میخاییل بوگدانف

نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و آفریقا تصمیم نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای غصب سرزمین‌های فلسطین را خطرناک خواند و بابت این کار به اسرائیل هشدار داد.

به گزارش مشرق، «میخاییل بوگدانف» در گفت‌وگو با روزنامه مصری الاهرام که روز سه‌شنبه در پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه منتشر شد، در واکنش به اینکه موضع روسیه در قبال اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل در مورد غصب اراضی بیشتر فلسطین چیست، گفت: نباید این امکان را رد کرد که دولت ائتلافی جدید اسراییل گامهای عملی برای اجرای این اظهارات را آغاز کند و حاکمیت خود را بر بخشی از کرانه باختری رود اردن گسترش دهد.  

بیشتر بخوانید:

تحلیلگر صهیونیست: خودمان را گول نزنیم 

وی با اشاره به موضع روسیه درمورد غصب اراضی فلسطینیان افزود: این گونه سیر اوضاع را بسیار خطرناک می‌دانیم. ارزیابی‌های مبنی بر هشدار در این مورد را که اخیرا از سوی اتحادیه عرب اعلام شده است را می پذیریم.

بوگدانف خاطرنشان کرد: غصب بخشی از سرزمین فلسطین توسط اسراییل نه فقط بر دورنمای تحقق راه حل ایجاد دو حکومت مستقل خط بطلان می‌کشد بلکه به احتمال زیاد موج جدید خشونت‌ها در فلسطین را بر می‌انگیزد و نیز ناخرسندی و اعتراض محافل عربی را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: موضع اصولی روسیه در راستای راه حل تاسیس دو حکومت برای حل مساله فلسطین برمبنای معیارهای قوانین بین‌المللی تغییر نیافته است. 

به گفته بوگدانف، باید برای از سرگیری گفت‌وگوهای مستقیم میان طرف‌های اسراییلی و فلسطینی تحت نظارت سازمان ملل برای حل همه مسائل مربوط به موقعیت نهایی (فلسطین) و دستیابی به توافق صلح جامع بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت و ابتکارات صلح عربی تلاش کرد.

مقام روس خاطرنشان کرد: براین باوریم که شرایط مهم برای آغاز روند صلح و برقراری وحدت بین فلسطینیان بر محور سازمان آزادی‌بخش فلسطین است.

گفتنی است روسیه عضو گروه چهار میانجی‌گران بین‌المللی خاورمیانه است که سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا اعضای دیگر این گروه را تشکیل می‌دهند.

روسیه از تاسیس حکومت مستقل فلسطین حمایت و شهرک‌سازی در اراضی اشغالی فلسطین توسط اسراییل را بارها محکوم کرده است.

مقام‌های روس بارها اعلام کرده‌اند که راه‌حل پایان دادن به مناقشه فلسطین - اسراییل آغاز مذاکره مستقیم بین دو طرف است.

ادعای غرب در مورد جنگیدن شهروندان روس در لیبی بی‌اساس است

نماینده رئیس جمهوری روسیه در واکنش به سوالی در مورد جنگیدن شهروندان روس از یک گروه شبه نظامی روسی به نام واگنر در لیبی به نفع خلیفه حفتر فرمانده ارتش ملی در شرق این کشور را بی‌اساس خواند و گفت: اطلاعاتی که از سوی برخی منافع غربی از جمله وزارت خارجه آمریکا درباره مشارکت گروه نظامی غیردولتی واگنر روسیه در اقدامات جنگی به نفع حفتر منتشر شده، جعلی است.

وی افزود: این شایعات در راستای بی اعتبار کردن دولت روسیه در لیبی منتشر می شوند و تمامی این ادعاها بی اساس است و  جالب است که برخی از اطلاعات از پایگاه اینترنتی میروتوورتس در اوکراین (پایگاه اینترنتی ضدروسی) کپی برداری شده است. 

کشور لیبی مدت‌هاست که بعد از سقوط معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ جولانگاه بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی شده است، ولی برخی محورهای فعال در بحران لیبی از جمله روسیه سیاست میانجیگرانه در پیش گرفته‌اند که به نظر می‌رسد همزمان با همه طرف‌های درگیر در ارتباط و تعامل هستند.

پس از سقوط "معمر قذافی" در لیبی، یک نزاع دو طرفه بر سر قدرت در این کشور در شمال آفریقا در جریان است که در این میان بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای از جمله عربستان، امارات، مصر، ترکیه، اروپا و آمریکا  هر کدام ظاهرا از یکی از طرف درگیر در این بحران حمایت می‌کنند.

در یک طرف این جنگ دولت وفاق ملی به رهبری "فائز السراج" قرار دارد که در پایان ۲۰۱۵ براساس توافقی زیر نظر سازمان ملل تشکیل شده و طرف دیگر آن هم مقامات شرق این کشور تحت رهبری "عقیله صالح" رئیس مجلس نمایندگان لیبی مورد حمایت ارتش ملی به سرکردگی ژنرال "خلیفه حفتر" قرار دارند.

سراج رقیب و دشمن خود یعنی حفتر را متهم به تلاش برای کودتا و نیروهایش را برای مقابله با وی آماده کرده است. ژنرال حفتر نیز رقیبش را "اخوان المسلمین" و در نتیجه، "تروریست" می‌داند.

حفتر که مورد حمایت برخی از کشورها از جمله امارات متحده عربی، مصر، عربستان سعودی، آذربایجان، روسیه و فرانسه قرار دارد، در تلاش است تا با ورود به طرابلس، دولت سراج را که مورد حمایت سازمان ملل متحد است، سرنگون کند، در مقابل کشورهای دیگری از جمله ترکیه، قطر، آمریکا و بخشی از کشورهای اروپایی نیز تلاش می‌کنند از هیچ گونه حمایتی از دولت مرکزی این کشور دریغ نکنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    0 0
    خخخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس