اخبار ویژه روزنامه ها

محمدباقر نوبخت در توئیتی نوشت: عده‌ای سفرهای استانی‌ام را مبنای گمانه‌زنی درباره حضورم در انتخابات 1400 قرار داده‌اند. ضمن رد آن، یادآور می‌شوم در 7 سال گذشته مستمرا سفر استانی داشته‌ام.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

**********

کیهان

سقوط اقتصادی در تاریخ انگلیس رکورد شکست

سقوط اقتصادی چند ماه اخیر انگلیس،‌ در تاریخ این کشور بی‌سابقه است. وب‌سایتBBC  ضمن اذعان اینکه «اقتصاد انگلیس با سقوط بی‌سابقه در ماه گذشته،‌ 20 درصد کوچک‌تر شد»،‌ نوشت: در ماه آوریل،‌ اولین ماه قرنطینه برای مهار ویروس کرونا بریتانیا،‌ اقتصاد این کشور 20 درصد منقبض شده است. این بزرگ‌ترین افت اقتصادی ماهانه ثبت شده در تاریخ بریتانیا است.

دفتر آمار ملی انگلیس می‌گوید در این سقوط «تاریخی» همه بخش‌های اقتصادی تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. کاهش فعالیت‌های اقتصادی ظرف این  یک ماه از کل افت اقتصادی در مقطع بحران مالی  2008 تا 2009 شدیدتر است.

یکی از مدیران دفتر آمار ملی انگلیس گفت: «سقوط تولید ناخالص داخلی در ماه آوریل بزرگ‌ترین سقوطی است که بریتانیا به خود دیده است. این بیش از سه برابر شدیدتر از افت ماه قبلی‌اش است و تقریبا 10 برابر شدیدترین افتی که پیش از کرونا داشتیم.»

فصیل اسلام، سردبیر اقتصادی بی‌بی‌سی، می‌گوید: «یک پنجم اقتصاد در ماه آوریل از دست رفته، یک چهارم آن از وقتی قرنطینه شروع شد. این اعداد فقط رکوردهای ماهانه نیستند، کاملا خارج از مقیاس رایجند. چنین وضعیتی آنقدرها هم تعجب‌برانگیز نیست. وقتی شریان‌های اقتصادی بسته شده، ضربه هم شدید است. خیابان‌های خالی،‌ فروشگاه‌های خالی،‌ اداره‌های خالی و آسمان‌های خالی چنین اعدادی می‌سازند.»

قضای سفرهای استانی را ولو سال آخر به جا بیاورید!

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت سفرهای استانی‌اش انگیزه انتخاباتی ندارد.

محمدباقر نوبخت در توئیتی نوشت: «عده‌ای سفرهای استانی‌ام را مبنای گمانه‌زنی درباره حضورم در انتخابات 1400 قرار داده‌اند. ضمن رد آن، یادآور می‌شوم در 7 سال گذشته مستمرا سفر استانی داشته‌ام پس انگیزه انتخاباتی بی‌اساس است. انس و الفت با مردم که همواره مورد تاکید امام و رهبری بوده با این گمانه‌های بی‌مبنا کم اثر نمی‌شود»

آقای نوبخت توضیح نداده که چه کسی چنان گمانه‌زنی را مفرح کرده است. این در حالی است که رفتن به استان‌ها و اطلاع از مشکلات مناطق مختلف کشور از نزدیک، یک ارزش است. اما متاسفانه برخی دولتمردان در دولت یازدهم و همچنین عقبه سیاسی درس‌های آنها طی چند سال اول بعضا تا همین اواخر- سفر استانی را به سخره می‌گرفتند و اقدام پوپولیستی وانمود می‌کردند!! پس از آن هم،‌ سفرهای استانی دولت فراز و نشیب داشته است؛ به نحوی که نقصان این سفرها، و کم خبری از مشکلات مردم، یکی از انتقادات جدی به برخی دولتمردان است.

در عین حال این نکته هم گفتنی است که متاسفانه آقای نوبخت کارنامه خوبی در حوزه برنامه و بودجه بر جای نگذاشته و حتی بسیاری از کارشناسان حامی دولت نیز معتقدند که موضوع بودجه‌ریزی عملیاتی، در دولت هرگز از حد شعار فراتر نرفت. همچنین گزارش تفریغ دیوان محاسبات حاکی از انحراف 76 درصدی از احکام بودجه بود. در حوزه خروجی‌ها نیز، این مدل برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی، نقش مثبتی در زندگی مردم نداشته است. بنابراین تلقی جذابیت انتخاباتی رئیس سازمان برنامه و بودجه برای مردم، تلقی بلاوجهی است.

شبهه‌افکنان اگر مروت دارند به مناظره بیایند

استاد حوزه و دانشگاه در واکنشی به عوام‌فریبی‌های یک روحانی‌نما در فضای مجازی گفت چرا مناظره نمی‌آیند و بزن دررویی با احکام دینی برخورد می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ناصر رفیعی استاد حوزه و دانشگاه با انتشار ویدئویی در صفحه اینستاگرام خود در پاسخ به سوال کاربری در فضای مجازی با این موضوع که «در فضای مجازی شبهه‌افکنی زیاد شده است، گاهی هم افراد روحانی مثل حسن آقامیری شبهه می‌کنند، تکلیف چیست؟» تصریح کرد: دوران بزن دررویی گذشته است.

به گزارش جهان نیوز، وی اظهار داشت: اگر امروز در جامعه ویروسی منتشر شود که جسم انسان را آسیب بزند مانند همین ویروس کرونا، چه کسی متکفل برخورد است؟ وزارت بهداشت مسئول است. مگر آنها نمازجمعه و حرم‌های اهل‌بیت(ع) را تعطیل نکردند، البته قدردانی هم می‌کنیم زیرا لازم بود. مگر سفر از استانی به استان دیگر را لغو نکردند، مگر هم‌اکنون نیز برخی اجتماعات را لغو نکرده است، کسی اعتراض کرد؟ یا در جامعه گفتند چرا وزارت بهداشت جلوی تالار عروسی و یا حرم را گرفت؟

وی ادامه داد: ویروسی در جامعه به جان جسم مردم افتاده، وزارت بهداشت متکفل است و برخورد می‌کند، سوال من این است اگر ویروسی به روح، خرد و اندیشه جامعه بیفتد چه کسی پاسخگو است؟ ما در برخی کشورها مانند ترکیه سازمان دیانت داریم اما در کشور ما ماشاءالله چندین مجموعه مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات، حوزه علمیه، اوقاف و ده‌ها مجموعه فرهنگی داریم که ای کاش یک سازمان واحد می‌شدند اما مانند وزارت بهداشت متکفل روح و روان جامعه می‌شدند.

رفیعی تصریح کرد: چرا اجازه می‌دهید افرادی شبهه‌افکنی کنند، خاطرمان است زمانی که فردی در رادیو شبهه‌ای درباره حضرت زهرا(س) مطرح کرد، امام خمینی(ره) چه واکنشی داشتند. سوال من این است چه کسی متکفل است که اگر من درباره نماز و قرآن شبهه‌افکنی کردم و در فضای مجازی نشر دادم، گوش من را بگیرد که ویروس پخش نکن! من از مجموعه‌های فرهنگی گله دارم.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دوران بزن و دررو گذشته است و نمی‌شود فردی کلیپی درست کند، قرآن، نماز، حجاب، زیارت و تلقین را زیر سوال ببرد، خود گوید و خود خندد، عجب مرد هنرمندی گفت: بسم‌الله، اگر مرد هستید به مناظره بیایید. من اعلام می‌کنم از همین آقایی که اسم بردید(حسن آقامیری) دعوت به مناظره رسمی می‌کنم.

زیباکلام: مردم دیگر به هیچ اصلاح‌طلبی رای نمی‌دهند

یک فعال طیف مدعی اصلاحات می‌گوید: مردم در انتخابات 1400  حتی به خود خاتمی هم رای نمی‌دهند چه برسد به جهانگیری. به گفته صادق زیباکلام، بدنه اجتماعی، اعتقادی به اصلاح‌طلبان ندارد.

زیباکلام درباره بازی نام‌ها در طیف اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید: «فرقی نمی‌کند که کاندیدای اصلاح‌طلبان در 1400 آقای جهانگیری باشد یا هر فرد دیگری. نه آقای جهانگیری، نه آقای عارف و نه حتی خود خاتمی هیچ شانسی در انتخابات 1400 ندارند بدنه اجتماعی که به اصلاح‌طلبان باور داشت و به آنان رای می‌داد، بعد از انتخابات 29 اردیبهشت 96 و عملکرد دولت آقای روحانی و مجلس دهم، اعتقاد و باور خود را از دست داد. بنابراین اینکه الان اصلاح‌طلبان بگویند ما می‌خواهیم اسحاق جهانگیری را کاندیدا کنیم یا عارف و یا مرعشی و محسن هاشمی را کاندیدا می‌کنیم، هیچ فرقی ندارد».

وی تاکید کرد: «مهم نیست که اصلاح‌طلبان چه کسی را کاندیدا می‌کنند مهم این است که بدنه اجتماعی این جریان پشت کرده و این را به وضوح در انتخابات اسفند 98 دیدیم. قطعا این در خرداد 1400 هم تکرار خواهد شد لذا مسئله مهم این نیست که نامزد اصلاح‌طلبان کیست».

زیباکلام در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا روی کار آمدن دولت اصولگرا به معنی یک فرصت چهارساله برای اصلاح‌طلبان و امکان بازیابی بدنه اجتماعی است؟ گفت: «روی کار آمدن دولت اصولگرا لزوما به معنی بازیابی بدنه رای جریان اصلاح‌طلب نیست. اصلاح‌طلبان باید ببینند و بگویند چه شد که از دوم خرداد 76 به این سو، اقبال مردم را از دست دادند».

اصلاح ساختار بودجه را از شرکت نفت شروع کنید

مجلس یازدهم، اصلاح قانون بودجه را از همان 3 خط اول تبصره یک شروع کند.

روزنامه رسالت درباره انتظار اصلاح ساختار بودجه از مجلس جدید نوشت: امروز از هر اقتصاددانی می‌پرسیم ما در اصلاح خطوط کلی اقتصاد ملی چه مشکلی داریم، یک پاسخ واحد می‌دهند و می‌گویند؛ «اقتصاد ما دچار یک تورم ساختاری است. ریشه آن در کسری بودجه دولت است. کسری بودجه دولت هم ساختاری است. آثار خود را در کاهش ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم و افزایش روزافزون حجم نقدینگی نشان می‌دهد...». اگر این گزاره را صحیح بدانیم، باید برویم سراغ کم و کیف پیش‌بینی درآمدها و برآورد هزینه‌ها، ببینیم چگونه است ما هر سال کسری داریم، چه نفت ۱۰۰ دلار باشد، چه ۷۰ دلار، چه ۱۰ یا ۲۰ دلار کسری بودجه دولت اجتناب‌ناپذیر است؟!

جلد اول بودجه سال ۹۹  که مربوط به ماده واحده و تبصره‌ها و جداول کلان و... می‌باشد را تورق می‌کنیم. کافی است به سه جمله اول تبصره یک ماده واحده که مربوط به نفت و گاز می‌باشد،‌ توجه کنیم. اصل ۵۳ قانون اساسی می‌گوید؛ کلیه دریافت‌های دولت باید در حساب‌های خزانه‌داری کل متمرکز باشد. ماده ۱۰ قانون محاسبات عمومی می‌گوید؛ درآمد حاصل از انحصارات سود سهام شرکت‌های دولتی، مالیات و... جزو درآمد عمومی است، اما تبصره ماده یک قانون بودجه ۹۹ می‌گوید درآمد حاصل از انحصارات (نفت و گاز) 14/5 درصد سهم شرکت ملی نفت، ۲۰ درصد سهم صندوق توسعه ملی و بقیه هم متعلق به درآمد عمومی است.

حکمت این عدم تمرکز برخلاف اصل ۵۳ چیست؟ حکمت این که شرکت ملی نفت را شرکت سهامی کرده‌اند و تیر خلاص به قانون ملی شدن صنعت نفت زده‌اند، چیست؟ شرکت ملی نفت چرا سهم خود را از سود شرکت برنمی‌دارد، از کل صادرات نفت برمی‌دارد؟ ماده ۱۰ قانون محاسبات، سود شرکت را متعلق به درآمد عمومی می‌داند، اما تبصره یک ماده واحده می‌گوید متعلق به خود شرکت علاوه بر آن 14/5 درصد است. ماده ۱۰ قانون محاسبات می‌گوید؛ همه شرکت‌ها اعم از دولتی و غیردولتی باید مالیات بدهند، اما تبصره یک ماده واحد می‌گوید؛ شرکت از دادن مالیات معاف است. همین بساط حسابدهی در مورد شرکت ملی گاز نیز تصویب شده است.

حکمت این که یک شرکت دولتی که دریافتی آن  بیش از دو برابر بودجه عمومی دولت است را برخلاف قانون ملی شدن صنعت نفت «سهامی» می‌کنیم و بعد چند خط آن‌طرف‌تر با بخشیدن سود شرکت، آن را خصوصی می‌کنیم و مالیات آن را هم به آن می‌بخشیم، چیست؟ همین بذل و بخشش از درآمد عمومی در مورد عواید حاصل از فروش و صدور گاز (نه خالص درآمد حاصل از صادرات گاز)صورت گرفته است، چه حکمتی در این تصمیم‌گیری است؟

مانده‌حساب منابع نفت و گاز و صندوق توسعه ملی که از درآمد عمومی ارتزاق می‌کند، هر سال مثبت، اما مانده حساب منابع عمومی دولت، منفی یعنی با کسری فاحش روبه‌رو است. حکمت این کار چیست؟ با این نوع قانون‌نویسی بی‌حکمت عملا ما سه خزانه در کشور داریم، در یکی کسری و در دومی و سومی نه‌تنها کسری بودجه وجود ندارد، بلکه با مازاد درآمد هم روبه‌رو هستیم. فلسفه و حکمت این عدم تمرکز که ده‌ها مشکل ساختاری در اقتصاد کشور پدید آورده است، چیست؟

به بودجه دولت در این ۷ سال نگاه کنیم. حجم نقدینگی پنج‌برابر شده است. تورم مهار نشده و به روایت بانک مرکزی و مرکز آمار، غم‌انگیز است. مشکل اشتغال حل نشده، ارزش پول ملی به پایین‌ترین حد خود سقوط کرده است. پس چه حکمتی در این نوع بودجه‌نویسی است که در همین سه خط اول بودجه سال ۹۹ و سال‌های گذشته بخش عظیمی از درآمد عمومی را به بهانه هزینه‌های شرکت ملی نفت در این شرکت بلوکه می‌شود. این هزینه‌ها چقدر است که نفت ۱۰۰ دلاری با نفت ۱۰ یا ۲۰ دلاری نصاب 14/5 درصد و اختصاص سود و مالیات شرکت به خودش را به هم نمی‌زند.

در اصل ۴۵ قانون اساسی علاوه بر نفت و گاز، منابع حاصل از درآمد ده‌ها معدن، زمین‌های موات رهاشده، آب‌ها، دریاها، رودخانه‌ها، کوه‌ها، دره‌ها، جنگل‌ها  و... که عنوان انفال به آن اطلاق می‌شود را به عنوان درآمد عمومی می‌شناسد، اما در سند حسابداری بودجه یک ریال هم از این منابع وجود ندارد. حکمت این چشم‌پوشی و غفلت از درآمد عمومی چیست؟شنبه گذشته آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از ارسال برنامه اصلاح ساختار بودجه به مجلس خبرداد. گزارش ارسالی وی حاوی مطالب خوب و مهم و کارگشا  در امر اصلاح ساختار بودجه است. اما در سراسر گزارش ۱۲۰صفحه‌ای وی به مجلس یک کلمه در مورد حکمت و فلسفه غفلت از منابع حاصل از عواید انفال در پیش‌بینی درآمدها مبتنی بر اصل ۴۵ قانون اساسی حتی اشاره‌ای نشده و  به سؤالات ۱۰گانه فوق هم پاسخی نداده است.

همشهری: ساخت مسکن یک سوم آمار سال 92 است

ارگان شهرداری تهران می‌گوید: سیاست‌گذاری‌های دولت، موجب رکود ساخت و ساز در حوزه مسکن شده است.

روزنامه همشهری روز چهارشنبه هفته گذشته، روغن ریخته را نذر امامزاده کرد و مدعی شد: «اولین اقدام شورای اصلاح‌طلبان در تهران، توقف شهرفروشی بود؛ گرچه درآمدها را به شدت کاهش داد، اما کسب درآمد به هر قیمت، برنامه آنها نبود.»

اما همین روزنامه یک روز بعد، اذعان کرد که درخواست ساخت و ساز به شکل محسوسی افت کرده است.

همشهری به قلم مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران نوشت: اگرچه براساس طرح جامع مسکن باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور احداث شود، اما بررسی آمار پروانه‌های ساختمانی صادر شده طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد این رقم به 300 تا 350 هزار واحد رسیده است. کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی در کشور به خوبی در آمار مربوط به وضعیت ساخت و ساز در پایتخت هم مشاهده می‌شود. براساس گزارش‌های رسمی شهرداری تهران، تعداد پروانه‌های ساختمانی در پایتخت طی سال‌های اخیر به حدود یک سوم سال‌های 1391 و 1392- در زمان رونق بازار مسکن - رسیده است. تاثیر افت صدور پروانه‌های ساختمانی در نبود تعادل میان عرضه و تقاضا جهش قیمت مسکن و کاهش حجم اشتغال است.

صدور پروانه‌های ساختمانی 30 تا 50 درصد کاهش یافته که اصلی‌ترین دلیل آن افزایش شدید قیمت تمام شده ساختمان است، در واقع سازندگان انگیزه‌ای ندارند که با سودهای اندک و حتی در برخی موارد ضرر و زیان، پروژه‌های جدید ساختمانی را شروع کنند. اکنون وضع ساخت و ساز به گونه‌ای است که مسکن آماده ارزان‌تر از ساخت یک واحد مسکونی برای سازنده تمام می‌شود. براساس آمار طی سال‌های 92 تا 96 شاهد کمبود عرضه و تکمیل واحدهای مسکونی بودیم. طبق گزارش‌های رسمی، صدور پروانه ساختمانی در شهر تهران، کاهشی است.

سود سازندگان از واحدهای مسکونی بین 30 تا 40 درصد درمدت 2 سال است. در این میان بیش از 40 درصد سود به ندرت اتفاق می‌افتد و کمتر از 40 درصد هم رغبت سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد. ضمن اینکه معمولا از زمان شروع تا پایان پروژه تورم به طور دائم به سازندگان تحمیل می‌شود.

با کاهش پروانه‌های ساختمانی صادره، در سال‌های آینده تامین‌کنندگان کالاها و خدمات ساختمانی با مشکلات جدی مواجه می‌شوند. نتیجه آن هم کاهش رشد اقتصادی و اشتغال خواهد بود. اثر دیگر میان‌مدت و بلندمدت کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی انباشت تقاضا در بازار مسکن همزمان با کاهش عرضه است. امری که به ایجاد موج تورمی بزرگی در بخش مسکن منجر خواهد شد.
 

ایران

هشدار دانمارک به ریاض در ارتباط با الاحوازیه

خبر اول اینکه، وزارت خارجه دانمارک روز چهارشنبه اعلام کرد که سفیر عربستان سعودی در کپنهاگ را به دلیل نقش سرکرده‌های گروه تروریستی الاحوازیه در تحریک به انجام عملیات تروریستی در خاک ایران و حمایت مالی ریاض از این سرکرده‌ها احضار کرده است. به گزارش تابناک، در همین ارتباط، پلیس دانمارک نیز در بیانیه‌ای از وجود پرونده پیگیری قضایی سه نفر از افرادی خبر داد که به تحریک به انجام حملات تروریستی در ایران و حمایت مالی از تروریسم در این کشور متهم بوده و با سرویس اطلاعات عربستان سعودی همکاری کرده‌اند.در بیانیه وزارت خارجه دانمارک آمده است: «به سفیر عربستان سعودی به وضوح ابلاغ شد که ما هرگز تحت هیچ شرایطی چنین فعالیت‌هایی را قبول نمی‌کنیم. همچنین سفیر ما در عربستان سعودی نیز فوراً این پیام را به مقامات سعودی منتقل کرده است.»

ادعای گزارش  ضد ایرانی دبیرکل سازمان ملل

  خبر دیگر اینکه، خبرگزاری رویترز در خبری مدعی شده «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در گزارش 14 صفحه‌ای خود به شورای امنیت که روز پنجشنبه تقدیم این شورا شده، منشأ موشک‌های مورد استفاده برای حمله به تأسیسات نفتی و فرودگاه‌های سعودی در سال گذشته را ایرانی دانسته است. به گزارش عصرایران، در گزارش گوترش تأکید شده که چندین مورد از سلاح‌ها و اشیایی که امریکا در نوامبر 2019 و فوریه 2020 توقیف کرده «منشأ ایرانی» داشته‌اند. دبیرکل سازمان ملل در گزارش خود گفته برخی اقلام کشف شده از نظر طراحی ویژگی‌های مشابهی با اقلامی دارند که در یک «واحد تجاری در ایران» نیز تولید می‌شود یا دارای مارک‌های فارسی هستند و برخی نیز بین فوریه 2016 و آوریل 2018  به ایران تحویل داده شده‌اند.

اظهارات رحیم‌پور ازغدی در رسانه‌های امریکایی

  شنیدیم که، تابناک خبر داده که کلیپی از سخنان حسن رحیم پورازغدی  درباره ضرورت ساماندهی اعتراضات در امریکا در رسانه‌های امریکایی دست به دست می‌شود. البته این کلیپ که مربوط به سخنان نامبرده در شبکه افق است مربوط به سخنرانی‌های گذشته وی و چه بسا قبل از اعتراضات اخیر در این کشور است. رحیم پورازغدی در این فیلم خطاب به افرادی که پای صحبتش نشسته‌اند، گفته است: «باید هزاران نفر از جوانان ایرانی را تربیت و سازماندهی کرده و با اعزام کردن‌شان به امریکا بتوانیم تظاهرات سیاهپوستان را رهبری کنیم! و با این عمل می‌توانیم موجبات فروپاشی و تجزیه امریکا را فراهم کنیم.» این صحبت‌ها به زبان انگلیسی زیرنویس شده و در رسانه‌های امریکا در حال دست به دست شدن است.

روانشناسی اسلامی به دانشگاه‌ها آمد

  دست آخر اینکه، سرفصل دوره کارشناسی ارشد روانشناسی اسلامی در جلسه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حدادعادل  به تصویب رسید. به گزارش مهر، حدادعادل در سخنانی در خصوص اهمیت رشته روانشناسی اسلامی گفت: طرح درسی با عنوان روانشناسی اسلامی، اتفاق بسیار مبارکی است که بعد از 4 دهه ما جرأت کردیم در زمینه روانشناسی اسلامی وارد شویم، این اتفاق مثل جوانه مبارکی است که‌ باید آن را قدر بدانیم و نواقص آن را اصلاح کرده و در اجرای آن جدی باشیم.

 

خراسان

دستور جالب دولت برای حذف فیلم رادیولوژی

یک مسئول ارشد اجرایی در نامه روزهای اخیر خود خطاب به تعدادی از اعضای کابینه، متذکر شده با توجه به تصمیمات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای انجام تعدادی از پروژه های با اولویت در سال 1399، وزارت بهداشت موظف به حذف کامل فیلم رادیولوژی و استفاده از سامانه های الکترونیکی و لوح فشرده به جای آن برای انتقال و رویت تصاویر پرتوپزشکی طی امسال شده است و باید گزارش آثار و نتایج آن را به ستاد مذکور ارائه کند.

برنامه جدید نظارتی برای مقابله با حمل و نقل موادمخدر در کشور

یک نهاد مسئول با ارسال گزارشی به برخی مسئولان دولتی و نهادهای صنفی، متذکر شده با توجه به این که در اغلب بارنامه های مربوط به وسایل نقلیه ای که از آن ها موادمخدر کشف شده، هویت و مشخصات دقیق فرستنده و گیرنده کالا ثبت و ضبط نشده، این موضوع در رسیدگی قضایی و رصدهای تخصصی، ایجاد مشکل می کند بنابراین  کلیه مخاطبان اعم از دستگاه های مسئول در حوزه حمل و نقل، پخش کالا، پایانه های مسافربری و غرفه های میوه و تره بار باید در جابه جایی کالا، مشخصات دقیق دوطرف و آدرس و شماره تماس معتبر را درج کنند و در صورت کوتاهی و سر باز زدن ، موارد تخلف به عنوان پرونده تقدیم دستگاه قضایی می شود.

آرمان

اظهارات عجیب یک نماینده

یک نماینده متمایل به جبهه پایداری ابراز امیدواری کرد که ریاست‌جمهوری آمریکا برای بار دوم به این مقام انتخاب شود. حسینعلی‌حاجی دلیگانی گفت: وجود وی و تحریم‌هایی که به واسطه ترامپ بر کشور ما تحمیل شده است باعث ایجاد فرصتی برای خودکفایی و رشد بیشتر در کشور شده، شاید تحریم‌ها را ظالمانه ببینیم ولی باعث ایجاد فرصت شکوفایی در کشور می‌شود. حسینعلی‌حاجی دلیگانی، نماینده متمایل به جبهه پایداری در ادامه بیان کرد: گاهی تغییر روش، فرصت ایجاد می‌کند. ما باید از لاک احتیاط بیرون آمده و ابتکار عمل را به دست بگیریم و بدین صورت کشور را نجات دهیم.

گشت‌های دیده‌بانی آتش

یک عضو شورای شهر تهران با اشاره به جلسه با شهرداران مناطق درباره اقدامات شهرداری تهران در حوزه پیشگیری و اطفای حریق اظهار کرد: در این جلسه اعلام شده است نقاط حساس بوستان‌ها در حوزه حریق که نیازمند توجه بیشتر است، توسط سازمان بوستان‌ها شناسایی شده و به شهرداران مناطق ابلاغ شده است. آرش حسینی میلانی، عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مقرر شده است تمام مناطق با همکاری سازمان آتش‌نشانی گشت‌های موتورسوار را تجهیز کنند و وظیفه این گشت‌های موتوری آن است که در آماده‌باش باشند، گفت: این گشت‌ها موضوع دیده‌بانی آتش را پیگیری کرده است و به موقع گزارش‌های لازم را می‌دهند. وی بیان کرد: آتش‌سوزی عمدی در بوستان‌ها یک خیانت و جنایت در حق شهر محسوب می‌شود.

علی لاریجانی نامزد ‌1400 اصلاحات

مرتضی طلایی، نایب رئیس سابق شورای شهر تهران در باره نامزد شدن علی لاریجانی گفت: شنیده‌ها بر حضور علی لاریجانی هم دلالت داشته و این موضوع از قبل هم مطرح بوده که او یکی از گزینه‌هایی است که در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت خواهد کرد و احتمالا یکی از گزینه‌هایی که جریان اصلاح‌طلب به آن تمایل دارد لاریجانی است. این در حالی است که اگرچه به نظر اولویت ابتدایی جریان اصلاحات ظریف است، اما شواهد نشان می‌دهد که احتمالا ظریف به میدان نیاید و اگر او نیاید، احتمالا اصلاح‌طلبان پشت سرلاریجانی قرار خواهند گرفت.

اعلام زمان دادگاه «محمد امامی»

رئیس مجتمع ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی از آغاز دادگاه محمد امامی از متهمان پرونده بانک سرمایه در اوایل تیرماه خبر داده است. قاضی‌مسعودی‌مقام، رئیس مجتمع ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی در این باره گفت: کیفرخواست آقای امامی به وی ابلاغ شده و کیفرخواست دیگر متهمان نیز در حال آماده سازی و ابلاغ است و به زودی رسیدگی به این اتهامات شروع می‌شود. وی همچنین از احضار هادی رضوی، از محکومان پرونده بانک سرمایه به زندان اوین خبر داده است. مسعودی‌مقام در ادامه بیان کرد: هادی رضوی از باب مرخصی کرونایی از اسفند ماه گذشته در مرخصی به سر می‌برد که یک بار هم تمدید شد اما مراتب را برای بازگشت به زندان اوین به دادسرا ابلاغ کرده‌ایم.

انتشار شعری در ساعت شهادت

زینب سلیمانی دختر سردار رشید اسلام سپهبد شهید قاسم سلیمانی، بامداد جمعه در ساعت شهادت پدر بزرگوار خود، مطلبی را در صفحه اینستاگرامش با کاربران به اشتراک گذاشته است. در استوری زینب سلیمانی این بیت شعر آمده که: بیا برگرد خیمه ‌ای کس و کارم؛ منو تنها نذار ای علمدارم. ساعت 1:20 بامداد هر جمعه‌ برای هر ایرانی یادآور تلخ‌ترین حادثه‌ای است که تا ابد فراموشش نخواهد کرد. «ساعت به وقت حاج قاسم» اصطلاحی که هر هفته در شبکه‌های مختلف اجتماعی داغ می‌شود و غم دوری از سردار عزیز را بیش از پیش برایمان تداعی می‌کند.

امتحانات دانشگاه آزاد غیر حضوری شد

رئیس دانشگاه آزاد استان تهران درباره برگزاری امتحانات دانشگاه آزاد گفت: امتحانات پایان ترم در تمامی واحدهای استان تهران به صورت مجازی و غیرحضوری برگزار می‌شود. گفتنی است سیدمحمودرضا آقامیری از مجازی شدن امتحانات تمامی واحدهای استان تهران دانشگاه آزاد خبر داد و افزود: با توجه به تاکیدات رئیس ستاد مقابله کرونای استان تهران، استاندار تهران و همچنین درخواست والدین و دانشجویان نحوه برگزاری امتحانات در واحدهای استان تهران در تمامی مقاطع از حضوری به غیرحضوری تغییر کرد. وی با اشاره به اینکه واحدهای استان تهران 300 هزار دانشجو دارد، تصریح کرد: بر همین اساس و با توجه به آماده‌سازی و تقویت بستر سامانه‌های مجازی برای برگزاری امتحان، آغاز امتحانات از 24 خرداد به 31 خرداد ماه موکول شد.

فیسبوک هم با ترامپ در افتاد

در پی انتشار نامه سرگشاده از سوی شماری از دانشمندان آمریکایی خطاب به «مارک زاکربرگ» بنیان‌گذار و مدیر شبکه اجتماعی فیسبوک، این شرکت وعده داده است با نابرابری نژادی مقابله خواهد کرد. مدیریت فیسبوک در این باره نوشت: «به‌خاطر لفاظی‌های تفرقه‌افکنانه و آتش‌افروزانه رئیس‌جمهور ترامپ در برهه‌ای که ملت ما به‌شدت نیاز به همبستگی دارد، شخصاً مانند خود شما، شوکه و منزجر شدیم». این در حالی است که شرکت توئیتر نیز چندی پیش پیام تهدیدآمیز ترامپ علیه معترضان را سانسور کرده است و روی آن برچسب اخطار قرار داده اما فیسبوک از چنین امکاناتی برخوردار نیست.

جریمه برای رئیس شورای خرمشهر

رئیس شورای شهر خرمشهر به دلیل عدم‌حضور در کلاس تدریس و دریافت حقوق از آموزش و پرورش 50 میلیون تومان جریمه شده است. گفتنی است خبری مبنی بر جریمه 50 میلیون تومانی برای موسی مطوری‌جزیره رئیس شورای شهر خرمشهر در فضای مجازی منتشر شده است. علت این جریمه عدم‌حضور مطوری‌جزیره در کلاس درس با وجود ابلاغ و دریافت حقوق از آموزش و پرورش عنوان شده است.  موسی مطوری‌جزیره در این رابطه، اظهار کرد: طبق محاسبه‌های صورت گرفته در این چند سال به دلیل عدم حضور در کلاس تدریس جریمه 50 میلیونی به بنده اطلاع داده شده است. این در حالی است که روزهایی را که من در کلاس درس حضور پیدا نمی‌کردم، در جلسات شورای شهر یا دیگر جلسات و ماموریت‌ها بودم.

توده 11 کیلویی در بدن زن جوان

توده 5/11 کیلویی از بدن یک خانم 18 ساله رشتی خارج شده است. دکتر آرزو سلیمی جراح و متخصص زنان و زایمان بعد از عمل این بیمار گفت: این کیست تمام فضای شکم و لگن بیمار را اشغال کرده بود. این پزشک جراح با بیان اینکه حجم این کیست به‌اندازه یک جنین 9 ماهه فضای شکم را اشغال کرده بود افزود: این عمل بدون آسیب رساندن به کیست انجام شده ‌و وضعیت عمومی بیمار هم خوب است. وی گفت که در 21 سال تجربه جراحی خود توده‌ای با این حجم ندیده است. سلیمی به زنان توصیه کرده است در صورت مشاهده هرگونه علائم غیرطبیعی مانند دردهای غیرعادی و بزرگی شکم هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنند.

انهدام 2 باند قمار بازی در تهران

ماموران پلیس امنیت اخلاقی تهران بزرگ 2 باند قماربازی را در سعادت‌آباد و نازی‌آباد منهدم کرده‌اند. به دنبال دریافت اطلاعاتی از فعالیت جداگانه دو باند در حوزه قماربازی در دو نقطه مختلف شهر تهران یعنی سعادت‌آباد و نازی‌آباد رسیدگی به موضوع در دستور کار ماموران پلیس امنیت اخلاقی پایتخت قرار گرفته است. با اخذ مجوز قضایی، ماموران در عملیات‌هایی جداگانه که در هفته جاری به اجرا درآمده است، اقدامات خود برای دستگیری مجرمان را آغاز کرده‌اند. در عملیاتی که در محله سعادت‌آباد اجرا شده است، ماموران 12 نفر را در یک محل دستگیر کرده‌اند. همچنین در محل دستگیری این افراد آلات و ادوات مربوط به قمار نیز کشف و ضبط شده و 70 میلیون تومان پول نقد و دستگاه کارتخوان نیز جزو دیگر کشفیات پلیس در این محل بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس