این موقعیتها برسیم
  • رهام حسامی هوافضا IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    1 0
    ابتدا کمی از مبحث علمی ان بگویم و ببینید به چه دستاورد بزرگی دست پیدا کرده ایم مهمترین علت در سرعت کروز میزان ضریب پسا و راندمانآیرودینامیکی نسبت برآ به پسا( برای دماغههای گوناگون )مخروطی، سری توانی با توانهای مختلف، سهموی، ونکارمن، هاوک در محدوده ماخ 2 / 1 الی 4 میباشد دوم مسله موتور هست رمجت ها نمیتوانند از حالت سکون به پرواز در آیند لذاتوربورمجت این مشکل رفع شده این توربورمجت در واقع یک توربوجت است که بر روی یک رمجت سوار شده است از حالت سکون موتور به حالت توربوجت است و پس از رسیدن به سرعت مناسب یک دریچه راه هوای ورودی به توربوجت را بسته و موتور رم جت شروع به کار میکند و دستیابی ایران به Scram Jet) نام این موتورها از واژه (supersonic combustion ramjet) گرفته شده که به معنای احتراق در سرعت زِبَرصوت است. این گونه موتورها در سرعت‌های اَبَرصوت به کار می‌روند و طرز کار آنها بسیار مشابه موتورهای رم جت با تغییراتی می‌باشد بسیار مهم هست موتورهای رمجت سرعت هوای ورودی به موتور به حدی کاهش مییابد تا سرعت هوای ورودی به محفظه احتراق مادون صوت شده و درون محفظه احتراق، احتراق مادون صوت صورت پذیرد ولی در پروازهای ماورای صوت، هنگامیکه فشار و دمای ورودی به موتور خیلی بالا میرونددیگر پایین آوردن سرعت ورودی به سرعتهای زیر صوت برای احتراق کارآمد نمیباشد، در این شرایط به جای استفاده از موتور رمجت از موتور اسکرمجت (موتور رمجت با احتراق مافوق صوت) استفاده میشود. بسیاری از طراحیها برای پرندههای فضایی با موتورهای اسکرمجت از شیپورههایتک انبساطی رمپ (سرن) استفاده مینمایند زیرا در نسبتهای انبساط زیاد وزن آنها کاهش مییابد و همچنین نیروی برآی اضافی تولید می- نمایند.خوب ببینید با توجه به کاربرد الیاژها در دمای بالا و همچنین ساخت چنین موتوری دانش زیادی و هم چنین فن اوری بالایی میخواهد که متخصصان کشور دست پیدا کرده اند و کاربرد زیادی در هوافضا دارد .
    • حمید رضا IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
      1 0
      اسکرم جت هنوز در آمریکا در حال توسعه و تحقیق هست من به شخصه انتظار ندارم یه ماهه اسکرم جت بسازیم
  • رهام حسامی IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    1 0
    ابتدا کمی از مبحث علمی ان بگویم و ببینید به چه دستاورد بزرگی دست پیدا کرده ایم مهمترین علت در سرعت کروز میزان ضریب پسا و راندمانآیرودینامیکی نسبت برآ به پسا( برای دماغههای گوناگون )مخروطی، سری توانی با توانهای مختلف، سهموی، ونکارمن، هاوک در محدوده ماخ 2 / 1 الی 4 میباشد دوم مسله موتور هست رمجت ها نمیتوانند از حالت سکون به پرواز در آیند لذاتوربورمجت این مشکل رفع شده این توربورمجت در واقع یک توربوجت است که بر روی یک رمجت سوار شده است از حالت سکون موتور به حالت توربوجت است و پس از رسیدن به سرعت مناسب یک دریچه راه هوای ورودی به توربوجت را بسته و موتور رم جت شروع به کار میکند و دستیابی ایران به Scram Jet) نام این موتورها از واژه (supersonic combustion ramjet) گرفته شده که به معنای احتراق در سرعت زِبَرصوت است. این گونه موتورها در سرعت‌های اَبَرصوت به کار می‌روند و طرز کار آنها بسیار مشابه موتورهای رم جت با تغییراتی می‌باشد بسیار مهم هست موتورهای رمجت سرعت هوای ورودی به موتور به حدی کاهش مییابد تا سرعت هوای ورودی به محفظه احتراق مادون صوت شده و درون محفظه احتراق، احتراق مادون صوت صورت پذیرد ولی در پروازهای ماورای صوت، هنگامیکه فشار و دمای ورودی به موتور خیلی بالا میرونددیگر پایین آوردن سرعت ورودی به سرعتهای زیر صوت برای احتراق کارآمد نمیباشد، در این شرایط به جای استفاده از موتور رمجت از موتور اسکرمجت (موتور رمجت با احتراق مافوق صوت) استفاده میشود. بسیاری از طراحیها برای پرندههای فضایی با موتورهای اسکرمجت از شیپورههایتک انبساطی رمپ (سرن) استفاده مینمایند زیرا در نسبتهای انبساط زیاد وزن آنها کاهش مییابد و همچنین نیروی برآی اضافی تولید می- نمایند.خوب ببینید با توجه به کاربرد الیاژها در دمای بالا و همچنین ساخت چنین موتوری دانش زیادی و هم چنین فن اوری بالایی میخواهد که متخصصان کشور دست پیدا کرده اند و کاربرد زیادی در هوافضا دارد .
  • سینا IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    0 0
    چرا نظرات علمی را چاپ نمیکنید نظرات رهام بسیار جالب هست .فقط نظرات اون از نظر علمی درست هست . اگه ایشون نظر دادند جاپ کنید جالبه
  • Ebrahim IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    0 0
    بابا توروخدا این نقص بزرگ رنگ آمیزی تسلیحات وجنگنده ها ومخصوصا بالگردها رو که شبیه اسباب بازی بچه ها شدن برطرف کنین.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس