کد خبر 1085288
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
دکتر شریعتی

اگر جریان‌هایی مانند شریعتی نبودند، شاید نهضت‌ در محیط‌ دانشگاهی دچار نوعی رکود می‌شد.

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: حجت‌الاسلام حسن روحانی در بخشی از کتاب خاطراتش که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است درباره آراء و افکار دکتر علی شریعتی می‌گوید: اگر جریان‌هایی مانند شریعتی نبودند، شاید نهضت‌ در محیط‌ دانشگاهی دچار نوعی رکود می‌شد.

این‌ جریان‌ها سبب‌ شد که‌ حرکت‌ اسلامی با جوش‌ و خروش‌ بیشتری در جریان‌ باشد و نیروهای جوان‌ را بهتر جذب‌ کند. لذا باید گفت‌ جریان‌ شریعتی، در نزدیکی بیشتر دانشگاه‌ به‌ انقلاب‌ و گسترش‌ جوّ مذهبی در آن‌ بسیار مؤثر بود. نسبت‌ به‌ مرحوم‌ شریعتی سخنان‌ ضد و نقیضی وجود دارد.

عده‌ای به‌ او تا همکار ساواک‌ تهمت‌ زدند و عده‌ای هم‌ او را تحریف‌کننده‌ حقایق‌ دین‌ و خطری برای اسلام‌ و روحانیت‌ و حتی او را وهابی معرفی کردند. عده‌ای هم‌ او را ملجأ نسل‌ جوان‌ و عامل‌ اصلی حرکت‌ نهضت‌ اسلامی در اواخر دهه‌ چهل‌ و اوایل‌ دهه‌ پنجاه‌ می‌دانند. واقعیت‌ این‌ است‌ که‌ نسبت‌ به‌ مرحوم‌ شریعتی معمولاً با افراط‌ یا تفریط‌ قضاوت‌ می‌شود.

شریعتی، فردی خوش‌فکر، خوش‌بیان‌، خوش‌قلم‌ و دارای مطالعات‌ وسیعی بود و نسبتاً اطلاعات‌ خوبی در مورد تاریخ‌ اسلام‌ و برخی احکام‌ اسلامی داشت‌.

کمبود اصلی شریعتی، نداشتن‌ مطالعات‌ عمیق‌ اسلامی، عدم‌ اطلاعات‌ از علوم‌ حوزوی و اندک‌ بدبینی نسبت‌ به‌ روحانیت‌ بود... شریعتی در یک‌ کلام‌، صاحب‌ خدمات‌ فراوانی نسبت‌ به‌ معرفی اسلام‌ به‌ نسل‌ جوان‌ است‌ و در عین‌ حال‌، مواضع‌ و مطالب‌ ایشان‌ از برخی اشکالات‌ نیز مبرّا نمی‌باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • وحدان IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
    12 0
    شریعتی مرید علی ع بود
  • IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    0 0
    اگر ماهيت تو را بخوبي مي شناخت اززهمان اول اندك بدبيني اش تبديل به يقين مي شد
  • علی ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    0 0
    شریعتی یعنی انقلابی تند
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    0 0
    با تفکرات شریعتی هیچگاه افکار وهابی وداعشی در منطقه شکل نمیگرفت و اتحاد شیعه و سنی علیه دشمنان اسلام بهتر انجام میگرفت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس