کد خبر 1082535
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۳
ماسک خلاق کرونا

در دوران همه‌گیری کرونا برخی افراد متخصص در حوزه فناوری دست به کارشدند تا ماسک‌هایی با ویژگی‌های منحصر به فرد اختراع کنند.

به گزارش مشرق، یک کاربر فضای مجازی که طراح بازی است ماسکی را اختراع  کرده که  حتی لبخند کوچک شما را می‌تواند نشان دهد. به عقیده این مخترع، اختراع این ماسک در این روزهای همه گیری ویروس کرونا کمک زیادی به مردم کند.

او افزود: این ماسک با استفاده از تکنولوژی خود و رمزگذاری برنامه تیلر گلایل (Tyler Glaiel) قادر به انجام این کار است، قطعه باتری برقی که داخل این ماسک تعبیه شده، قادر به تقلید عکس العمل‌های صورت است.

ببینید:

عکس/ وقتی حشرات ماسک میزنند

این مخترع گفت: ساخت این نمونه از ماسک عجیب یک روز طول کشید، چون قبل از این برای استفاده از این ماسک باید جعبه باتری آن همراه حجم زیادی سیسم را در جیب خود حمل می‌کردید که این کار غیرقابل انجام بود.

او افزود: به منظور راحت حمل کردن این ماسک یک قسمت کوچک‌تر قابل حملی را ساختم که ساخت آن ۲ روز طول کشید، این قسمت کوچک در ماسک تعبیه می‌شود.

به گفته مخترع این ماسک، یک باتری ۹ ولتی بی‌سیم درون این قسمت قرار می‌گیرد و سیم باتری درون خود دستگاه مجهز کوچک تعبیه شده است.

این ماسک برخلاف ماسک‌های عادی که هنگام استفاده از آنها حرکات دهان شما مشخص نیست، می‌تواند حالت‌ چهره شما را نشان دهد. داخل این ماسک میکروفون هم وجود دارد و به دلیل اینکه این مخترع در برنامه‌نویسی مهارت داشته، توانسته است این ماسک را در این مدت کوتاه بسازد.

هدف این مخترع از ساخت این ماسک سرگرم کردن علاقه‌مندان به آن در دوران قرنطینه است.

ماسک خود تمیز شونده

چندی پیش شرکت چینی Huami ماسک جدیدی را برای مقابله با ویروس کرونا ارائه داده بود که قابلیت خود تمیزشوندگی داشت و کاربران می‌توانند از این ماسک به مدت یک و نیم ماه استفاده کنند.

این شرکت در باره عملکرد این ماسک، گفت: این ماسک برخلاف دیگر ماسک‌ها، به مدت یک ماه و نیم هوا را پاکسازی می‌کند.

این ماسک‌ها که Aeri نام داشت، به کمک فیلتر و سیستم ضدعفونی با کمک اشعه ماروابنفش کار می‌کند. فیلتری که در این ماسک‌ها به کار رفته است تنها با اتصال به برق به مدت ۱۰ دقیقه ضدعفونی می‌شود، اما قسمت‌های بیرونی ماسک باید با کمک مواد ضدعفونی کننده معمولی تمیز شود.

در این ماسک از سیستم فیلتر N۹۵ استفاده شده است که موثرترین فیلتر در مقابله با ویروس کرونا و دیگر ویروس‌های عفونی است که از فیلترهای آن چند بار می‌توان استفاده کرد.

ماسکی شبیه لباس فضانوردی برای مقابله با کرونا

حدودا ۳ هفته پیش یک شرکت کانادایی از ساخت ماسکی شبیه به کلاه ایمنی فضانوردی خبر داد و مدعی شد که به هیچ عنوان ویروس در این ماسک ورود نمی‌کند.

نام این کلاه ایمنی فضانوردی BioVYZR ۱.۰ است که مجهز به یک فن است که از یک موتور تغذیه می‌کند تا بتواند هوا را از طریق فیلترها خارج کند و عوامل بیماری‌زای مضر را از بین ببرد و در بالای این ماسک یک لبه بزرگ تعبیه شده است تا از تماس دستان افراد با صورت آنها جلوگیری شود.

این ماسک شبیه به کلاه ایمنی فضانوردی توسط استارتاپ کانادایی VYZR طراحی شده است و تاکنون بیش از ۲۰۴ هزار پوند روی تولید این ماسک توسط پزشکان، پرستاران و دندانپزشکان سرمایه‌گذاری شده است.

ماسک BioVYZR ۱.۰ ماه گذشته به خطوط مونتاژ رسید و پیش بینی می‌شود با قیمت حدود ۱۴۱ پوند به فروش برسد، افراد می‌توانند با یک بند بزرگ این ماسک را به دور قفسه سینه خود وصل کنند و به طور طبیعی نفس بکشند.

سپس فنی که در پشت ماسک تعبیه شده است، هوا را به داخل می‌کشد و به میان فیلترهای ماسک می‌برد و در آخر از طرفین ماسک به بیرون فرستاده می‌شود. تولید قسمت پارچه‌ای ماسک از قبل آغاز شده، در حالی که تولید انبوه سیستم تصفیه هوا قرار است به زودی آغاز شود.

تولید ماسک نانو با قابلیت  استفاده مجدد

کره‌جنوبی موفق به ساخت ماسک فیلتردار با الیاف نانو شده است که قابل شستشو و استفاده مجدد دارد، با همه‌گیر شدن ویروس کرونا، تقریبا هر کشوری در جهان درگیر این بیماری شده و با تقاضای بالای ماسک روبه‌رو است. از این رو، کمبود ماسک در بسیاری از کشورها محسوس بوده که این مشکل به سرعت باید رفع شود.

ماسک‌های متداول N ۹۵ به‌صورت یک‌بار مصرف استفاده می‌شوند، اما این ماسک‌ها قادر به حفظ عملکرد خود برای طولانی‌مدت نخواهند بود؛ چرا که عملکرد الکترواستاتیک آنها در صورت مواجه شدن با آب از بین می‌رود. این موضوع موجب کاهش راندمان فیلتر ماسک شده و استفاده مجدد آن را غیرممکن می‌سازد.

موسسه علوم و فناوری پیشرفته کره‌جنوبی با توسعه نوعی فیلتر نانو با قابلیت شستشو، اقدام به تولید ماسک‌هایی کرده که قابل شستشو و استفاده مجدد هستند. این فیلترها را می‌توان در ماسک‌های جراحی قرار داد. در این فیلترها از نانوالیاف با قطر ۱۰۰ تا ۵۰۰ نانومتر استفاده شده است.

برخلاف ماسک‌های یک‌بار مصرف موجود که فاقد الیاف نانو هستند، این ساختار جدید می‌تواند فشار را به سمت فیلتر هوا به کمینه مقدار ممکن و کارایی را به بیشینه حد برساند؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد که این فیلترها پس از ۲۰ بار شستشو، همچنان عملکرد بالایی دارند.

به گفته سازندگان این ماسک، ماسک فیلترنانو از قاب محکم و کارایی عالی برخوردار است به طوری که پس از ۲۰ بار شستشو و استریل کردن با اتانول به خوبی کار می‌کند. نتایج نشان می‌دهد که این فیلتر نانو حتی پس از شستشوی مکرر هنوز ۹۴ درصد از آلاینده‌ها و باکتری‌ها را فیلتر می‌کند، همچنین این فیلترها پس از خیس شدن در محلول اتانول، ساختار و ترکیب اولیه خود را حفظ می‌کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس