چند متر خانه با حق مسکن ۳۰۰ هزار تومانی می‌توان خرید؟

حق مسکن کارگران برای امسال اگرچه در صورت تصویب دولت، با افزایش ۲۰۰ درصدی به ۳۰۰ هزار تومان خواهد رسید اما با توجه به نرخ خرید و اجاره مسکن، این آیتم در فیش حقوقی بیشتر جنبه تزئینی دارد.

به گزارش مشرق، از اواخر دهه هفتاد ردیفی با عنوان «حق مسکن» برای کمک به هزینه‌های مربوط به خرید یا اجاره خانه به فیش حقوقی مشمولان قانون کار اضافه شد. طی سال‌های گذشته اعمال تغییر در میزان حق مسکن همواره با حواشی همراه بود، به عنوان نمونه حق مسکن در سال ۹۳ از ۲۰ هزار به ۴۰ هزار تومان افزایش یافت اما پس از دو سال در هیأت دولت تصویب شد و از مهر ماه سال ۹۵ مبلغ ۴۰ هزار تومان برای این مؤلفه در نظر گرفته شد.

امسال نیز فرایند تعیین حق مسکن با برخی حواشی همراه بود به گونه‌ای که پس از گذشت سه ماه از سال، شورای عالی کار دو روز قبل برای تعیین حق مسکن تشکیل جلسه داد و اعضای شورای بر روی افزایش ۲۰۰ هزارتومانی حق مسکن و افزایش از ۱۰۰ به ۳۰۰ هزارتومان به اجماع رسیدند. در صورت تصویب نهایی در دولت، اگرچه این ردیف نسبت به سال‌های قبل از رشد بهتری برخوردار خواهد شد اما با توجه به وضعیت بازار مسکن و روند تصاعدی قیمت خرید و اجاره، قطعاً ارقامی در حد ۳۰۰ هزار تومان هیچ نقشی در جبران هزینه‌های مربوط به مسکن کارگران ندارد.

در جدول زیر جزئیات مربوط به مقایسه حق مسکن با دو مؤلفه متوسط اجاره بها (برای هر متر مربع واحد مسکونی) و متوسط خرید هر متر مربع واحد مسکونی در دهه ۹۰ آمده است. (ارقام به تومان است)

البته آنطور که اظهارات مسئولان حوزه کار و البته ارقام ناچیز مربوط به این بخش نشان می‌دهد، به نظر می‌رسد حق مسکن بیشتر مؤلفه ای برای افزایش میزان دستمزد است و ذکر عنوان «حق مسکن» تنها یک اسم بوده و ربطی به جبران هزینه‌های مسکن ندارد.

به عنوان مثال بر اساس اعلام دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در منطقه ۹ تهران به عنوان یکی از مناطق متوسط نشین، به طور میانگین ۱۱ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان بوده است که با پس انداز یک سال حقوق ۳ میلیون تومانی یک کارگر و بدون اینکه از این حقوق برای سایر هزینه‌ها همچون خورد و خوراک، قبوض، حمل و نقل، هزینه‌های جاری و … استفاده شود، تقریباً می‌توان ۳ متر از یک واحد ۶۰ متری را خریداری کرد و برای خرید کل خانه در صورت ثابت ماندن تمامی قیمت‌ها، ۲۰ سال زمان نیاز است.

در مورد ارزان‌ترین منطقه تهران نیز باید گفت در منطقه ۱۸ با میانگین قیمت هر متر ۷ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان نیز با حق مسکن ۳۰۰ هزار تومانی، با احتساب حقوق ماهانه ۳ میلیون تومان، یک کارگر پس از یک سال پس انداز حقوق خود، تنها می‌تواند تقریباً ۸ متر از یک واحد ۶۰ متری را خریداری کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • عذرا IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    0 16
    قرار نیست خونه بخره که، کمک به اجاره خونه است
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    12 0
    لعنت خدا بر آخوندی
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
      9 0
      بیش باد
  • بهزاددهنایی IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    6 0
    سلام. باتوجه به افزایش سرسام آور قیمت ها و گذشت 3ماه ازسال بدون تعیین افزایش حقوق مستمری بگیرهای تامین اجتماعی. چقدرخوب است که تصمیم گیرندگان این اوضاع هم حقوقشان به اندازه سال قبل باشد شاید که زودتر تصمیم قطعی ومعقول گرفتند. باتوجه به تعیین حداقل سطح معیشت 5میلیون انتظار می‌رود از نهادهای نظارتی وتصمیم گیر این حداقل رارعایت کنند
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    2 0
    با حق مسکن دولت که به کارگران داده....پول ۵ سانتیمتر خونه نمیشه ...شرم بر این دولت بمیرید انشالله
  • حمید رضا غلامرضایی IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    0 0
    با سلام ما بازنشستگان تامین اجتماعی با ۲۲هزار تومان حق مسکن یک میلیمتر هم نمیتوانیم خانه بخریم
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    0 0
    متر نه سانتی متر
  • داریوش IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    0 0
    گمونم بشه ۲۹۰متری بتونه بخره،پدر بیامرزه مگه زمان اوایل انقلابه با ۳۰۰ هزار بشه خونه خرید الان نهایتش بشه یه چند کیلو زرد آلو
  • DE ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    2 0
    قبرهم نمیتونی بخری !
  • علی IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    0 0
    مگرقیمت مسکن ففطدرتهران گران شده؟ در اکثرشهرهای ایران قیمت مسکن حتی ازتهران گران ترشده اند.
  • حمید IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    2 0
    چرا حق مسکن وافزایش حقوق از تیرماه چرا از اول سال نمیدن مگه شرکتها از اول سال افزایش قیمت نداشتن الان بعداز سه ماه دوباره افزایش دادن دوبار در مجموع ۴۵درصد افزایش دادن واقعا واسه این دولت بی عرضه متاسفم لعنت خدا برسه بهت
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    0 0
    با وضعیت فعلی بهتره بریم حق سنوات رو از محل کارمون بگیریم و باهاش یه قبر ارزون بخریم ... ما که نتونستیم برای خونه مون تو این دنیا کاری بکنیم لا اقل دیگه برای خونه اخرت یه حرکت اساسی بزنیم ! والله بخدا .......
  • س م ب IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    0 0
    بعضی ازمزایا وارقامی که درفیشهای حقوقی اقشارمختلف حقوق بگیرثبت وپرداخت میشودبسیارمضحک،ابلهانه ،ناکارآمدوتحقیرکننده به نظر میآید.یکی ازاین ارقام حق مسکن است که بواسطه ی بازنشسته بودن اینجانب رقمش ۲۲۰۰۰تومن است آنهم درعصرودوره ای که یکواحد۷۰متری آپارتمان درمنطقه ای متعارف ازشهربصورت رهن واجاره چیزی حدودپنج میلیون تومن کرایه اش است.۲۲۰۰۰ هزارتومن با۵۰۰۰۰۰۰تومن راچگونه میتوان قیاس کرد.پول خرید یکقوطی رب گوجه فرنگی.سالیانی پیش ۴۰۰ تومن حق مسکن میگرفتم وهزاروپانصدتومن کرایه میپرداختم.تشابه آنرا میتوان درمبلغ یارانه دید.یک کیلوگوشت ۱۲۰۰۰۰تومن یارانه۴۵۵۰۰ تومن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس