کد خبر 1085509
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۰
عروسی‌های زیرزمینی

ممنوع شدن برگزاری جشن عقد و عروسی در تالارها به دلیل شیوع ویروس کرونا موجب برپایی مراسم‌های مخفیانه و پنهانی در برخی باغ‌ها و خانه‌ها شده است.

به گزارش مشرق، بااینکه از اواخر ماه اسفند و با شیوع ویروس کرونا فعالیت تمامی تالارهای پذیرایی ممنوع شد و بسیاری از جوانان و عروس و دامادها از برگزاری جشن عروسی و یا عقد منصرف شده و یا آن را به تعویق انداختند تا شرایط کرونایی آرام شود ولی حالا در هفته‌های اخیر با تداوم بیماری کووید ۱۹ شاهد برگزاری عروسی‌های پنهانی هستیم.

برگزاری این عروسی‌های زیرزمینی و پنهانی در برخی از شهرهای آذربایجان شرقی در شرایطی که این استان ازنظر شیوع ویروس کرونا در حالت قرمز قرار دارد، خود جای تعجب است.

مردم در این عروسی‌ها به‌صورت مخفیانه اقدام به برگزاری مراسم در زیرزمین، پارکینگ و یا باغ می‌کنند که خطر انتقال کرونا را تشدید می‌کند.

نحوه برگزاری عروسی‌های زیرزمینی

در این مراسم‌ها که اخیراً در شهر تبریز و برخی از مناطق استان آذربایجان شرقی رواج پیدا کرده است، ابتدا پدر و مادر عروس و داماد اقدام به تعیین محل برگزاری عروسی می‌کنند و سپس نوبت دعوت از مهمانان می‌رسد.

مردم در این عروسی‌ها به صورت مخفیانه اقدام به برگزاری مراسم در زیرزمین، پارکینگ و یا باغ می‌کنند


دعوت از مهمانان عروسی بر خلاف گذشته که به صورت «کارت دعوت عروسی» بود به صورت تلفنی و محرمانه انجام می‌شود تا از علنی شدن مراسم جلوگیری کنند.

در روز و یا شب عروسی نیز به جهت حضور تعداد زیادی از مهمانان در مکان‌های کوچک احتمال ابتلاء به ویروس کرونا افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر برگزار کنندگان این عروسی‌ها می‌گویند که آنها مجبورند تا عروسی را پنهانی و زیرزمینی برگزار کنند تا جلوی هزینه‌های اضافی برای پدر و مادرها گرفته شده و تشریفات نیز حذف شود.

آنها همچنین معتقد هستند که اگر عروسی‌ها علنی باشد مسئولان ستاد استانی مقابله با کرونا به احتمال زیاد مانع برگزاری آن می‌شوند و برای همین روش مخفیانه و زیرزمینی را انتخاب می‌کنند.

وقتی با توزیع ماسک خودمان را گول می زنیم!

نکته جالب دیگر اینکه خانواده‌ها اقدام به توزیع ماسک بین مهمانان می‌کنند در حالی که بسیاری از آنها ماسک‌ها را استفاده نمی‌کنند و در صورت استفاده نیز دیگر موارد و مسائل بهداشتی رعایت نمی‌شود.

این مدل توزیع ماسک در کنار تجمع تعداد زیادی مهمان در یک مکان کوچک بیشتر به گول زدن خود در برابر کرونا شبیه است چراکه تنها زدن ماسک برای جلوگیری از ابتلاء به کرونا کافی نیست.

چندان پروتکل‌های بهداشتی دیگر در این عروسی‌ها رعایت نمی‌شود


البته به گفته شاهدان چندان پروتکل‌های بهداشتی دیگر در این عروسی‌ها رعایت نمی‌شود و خطر ابتلاء به ویروس کرونا افزایش پیدا می‌کند.

مخفیانه برگزار شدن این مراسم‌ها باعث می‌شود افراد کمتر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. به طوری که برخی معتقدند اگر این مراسم‌ها به صورت معمول در تالارها برگزار می‌شد، با رعایت نکات بهداشتی صورت می‌گرفت و مخفیانه برگزار شدن آن باعث می‌شود هیچ نظارتی بر برگزاری آنها صورت نگیرد.

اجاره باغ‌ها در سکوت تالارها

یکی از مدیران باغ تالارهای حومه شهر تبریز در این خصوص گفت: این روزها به خاطر کرونا مردم اقبال بیشتری به باغ‌ها دارند و آنها اظهار می‌کنند که باغ‌ها به جهت باز بودن فضا از شیوع ویروس کرونا جلوگیری می‌کنند.

ناصر همتی افزود: استقبال مردم از باغ تالارها به اندازه‌ای است که ما از الان تا چند روز قبل از ماه محرم را به اجاره داده‌ایم و رزرو شده است. از اوایل فروردین تا اواخر اردیبهشت برنامه‌ای در باغ نداشتیم چراکه مردم آن زمان از کرونا هراس داشتند ولی اکنون دیگر این ترس وجود ندارد و برای همین مراسم‌های زیادی در باغ‌ها برگزار می‌شود.

این در حالی است که مدیر یکی از بزرگترین و مجلل‌ترین تالارهای تبریز نیز  گفت: چند ماهی است که مراسم عروسی در تالار برگزار نکرده‌ایم چراکه مردم به جای تالار ترجیح می‌دهند در پارکینگ خانه و یا باغ مراسم برگزار کنند.

ابراهیم اسدپور ادامه داد: برگزاری عروسی‌های زیرزمینی و پنهانی به جهت کوچک بودن فضا و همچنین تعداد زیاد مهمان می‌تواند شیوع کرونا را تشدید کند چراکه نظارتی بر رعایت بهداشت و پروتکل‌ها وجود ندارد. این در حالی است که اگر مراسم عروسی در تالار برگزار شود هم پروتکل‌ها رعایت می‌شود و هم اینکه مهمانان با فاصله روی صندلی‌ها خواهند نشست.

شناسایی ۵۰ بیمار کرونایی بعداز هر مراسم عروسی

رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت آذربایجان شرقی در این خصوص از شناسایی ۵۰ بیمار کرونایی بعد از هر مراسم عروسی خبر داد و گفت: متأسفانه در هفته‌های اخیر شاهد برگزاری مراسم عروسی در برخی از شهرهای استان بودیم که بعداز برگزاری عروسی تعداد زیادی از مهمانان به کرونا مبتلا شدند.

سیمین خیاط زاده با بیان اینکه ما توصیه‌ای برای برگزاری این نوع مراسم‌ها که مهمانان زیادی در آن تجمع می‌کنند نداشته‌ایم، افزود: باید مردم خطر ویروس کرونا را جدی بگیرند چراکه در روزهای اخیر آمار مبتلایان به کرونا افزایش چشمگیری داشته است.

عروسی‌هایی که به‌طور مخفیانه برگزار می‌شود کرونا را در این استان افزایش داده‌اند


وی سپس ادامه داد: عروسی‌هایی که به‌طور مخفیانه برگزار می‌شود و عروس و دامادهایی که برای جشن عروسی عجله دارند، کرونا را در این استان افزایش داده‌اند.

خیاط زاده با اشاره به اینکه هر روز نتیجه حدود ۳۰ درصد نمونه‌ها در آزمایشگاه‌های استان مثبت اعلام می‌شود، ابراز داشت: امیدواریم جلوی برگزاری این عروسی‌های مخفیانه و زیرزمینی گرفته شود چراکه می‌تواند پشیمانی به بار آورد.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت آذربایجان شرقی افزود: خود برگزارکنندگان این مراسم باید بدانند که به نوعی جان عده‌ای را به خطر می‌اندازند و عملاً فضایی را فراهم می‌کنند که بیماری را به دیگران منتقل کنند.

وی ابراز داشت: برگزاری این عروسی‌ها از نظر اخلاقی، اجتماعی و دینی درست نیست چراکه خطرات بالایی را به همراه دارد.

بیماری کرونا در آذربایجان شرقی به روزهای اوج خود بازگشته است

برگزاری این مراسم‌ها در حالی است که به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بی توجهی نسبت به رعایت نکات بهداشتی، بیماری کرونا در آذربایجان شرقی به روزهای اوج خود بازگشته است.

عباسعلی درستی در این خصوص گفت: استان آذربایجان شرقی طی هفته‌های گذشته اغلب در وضعیت قرمز بیماری کرونا قرار گرفته و مردم نسبت به پیامدهای این بیماری، حساسیت لازم را از دست داده‌اند.

وی ادامه داد: علی رغم تمامی تلاش‌های صورت گرفته توسط رسانه‌ها و صداوسیما برای آگاهی بیشتر به مردم، نوعی بی تفاوتی نسبت به این بیماری در بین مردم ایجاد شده است.

مراسم‌های عزا و عروسی علت افزایش مبتلایان به کرونا

درستی با اشاره به افزایش برگزاری مراسم‌های دورهمی در استان گفت: این روزها شاهد برگزاری مراسم‌های عروسی، عزا و دیگر دورهمی های خانوادگی هستیم که سبب شیوع بیشتر بیماری شده است.

وی، ۱۰ شهرستان استان را در وضعیت قرمز و نگران‌کننده دانسته و گفت: درحالی‌که موارد فوتی ما تنها به یک نفر در استان رسیده بود، با عدم رعایت مردم حالا حتی گاه شاهد ۹ فوتی در روز هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: در حال حاضر به روزهای اوج کرونا رسیده‌ایم و تعداد مثبت ابتلاء به بیماری از روزهای ابتدایی نیز بیشتر شده است.

وی استفاده از ماسک، رعایت فاصله و رعایت بهداشت فردی را لازم دانسته و گفت: باوجود رعایت این موارد، تمامی فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی انجام‌پذیر است.

درستی ادامه داد: شهرستان‌های اهر، بناب، میانه، هریس، هوراند، شبستر، هشترود و تبریز به نسبت جمعیت خود، بیشترین آمار ابتلاء را دارند.

وی با بیان این‌که متأسفانه مردم برخی مناطق، اهمیتی به فاصله‌گذاری اجتماعی نمی‌دهند، گفت: به‌عنوان‌مثال برگزاری مراسم عروسی در شهرستان هشترود در ماه گذشته و تعدد شرکت‌کنندگان در این عروسی سبب افزایش سریع موارد مثبت در سه روستای این شهرستان شد.

درستی افزود: واقعیت این است که دیگر نمی‌توان مراسمات عروسی و عزا را به شکل گذشته برگزار کرد و از مردم خواهش می‌کنیم تا از هرگونه تجمع خودداری و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان‌شرقی نیز در این خصوص گفت: حضور در تجمعات و گردهمایی‌های فامیلی مهم‌ترین عامل ابتلاء به ویروس کرونا و شیوع آن در این استان است.

حضور در تجمعات و گردهمایی‌های فامیلی مهمترین عامل ابتلاء به ویروس کرونا در این استان است

محمدحسین صومی افزود: تحلیل‌های اپیدمیولوژیکی از چند شهرستان استان نشان می‌دهد شرکت در مراسمات عروسی، عزاداری، مسافرت‌ها و سابقه حضور در مراکز خرید دلیل اصلی ابتلای افراد به ویروس کرونا بوده است.

صومی بررسی و ارائه راهکارهای علمی و عملی در خصوص مدیریت و کنترل بیماری کرونا را لازمه موفقیت در مبارزه با این ویروس بیان کرد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا و افزایش موارد مثبت در سطح شهرهای مختلف آذربایجان شرقی، بر لزوم داشتن تحلیل علمی از علت افزایش موارد در شهرستان‌ها تأکید کرد.

با تمام این اوصاف امیدواریم مردم استان بیش‌ازپیش مسائل بهداشتی و پروتکل‌های ستاد مقابله با کرونا را جدی بگیرند و از حضور در مراسم‌های این‌چنینی عزا و یا عروسی برای قطع زنجیره انتقال کرونا خودداری کنند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    1 0
    انشاالله هرکس اینجوری عروسی میگیره، زندگیش 1 ماه نشده به زهرمار تبدیل بشه و از هم بپاشه. نفرین میلیونها ایرانی پشت سرتونه شک نکنین بدبخت میشین.
    • IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      0 0
      یک نظر کوته بینانه که جای تأسف دارد
  • ناشناس IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    0 1
    شما از این عروس و دوماد ها اجازه گرفتین که تصاویرشون رو پخش کنین؟ یه ملت دارن این سایتو نگاه میکنن..خجالت بکشین..
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    2 0
    واقعا جای تاسف است برای این قشر از انسان ها که جان خودشون و دیگران رابه خطر میاندازن خواهشا برخورد شدید کنید عده ایی چاره ایی جز برخورد شدید نگذاشتن
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    2 1
    والا این عروسی ها پنهانی هم نیست، تو زیرزمین و پارکینگ هم نیست. تو باغ و تالار برگزار میشه، کارت دعوت هم فرستاده میشه. تو همین چند روز 3-4 تا کارت دعوت به دست ما رسیده، همه شون هم تو تالار و باغ قراره برگزار بشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس