کد خبر 1085761
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰
چرا مردم توصیه‌های بهداشتی را جدی نمی‌گیرند؟

روانپزشک گفت: در زمینه مقابله با کرونا شاهد تناقض رفتار هستیم وقتی مسوولان نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند این طرز فکر در ذهن مردم شکل می‌گیرد که شاید این بیماری جدی نیست.

به گزارش مشرق، سعید صدر روانپزشک درباره علل روانی رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی برخی از افراد جامعه اظهار داشت: برای نهادینه شدن رفتار باید آموزش کلامی ارائه شود و این رفتار توسط آموزش دهندگان مورد توجه قرار گیرد، به طور مثال وقتی اعلام شد کمربند ایمنی باید ببندید ابتدا پلیس به انجام این کار کرد، لذا در خانواده‌ها نیز نباید برای نهادینه شدن رفتار تناقض وجود داشته باشد، به طور مثال نباید پدر و مادر اقدامی را از فرزند بخواهند و خودشان مخالف آن رفتار کنند.

بیشتر بخوانید:

وی گفت: در زمینه مقابله با کرونا نیز متاسفانه ما شاهد تناقض رفتار هستیم، به طور مثال نمایندگان مجلس و سایر مسوولان بدون ماسک اقدام به انداختن عکس یادگاری می‌کنند، با این اقدامات این طرز فکر در ذهن مردم شکل می‌گیرد که شاید این بیماری جدی نیست.

این روانپزشک ادامه داد: الگوی رفتاری بسیار مهم است، افراد جامعه از اولیای امور الگو می‌گیرند، متاسفانه الگوی رفتاری مسوولان ما ایراد دارد و از سوی دیگر ضابط قضایی در زمینه پیگیری به ظیفه خود به درستی عمل نمی‌کند، به طور مثال من شاهد بودم که ضابط بهداشتی که مسوول نظارت بر پروتکل‌ها است خودش ماسکش روی چانه‌اش بوده است.

صدر افزود: باید به این موضوع توجه داشت که صرفا با توصیه نمی‌شود قانون را اجرا کرد باید برای رعایت نکردن اصول بهداشتی در مترو جریمه در نظر گرفته شود، علم روان‌شناسی می‌گوید که در حوزه اجرای قانون صرفا توصیه کردن پاسخ نمی‌دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    1 2
    کدوم توصیه بهداشتی؟ من کارگر دریل تخریب مردن و زنده بودنم مگه فرقی میکنه؟
  • IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    3 1
    موافقم . یادتون هست دهه هفتاد کارتون بابا برقی و گازی پخش میشد . طوریکه بچه ها ترغیب میشدند و پدر ومادرها لاجرم با تذکر بچه ها رعایت مصرف . بخاطر چی . چون وضعیت عادی نبود و ما با کمبود مواجه بودیم . الان هم باید از درون خانه ها شروع شود تا بچه ها به والدین تذکر دهند که بابا تو که نمیخوای بیرون میری با خودت ویروس بیاوری داخل منزل و ما را مریض کنی و خدای ناکرده یکی یا چند نفر راهی بیمارستان شویم و شاید. حال این پدر یا مادر که راهی محل کار که میشه حرف بچه اش تو گوشش هشدار میده که مراقبت کنه و دید کسی رعایت نمیکنه صداش را بلند میکنه و اعتراض . این اعتراض های پی هم میشه عادت تا دیگران متوجه باشند که اگر میخواهند سوار مترو یا اتوبوس یا در اداره ای وارد شود ملزم به رعایت موارد اولیه بهداشتی که اول آن رعایت فاصله هست . بعد ماسک و شستن دست ها . در کنار آن همه مغازه داران ترغیب شوند با همکاری هم پول تهیه سنگ روشوئی و مایع دستشوئی را بپردازند و شهرداری ها هم در نصب آن و احیانا حفر چاهک کمک نماید . این کارها موجب میشود ما شاهد اتفاقات خوب و کم شدن شیوع و کم کم باز شدن مدارس و دانشگاه و خیلی کارهای تعطیل شده با حفظ و رعایت اکید موارد بهداشتی . این همدلی را از خانه خود شروع کنیم تا زودتر شر این ویروس کنده بشه و الا سالها در جنگیم و روز بروز شاهد از دست دادن زندگی ها و بسیار چیزهای با ارزش دیگر خواهیم بود.
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      3 0
      دقیقا!!!! صدا و سیمای ملی ول شده. ننگ بر سر صدا و سیما . واقعا چیزی مهم تر از توصیه و تذکر مداوم هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • جمشید IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    14 0
    اول ببینید چرا تو اسفند 98 و فروردین 99 ، مردم بیشتر رعایت میکردند؟ چون دولت، ساعات و ایام کار ادارات و واحدهای صنفی رو کم کرده بود، بعضی جاها رو تعطیل کرده بود، مسئولین وزارت بهداشت، مدام از طریق صدا و سیما، گزارشات دقیق و هشدار دهنده میدادند، صدا و سیما روی این موضوع در داخل کشور تمرکز کرده بود، غالبا ترس از کرونا بود تا امید به بهبودی و... اما الان دولت همه جا رو بازگشایی کرده، ساعات کار تقریبا مثل قبل شده، حضور مسئولین وزارت بهداشت تو صدا و سیما بشدت کمرنگ شده، تو هر بخش خبری، 2 دقیقه به اعلام آماری وضعیت کرونا در داخل ایران از زبان گوینده اختصاص داده شده، در حالیکه بیش از 12-10 دقیقه به اعلام مشروح وضعیت بحرانی!!!! کرونا در کشورهای خارجی، بخصوص آمریکا اختصاص داده میشه! این یعنی ایران ، گل و بلبله و بقیه دنیا جهنم کرونایی! یعنی غیرمستقیم میگن مردم ایران، نترسید و راحت باشید! ما خوبیم و اونا ... ! نتیجه ش میشه اینی که میبینید! حالا کاری با صحت و سقم اخبار و اطلاعات ارائه شده به مردم ندارم!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس