جلالی: علیه مربیان داخلی تبلیغات کاملاً مهندسی شده داشتیم/ دایی و قلعه‌نویی با اولین شکست، از تیم ملی برکنار شدند

مجید جلالی، سرمربی تیم فوتبال گل‌گهر سیرجان اعتقاد دارد در ۲۰ سال اخیر، علیه مربیان ایرانی تبلیغات منفی رخ داده است.

به گزارش مشرق،‌ مجید جلالی با حضور در برنامه تلویزیونی «ورزش و مردم»، درباره ضعف فوتبال ایران در قراردادهای خود با مربیان خارجی اظهار داشت: اگر اقتصاد مونتاژی داشته باشید، نمی‌توانید به خودتان ببالید یا اگر تجهیزات نظامی را تولید نکنید و فقط وارد کنید، نمی‌توانید به خوبی از خودتان دفاع کنید. از دید من اگر یک کشور نتواند مربی، بازیکن یا مدیر تولید کند، در آن حوزه عقب‌مانده و شکست‌خورده است. 20 سال بحث بر این است که مربی نداریم و باید مربی بیاوریم.

« دلیل اینکه پس از این همه سال و قدمت فوتبال بگوییم مربی نداریم، باید این را عقب‌ماندگی بدانیم.»، وی ضمن بیان این جمله گفت: پنج بار به جام جهانی رفتیم، اما وقتی نمی‌توانیم مربی خوب تولید کنیم، عقب مانده‌ایم. سال‌هاست بالاترین سرمایه‌های کشور یعنی نیروی انسانی و منابع مالی هم هدر می‌رود. برای بهینه‌سازی منابع انسانی هزینه نمی‌کنیم، اما ظرفیت انسانی ما در حوزه مربی و بازیکن بسیار قوی است.

سرمربی گل‌گهر سیرجان تردید در مربی ایرانی را حاصل دو عامل دانست و تصریح کرد: یک دلیل این تردید، تبلیغات منفی کاملاً مهندسی شده علیه مربیان ایرانی از 20 سال پیش بود. دلیل دیگر هم این است که فرایندی برای آموزش به مربیان ایرانی نبوده است. من به عنوان مربی پیش از اینکه آموزش دهم، باید آموزش ببینم. آیا فرآیندی بوده که برای آموزش به من، هزینه کند و برای 10 سال دیگر، 20 مربی تربیت کند؟ مشکلات فعلی به خاطر این راهی است که می‌رویم و 10 سال دیگر هم می‌گوییم مربی نداریم.

بیشتر بخوانید:

ماجرای قرارداد ویلموتس از نگاهی دیگر؛ «فی» بازار دست‌مان نیست

پس از مطرح شدن انتقاداتی به محمد مایلی‌کهن در زمان سرمربیگری او در تیم ملی فوتبال ایران، جلالی خاطرنشان کرد: مایلی‌کهن بهترین عملکرد را داشت و کاری کرد که تا پنج سال پس از او، تیم ملی از اقدامات این مربی بهره‌مند شد. مربیان خارجی این خدمات را نکردند و پس از چند باخت، حاشیه امنیت داشتند. علی دایی و امیر قلعه‌نویی با رقم خوردن نخستین شکست خود از تیم ملی رفتند و باید بدانیم شرایط یکسان نیست.

وی درباره اینکه گفته می‌شد برای مربیان ایرانی کسر شان بود که روی نیمکت تیم ملی کنار کارلوس کی‌روش بنشینند، بیان کرد: اصلاً این‌گونه نیست. زمانی که در کانون مربیان بودم، با فدراسیون فوتبال فرانسه صحبت کردم و قرار شد 100 مربی ایرانی را طی 12 روز به بهترین مرکز تربیت مربی جهان در این کشور ببریم.

مربی فوتبال کشورمان در ادامه افزود: سرگروه مدرسان این مرکز، ژرار هولیه بود و برای آموزش این مربیان و بیمه و پول توجیبی آنها، 500 هزار دلار می خواستند. من نزد هر فرد صاحب منصب و سرمایه‌ای رفتم، اما هیچ‌کس این پول را نداد. اگر این مربیان به این کلاس‌ها می‌رفتند، صاحب دیدگاه‌های متفاوت می‌شدند و حداقل می‌فهمیدند چیزی بلد نیستند.

جلالی با بیان اینکه رکود مربیگری در فوتبال کشور تنها به یک دلیل نیست، اظهار داشت: رسانه‌ها و فضای افکار عمومی این‌گونه است که شرایط به سمتی می‌رود. خارجی‌باوری ما ریشه در فرهنگ‌مان دارد و حتی مبل را هم خارجی می‌خریم. ما کاملاً بحران شناخت داریم و به چیزی که نمی‌شناسیم، بهتر اعتماد می‌کنیم. ما مربیان داخلی بین خودمان رقابت منفی داریم که خیلی لطمه زده است. جامعه، رفتار مربیان ایرانی طی 20 سال گذشته را دوست نداشته است. ما علیه هم حرف زدیم، یکدیگر را زندانی، سرزنش و مسخره کردیم.

وی با بیان اینکه هر کسی می‌تواند پتانسیلی برای آبادانی یا تخریب باشد، گفت: اگر می‌گوییم ما شکست‌خورده و عقب‌مانده هستیم، مقصر کسانی هستند که ورزش را دسته چندم می‌دیدند و کسانی را به‌عنوان مدیر به این حوزه آوردند که هیچ سمتی در جای دیگر نداشتند. در شهرستان‌ها مربیان بسیار بااستعدادی داریم که مدیران فوتبال به جای هزینه کردن در خارج از کشور، یک صدم این هزینه را باید صرف بچه‌های خودمان کنند. اگر این اتفاق می‌افتاد، به اینجا نمی‌رسیدیم.

سرمربی تیم فوتبال گل‌گهر سیرجان با طرح این پرسش که تا چه زمانی باید در این مسیر غلط پیش برویم، تصریح کرد: ما تا 10 سال دیگر همین راه را می‌رویم. مدیری که سر کار می‌آید، دانش و تخصص لازم را ندارد و افرادی دور او می‌آیند که باعث می‌شوند این مدیر از نیروی انسانی بهینه استفاده نکند. به همین راحتی سر این بازیکن کلاه می‌گذارند و سال‌ها با این چرخه درگیر هستیم. اتفاقاتی چون بدهی به بویان، حاصل نقص مدیریت است و اگر مدیریت درست بوده و باشگاه در اختیار افراد فوتبالی باشد، اجازه این کار داده نمی‌شود.

جلالی با بیان اینکه برآیند افکار عمومی همیشه درست نیست، خاطرنشان کرد: اگر کشوری به شما حمله کند، شما باید با او بجنگید و نمی‌توانید ببینید افکار عمومی چه می‌گوید. در این شرایط شما افکار عمومی را مهندسی می‌کنی تا برای جنگ راضی شوند. در فوتبال شاهد چنین کارهایی بوده‌ایم. ما باید بدانیم فوتبال موضوعی کاملاً تخصصی است و در روابط بین‌الملل، قدرت نرمی محسوب می‌شود.

وی با بیان این موضوع که باید جایگاهی برای فوتبال قائل شویم و نباید فقط مطابق با افکار عمومی تصمیم بگیریم، گفت: ما به این افکار لازم داریم و نباید سر آن را کلاه بگذاریم،‌ اما اگر مردم بدانند شما برنامه‌ای دارید که در 10 سال آینده به قدرتی در فوتبال دنیا تبدیل می‌شوید، ایده شما را می‌پذیرند. با این حال شما می‌گویید اگر دو گل بزنیم، مردم به خیابان می‌آیند و خوشحال می‌شوند. در فوتبال به این می‌گویند موفقیت بی‌ثبات و لحظه‌ای.

سرمربی تیم فوتبال گل‌گهر سیرجان با بیان اینکه با کسی دعوا ندارد و چیزی برای خودش نمی‌خواهد، اظهار داشت: من می‌گویم کنار این همه غرامتی که می‌دهیم، مربیانی چون مانند نکونام، گل‌محمدی، تارتار، خطیبی، محمود فکری و ابراهیم صادقی می‌توانند سرمایه‌های خوبی برای فوتبال ما باشند. می‌توانیم یک هزارم غرامت‌ها را صرف بهینه‌سازی این جوانان کنیم و آنها پنج سال دیگر می‌توانند ما را سربلند کنند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس