کد خبر 1085037
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
روسیه ادعای روزنامه اسرائیلی درباره وعده پوتین به نتانیاهو را رد کرد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به ادعای جدید یک روزنامه اسرائیلی گفت: مسکو از سال ۱۹۸۸، کشور مستقل فلسطین با مرزهای شناخته شده بین‌المللی، از جمله حق حاکمیت بر بیت المقدس شرقی، را به رسمیت شناخته است.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری «تاس»، "ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که ادعای روزنامه اسرائیلی «اسرائیل هیوم» مبنی بر اینکه گویا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در سال 2016 به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل قول داده بود که مانع از تصویب پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره به رسمیت شناختن کشور فلسطین با مرزهای سال 1948 شود، "کاملاً پوچ است".

زاخارووا در کنفرانس مطبوعاتی در این باره گفت: «متأسفانه، اقدام به انتشار اطلاعات غلط مدت‌هاست که به یکی از ویژگی‌های بارز زمانه ما تبدیل شده است. بسیار ناامید کننده است وقتی که مقامات رسمی کشور موضوع انتشار این نوع اطلاعات غلط می شوند، برای آنکه اظهارات آنها هدایت کننده اقدامات و تعیین کننده سیاست داخلی و خارجی کشورهاست.»

بیتشر بخوانید:

اجازه نمی‌دهیم آژانس ابزاری برای نابود کردن برجام شود

روسیه به اسرائیل درباره اشغال کرانه باختری هشدار داد

 به زودی اتفاقات مهمی در دریای سیاه و مدیترانه خواهد افتاد

آیا دولت آمریکا ماشه را بر پیکر نیمه‌جان برجام خواهد کشید؟

چند روز قبل مقاله‌ای در یک روزنامه اسرائیلی (اسرائیل هیوم) مدعی شد که گویا نتانیاهو در یک نشست خصوصی گفته است که در پایان سال 2016، دولت وقت رئیس جمهور باراک اوباما قصد داشت قطعنامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل ارائه دهد، مبنی بر اینکه اسرائیل باید کشور فلسطین با مرزهای سال 1948 را به رسمیت بشناسد. در آن زمان، طبق ادعای این روزنامه، نتانیاهو با رئیس جمهوری روسیه تماس گرفته و از او خواسته تا مانع از تصویب چنین قطعنامه‌ای شود  که ظاهراً ولادیمیر پوتین با آن موافقت کرده است. پس از آن، اوباما تصمیم گرفت این سند را برای بررسی به شورای امنیت ارائه ندهد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: «به نظر ما، خبرنگار این روزنامه، اصلاً با واقعیت‌های منطقه خاورمیانه آشنا نیست، که این مسئله بسیار عجیب است، برای اینکه این مطالب بسیار باورنکردنی به نظر می رسد، به ویژه، پیشنهاد رئیس جمهوری آمریکا برای بازگشت به مرزهای شناخته شده از سال 1948 تا 1967 که بر اساس تصمیم گیری دوجانبه برای حل و فصل مناقشه فلسطین-اسرائیل بود که از سوی روسیه و بیشتر کشورهای جهان هم حمایت شده بود.»

زاخارووا افزود: «ظاهراً نویسنده این مقاله از این واقعیت هم آگاه نیست که کشور ما مدت‌ها قبل از روند اوضاع کنونی در منطقه، در سال 1988، کشور فلسطین با این مرزها، از جمله با حق حاکمیت بر بیت المقدس شرقی، را به رسمیت شناخته است و غیر ممکن بوده که با چنین مسئله‌ای مخالفت کرده باشد.»

این دیپلمات با یادآوری اینکه "اگر ایالات متحده می‌خواست کشور فلسطین با مرزهای سال 1948 را به رسمیت بشناسد، می توانست به صورت ملی این مسئله را اعلام کند و نیازی به مطرح کردن آن در شورای امنیت سازمان ملل نبود"، گفت: «در پایان، من می خواهم بار دیگر موضع اصولی روسیه در حمایت از حل و فصل مرد توافق و پایدار مناقشه فلسطین و اسرائیل از طریق مذاکرات مستقیم بین طرفین و تحت نظارت سازمان ملل بر اساس چارچوب حقوق بین‌المللی به رسمیت شناخته شده که در قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل و ابتکارعمل صلح عرب و اصول مادرید هم مورد تایید قرار گرفته، را مورد تاکید قرار دهم.»

مسکو اوضاع پیرامون امکان استقرار سامانه دفاع موشکی آمریکا در ژاپن را زیر نظر دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که این کشور پس از اظهارات رهبران ژاپن مبنی بر تعلیق استقرار سامانه‌های دفاع موشکی زمینی آمریکاییAegis Ashore ، از نزدیک بر روند اوضاع نظارت دقیق خواهد کرد.

زاخارووا گفت: «در عین حال معتقدیم که سخنان  وزیر امور خارجه ژاپن در پارلمان این کشور گویای آن است که هیچ تغییری در مواضع  ژاپن در زمینه توسعه همکاری‌های نظامی و سیاسی با ایالات متحده ایجاد نشده است.»

این دیپلمات همچنین تاکید کرد که مسکو انتظار دارد تا هند و چین بتوانند به یک راه حل مسالمات آمیز برای حل و فصل وضعیت تنش زا در مرزهای دو کشور دست یابند. وی افزود: «ما از نزدیک روند اوضاع در مرزهای هند و چین را دنبال می کنیم و امیدواریم که این دو کشور به عنوان اعضای مسئول جامعه بین‌الملل، سریعاً بتوانند روش‌های قابل قبول دوجانبه‌ای را برای رفع تنش کنونی با استفاده از سازوکارهای گفتگوی دوجانبه و مطابق با توافقات مربوط به عدم استفاده از خشونت، پیدا کنند.»

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    4 6
    رژیم جنایتکار اسرائیل پس از 60 سال هنوز بحران مشروعیت و هویت دارد! نیازی به این کارها نیست خودمون میاییم به محو شدن رژیم صهیونیستی از صحنه روزگار مشروعیت میدهیم. منتظر باشید که از زمین و آسمان و دریا رو سرتان خراب شویم. این وظیفه ای است که در تاریخ به ما سپردن. شنا کردن یاد بگیرید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس