کد خبر 1084878
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۹
اروپا آمریکا

منابع آمریکایی گزارش داده‌اند کشورهای اروپایی قصد دارند با پیشنهاد تمدید محدود تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران به مصالحه‌ای با واشنگتن بر سر حفظ برجام برسند.

به گزارش مشرق، منابع خبری امروز چهارشنبه گزارش دادند دیپلمات‌های اروپایی در تلاشند با پیشنهاد دادن تمدید محدود تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران با مصالحه‌ای با آمریکا بر سر حفظ توافق هسته‌ای برجام برسند. 

بیشتر بخوانید:

رحمانی‌فضلی: امکان گفت‌وگو با آمریکا وجود ندارد

اتحادیه اروپا: مایل به حفظ برجام هستیم

روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» در گزارشی که دقایقی پیش منتشر شد نوشت: «همزمان با حرکت آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی به سمت درگیری بر سر توافق هسته‌ای ایران، دیپلمات‌های اروپایی در تلاشند با طرح پیشنهاد تمدید محدود تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران به مصالحه‌ای در این خصوص دست پیدا کنند.»

در حالی که روزنامه وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده هدف این اقدام اتحادیه اروپا حفظ توافق هسته‌ای برجام است، منقضی شدن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران یکی از مزایای اعطاشده به تهران ذیل مفاد همین توافق است. 

جمهوری اسلامی ایران پیش از این تصریح کرده که توافق، تنها به معنی اجرای برخی تکالیف از سوی ایران نیست و سایر طرف‌ها نیز باید به تعهداتشان پایبند باشند. 

تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران طبق مفاد برجام ۱۸ اکتبر سال جاری میلادی به پایان می‌رسد اما دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» تلاشی را برای جلوگیری از انقضای این توافق آغاز کرده است. 

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده هدف کشورهای اروپایی جلوگیری از درگیری‌ای در شورای امنیت است که می‌تواند به نابودی توافق هسته‌ای منجر شود. 

دیپلمات‌ها گفته‌اند دیپلمات‌های فرانسه، آلمان و انگلیس در این مصالحه به دنبال آن هستند که برای راضی کردن دولت ترامپ مقدار تجارت بالقوه تسلیحاتی با ایران را به مقدار کافی محدود کنند. آنها از طرف دیگر قصد دارند برای مجاب کردن روسیه و چین به دادن رأی ممتنع در شورای امنیت، مدت زمان تحریم‌های تسلیحاتی را محدود کنند. 

مذاکره بر سر جزئیات این طرح ادامه دارد، اما ایده‌های مطرح‌شده حول اعطای مجوز به ایران برای خرید برخی تسلیحات و همزمان ممنوع کردن خریداری برخی سلاح‌های دیگر است. 

دیپلمات‌ها گفته‌اند اروپایی‌ها همچنین به دنبال تمدید محدودیت‌های مربوط به معاملات تسلیحاتی با ایران حداکثر تا ۱۲ ماه در مراحل اولیه هستند. 

کشورهای اروپایی علاوه بر این پیشنهاد تشدید نظارت‌ بر صادرات تسلیحاتی ایران به متحدان این کشور در خاورمیانه را مطرح کرده‌اند. این کار از طریق فراهم کردن زمینه‌های انجام بازرسی یا اعطای مجوز بازرسی از برخی محموله‌های مشکوک صورت خواهد گرفت.  

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علیرضاطالب آبادی IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    2 0
    تحریمهای تسلیحاتی تمام شده است.روسیه وچین بعضی ازسلاح هارادارندتحویل میدهندمثل تانک تی۹۰وروسهادرحال ساخت جنگنده های سوخو۳۰ایران هستند.آمریکابازی باایران راباخته.
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
      0 0
      تحریم تسلیحاتی آبان ماه تموم میشه. وقتی سوخو 30 تحویل میشه که خلبان هاش آموزش ببینن! خوب ایران خلبانی نفرستاده روسیه داداش! و البته سازمان ملل تحریم تسلیحاتی رو لغو میکنه با یه قطعنامه
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    2 0
    غیر از این بود مایه تعجب بود .بیچاره اروپا که در چنگال آمریکا اسیر است و قدرت و شهامت نه گفتن را ندارند و بپای تصمیمات آمریکا بسوزند و باج بدهند .
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    1 0
    اعتماد به غرب خیانتکار و عهد شکن از اول اشتباه بود
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    1 0
    قرار بود برجام و مذاکره و اعتماد به غرب خائن باعث پیشرفت ایران بشه، الان چی شده....
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    2 0
    اروپایی های ابله به جای عمل به تعهدات دارن نوکری آمریکا رو میکنن
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    0 0
    قطعا این نوکران حرف گوش کن تا جایی که بتوانند زیر بار حرف زور ایران را تحریم خاخند کرد . باید با مشت در دهان این شلوار خیس کن ها زد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس