کد خبر 1083211
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲
مسکن نمایه

رئیس جمهور در حالی صبح جمعه به وزیر راه و شهرسازی دستور بررسی علل افزایش افسار گسیخته قیمت مسکن را داده که این افزایش قیمت‌ها از ابتدای سال ۹۷ آغاز شده بود.

به گزارش مشرق، حسن روحانی روز پنج شنبه ۲۲ خرداد در حاشیه مراسم افتتاح ویدئوکنفرانسی چند طرح عمرانی، به وزرای راه و شهرسازی و اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی دستور داد تا کارگروهی برای بررسی علل افزایش قیمت مسکن تشکیل دهند.

بیشتر بخوانید:

رئیس جمهور همچنین در تماس تلفنی که پیش از ظهر جمعه ۲۳ خرداد با محمد اسلامی وزیر راه شهرسازی داشت، از جایگاه منتقد افزایش قیمت مسکن و خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: شایسته نیست که مردم در این شرایط دچار معضل مسکن و افزایش قیمت آن باشند و دولت مصمم است که با برنامه ریزی، این مشکل به سرعت حل و فصل شود.

روحانی با دو سال تأخیر متوجه گرانی مسکن شد

این در حالی است که قیمت مسکن از آخرین ماه سال ۹۶ بنای رشد گذاشت و این افزایش قیمت‌ها، در سه ماهه نخست سال ۹۷، نمود بیشتری به خود گرفت؛ روند افزایش قیمت‌ها در آخرین ماه سال ۹۷ مجدداً تشدید شد و در سال ۹۸ و سه ماهه نخست امسال نیز این افزایش قیمت‌ها سرعت و شدت بیشتری گرفت؛ به گونه‌ای که خرید مسکن در حال حاضر برای بسیاری از خانوارها به یک آرزوی محال تبدیل شده است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه اجاره بهای مسکن نیز به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی، تابعی از قیمت مسکن است، لذا بازار اجاره مسکن هم دستخوش تغییرات قیمتی شدید شده که نتیجه آن، ناتوانی بسیاری از اقشار دهک‌های یک تا ۶ در پرداخت «اجاره بهای مسکنِ» درخواستی از سوی موجران در تهران، کلانشهرها و حتی برخی شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت شده است.

عامل گرانی مسکن کیست؟ / ‏ ‬اشتباهاتی که آخوندی مرتکب شد

به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی، اگرچه تورم عمومی و رشد نقدینگی، اصلی ترین عامل تورم بخش مسکن در این ماه‌ها هستند، اما دو عامل مهم دیگر نیز در تشدید بحران این روزهای بازار مسکن مؤثر است: یکی عدم تولید مسکن و کاهش شدید ساخت و ساز و دیگری عدم استفاده از ابزار مالیاتی در کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن؛ و تقریباً در هر دوی این اتفاقات نقش وزیر سابق راه و شهرسازی بسیار پررنگ است.

عباس آخوندی وزیر مستعفی راه و شهرسازی با مزخرف خواندن طرح مسکن مهر و ممانعت از تکمیل آن، مخالفت با تقویت سمت عرضه در بخش مسکن (تولید) و تکیه بر لزوم تقویت بخش تقاضا (تسهیلات خرید مسکن) مهمترین عامل در کاهش تولید مسکن در ۶ سال وزارت خود بود.

نتیجه سیاست افزایش وام مسکن، بی اثر شدن تسهیلات صندوق مسکن یکم در ششمین سال اجرای آن در تهران و نیز کاهش قدرت وام مسکن از محل اوراق تسهیلات علی رغم افزایش ۱۴۰ درصدی آن در پایتخت (وام مسکن زوجین) در کمتر از یک سال گذشته بود.

وی همچنین در سال ۹۶ و در حالی که تعدادی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس توانسته بودند طرح مالیات بر عایدی مسکن را در این کمیسیون به تصویب رسانده و برای تصویب در صحن علنی مجلس نیز از رأی بالایی برخوردار بود، با ارسال نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس دهم، درخواست کرد تا این طرح به کمیسیون مربوطه عودت داده شود؛ بهانه آخوندی در این نامه، کاهش سرمایه گذاری در بخش مسکن در صورت تصویب قانون مالیات بر عایدی بود.

هرچند فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد نیز در جلوگیری از تصویب مجدد این طرح در سال ۹۸ بی تقصیر نبود و به بهانه ارسال «عنقریب» لایحه‌ای در خصوص مالیات بر عایدی، مانع از بررسی مجدد این طرح در مجلس شد. لایحه‌ای که هیچ گاه نه تهیه و نه به مجلس ارائه شد؛ آن هم در شرایطی که ۵ ماه میانی سال ۹۸، قیمت مسکن تقریباً بدون تغییر بود و دولت می‌توانست با اجرای قانون مالیات بر عایدی، از سرمایه‌ای تر شدن این کالا جلوگیری کرده و مسکن را به کالایی مصرفی شدن هدایت کند.

از دیگر اقدامات آخوندی که به گرانی مسکن و اجاره بها دامن زد، تأخیر ۴ ساله وزارت راه و شهرسازی در زمان وزارت وی در تهیه سامانه اسکان و املاک برای شناسایی خانه‌های خالی بود؛ در صورتی که اگر این سامانه بر اساس همان بازه زمانی ۶ ماهه مذکور در ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم تهیه می‌شد، تا کنون سال‌ها از اجرای آن گذشته و مالکان این خانه‌ها موظف به عرضه واحدهای خالی به بازار شده بودند که در کنترل اجاره بها، می‌توانست مؤثر باشد.

اقتصاد دستوری و کاهش زوری قیمت مسکن؟

احمدرضا سرحدی کارشناس اقتصاد مسکن درباره علل افزایش قیمت مسکن در سه ماهه امسال اظهار داشت: به نظر می‌رسد سیاست بانک مرکزی و دولت در کاهش دستوری نرخ سود سپرده‌های بانکی و خارج شدن نقدینگی‌های سرگردان از بانک‌ها، در رشد لجام گسیخته مسکن در دو سه ماه اخیر نقش به سزایی داشته است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مصالح و نهاده‌های ساختمانی و همچنین عوارض صدور پروانه ساخت و ساز نیز که شهرداری‌ها آن را افزایش داده‌اند، از دیگر عوامل گرانی و تورم بخش مسکن هستند که اگرچه بر روی مسکن نوساز تأثیر مستقیم دارد، اما تجارب سال‌های اخیر نشان می‌دهد هر گونه افزایش قیمت در مسکن نوساز، به افزایش قیمت سایر واحدهای مسکونی منجر می‌شود.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه قیمت مسکن با سیاست دستوری کاهش نمی‌یابد، افزود: هیجان موجود در اقتصاد کشور که به بخش مسکن محدود نیست و در همه بخش‌ها مشهود است باید آرام شود؛ اما اینکه دولت بخواهد با استفاده از اعمال فشار بر مالکان، سقف قیمتی برای فروش مسکن و سقف اجاره بها برای موجران تعیین کند، سیاست از پیش شکست خورده است.

وی راهکار کوتاه مدت کنترل بازار مسکن را اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی جهت افزایش عرضه آنها به بازار دانست و گفت: حتی اگر همین امسال هم بخواهند مالیات بر خانه‌های خالی را اجرا کنند، نتیجه آن یک سال بعد در بازار مسکن نمایان می‌شود؛ این قانون را دولت باید ۵ سال قبل اجرا می‌کرد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    5 0
    جمعه هم برای خودش روز ویژه ای هست!
  • ناشناس IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    29 3
    تنها راه برای حل مشکلات کشور این است که جمعه رو از تقویم حذف کنیم
    • محمد IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      3 0
      سلام این طرف که گفته جمعه هارو حذف کنید تفکر ایشون برده داریه ایشون مردم رو یک ماشین فرض کرده گرونی مسکن به مصالح ربط داره همه گرونی ها از شرکت‌های زیرساخت مواد اولیه شروع شده عدم نخواستن نظارت هم عوامل دیگش هست در ظمن مجلس نماینده مردم هست یا دولت که با یه نامه کارشون پیش میره خدایا ما رو از دست اشخاص ظالم نجات بده
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    0 0
    اگر این شکل باشد که دو سال بعد مسئولین متوجه مشکلات جامعه شوند پس این حقوقهای کلان را بر گرد انید حقوق در مقابل کار مفید
  • امیر IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    0 0
    با این قانون گذاریتون خانه های زیر 150 متر که مورد نیاز اکثریت مردم است که شامل اکثریت اپارتمانهای خالی میشود توسط دلالها احتکار و قیمتش بالاتر خواهد رفت و مردم بدبختتر خواهند شد نمیدونم اینها که قانون میزارند یا ذینفع هستند یا سواد و عقل ندارند با اینکار بیچاره ها بیچاره تر خواهند شد خانه های بزرگ هم تفکیک و کوچک خواهند شد
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    0 0
    آیا واقعا دولت قادر به کنترل حداقل قیمت مسکن خواهد شد ؟
  • US ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    0 0
    باعث گرونی مسکن و بی خونه شدن مردم،(سیف، کرباسیان،آخوندی )وروحانی رئیس جمهور است که باید پاسخگو باشندجرا کسی به داد مستاجران وکسانی که دراین اوضاع بی خونه شدن نمی رسه.
  • جلیل IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    0 0
    عه ! جمعه هم که تعطیله !
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    0 0
    ۲ ساله طرح مالیات بر عایدی سرمایه در دولت در حال بررسی است تازه دستور بررسی قیمت مسکن فرمودند طرحی که ۱۸۰ کشور اجرا کرده اند و اگر همه طرحهای آنها هم هر دو روز یکی بررسی می شد باز هم از ۲ سال کمتر می شد
  • دامغانی IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    0 0
    چرا به گونه ای بیان می شود.که انگار فقط اخوندی در ایجاد مشکل مسکن مقصر بوده است..رئیس جمهور و مجلس هم در ایجاد این مشکل شریک جرم اقای اخوندی هستند
  • کاروان IN ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    0 0
    خاک عالم برسر دلال مسکن .قیمتها حبابیست
  • aaa IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    0 0
    این همه گرونی دست خودشون وسیایت کثیفشونه.. ما کارگرا چه خاکی به سر بریزیم
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    0 0
    شما بگو کدوم یک از مجلسی های پر دغدغه ما متوجه سختی های ما هستن؟
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    0 0
    شاید هم جمعه هفته آینده متوجه شده؟!
  • سید مهدی موسویان IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    0 0
    بر مسببین گرانی مسکن لعنت بشمار... بر شمر و یزید و معاویه لعنت بشمار...
  • ناشناس IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    0 0
    دولت بی تدبیر و ناامیدی وناکار آمد حسن روحانی باعث تورم در کشور شده است
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    0 0
    رییس جمهور خواب پیر بیعار بیحال بی درد
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    0 0
    آقای روحانی خیلی وقت است که تعطیل هست خودش هم از وضعیت مردم خبر دارد ولی بیخیال هست
  • US ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    3 1
    فضای فکری آقای روحانی به گونه ای نیست که بتواند به گرانی یا ارزانی چیزی فکر کند. این چیزها حتی به اندازه سر سوزنی برایش مهم نیست.
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    4 0
    خدا لعنت کنه اخوندی وزیر سابق راه رو
  • US ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    5 0
    چنانچه قیمت مسکن ظرف ماههای آینده کنترل وپایین نیاد فروپاشی اقتصادی دور از ذهن نیست
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    3 0
    اگربعضی ازمسئولین که خودشان ازمحتکران مسکن هستن وراضی ازدست رفتن سودهای نجومی خودنیستن مانع نشون مالیات بیشتر ازخانه هاخالی تاثیرخوبی برقیمتهاخواهدداشت
  • IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    1 0
    با دو سال تاخیر
  • IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    2 0
    به نظرتون این 2 سال اخیر عمدی بوده یا غیرعمد؟!! جوابش خیلی مهمه
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    1 0
    این 2 سال تاخیر روحانی در این قضیه عمدی بوده یا غیرعمد؟؟!!!
  • ن IR ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    4 0
    پس به گفته شما ما بریم بمیریم وخودمونو بسوزدنیمتا نه خانه ونه قبر نخواهیم همیشه پولدارا جلو هستن صاحبخانه ها هم وخدا لعنت کنه بنگا هداران را کاش اینهارو میبستن
  • مستاجر IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    2 1
    کنترل و کاهش قیمت مسکن آسون ترین کار است البته اگر مسعولین محترم بخواهند کنترل و کاهش قیمت مسکن ساده ترین کار است با تعهد بنده انجام میدهم خیلی خیلی این کار ساده است
  • غلامرضا IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    2 0
    حسنی ازقیم جمعه به مکتب میرفت خب
  • ابراهیم شاهسواری IR ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    3 0
    مطابق اصل قانون اساسی دولت موظف تامین مسکن کنه ودرنهایت نیاز به دستور نیست که مسکن ارزان بشه با یک حرکت ساده ،ایجاد تعاونی های پاک و دراختیارگذاشتن زمین رایگان .........چه تاثیرمثبتی در کل جامعه و اشتغال ....... بوجود میاد.هرچند توضیحات اجمالی بوده .کارشناس ارشد مکانیک ابراهیم شاهسواری که چندین سال تجربه در امور ساخت و ساز دارم
  • ناشناس IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    7 0
    باید این آخندی بی وژدان رو بگیرن که اینجوری به سر کشور و ملتش آورد.از همین جا از آقای ریسی می خوام که قاطعانه با این ادم برخورد کنه
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    0 0
    چند روزه دنبال خونه میگردم برا رهن و اجاره اما با پولی که من دارم و حقوق ماهیانه ۵۰ متری هم بهم نمیدن.لطفا به دادمون برسید
  • ناشناس IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    0 0
    آقای روحانی ۷ سال است در خواب غفلت است بیدار هم نمی شود چون نگاهش به غرب و شیطان بزرگ آمریکا است .
  • IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    0 0
    روحانی تازه از خواب بیدار شده که وضع مسکن در ایران چگونه هست چه جوابی در پیشگاه خداوند و مردم محروم دارد؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس