کد خبر 1085902
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۰
تروئیکای اروپا آلمان انگلیس فرانسه

۳ کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان روز جمعه در بیانیه‌ای خواستار باقی ماندن تحریم تسلیحاتی اروپا علیه ایران تا پایان سال ۲۰۲۳ شدند.

به گزارش مشرق،  وزرای خارجه کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان در پایان نشست خود که پس از تصویب قطعنامه پیشنهادی آنها علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شد، در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند: «۳ کشور اروپایی به اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ که توسط آن برجام در سال ۲۰۱۵ مورد تایید قرار گرفت پایبند هستند. اگر چه ما معتقدیم برداشته شدن برنامه‌ریزی‌شده تحریم تسلیحاتی سلاح‌های متعارف در اکتبر آینده که در قطعنامه ۲۲۳۱ به آن اشاره شده پیامدهای زیادی برای امنیت و ثبات منطقه خواهد داشت».

بیشتر بخوانید:

توصیه روسیه برای حل مشکلات دسترسی ایران به آژانس

ترامپ مذاکره میخواهد، نباید عصبانی‌اش کنیم

قطعنامه شورای حکام آژانس، برای ایران غیر قابل قبول است

۳ کشور اروپایی در ادامه اضافه کردند: «ما خواستار آن خواهیم شد که تحریم‌های اروپا درباره صادرات تسلیحات متعارف و فناوری موشکی تا سال ۲۰۲۳ پابرجا بماند. ما به این موضوع با هماهنگی تنگاتنگ با روسیه و چین که ۲ عضو باقیمانده برجام هستند و دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل و دیگر شرکای کلیدی خواهیم پرداخت». بیانیه ۳ کشور اروپایی درباره ایران با استقبال ایالات متحده مواجه شد. «جکی والکات» نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با انتشار بیانیه‌ای با اعلام حمایت از بیانیه انگلیس، فرانسه و آلمان‏، از دیگر اعضای شورای حکام نیز خواست این بیانیه را مورد بررسی و حمایت قرار دهند.

نکته مهمی که در بیانیه تروئیکای اروپایی حائز اهمیت است، اعلام تصمیم ۳ کشور اروپایی طرف مذاکره در برجام مبنی بر ادامه تحریم تسلیحاتی ایران تا سال ۲۰۲۳ است. تروئیکای اروپایی در حالی «نگرانی از امنیت و ثبات منطقه» را به عنوان علتی برای این تصمیم جهت ادامه تحریم‌های تسلیحاتی ایران تا سال ۲۰۲۳ مطرح می‌کند که مسائل منطقه‌ای جایگاهی در متن توافق برجام نداشته است. سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی امر پنهانی نبوده است و کشورهای اروپایی با علم به جهت‌گیری‌های ایران در منطقه پای میز مذاکره با ایران نشسته و توافق برجام را پذیرفته بودند. بر همین اساس است که طرح موضوع مسائل منطقه‌ای در عدم تعهد به مفاد برجام، آشکارا موضوعی خارج از متن توافقنامه و نوعی بهانه‌تراشی از سوی اروپایی‌هاست.

بر اساس نظر برخی کارشناسان، تصمیم اروپایی‌ها برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران تا سال ۲۰۲۳ را باید در راستای همسویی اروپایی‌ها با آمریکا در سناریوی تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران تحلیل کرد.

مدت‌هاست آمریکایی‌ها سعی کرده‌اند کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران با خود همراه کنند؛ اقدامی که اروپایی‌ها بخوبی از ریسک بالای آن باخبرند، چرا که این اقدام ادامه حیات برجام را با خطر جدی مواجه خواهد کرد، در حالی که اروپایی‌ها در ظاهر تمایلی به این موضوع ندارند و نمی‌خواهند منافعی که از ادامه برجام عاید آنها می‌شود (مانند حفظ رژیم بازرسی‌ها علیه ایران) به این زودی‌ها از بین برود. همین امر موجب شده است در ظاهر اروپایی‌ها به ‌رغم فشارهای آمریکا، تمایلی به همراهی با ایالات متحده در کشاندن موضوع تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران به شورای امنیت نداشته باشند؛ مسأله‌ای که در بیانیه تروئیکای اروپایی اینگونه منعکس شده است: «ما قویا بر این باوریم که هرگونه تلاش یکجانبه برای فعال‌سازی بازگشت خودکار تحریم‌های سازمان ملل [علیه ایران] پیامدهای نامطلوب جدی در شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد داشت. ما نمی‌توانیم از تصمیمی که با تلاش‌های کنونی‌ ما برای حفظ برجام در تضاد است، حمایت کنیم».

در این بیانیه با اشاره به اینکه برجام نقش کلیدی در تقویت رژیم منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در جهان ایفا می‌کند، از آمریکا به دلیل خروج از برجام در سال ۲۰۱۸ و بازگرداندن تحریم‌های یکجانبه این کشور علیه ایران انتقاد شده است. طرف‌های اروپایی برجام ضمن ابراز تأسف از این تصمیم آمریکا، مدعی شده‌اند از زمان خروج آمریکا از برجام تلاش زیادی برای حفظ این توافق انجام داده‌اند.

از طرف دیگر اگر چه اروپایی‌ها در نامه‌نگاری‌ها و اطلاعیه‌ها از همراهی با آمریکا در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران از طریق شورای امنیت سازمان ملل خودداری می‌کنند اما توان ایستادگی در برابر فشارهای آمریکا را نیز ندارند. همین مسأله باعث می‌شود آنان به راه‌حل سومی به عنوان یک راه‌حل میانه‌ رو بیاورند تا بتوانند رضایت آمریکا را جلب کنند. این راه‌حل همان تصمیم بر ادامه تحریم‌های تسلیحاتی اتحادیه اروپایی تا سال ۲۰۲۳ است. به بیان دیگر، این ۳ کشور اروپایی با ارائه این پیشنهاد عملا هم‌سویی و موافقت خود را با آمریکا در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی نشان داده‌اند، با این حال نمی‌خواهند مسؤولیت بر هم خوردن برجام و توافق هسته‌ای را بر عهده بگیرند. ۳ کشور اروپایی با تاکید بر حفظ برجام از یک سو و از سوی دیگر همراهی با آمریکا در ادامه تحریم‌های تسلیحاتی، هم بستر برجام برای ادامه برخی تعهدات ایران شامل رژیم بازرسی‌ها را حفظ می‌کنند و هم مانع دستیابی ایران به یک امتیاز برجامی آن هم پس از ۵ سال از اجرای برجام می‌شوند.

این رویکرد اروپا اما با واکنش مسؤول سیاست خارجی ایران مواجه شد. محمدجواد ظریف در واکنش به بیانیه ۳ کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه درباره تعهدات برجامی تهران اعلام کرد آنان در موضع توصیه به ایران نیستند.

وی با انتشار توئیتی در این باره اظهار داشت: اروپایی‌ها اذعان دارند در مقابل زورگویی آمریکا ناتوان مطلق‌اند. پشت نقاب موجود، ۳ کشور اروپایی همدست ترامپ و نتانیاهو هستند.

ظریف تصریح کرد: این ۳ کشور باید از حفظ ظاهر نزد عموم دست بردارند و شجاعت به خرج داده و آنچه را که در ملاقات‌های خصوصی به آن اذعان دارند، علنا بیان کنند؛ ناتوانی از حتی عمل به وظایف خود در برجام به دلیل ناتوانی مطلق در مقاومت در برابر زورگویی ایالات متحده. پشت نقاب موجود، ۳ کشور اروپایی همدست ترامپ و نتانیاهو هستند و به هیچ وجه در موضع توصیه به ایران نیستند. ظریف در حالی کشورهای اروپایی را در برابر آمریکا، ناتوان مطلق توصیف کرده و آنها را همدست ترامپ و نتانیاهو معرفی می‌کند که وی در سال‌های گذشته با تفکیک منافع اروپا و آمریکا در قبال ایران، معتقد بود اروپا در انجام تعهداتش در قبال ایران قابل اعتماد است. سیاست خارجی دولت در سال‌های اخیر نیز بر مبنای همین تصور و گزاره پایه‌ریزی شده بود: «تنش‌زدایی با غرب با هدف جلب اعتماد و در نهایت کاهش تحریم‌ها و گشایش اقتصادی در کشور». البته شرح آنچه بر ایران در نتیجه این نگاه ساده‌لوحانه رفت خود گزارش‌های تفصیلی دیگری را می‌طلبد، با این حال ظریف بعد از ۷ سال و به رغم تمام خوش‌بینی‌هایش مجبور است بپذیرد نمی‌شود به اروپا اعتماد کرد. به بیان دیگر اروپا با رفتار خود کار را به جایی رسانده که ظریف هم صراحتا این زیاده‌خواهی دیپلماتیک را به روی خود و اروپا بیاورد.

* استقبال آمریکا

دور جدید فشارها علیه برنامه هسته‌ای ایران با ادعای آژانس درباره عدم اجازه ایران به بازرسان آژانس در بازرسی از ۲ مکانی که مشکوک خوانده می‌شود، آغاز شد. رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی این ادعا را مطرح کرد که سندی جز گزارش سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی نداشت. گزارشی که بدون طی کردن روندهای استاندارد در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدون وجاهت قانونی، مبنایی برای دور جدیدی از فشارها علیه ایران قرار گرفت. در همین راستا بود که بعد از صدور قطعنامه شورای حکام، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد: در چند ماه اخیر ایران نه‌تنها به گسترش تنش و اخاذی هسته‌ای ادامه داده است، بلکه از مذاکره با آژانس نیز رویگردان بوده و به آن پاسخ نداده است.

این اقدامات غیرقابل قبول بوده و بیانگر یک تهدید مداوم ناشی از برنامه هسته‌ای ایران علیه صلح و امنیت بین‌المللی است. مایک پمپئو در ادامه تاکید کرد: ایران به طور قانونی موظف است به سوالات آژانس پاسخ داده و دسترسی لازم را ایجاد کند. وزیر خارجه آمریکا در ادامه مطرح کرد: آمریکا همچنان به ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‎ای متعهد است و با شورای حکام آژانس همکاری خواهد کرد تا از آژانس برای حل این موضوعات مهم حمایت کند. ایران به طور قانونی موظف است به سوالات آژانس پاسخ داده و دسترسی لازم را ایجاد کند. او در بخش دیگری از این بیانیه مدعی شد: ما به دنبال راهکاری جامع و دیپلماتیک هستیم که نگرانی‌های هسته‌ای درباره ایران را در بر بگیرد.

منبع: روزنامه وطن امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 66
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 16
  • حسین IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    11 3
    خدایا شکر
    • علی IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      2 1
      حالا که خواست از شما چیزی بخره ما سفارشمانو دادیم
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      0 0
      اونی که شلیک کرد اروپا نبود قاتل را در هیات دولت و وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی پیدا کنید . اصلاح طلب های خاین شلیک کردند الکی اروپایی ها را خراب نکنید
  • اکبر IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    27 1
    منتظریم مرگ برجام بوسیله دولت گرین کارتی روحانی اعلام بشه هرچند از خائن انتظاری نیست
  • علی سرایی IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    3 25
    من نمیفهمم تسلیحات خریدن ماچیه؟ خودمون که همه چیز میسازیم.از هواپیمای شکاری تا موشک قاره پیما و... دومن حیاط خلوت روسیه شدیم رفت پی کارش.خوب اونم هوامون رو داره حتی با کلاهک اتمی.تحریم هم شدیم فداسرتون
    • سعید IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      0 0
      مغز کوچیکت چیزی به اسم صادرات اسلحه رو میتونه تحلیل کنه؟؟
  • IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    20 0
    جمع کنید این برجام نجس را مجلس باید کاری کند که هم اروپا جایه خر بستنش را بفهمد هم غرب گداها
  • IR ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    9 0
    دستگاه دیپلماسی و روحانی میگفتن با اروپا برجام رو ادامه میدیم ... دلخوش کردن به اروپا و آمریکا مثل حرکت تو یک دایره بسته است...سال2023 هم یه بهانه دیگه پیدا میکنن برای تمدید تحریم
  • IR ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    8 14
    فعلا ما غریب افتادیم مثل یاران امام حسین تواین دنیا شکست خوردیم تو اون دنیا ولی نه فقط ما شدیم فدای کشورهای عربی خوب آباد کردیم عربستان انیمیشن دستگیری سردارسلیمامی درست کرد من گریه کردم ولی الان سردار ب طرز فجیح کشتن متمعن شدم که پیروزی ازآن ما نخاهد بود لعنت خدا بر وطنفروشانی که ادای وطنپزستا رادرمیاورند مثل بختک افتادن بجان مردم بدبخت
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      11 2
      لعنت به خاينين . امام خميني ره گفت: نگذاريد انقلاب به دست نا اهلان بيفتد. گذاشتيم اينهم نتيجه اش!!
  • US ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    10 1
    فقط آمریکا استقبال نکرد، شیخک های خلیج فارس و عربستان سعودی و اسرائیل و بیست کشور در آژانس استقبال کردند و به ریش روحانی و ظریف بابت همکاری ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خندیدند. والسلام
  • گرگ علی IR ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    1 8
    ایران تو همه مذاکرات میبازه......به درد نمیخوره.......وقتی مذاکره کننده خوبی نداری بایستی عوضش کنی....... عوض زریف......
  • وحید IR ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    6 0
    سلام این بازی جدید اسراییل که میخواهد کرانه باختری رود اردن را تصرف کنه . میخواد با این جریان همه خبرها به سمت ایران باشد که توی این اوضاع آشفته کار خودش که همان تصرف زمینهای جدید انجام شود .....
  • رضا IR ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    0 5
    اه اه ! چقدر حرافى ميكنه اين بذرپاش ! بابا مختصر و مفيد تا بتونيم بخونيم !
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      1 0
      مختصر و مفید برجام پر 7 سال سرمایه مملکت پر هسته ای پر
  • مصطفی IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    6 0
    داستان ابوموسی اشعری دوباره تکرار شد چقدر مقام معظم رهبری فرمودند من به این مذاکرات خوش بین نیستم گوش نکردن
  • محمدرضا شفیعی IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    9 0
    با سلام و احترام ممکن نیست که سه کشور اصلی اروپا از ضربه زدن به کشور ما دست بردارند و این مهم بارها اثبات شده است لذا تا می‌توانیم سطوح علمی و اقتصادی خود را تقویت خواهیم کرد باشد که بسیار افرادی در کشور خودمان همواره آب به آسیاب دشمن می‌ریزند بلا شک آنها مضمحل خواهند شد
  • IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    7 1
    جنتلمن های پشت میز مذاکره همان تروریستهای فرودگاه بغداد هستن!!!! نبرد نهایی نزدیک است انشا الله!!! یه روزی برسه که بیفتید به دست و پامون ولی ما قبول نکنیم و تلافی اینهمه سال زورگویی رو در بیاریم و همون جایی رو که بهش عشق می ورزید و ازش دستور می گیرید رو با خاک یکسان بکنیم
  • IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    17 2
    اروپا غلط ميكنه ، امنيت ايران. خط قرمز ماست ، ملت در اين قضيه با حكومت همراه هستش و به قدرت نظامي و نظاميان دلير خود مي بالد هر چند كه از اوضاع اقتصادي ناراحت هستيم
  • IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    6 0
    علی برکت الله
  • ولی IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    12 5
    مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر فرانسه مرگ بر دزد غافله برادر دروغین آلمان..مرگ بر وطن فروش...درود بر خامنه ای درود بر وطنم ایران..
  • حسینی IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    6 5
    ای خدا بگم چکارت کنه محمدجوادظریف که هنوزم خودتو به خواب زدی پس کی از خواب غفلت بیدار خواهی شد ؟؟؟
  • سید US ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    6 0
    جواب زور رو با زور باید داد اینا حرب حساب سرشون نمیشه
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    2 3
    حرف برای گفتن ندارید مطلب فوق را با جملات تکراری طول و تفصیلش میدهید مثل اینکه رفتید بالای منبر
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    2 1
    ما که از زمان جنگ از اروپایی ها اسلحه نخریدیم البته اروپایی ها سالهاست که به ترکیه هم سلاح نمی فروشند و فقط عربستان و امارات و مصر رو تجهیز می کنند.
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    9 1
    آزمون مجلس قالیباف واکنش در خور به این موضوع است
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      4 0
      گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی این ادعا را مطرح کرد که سندی جز گزارش سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی نداشت.
  • محمد IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    1 0
    حداقل آمریکا از این شیاطین پست فطرت اروپایی رو راست تر هست. یاد بگیرند مسئولین بی کفایت
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      1 0
      سگ زرد برادر شغاله
  • احمد IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    3 1
    حالا کجای داستان غیر عادیه؟ مگر اصلا قرار بوده جهان اولی آقا به مای جهان سومی برده امتیازی بدهد ،قبول ندارید از دوستان اصلاح طلب بپرسید ،اگر تندروها بگذارند آنها فرش قرمز را در مهرآباد پهن کرده و دختران زیبا روی وطن را با دسته‌گل! به پیشواز آمریکائیها واروپائیها می فرستند و آنها نیز به ملت ما لطف کرده و مانند لیبی یک ژنرال حفتر روی کار می آورند و مشکلات تمام می شود، قبول ندارید نگاهی به لیبی بیندازید،اوضاع گل و گلاب.
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    13 7
    درسته از بعضی اخلاق احمدی نژاد خوشم نمیاد اما احساس میکنم کشور شدیدا به یه محمود رنگی نیاز داره که پوزه این خوک های اروپایی رو به خاک بمالونه!
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    2 1
    توافق صورت نمیگیره اگرم بگیره برد برد هست نه برد باخت خدایا چکار کنیم
  • صابر IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    4 1
    الله اکبر الموت لامریکا الموت لاسرائیل الموت لآل اسعود کلاب بنی صهیون الموت لمن یعتقد انه القدس عاصمه الیهود، مرگ بر آمریکای جنایتکار مرگ بر اسرائیل مرگ برآل سعود
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    8 0
    خروج از ان پی تی
  • خالدی IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    5 0
    اقای روحانی خوبی چه خبر بازهم گلابی
  • علی اکبر IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    5 1
    بازی دوسر باخت ایران به انتها نزدیک میشود
  • سید حیدر IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    3 0
    سلام خدا لعنت کنه مصبب برجام رو کدام برجام کی خر حساب میکنی روحانی گند زدی به همه چیز چقدر رهبر گفت اعتماد نکن ما اسلحه میخواهیم و بهترینش رو هم میخواهیم باید تکلیف ما مشخص بشود
  • .. IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    0 3
    شهاب سنگ میکشت مارو بهتر بود از دست شهاب سنگ خلاص شدیم باید از جنگ بترسیم
  • رضا IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    1 1
    من فکر کردم قراره بمب اتم بزنند تو ایران ملت رو یکمرتبه ازدست این مسئولین که دارند زجر کش مون میکنند نجات بدهند به سلامتی دلار کی میشه ۲۵۰۰۰ تومان؟
  • جانباز IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    1 0
    باید در خلال در گیریهای غربی ها سلاحهایی را که فکر میکنند نباشد ماصعیف میشویم را خودمان بسازیم
  • حسن IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    4 0
    وعده سر خرمن = اروپا
  • علی IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    3 0
    فقط وفقط خروج از ان پی تی وبس تا این خوک سفتها حساب دستشون بیاد الله لعنت الله اروپا وامریکاوسرائیل عربهای خلیج نشین که اینقدر بدذاتن
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    2 0
    خودتون رو برای جنگ تمام عیار آماده کنید.
  • سجاد IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    1 0
    اروپا چهره ی واقعی خودش رو نشون داد به قول آقامون (خامنه ای):ما خودمون باید قوی بشیم. اگه ما قوی بشیم باعث میشه که دیگران از ما حساب ببرن
  • ناشناس IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    1 0
    از اول ، آخرش پیدا بود ، وقتی برجام نخوانده در دولت پذیرفته و در مجلس تایید میشه ، انتظار دیگه ای داشتین ، نکته قابل توجه اینکه هنوز هم اینها یکطرفه به آن پایبندند...
  • سیدعلی IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    1 0
    بابااروپادم آمریکا است هروقت احتیاج داشت حتما دم خود را تکان می دهد اینها به کمتر از ذلت وخواری از ما راضی نمی شوند برای حفظ عزت فقط یک راه وجود دارد : واعدوالهم مااستطعتم من قوه ترهبون به عدوالله وعدوکم ....
  • ناشناس IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    1 0
    اروپایی ها واقعا مشکل دارن
  • علی CA ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    2 0
    وقتی از اژانس انرژی اتمی پنهان کاری میکنید نمیزارید بازدید کنن
  • جهانگرد IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    1 0
    میجنگیم جنگ جنگ تا پیروزی . سپاه موشک بزن جا دیروزی
  • حسن صادقی IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    1 0
    تنها سخنم به رئیس جمهور محترم، وزیر امور خارجه آقای ظریف و همه کسانی است که هفت سال کشور را به قهقرا سوق دادند، آقای رئیس جمهور یکبار سخنان انتخاباتیتان را مرور فرمائید، به کدام یک از سخنانتان عمل کردید؟ آیا این آقایان حداقل این مقدار جوانمردی دارند که برای این همه کم کاری و ضعف از ملت عذر خواهی کنند.
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    1 0
    امریکای بدعهد واروباییهای نوکر امریکا وترسو خود برجام را زیر پا گذاشتند واز ایران می خواهند به برجام عمل کند دیگر مرد ان وزهایی که شما گردن گلفتی می کردید
  • رضا بنانی IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    1 0
    هدف شما چیست ناتوان نشان دادن دولت است متاسف هستم من‌مشرق رادیگرنمی خوانم
  • محمدعلی زلفی GB ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    0 0
    سلام مردم بزرگ ایران اینو بدانید که اگر همه خواسته های اروپایی ها و غربیها رو فراتر از آنچه که می‌خواهند انجام بدیم بازم این بی دین ها خیانتشان را خواهند کرد چرا چون هنوز مطمئن نیستن که ما در ایران سلاح هسته‌ای داریم یا نه به خداوندی خدا هرلحظه بفهمند که ما سلاح نداریم یا وحدت همه جانبه ای نداریم یا ذره‌ای پشت نظاممان را خالی میکنیم اون روز زنو بچه های تک تک ما مثل عراق سوریه ویمن و و اسیر دشمن بی دین خواهد شد بدانید بدانید بدانید گرانی اختلاس وفشار اقتصادی چه ازداخل چه ازخارج باعث نشه که یه روزی همه مان پشیمان شده که آنگاه دیگه خیلی دیر شده پس یه کم درایت هم بد نیست
    • DE ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      0 0
      شما عراق و لیبی و سوریه و یمن را مثال زدید ولی به خدا اگر دستشان به ایران برسد هزار برابر بدتر از آن کشورها سرمان خواهد آمد با این شناختی که از اروپایی ها داریم حتی یک متر خاک ایران را سالم نخواهند گذاشت. آنهایی که دلشان را به دوستی با اروپا و آمریکا خوش کردند یا احمق هستند یا خائن و وطن فروش. باید قوی و قوی تر شد و یادمان باشد ما در دنیا هیچ دوستی نداریم حتی اگر دشمن هم نداشته باشیم که متاسفانه همیشه دشمن داشه و خواهیم داشت.
  • محمدعلی زلفی GB ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    2 0
    ترامپ امروز در بین هوادارانش گفت که دستور دادم که کمتر تست کرونا ازمردم بگیرند تا مردم کمتر به کرونا مبتلا بشن خدایا اونایی که رای به ترامپ دادن چقدر الاغ تشریف دارند که شعور انسانی را به سخره گرفتن این جماعت ادعای دموکراسی و ابرقدرتی در جهان می‌کنند ماباچند میلیون احمق طرفیم؟؟؟!
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      0 0
      برجام سند ذلت وطنفروشان بود وهزینه سنگین بر پیکر نحیف ما.اما خدا شکر امروز اقتدار ایران خاری در چشم تمام بدخاهان ودشمنان است
  • CA ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    0 0
    جالبه ایران تمامی دستورات آژانس رو اجرا کرده باز براش قطعنامه صادر میکنند و تحریم میکنند در صورتی که فرانسه موشک بالستیک اتمی آزمایش میکنه؟! و این کشورهای گوسفند اروپایی مثل بز به زده نگاه میکنند! فکر میکنند ایران با قطعنامه ترسیده! اگه خیلی به آتیش علاقه مند هستند پس تماشا کنند ببینند ایران از برجام و و زهرمار های مختلف خارج میشه یا نه و اینکه اگر خارج بشه برای اروپایی ها تبعاتی سنگین خواهد داشت!!!!! بخصوص این سه کشور اروپایی چون اون موقع مجبور هست در مقابل آزمایش موشک بالستیک هسته ای فرانسه عکس العمل هابی نشون بده که شرایط جدیدی را رقم خواهد زد!
  • علی وطن دوست IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    0 0
    در دوکلمه اگر نظام جمهوری اسلامی دست یک سری از مسولین دزد واختلاسگر وخیانتکار به این مملکت را نابود و حتی اعدام کند و مقداری هم وضع اقتصاد مردم را درست کند بخدا این ملت چنان حمایتی از این دولت میکنند که اروپا که هیچ کل کشورهای دنیا هم هیچ غلتی نمی توانند بکنند
  • علیرضا IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    0 0
    اگر می خواهید به تعهدشان عمل کنند برد موشکها و دقت و سرعت و قدرت تخریبی را ساعت به ساعت افزایش دهید و تحقیق و توسعه روی موشکها شدیدا انجام شود و ان موقع زبان ما را بهتر می فهمند..توسعه و تحقیق بر روی موشکها و تخریب باااتر
  • DE ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    0 0
    اروپا کیلویی چنده. این سه کشور از داخل در حال فروپاشی هستند و فقط با دروغ گفتن حتی به مردمان خودشان قصد خرید چند روز بیشتر ریاست را دارند. تمام دستگاه‌های امنیتی، نظامی اطلاعاتی، دادگستری حتی رسانه ای در این کشورها به دست جریان صهیونیزم اداره می‌شود و به طور وحشتناک و بی سابقه ای لابی اسرائیل در حال مکیدن خون این کشورهاست. احتمالا تا ده یا بیست سال دیگر همانطور که اسرائیل آرزو می‌کند این کشورها با مشکلات بسیاری روبرو خواهند شد چون مار در آستین پرورش می‌دهند.
  • رسول DE ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    0 0
    همه این رخدادها نشان می‌دهد نه شر ق و نه غرب، هیچکدام حاضر به دادن جنگنده‌های پیشرفته و مدرن برای دفاع از ایران به ما نیستند پس ما باید سیستم موشکی، چه بازدارنده و هجومی و چه پدافندی خود را با توجه به دستاوردهای عزیزان نیروهای مسلح بشدت و فوریت گسترش دهیم تا کسی طمع حمله به ایران را نداشته باشد با موشک‌های خود قادر خواهیم بود تاسیسات اتمی رژیم کودک کش صهیونیستی و نیروگاه‌های آمریکا را هدف قرار دهیم و آنان را از کار خود پشیمان و نادم کنیم،. خدا همواره با ماست.
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    0 0
    ایران باید اطلاعیه دهد که این کشورها باید به مفاد کامل برجام پایین و اجرا کند
  • احمدی IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    0 0
    بله دیگه، ما گرفتار بی سیاستی خودمون شدیم، وقتی سیاست نداشته باشیم از این بدترشم میشه ، عمه من بهتر میتونه این مملکتو اداره کنه
  • Zhopim IR ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    0 0
    خدا خودش رحم کنه همینو کم داشتیم
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    0 0
    موقع مذاکره : ظریف می خنده موقع تحریم : ظریف می خنده موقع ترحیم : ظریف می خنده ما هم بخندیم ، ههههههههههه
  • قاسم IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    0 0
    خیلی جالب است،!!!آمریکا و کفتارپیر و همدستانشان دارند با شیخ حسن و دیگر سیاسیون خوش باور بازی میکنند و برجام صرفا یک بهانه است.هر چند این بهانه در زمان خودش،کشور را از جنگ دور کرد،لیکن آنها به برجام اکتفا ننمودند و قصد داشته و دارند که راحت بتوانند به بهانه مختلف وارد عرصه موشکی و سایبری و کلیه علوم بومی ایران شودند تا بدین سبب توانی ایران را بگیرند و بعدش هم مشخص است چه خواهد شد.ایران را تبدیل به گاو شیرده برای خودشان کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس