کد خبر 1080711
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
کارگران روزمزد و بحران اقتصادی ناشی از کرونا

بر اساس توافق شب گذشته شرکای اجتماعی در شورای‌عالی کار، پایه حقوق کارگران از یک‌میلیون و ۸۳۵هزار تومان به یک‌میلیون و ۹۱۱هزار تومان افزایش یافت.

به گزارش مشرق، شب گذشته جلسه شورای‌عالی کار بعد از چندین ساعت بحث و بررسی میان نمایندگان کارگران و کارفرمایان به نتایج مشخصی درباره پرونده مزد 99 رسید.

 بر اساس توافق نمایندگان کارگری با دولت و کارفرمایان افزایش 200هزارتومانی حق مسکن کارگری تصویب شد، به این ترتیب حق مسکن از 100 هزار تومان به 300 هزار تومان افزایش یافت که این افزایش 200 هزار تومانی باید به تصویب هیأت وزیران برسد تا قابلیت اجرایی پیدا کند.

بیشتر بخوانید:

حق مردم و کارگران در خصوصی‌سازی ضایع می‌شود

همچنین با کسر 75 هزار تومان از پایه سنوات، حدود 5 درصد به حداقل حقوق کارگران افزوده شد، یعنی حداقل‌بگیران در سال 99 افزایش 26درصدی در پایه حقوق را خواهند داشت.

به این ترتیب حداقل دستمزد یک کارگر مجرد (بدون احتساب سابقه) به رقم 26.104.270 ریال می‌رسد که نسبت به سال 98 رشد 44.5درصدی را نشان می‌دهد. شایان ذکر است که حداقل دستمزد یک کارگر مجرد در سال نودوهشت مبلغ 18.068.810 ریال بوده است.

افزایش حق مسکن کارگری با تصویت هیئت دولت قابل اجرا خواهد بود. سایر سطوح علاوه بر حق مسکن روزی 2600 تومان نیز اضافه شد.

علی خدایی، نماینده  کارگران در شورای‌عالی کار می‌گوید: بر اساس مصوبات شب گذشته پایه حقوق از یک میلیون و 835 هزار تومان به یک میلیون و 911 هزار تومان افزایش می‌یابد. حق اولاد از 183 هزار و 500 تومان به 191 هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. حقوق یک کارگر مجرد بدون سابقه دو میلیون و 611 هزار تومان خواهد بود. حقوق یک کارگر با یک فرزند بالاتر از دو میلیون و 800 هزار تومان خواهد بود، البته محاسبات دقیق آن را اعلام خواهیم کرد. تاریخ اجرای مصوبه حق مسکن حداکثر از ابتدای تیر ماه خواهد بود. عدد پایه سنواتی 75 هزار تومان به پایه حقوق اضافه شده است.

وی گفت: بعضی‌ها فکر می‌کنند اگر پایه سنواتی پایین آمد از سایر سطوح کم شده که به هیچ عنوان این‌گونه نیست. عدد ثابت سایر سطوح مزدی هم افزایش پیدا کرده است. کمک‌هزینه مسکن از 100هزار تومان به 300هزار تومان افزایش می‌یابد.

محمد شریعتمداری، وزیر کار در پایان جلسه 292 شورای‌عالی کار ابراز کرد: پیشنهاد افزایش 200 هزار تومانی حق مسکن کارگران باید برای تصویب به هیئت وزیران ارسال شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: این تصمیم در شورای‌عالی کار با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، نماینده وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان ملی استاندارد و نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی اتخاذ شد.

وی اظهارداشت: علاوه بر افزایش حق مسکن کارگران، در این جلسه برای اصلاح حق سنوات کارگران تصمیم بر آن شد مبلغ 78 هزار تومان نیز به حداقل مزد کارگران اضافه شود.

شریعتمداری در پایان تأکید کرد: امیدواریم نتایج این دو تصمیم در شورای‌عالی کار، در سال جهش تولید به ایجاد شرایط مطلوب کار و تولید در کشور کمک کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    18 0
    نژادپرستی و طبقه پرستی فقط در آمریکا نیست
    • یه بازنشسته تامین اجتماعی IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
      1 0
      زانوشون رو گذاشتن روی گردن کارگر و بازنشسته تامین اجتماعی!!!!!
  • محمد IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    6 0
    وضعیت مستمری بگیران تامین اجتماعی چی شد؟ دولت که قبول نکرد در این مورد جلسه بر برگزار بشه
  • یاور3 IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    13 0
    خودشون رو زخم کردن.خدا لعنتتون کنه. این حقوق کارگران، خرج یه صبح تا ظهر عشق و حال بچه هاتونه. لعنت به مدیران لیبرال و همه کسشون.
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    8 0
    حق مسکنی که داده نشه، شما بنویس 100.000.000 تومن. کی داده؟ کی گرفته؟ تازه زحمت کشیدن حق اولاد و حق عائله مندی هم از فیش های حقوقی حذف کردند و گفتن نمیدیم. اعتراض کنیم؟ پاسخش اخراجه... زانوی دولتی ها و کارفرمایان روی گلوی جرج فلویدهای ایران
  • حسین IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    2 0
    آقایان نماینده کارگر در جلسه چه اتفاقی افتاد که نظر شماها در رابطه با حق حقوق بازنشستگان عوض شد
  • اسماعیل نوغانچی صالح IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    5 0
    در هیچ کجای دنیای امروزی حق حقوق کارگر رعایت نمیشود در ایران ما اصلا کارگر حق حقوق ندارد تا بتواند بگوید رعایت نمیشود چند بار در سال اجناس گران میشود چقدر حامل های انرژی گران میشود بعد به کارگر میرسند از کارگر دایم سنوات میگیرند به موقت میدهند بعد همان هم سه ماه اول بی خیال تا پرداخت شود ۵ماه گذشت مجلس ختم خدمت میرسیم
  • حامد IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    6 0
    خدا لعنتتون کنه با این افزایش حقوق که دادین
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    2 0
    حق کارگربیشترازاینه کارگرحبیب خداست
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    0 0
    واقن خدانگذره ازتون کارمندازصبح تا۲ونیم فقط چاییمیخوره ۷میلیون حقوق کارگرازصبح تاشب کارواقعی میکنه انقدرحقوق خدایاشکرت که حداقل مرگ برای همه هست اقای شریعتمداری میزنمیمونه بایدجواب بدی بابت این ترازوی بی عدالتیتون
  • GB ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    0 0
    خدالعنتتون کنه ازیه جا بریدن گذاشتین رو پایه حقوق گارگرا چی فرض کردین بعدهی ازآمریکا بگین ظلم خودتونو نمیبینید مگر فقط خدا ازپس شما بر بیاید
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    0 0
    خاک تو سرتون یعنی احمقتر از شما شاید پت و مت باشند،این همه بحث واسه چی بود قبلا ک بهتر بود من که حداقل بگیر نیستم قبلا ۹۱هزار توملن بود الان شد ۷۵ هزارتومان یعنی فلا منفی ۲۶ هزار تومان ۱۷۵ هزار تومان سنوات شده ۷۵ هزار تومان یعنی منفی ۳۰ هزار ۳۰۰۰۰+۲۶۰۰۰=۵۶۰۰۰ منفی حق اولاد ۷۵۰۰ تومان اضافه شده یعنی من جمعا ۴۹۵۰۰ تومان از قبل کمتر شدم این یعنی چه؟ واقعا خاک بر سر اون نمایندگان کارگری،حتما اینا هم مثل طبری حق خودشونه گرفتن مملکت داریم،گل و بلبل
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    0 0
    خاک بر سردولت با این افزایش حقوق کارگران که نصف حقوق کارگران افغانی است مملکت اسلامی شده فقط دزد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس