نظامی سازی پلیس آمریکا؛ سرکوب معترضان چگونه کلید خورد؟

نظامی سازی پلیس آمریکا که از اوایل دهه بیستم آغاز شد، در میانه اعتراض‌های اخیر به تبعیض نژادی و خشونت پلیس نگران کننده‌تر از هر زمان دیگری مشاهده شد.

به گزارش مشرق، استفاده از ادوات و تاکتیک‌های نظامی توسط پلیس به عنوان اقدامی خشونت بار علیه معترضان به ویژه در آمریکا و کشورهای اروپایی به رویه‌ای معمول مبدل شده است.

آمریکا به عنوان پیشتاز نظامی سازی پلیس در جهان، در اعتراض‌های اخیر در این کشور در پی قتل یک شهروند سیاه پوست، شاهد بروز موج گسترده‌ای از اعتراض‌ها در بیش از ۴۵۰ شهر بود.
استفاده گسترده پلیس از ادوات و تجهیزات نظامی علیه معترضان بنابر گزارش‎های غیررسمی سبب کشته شدن دستکم ۲۲ نفر و مجروح شدن شمار زیادی از معترضان شد.


نظامی سازی پلیس آمریکا از چه زمانی آغاز شد؟


استفاده گسترده ارتش آمریکا از گاز اشک آور علیه معترضان سبب شد تا این امر به روندی معمول در کشورهای مختلف و به ویژه کشورهای غربی مبدل شود.

ادارات پلیس آمریکا از اوایل قرن بیستم به شکل فزاینده‌ای مسلح شدند و در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی متعاقب خیزش‌های ضد نژادپرستی و ضد جنگ تشدید شد و این روند در نهایت در دهه ۱۹۷۰ به تشکیل پلیس ضد شورش و تجهیز آن به تسلیحات دارای گلوله‌های پلاستیکی شد.


دلیل تشدید نگرانی‌ها در مورد نظامی سازی پلیس آمریکا چیست؟


نگرانی‌ها در مورد نظامی سازی پلیس در آمریکا اکنون مورد توجه طیف‌های مختلف سیاسی در این کشور قرار گرفته است.

نکته مهم در این رابطه، تاثیر این موضوع بر افزایش میزان خشونت و قتل توسط پلیس آمریکاست.
این امر که در بررسی روندهای سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ قابل مشاهده است، همچنین نقش موثری در افزایش خشونت‌ها علیه سیاه پوستان در آمریکا داشته است.

گسترش دایره مجوز استفاده پلیس از تسلیحات و ادوات نظامی و جنگی برای سرکوب اعتراض غیرنظامیان در قرن بیست و یک در آمریکا با ادعای آغاز دوره جنگ غیرنظامیان علیه پلیس، سرعت فزاینده‌ای به خود گرفت.

اما آنچه موضوع نظامی سازی پلیس آمریکا را بیش از گذشته به کانون مباحث ضد حقوق بشری و نژادپرستی وارد کرد، اعتراض‌های اخیر در آمریکا بود.
استفاده گسترده پلیس آمریکا از ادوات نظامی و جنگی سبب شد تا موضوع کاهش تسلیحات پلیس به یکی از مطالبات معترضان مبدل شود.


نظامی سازی پلیس چه تاثیراتی دارد؟


براساس گزارش ها، تجهیز پلیس آمریکا توسط وزارت دفاع این کشور در چارچوب طرح ۱۰۳۳ کماکان ادامه دارد و پلیس این کشور توانسته است براساس این طرح به تجهیزات جنگی، خودروهای زرهی با ظرفیت تحمل انفجار مین‌های زمینی، تسلیحات سبک، بالگرد، عینک دید در شب و تجهیزات ضد شورش مانند باتوم، گاز اشک آور و سپر مسلح شود.

در حالی که ادارات پلیس دریافت کننده این تجهیزات و تسلیحات در آمریکا بر نقش موثر این ادوات بر افزایش توانایی پلیس در مبارزه با جرم، انجام ماموریت‌های خطرناک و محافظت از افسران تاکید دارند، منتقدان با استناد به بررسی‌های دانشگاهی بر این باور هستند که اجرای طرح ۱۰۳۳ سبب افزایش خشونت و قتل توسط ادارات پلیس شده است.

این برنامه که در سال ۱۹۹۷ برای تجهیز پلیس ضد تروریسم آمریکا تصویب شد، بسط یافته و اکنون مشمول نیروهای پلیس نیز می‌شود.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
    0 0
    آقا کلآ تنها راهش اینه که امریکا هم عین شوروی سابق تجزیه و به 40-50 تا کشور مستقل تبدیل بشه تا هم مردم خودش هم مردم دنیا از شرّش خلاص بشن، والسلام!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس