اخبار ویژه روزنامه ها

عضو مرکزیت حزب اتحاد ملت می‌گوید: این بار مانند سال ۹۲ و ۹۶ در انتخابات ریاست‌جمهوری، «روی هوا» ائتلاف نمی‌کنیم.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

**********

کیهان

  المانیتور: برخلاف میل آمریکا تحریم تسلیحاتی ایران ادامه نخواهد یافت

یک سایت معتبر آمریکایی می‌گوید: آرزوی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران امکان‌ناپذیر است.

المانیتور به قلم مارک فیتز پاتریک، به تقلای دولت آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی مندرج در برجام پرداخته و می‌نویسد: مایک پمپئو در دومین سالگرد خروج دولت دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای ایران اعلام کرد از «همه گزینه‌های دیپلماتیک» برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بعد از انقضای آن در ۱۸ اکتبر، استفاده خواهد کرد. اما استراتژی آمریکا بخت چندانی برای موفقیت ندارد.

استراتژی مطرح شده توسط پمپئو دو بخش دارد: ایالات متحده قطعنامه‌ای را در شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ارائه خواهد کرد. در صورت شکست خوردن این قطعنامه ایالات متحده به‌طور یک‌جانبه بند بازگشت تحریم‌های شورای امنیت در قطعنامه ۲۲۳۱ مربوط به توافق هسته‌ای ایران را به اجرا خواهد گذاشت. بخش اول این استراتژی بی‌شک شکست خواهد خورد چون احتمال موافقت روسیه و چین با قطعنامه‌ای برای مجازات ایران بسیار اندک است. مسکو و پکن هر دو خواستار پایان ممنوعیت تجارت تسلیحاتی در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بودند. حتی متحدان آمریکا در شورای امنیت نیز با چنین اقدامی مخالفت خواهند کرد. بخش دوم استراتژی یعنی بازگشت سریع تحریم‌های سازمان ملل ممکن است موفق شود، اما هنوز مباحثات حقوقی گسترده‌ای حول آن در جریان است چون آمریکا دیگر یکی از طرفین برجام به شمار نمی‌رود و معلوم نیست حق استفاده از بند بازگشت تحریم‌ها را دارد یا خیر.

با این حال، بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل همچنان اقدامی دشوار است. ایالات متحده باید ابتدا کشوری که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد، به مطرح کردن تدابیر مربوطه در شورا ترغیب کند. فرانسه و آلمان که ریاست شورا را در ماه‌های ژوئن و ژوئیه برعهده دارند، احتمالا از چنین کاری خودداری خواهند کرد. شرایط درباره اندونزی و روسیه، رؤسای شورا در ماه‌های اوت و اکتبر نیز مشابه است. تنها نیجریه، رئیس شورا در ماه سپتامبر، ممکن است تحت فشارهای ایالات متحده تسلیم شود. آمریکا ابتدا قطعنامه تحریم تسلیحاتی علیه ایران را ارائه خواهد کرد و در صورت شکست قطعنامه، سازوکار بازگشت تحریم‌ها را به اجرا در می‌آورد. آن زمان است که روسیه چالش عدم عضویت آمریکا در برجام را پیش خواهد کشید.

حتی اگر تحریم تسلیحاتی ایران مطابق برنامه تمدید شود، تاثیرات آن اندک خواهد بود. روسیه و چین که خود را برای فروش سلاح به ایران آماده کرده و از منتقدان اصلی اقدام ایالات متحده برای نابودی برجام به‌شمار می‌روند، به هر حال ممنوعیت تجارت تسلیحاتی با ایران را نادیده خواهند گرفت. دیگر کشورهایی که از تجارت تسلیحاتی با ایران سود می‌برند نیز همین کار را خواهند کرد.

در عین حال اعمال مجدد همه تحریم‌های پیش از برجام علیه ایران تاثیر فاجعه‌آمیزی برای معاهده NPT، دیپلماسی چندجانبه و صلح منطقه‌ای خواهد داشت. در چنین شرایطی، ایران می‌تواند نه تنها از طریق از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم در مقیاس صنعتی، بلکه با عقب‌نشینی از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و ممانعت از بازرسی‌ها، به یک تهدید جدی تبدیل شود. همان‌طور که ژار بلانش، هماهنگ‌کننده پیشین وزارت خارجه آمریکا در امور هسته‌ای ایران، هشدار داده، استراتژی ترامپ برای بازگرداندن تحریم‌ها مخاطرات مهم دیگری نیز خواهد داشت که از نمونه آنها می‌توان به بحران قرارگیری ایالات متحده در برابر سازمان ملل، از بین رفتن مشروعیت تحریم‌های سازمان ملل، تضعیف ابزار تحریم‌ها برای دیگر موارد استفاده اشاره کرد.

کارگزاران: شکست در انتخابات نتیجه توهم برخی اصلاح‌طلبان بود

مدیرمسئول ارگان حزبی کارگزاران می‌گوید: اصلاح‌طلبان به‌خاطر عدم واقع‌بینی، متحمل شکست در انتخابات مجلس شدند.

سید افضل موسوی در یادداشت روزنامه سازندگی نوشت: آنچه در اسفند ۹۸ و ماه‌های پیش از آن در جریان اصلاح‌طلب درباره حضور و نحوه حضور در انتخابات مجلس یازدهم رخ داد نشان از فاصله بخش‌های زیادی از این جریان سیاسی با واقعیت داشت. گروهی که تصور می‌کردند با عدم حضور به یک‌باره معجزه می‌شود و آنها تاثیرگذاری یا شرایط متفاوتی را در مقابل خود می‌بینند. نتیجه این رفتار و این فقدان واقع‌بینی سیاسی در گروهی که بسیار هم مدعی سیاست‌ورزی هستند، ترکیب مجلس یازدهم است که از هم‌اکنون از بهار آن مشخص است که چه شرایطی را می‌توانند برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ مهیا کنند. اصلاح‌طلبان به تماشای شروع به کار مجلس یازدهم با اکثریتی اصولگرا نشستند.

بعد از برگزاری انتخابات البته بحث‌های بازسازی جبهه اصلاحات و مواردی از این دست بسیار مطرح شد اما تصور من بر این است که واقع‌بینی بر هرگونه بازسازی در درون اصلاحات ارجح است. این اظهارات به این معنا نیست که منکر ضرورت‌های بازسازی در جریان اصلاحات هستیم بلکه به نظر می‌رسد مقدمات آن لزوم واقع‌بینی طیف‌های درونی جبهه اصلاحات است.

سلسله رفتارهای اشتباه از درون جریان اصلاح‌طلبی، اشتباهات برخی طیف‌ها و مهم‌تر از آن برخی چهره‌ها که منتهی به شمایل کلی تحریم انتخابات اسفند ۹۸ شد نه تنها هیچ دستاوردی برای اصلاح‌طلبان نداشت بلکه اصلاح‌طلبان را در شرایط سختی قرار داده است. بحث واقع‌بینی نیز از این منظر مطرح می‌شود چراکه آنها باید در نگاه خود به فضای سیاسی تجدیدنظر کنند. تجربه اسفند ۹۸ باید همواره پیش چشم آنها باشد که شعار و ژست سیاسی سیاست‌ورزی تلقی نمی‌شود.

چندبارگی در تصمیم‌گیری در این شرایط و بیان اینکه پاسخ رد صلاحیت باید عدم مشارکت سیاسی در ارائه لیست و معرفی کاندیدا باشد رویکردی بود که به نام اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ ثبت شد، رویکردی که نه‌تنها هیچ فایده‌ای ندارد، بلکه خروجی آن تقلیل جدی تعداد اصلاح‌طلبان در مجلس یازدهم شد. ترکیبی که تجربه‌هایی را به اصلاح‌طلبان در ۴ سال آتی تحمیل می‌کند که جبرانش به راحتی ممکن نیست. در شرایطی که اصلاح‌طلبان می‌توانستند کاندیداهای خود را از شهرستان‌ها معرفی کنند تا در مجلس یازدهم نماینده‌هایی داشته باشند، فرصت‌سوزی کردند و در نتیجه به قول بسیاری از چهره‌های اصلاحات به استقبال حاشیه‌نشینی رفتند.

آنچه اصلاح‌طلبان در اسفند ۹۸ چندباره آزمودند، تجربه‌ای بود که در بیش از یک دهه قبل نیز آن را طی کرده بودند و نتیجه قابل تعریف و اتکایی نیز از آن کسب نکرده بودند. اصرار برخی دوستان برای آزمودن آزموده غیرقابل درک است. از این حیث به نظر می‌رسد برخی طیف‌ها در جریان اصلاحات باید «واقع‌بینی سیاسی» را به عنوان یک اصل اساسی برای خود تعریف کنند.

آرزوی کارگزاران برای رقابت با نامزدی که پیشاپیش او را بازنده می‌داند

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران می‌گوید؛ انتخابات ایده‌آل ما این است که فردی مثل جهانگیری یا محسن هاشمی را نامزد ریاست جمهوری کنیم.

محمد قوچانی در گفت‌وگو با روزنامه ایران و در پاسخ این سؤال که حمایت کارگزاران از لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ چقدر صحت دارد؟ اظهار داشت: ما در کارگزاران در هیچ مصاحبه و سخنرانی صحبت از رئیس‌جمهوری آقای علی لاریجانی نکرده‌ایم. من در مصاحبه با نشریه مثلث گفتم انتخابات ریاست‌جمهوری برای ما ایده‌آل است که ما بتوانیم فردی مانند آقای جهانگیری یا آقای محسن‌ هاشمی را نامزد کنیم و طیف مقابل‌مان هم آنقدر عاقل باشد که لاریجانی را نامزد کند. اگر این اتفاق بیفتد یک رقابت هدفمند در کشور رخ می‌دهد.

وی در این مصاحبه گفته است: بعضی دوستان ما از اصلاح‌طلبی جامعه‌محور صحبت و سعی می‌کنند به آن رنگ و بویی بدهند که گویی تا به حال در جریان اصلاحات به جامعه بی‌توجهی شده است. بعضی هم از توجه به اقشار فرودست سخن می‌گویند و بیانیه‌های چپ‌گرایانه می‌دهند. از نظر ما ولی اصلاح‌طلبی تعریف، تاریخ، ریشه و مبنا و راهبرد مشخص دارد. سال ۷۳ اصلاح‌طلبی به این معنا وجود نداشت اما یک جریان چپ اسلامی یا جریان خط امامی بود که تمام این دغدغه‌ها درباره مستضعفین و طبقات محروم جامعه در گفتمانش مطرح بود. در مقابل هم جریان راست سنتی که شامل گروه‌هایی نظیر حزب موتلفه اسلامی و جامعه روحانیت مبارز بود قرار داشت؛ دوگانه اسلام پابرهنگان و اسلام ثروتمندان. حالا اگر دوستان می‌خواهند به آن تعبیر اسلام پابرهنگان برگردند، مسئله‌ای نیست؛ می‌توانند برگردند. البته آن گفتمان الان نمایندگان بهتری دارد، مانند جنبش عدالت‌خواه.

قوچانی افزود: جریان اصلاح‌طلبی آن موقع که گفت من نماینده طبقه متوسطم منظورش این نبود که به محروم‌ها و به عدالت توجه نمی‌کند، بلکه روش‌های دهه‌های ۶۰ و ۷۰ را در دست‌یافتن به عدالت موثر نمی‌داند. مخالفت با سرکوب قیمت دلار برای نگه‌داشتن آن در قیمت ۷ تومان برای یک دوره طولانی و پرداخت مابه‌التفاوت آن از جیب بیت‌المال نگاه لیبرالی نبود بلکه عدالت‌خواهانه بود.

عضو کارگزاران در ادامه می‌گوید: دوستان اصلاح‌طلب ما می‌گویند دیگر نامزد اجاره‌ای نمی‌خواهیم. حال آنکه به باور من آقای روحانی از خیلی از اصلاح‌طلب‌ها اصلاح‌طلب‌تر است. اصلاح‌طلبی ژن نیست. افکار آقای روحانی در سیاست خارجی، سیاست داخلی، اقتصاد و در مسائل فرهنگی و اجتماعی بسیار بازتر از بسیاری از دوستان اصلاح‌طلب است. کافی است ایشان را با آقای محتشمی مقایسه کنید. نمی‌شود چون آقای محتشمی منسوب به جناح چپ است او را اصلاح‌طلب بدانیم و روحانی را چون از جناح راست برآمده، اصولگرا و نامزد قرضی.

وی درباره ناکارآمدی شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان هم گفت: باید سوال کنیم که چرا کار اصلاح ساختار شورای سیاستگذاری را اینقدر به تاخیر انداختند. امروز در حالی بر مزار مجلس دهم مویه می‌کنیم که بارها گفته بودیم فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس باید تشکیل شود و با رئیس دولت اصلاحات ارتباط تشکیلاتی داشته باشد. ما زمان را کشته‌ایم.

درباره سخنان قوچانی گفتنی است که اولاً جهانگیری در انتخابات سال ۹۶ حضور داشت اما قاطبه اصلاح‌طلبان او را کنار گذاشتند و روحانی را ترجیح دادند. حالا هم به اعتبار سنگینی کارنامه دولت روحانی بر سر معاون اول وی، بعید است جهانگیری نامزد طیف مدعی اصلاحات باشد.

ثانیاً تنازل انتخابات ۱۴۰۰ به رقابت جهانگیری با محسن هاشمی (و یا دیگر نامزد اصلاح‌طلبان) با علی لاریجانی، در واقع میل به مهندسی انتخابات است آن هم در حالی که حسین مرعشی پیش از این درباره حمایت از لاریجانی گفته بود حمایت از او، شرط‌بندی روی اسب بازنده است(!!)

ثالثاً عنوان «طبقه متوسط»، بهانه و پوششی بود تا حزب کارگزاران و دیگر احزاب لیبرالی قدرت ساخته، طبقات محروم را زیر پای اشرافیت و طبقات مرفه قربانی کنند و چنانکه در دولت‌های مدعی سازندگی و اصلاحات و اعتدال کردند. تشدید ضریب جینی و شکاف طبقاتی در دولت‌های مذکور، سندی بر این ادعاست.

رابعاً دولت سازندگی و دولت مدعی اعتدال با ادعای تعدیل اقتصادی بارها قیمت‌ها را به شکل انفجاری افزایش دادند و ضمن رانت‌های هنگفت مفسدانی پدید آوردند به نحوی که بیشترین اعتراضات اقتصادی و اجتماعی مربوط به این دولت‌ها و مدیریت‌های مربوط است.

ائتلاف اصلاح‌طلبان با روحانی روی هوا بود(!)

عضو مرکزیت حزب اتحاد ملت می‌گوید: این بار مانند سال ۹۲ و ۹۶ در انتخابات ریاست‌جمهوری، «روی هوا» ائتلاف نمی‌کنیم.

در حالی که مدعیان اصلاح‌طلبی بارها دولت را رحم اجاره‌ای و روحانی را نامزد اجاره‌ای خوانده بودند، مصطفی درایتی (عضو حزب منحله مشارکت و عضو حزب اتحاد ملت) به نامه‌نیوز گفت: درباره انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری از حالا بسیار مشکل است و باید با توجه به امکانات و معذورات تصمیم گرفت. از حالا نمی‌توان با اطمینان گفت که چه اتفاقی می‌افتد اما یک نکته به هر حال مشخص است، آن هم اینکه بعد از انتخابات مجلس یازدهم و رویکرد اصلاح‌طلبان در مقطع خاصی شرایطی در کشور ایجاد شد که اکنون نیازمند ایجاد تغییراتی با توجه به شرایط جامعه هستیم».

درایتی با تاکید بر اینکه باید ببینیم شرایط در ۱۴۰۰ چگونه است، گفت: «اصلاح‌طلبان اگر ببینند که با توجه به انتظارات جامعه امکان حضور و تاثیر مثبت گذاشتن وجود دارد، وارد می‌شوند و درباره اینکه کاندیداهای مشخص خود را داشته باشند یا ائتلاف کنند تصمیم خواهند گرفت. در شرایط فعلی اما با ابهامات زیادی مواجه هستیم لذا تا وقتی که آرایش سیاسی در کشور شکل نگیرد هرگونه اظهارنظری زودهنگام است. باید دید که شرایط جامعه در آن مقطع زمانی چگونه است.»

وی همچنین گفت: «مسئله مهم این است که اگر ما ورود به قدرت منهای آنچه که مردم می‌طلبند را در دستور کار قرار دهیم و نتوانیم انتظارات مردم را در حد مقدورات برآورده کنیم، ورود ما به انتخابات هیچ تاثیر مثبتی نخواهد داشت.

درایتی در پاسخ به اینکه اگر انتخابات ریاست‌جمهوری همین امروز برگزار شود، اصلاح‌طلبان از کاندیدای خود استفاده می‌کنند یا باز هم ائتلاف می‌کنند؟ گفت: «این صحبت‌ها از حالا فایده ندارد. صحبت از یک شرایط فرضی برای جامعه مفید نیست. خوشبختانه اصلاح‌طلبان رجل کم ندارند و دستشان از نظر اینکه بتوانند نظر جامعه را جلب کنند و سوابق قابل توجهی داشته باشند؛ خالی نیست. اگر قرار بر ائتلاف هم باشد حتما شرایط آن باید لحاظ شود».

درایتی ادامه داد: «توجه داشته باشید که ما در سال ۹۲ در یک وضعیت خاصی قرار داشتیم. الان هم باید دید که شرایط رقیب چطور است و چه افرادی حضور دارند. باید جوانب مثبت و منفی ائتلاف با آن افراد را سنجید و بر اساس آن تصمیم گرفت».

این فعال اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه آیا اگر بنای ائتلاف باشد، فردی غیر از لاریجانی هم این پتانسیل را دارد؟ گفت: «چرا که نه؟ به‌طور کلی بستگی به این دارد که طرف مقابل چه کسانی و با چه نگاهی وارد شوند و ما هم ببینیم که جامعه به آنان اقبال دارند یا خیر. از الان نمی‌دانم که چه کسی غیر از لاریجانی این پتانسیل را دارد اما این را می‌دانم که اگر بنای ائتلاف باشد، این ائتلاف با هرکسی که باشد، با ائتلاف سال ۹۲ تفاوت جدی دارد.»

وی توضیح داد: «با توجه به آن وضعیتی که بعد از ائتلاف با روحانی پیش آمد و تجربه‌ای که کسب کردیم دیگر ائتلاف روی هوا نخواهیم داشت. ائتلاف اقتضائاتی دارد که اگر آن اقتضائات فراهم شود، امکان ائتلاف وجود خواهد داشت. قطعا اگر یک‌جانبه حرکت کنیم جامعه نمی‌پذیرد و نه جریان اصلاحات به آن تن می‌دهد.

ایران

حوزه باید برای ۷ میلیارد انسان تولید معرفت کند

خبر اول اینکه، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به کارکردهای حوزه و پاسخگویی به نیازهای جامعه گفت: حوزه در واقع باید قلب تپنده‌ای باشد که فکر و معرفت جامعه و جهان را اداره و مدیریت و معیشت همه بر ساحت‌های زندگی بشر را نورافشانی کند و برای ۷ میلیارد بشر و نسل‌های آینده آماده پاسخگویی و تأمین نیازهای فکری و معرفتی باشد.

به گزارش تسنیم، آیت‌الله اعرافی ضمن تأکید بر اهمیت حضور عالمانه و شجاعانه حوزه و حوزویان در همه صحنه‌ها افزود: حوزه علمیه در برخی قلمروهای علمی، اجتماعی و سیاسی عقب نشسته است، اگر نظام از حوزه مطالبه کند، لازم است حوزه پاسخگو باشد که چرا به موضوعات جدید وارد نشده و تئوری تولید نکرده است.

پیشنهاد شنود مکالمات نمایندگان

خبر دیگر اینکه، فریدون عباسی، نماینده مجلس و رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت احمدی‌نژاد از شنود شدن مکالمات نمایندگان مجلس دفاع کرده است. به گزارش «ایران»، وی در بخشی از گفت‌وگوی خود با روزنامه اعتماد گفته است: همان‌طور که سرمایه‌دارانی در کشور وجود دارند که پول خرج می‌کنند و دفتر و کارشناس در اختیار نمایندگان قرار می‌دهند، اتاق‌های فکر هم دور نمایندگان را می‌گیرند و مثلاً برای رضای خدا تلاش می‌کنند ولی این‌طور نیست.

اینها معادلات قدرت است و می‌خواهند از نمایندگان استفاده کنند. اقدامی که نتیجه‌اش شد رد صلاحیت تعدادی از نمایندگان مجلس. این دوره ۴ ساله فرصت بسیار مناسبی است برای نفوذ به مجلس و سوء استفاده از نمایندگان؛ بنابراین طبیعی است که دستگاه‌های نظارتی مراقبت کافی و جامع را به عمل آورند. وی افزوده من شخصاً از وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه می‌خواهم به‌طور مرتب بنده و نمایندگان را چک کنند و حتی مکالمات‌مان را هم شنود کنند. من حتی حاضرم برای این مسأله به این نهادها امضا دهم؛ چراکه امنیت این مملکت و کشور برای من مهم‌تر از خودم است. من از خدا می‌خواهم یکی مرا کنترل کند و هشدارهای لازم را به من بدهد.

بازداشت یک وکیل دادگستری

دست آخر اینکه، سایت دیده‌بان ایران به نقل از برخی فعالان سیاسی خبر داده که یک  وکیل دادگستری صبح دیروز بازداشت شده است. براساس این خبر علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری که در برخی پرونده‌های سیاسی متهمان را وکالت کرده، صبح دوشنبه پس از چندساعت جست‌وجوی خانه‌اش و ضبط وسایل شخصی‌اش بازداشت و به دادسرای اوین برده شده است. مقامات رسمی واکنشی نسبت به بازداشت این وکیل دادگستری نداشته و توضیحی درخصوص این بازداشت ارائه نداده‌اند.

خراسان

دستور دولت به نمکی درباره خرج کردن وام بانک جهانی

پس از آن که دولت در هفته های گذشته، مجوز دریافت ۵۰ میلیون دلار وام از بانک جهانی برای مقابله بهتر با شیوع ویروس کرونا و تامین مالی اقلام و تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور از محل این اعتبار را صادر کرد، یک مسئول ارشد اجرایی در نامه روزهای اخیر خود به سعید نمکی، تاکید کرده وزارت بهداشت موظف است هر ۳ ماه یک بار گزارش مالی و صورتحساب های مربوط به تدارک و توزیع کالاهای تهیه شده از این طریق را به وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه ارائه کند.

مجوز ویژه توزیع سبد کالای جدید صادر شد

پس از آن که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی روزهای اخیر درخواستی را خطاب به برخی مسئولان دولتی برای دریافت برخی اقلام خوراکی همچون برنج و روغن و توزیع آن در قالب سبد کالا میان برخی اقشار ضعیف و نیازمند کشور ارسال کرده، این درخواست به فوریت مورد بررسی و تایید قرار گرفته و بر اساس آن، مقرر شده مقادیر مورد تقاضای این وزارتخانه به قیمت تعیین شده در طرح های ویژه ماه مبارک رمضان و از محل ذخایر دولتی به سرعت واگذار شود.

آرمان

گزینه تصدی معاونت پارلمانی وزارت کشور

محمدجواد کولیوند که برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه کرج، فردیس،اشتهارد ثبت نام کرده بود، توسط شورای نگهبان «ردصلاحیت» شد. گفته می‌شود اکنون قرار است به عنوان معاون پارلمانی وزیر کشور به ساختمان فاطمی برود.

علی مجتهدزاده بازداشت شد

برخی منابع از بازداشت یک وکیل دادگستری خبر می‌دهند. علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری، که در برخی پرونده‌های سیاسی متهمان را وکالت کرده است، صبح دیروز پس از چندساعت جست‌وجوی خانه‌اش و ضبط وسائل شخصی‌اش بازداشت و به دادسرای اوین فرستاده شده است. این در حالی است که هنوز مقامات رسمی واکنشی نسبت به بازداشت این وکیل دادگستری نداشته است و توضیحی در خصوص این بازداشت ارائه نداده‌اند.

مزاحمت سرمربی برای خانم اسکی باز؟

حسین ساوه شمشکی، سرمربی تیم ملی اسکی صحرانوردی عقبگرد ۱۵ساله و ضعف مربیان تیم ملی در بخش فنی را جزو ایرادات مدیریت فعلی اسکی ایران عنوان کرده است. گفتنی است ساوه شمشکی درباره علت استعفای خود از سمتش به باشگاه خبرنگاران گفت: دلیل استعفای من از تیم ملی اسکی صحرانوردی به خاطر کسی نبود و فقط به علت دخالت شخص دبیر و تهمت‌هایی که او به من زده است، استعفا کرده‌ام. این در حالی است که بهرام ساوه شمشکی ادعا کرده بود من برای یکی از ورزشکاران اسکی خانم ایجاد مزاحمت کرده بودم. من چندین بار به همراه رئیس کمیته فنی وقت پیگیر این اتهام شدم، اما فدراسیون جوابی نداشت. این گفته‌ها فقط اتهامات بوده است. به همین دلیل از او شکایت کرده‌ام.

دو وزیر امروز در جلسه غیرعلنی

عضو هیأت رئیسه مجلس از جلسه غیرعلنی امروز مجلس خبر داده است. عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: آقایان بیژن زنگنه و حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی وزرای نفت و اطلاعات میهمان جلسه غیرعلنی امروز مجلس خواهند بود. احمد امیرآبادی‌فراهانی بیان داشت: قرار است در جلسه غیرعلنی مسائل اقتصادی، امنیتی و انرژی بررسی شود و وزرا نیز گزارشی از عملکرد وزارتخانه متبوع خود به نمایندگان ارائه خواهند کرد.

شهادت رئیس پلیس اطلاعات هویزه

رئیس پلیس اطلاعات شهرستان هویزه حین تعقیب سارقان دچار سانحه رانندگی شده و به شهادت رسیده است. گفتنی است عصر یکشنبه ۱۸ خرداد، سروان سیدکریم موسوی رئیس پلیس اطلاعات شهرستان هویزه حین عملیات تعقیب سارقان دچار سانحه رانندگی شده و به فیض شهادت نائل آمده است. این در حالی است که بر اساس این گزارش، خودروی حامل وی حین عملیات تعقیب، واژگون و منجر به شهادت این افسر پلیس شده است.

علت شلاق یک جوان

امام جمعه شهر چرام (کهگیلویه و بویر احمد) شلاق زدن یک جوان به دلیل انتشار مطلب علیه وی را در پیام‌رسان‌ها تایید کرده اما گفته است او خود از موضوع اجرای حکم مطلع نبوده است. گفتنی است در برخی گروه‌های فضای مجازی شهر چرام عنوان شده است که یکی از جوانان این شهر در اجرای حکمی که در پی شکایت امام جمعه این شهر صورت گرفته است‌، متحمل چند ضربه شلاق شده است. این خبر باعث واکنش‌های متفاوتی شده است‌. در این بین برخی به امام جمعه این شهر انتقاد کرده‌اند که وی در واکنش به این موضوع نکاتی را مطرح کرده است.

دعوا با ایرلاین‌های بزرگ جهان

گیوم فوری، مدیرعامل شرکت هواپیماسازی ایرباس به تازگی تمامی شرکت‌های هواپیمایی را به علت لغوهای مکرر و به تعویق انداختن سفارش هواپیماهای خود به پیگیری‌های قضایی و قانونی تهدید کرده است. وی در این باره خاطرنشان کرد: در صورتی که شرکت‌های هواپیمایی این روند و اوضاع نابسامان را ادامه دهند، مجبور خواهیم بود به‌رغم میل باطنی خود به صورت قانونی علیه آنها شکایت کرده و اقدام کنیم. این در حالی است که بر اساس گزارش سایت onemileatatime، وی تاکید کرد: هیچ بندی از قراردادهای منعقد شده میان ایرباس و ایرلاین‌های مختلف وجود ندارد که مبنی بر این اصل باشد که تنها در صورت رشد تقاضا برای سفرهای هوایی، آنها هواپیماهای سفارش داده شده خود را تحویل خواهند گرفت، در غیر این صورت حق دارند سفارش‌های خود را کنسل کرده یا به آینده موکول کنند.

واکنش برانکو به شکایت پرسپولیس

سرمربی پیشین پرسپولیس در خصوص اقدام باشگاه پرسپولیس برای شکایت به دادگاه CAS اظهارکرد: نه من و نه وکیلم اطلاع یا ابلاغیه‌ای از طرف هیأت دادرس حکمیت بین‌الملل در ورزش مبنی بر فرجام‌خواهی باشگاه پرسپولیس دریافت نکرده‌ایم. گفتنی است برانکو ایوانکوویچ در خصوص صحبت‌هایی که پیرامون نشان دادن چراغ سبز به باشگاه پرسپولیس برای مذاکرات دو طرفه مطرح می‌شود، عنوان کرد: خیر، همانطور که پیشتر از این هم اعلام کرده بودم در صورتی که باشگاه پرسپولیس بخواهد مذاکره یا تماسی در خصوص پرونده من داشته باشد فقط باید با آقای داروبوشیچ نماینده من مراجعه کند.

جزئیات قرارداد ۵۵ میلیاردی بیرانوند

علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان ملی‌پوش پرسپولیس تا ۱۱ تیر در جمع سرخ‌ها حضور دارد و سپس باید به آنتورپ بلژیک برود و آماده بازی برای این تیم در فینال جام حذفی بلژیک شود. گفتنی است قرارداد بیرانوند با تیم بلژیکی ۳+۱ سال است که طبق این بند او باید ۳ سال در این تیم حضور داشته باشد. حضور او در این تیم در سال چهارم به توافق طرفین بستگی دارد. از لحاظ مالی نیز، قرارداد بیرو با آنتورپ برای سال اول ۹۰۰ هزار دلار است که این رقم در سال دوم به یک میلیون و سپس برای سال آخر به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار می‌رسد. این در حالی است که با محاسبه سرانگشتی قرار است بیرو در بلژیک طی سه سال بیش از ۵۵ میلیارد تومان طبق نرخ امروز دلار پول دریافت کند. البته این رقم پایه است و پاداش‌های مختلفی نیز مدیران باشگاه آنتروپ برای بیرانوند در نظر گرفته‌اند که موجب شده است دروازه‌بان تیم سرخپوش به بلژیک برود.

دستگیری وکیل قلابی در گیلان

فرمانده انتظامی لنگرود از دستگیری فردی که با معرفی خود به عنوان وکیل، ۷۰۰ میلیون ریال از شهروندان کلاهبرداری کرده بود، خبر داده است. سرهنگ مجید نیکویی در این باره گفت: در پی مراجعه تعدادی از شهروندان و دارندگان پرونده‌های قضایی به پلیس آگاهی شهرستان لنگرود مبنی بر کلاهبرداری از آنها توسط فردی که خود را وکیل معرفی کرده است، بررسی موضوع در دستور کار قرار پلیس قرار گرفته است. این مقام انتظامی در ادامه سخنانش افزود: کارآگاهان اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری با انجام اقدامات اطلاعاتی و بررسی‌های همه‌جانبه، متهم را که به بهانه قبول وکالت در مراجع قضایی با دریافت وجه از مالباختگان کلاهبرداری می‌کرده است، شناسایی و دستگیر کرده‌اند.

عاملان قرارداد ویلموتس در قوه قضائیه

بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال ایران درباره پرونده شکایت ویلموتس از فدراسیون فوتبال گفت: من خیلی در جریان متن قرارداد ویلموتس با فدراسیون فوتبال نیستم، ولی تا جایی که اطلاع دارم تاج در زمان بستن قرارداد با ویلموتس می‌گفت که رقم قرارداد این مربی از کی‌روش پایین‌تر است و جای تعجب دارد که الان به چنین شکلی با ویلموتس قرارداد بسته شده است. این در حالی است که ابراهیم قاسمپور در ادامه اظهارکرد: در حال حاضر هم باید در این قرارداد حسابرسی صورت گیرد تا مشخص شود که از سوی چه کسی یا چه افرادی تخلف صورت گرفته است. گفتنی است قوه قضائیه باید ورود کند، به این پرونده رسیدگی کند و عاملان امضای قرارداد با ویلموتس هم باید مجازات شوند.

پلمب ۳۳ قهوه‌خانه تهران

معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت پایتخت درمورد پلمب ۳۳ قهوه‌خانه تهران گفت: طی روزهای گذشته خبرهایی از تخلفات برخی واحدهای صنفی عرضه‌کننده قلیان به این معاونت واصل شده است که ماموران پلیس را برآن داشته که برای دومین بار متوالی در طول یک ماه گذشته با انجام یک طرح مشترک با تمامی پایگاه های ۱۰‌گانه از این واحد های صنفی بازدید کنند. سرهنگ نادر مرادی، معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت پایتخت در این باره اظهارداشت: این طرح که در هفدهم خردادماه اجرا شده است از ۵۳۱ قهوه‌خانه و سفره‌خانه بازدید کرده و به ۱۹۱ متصدی واحدهای صنفی تذکر داده و برای ۱۱۹مورد نیز اخطار صادر شده است. وی در ادامه افزود: ۳۳ واحد صنفی نیز برابر دستور قضایی پلمب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    0 0
    چه خبرتونه چه خبرتونه
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    0 0
    محمدجواد کولیوند ؟ نو است خبرتون؟
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    0 0
    اگر ما ورود به قدرت منهای آنچه که مردم می‌طلبند را در دستور کار قرار دهیم و نتوانیم انتظارات مردم را در حد مقدورات برآورده کنیم
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    0 1
    مشرق خجالت بکش چرت و پرت نگو بابا. کارتان تمام است و ایران بخشی از افغانتسان خواهد شد بدبخت های ایرانی دزد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس