کد خبر 1080354
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
جودو و پرونده پر از ابهام در دادگاه CAS/ اتفاق خوب برای ایران

جودو ایران درحالی برای حضور در دادگاه بین المللی حکمیت ورزش آماده می شود کاهش تعداد شاهدین ایران، مورد اعتراض فدراسیون قرار گرفت.

به گزارش مشرق، دادگاه حکمیت ورزش از میان سه تاریخ پیشنهادی برای تشکیل جلسه و تعیین تکلیف پرونده جودو ایران، ۲۶ شهریورماه را انتخاب کرده و بر همین اساس آخرین لوایح دفاعی در حال تکمیل و ارسال است و اعضای تیم دفاع کننده ایران آماده سفر به لوزان می‌شوند.‌

بیشتر بخوانید:

پرونده تعلیق جودو فراتر از ورزش

بر اساس آخرین اطلاعات کسب شده از جدیدترین نامه ارسالی CAS، برخی ادعاهای فدراسیون جهانی در آخرین لایحه ارائه شده فدراسیون جهانی مورد قبول قرار نگرفته است. ضمن اینکه از لیست ۱۵ نفره شاهدان این نهاد بین المللی، شهادت سه ایرانی و در مجموع شش نفر مورد قبول قرار گرفته و نام ۹ نفر از شاهدان از جمله «ماریوس ویزر» رئیس، نایب رئیس و دبیر کل فدراسیون جهانی از این لیست خارج شده تا مسئولان رده بالای IJF با حضور در دادگاه فقط تماشا باشند.

در این بین نکته‌ای که جای تأمل و البته سوال دارد، حضور محمد منصوری در لیست شاهدان IJF و البته پذیرش آن از سوی دادگاه حکمیت ورزش است. سرمربی سابق تیم ملی جودو ایران بعد از مسابقات قهرمانی جهان از ایران خارج و به سعید ملایی ملحق شده است. وی که معلوم نیست چگونه روادید «شنگن» به صورت آزاد دریافت کرده، نه تنها همراه تیم ملی در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ توکیو نبود، بلکه شش ماه قبل از سمت خود استعفا داده و کنار رفته بود. اینکه چرا شهادت فردی که در جریان اتفاقات توکیو نبوده و تنها از طریق واسطه‌ها مطالبی شنیده، مورد قبول واقع شده نیز تعجب برانگیز است.

دادگاه CAS همچنین از میان هفت شاهد معرفی شده ایران نیز تنها دو نفر را مورد قبول قرار داد، اما با اعتراض ایران این تعداد به سه نفر افزایش یافت. بر همین اساس نصرالله سجادی، محمدرضا داورزنی، مجید زارعیان، آرش میراسماعیلی، وکیل و دستیار وی از ایران برای حضور دادگاه راهی سوئیس خواهند شد. مهمترین فردی که نامش از لیست شاهدین ایران حذف شد، سیدرضا صالحی بود. در واقع مردی که بخش عمده‌ای از ادعاهای طرف مقابل از جمله «تماس تصویری» روی اوست، در این جلسه حضور نخواهد داشت.

در این پرونده ابهامات زیادی است که باید مورد توجه دادگاه حکمیت ورزش قرار گیرد و مهمترین آن حمایت IJF از رژیم اشغالگر قدس است. چرا و چگونه فدراسیون جهانی بر خلاف عرف جهانی برای رفع تعلیق شرطی نامعقول قرار داده و آن طراحی یک تورنمنت چند جانبه با حضور ایران و رژیم اشغالگر قدس در مجارستان است و ادامه داستان… تعلیق دو ساله جودو تونس که همچنان ادامه دار است و تعلیق چهار ماهه امارات برای جلوگیری از حضور جودوکاران رژیم اشغالگر قدس همه و همه بیانگر همین حمایت خارج از قاعده است.

از سوی دیگر نکته مهم و اساسی برای جودو ایران پس از پایان جلسه و اعلام نتیجه این دادگاه است. هر چند اعلام رأی این دادگاه برای ورزش ایران اهمیت فوق العاده ای دارد و شاید سرنوشت کل رشته‌های المپیکی برای ادامه کار به همین رأی دادگاه بستگی داشته باشد، ولی از سوی دیگر نتیجه هر چه باشد جودو کشور را تحت تأثیر خواهد قرار خواهد داد.

بررسی یک مورد تقریباً مشابه نشان می‌دهد که نتیجه دادگاه CAS برای «ماریوس ویزر» رئیس فدراسیون جهانی اهمیت فوق العاده ای دارد. سال ۲۰۰۷ و بعد از جریان انتخابات فدراسیون جهانی در «ریو» که به کنار زدن «پارک» کره‌ای ختم شد، مسئولان اتحادیه پان امریکن در حمایت از این کره‌ای موضوع را به دادگاه حکمیت ورزش ارجاع و در نهایت پیروز شدند. اما ویزر، خیلی زود این موضوع را با تشکیل اتحادیه‌ای جدید و انتخاب یک برزیلی به عنوان رئیس حل و فصل کرد و مخالفان خود را زودتر از حد تصور کنار زد.

هدف از بیان این موضوع آن بود که آرش میراسماعیلی برای دوران پس از رأی دادگاه تدبیر کند که به نظر می‌رسد تعامل با محمد درخشان مهمترین گام او برای مدیریت موضوع فوق است. رئیس جوان جودو ایران به خوبی ثابت کرد که برای جودو ایران دست به هر کاری می‌زند. کیست که از اختلاف میان میراسماعیلی و درخشان مطلع نباشد، ولی او برای آنکه بتواند دوران «پسا CAS» را مدیریت کند، همه این اختلافات را کنار گذاشت تا از ظرفیت‌های رئیس پیشین فدراسیون جودو و ارتباط خوب او با مسئولان IJF بهترین را بهره با برد.

اینکه محمد درخشان حاضر شد دست یاری پیش آمده از سوی میراسماعیلی را به گرمی فشار دهد نیز نکته مهمی بود. امیدواریم این تعامل برد- برد در نهایت به سود جودو ایران ختم شود. چرا که نتیجه دادگاه هر چه باشد، نیاز به رایزنی دارد تا جودو از بن بست فعلی خارج شود.

در تاریخ ۲۶ شهریورماه و در روز برگزاری دادگاه، از ساعت ۸ صبح جلسه دادگاه آغاز و شاهدین طبق زمانبندی مشخص با حضور در این جلسه در مدت ۲۰ دقیقه زمان مشخص شده، ضمن بیان اظهارات خود به سوالات پاسخ خواهند داد و در نهایت در زمان رسیدگی عصر، جمعبندی لازم صورت خواهد گرفت.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • حسین . خ IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    0 1
    شگرد محمد درخشان پدیدآوردن مشکلات است اما نکته جالب اینکه ادعا میکند مشکلات بوجود آمده توسط خودش رو حل میکند ! همه میدانند محمد درخشان در انتصاب محمدمنصوری بعنوان سرمربی تیم ملی علیرغم تخلفات و مفسده های وی نقش اساسی دارد همچنین وحیدسرلک توسط محمد درخشان به فدراسیون تاجیکستان معرفی شد درخشان قبلا هم در داوری داور ایرانی (محمد رضا رودکی ) در المپیک پکن برای جودوکار اسراییلی نقش اساسی داشت . درخشان خود ریشه تعلیق است
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    0 1
    درخشان اگر از سوی فدراسیون ایران مورد تایید قرار نگیرد در فدراسیون جهانی جایی ندارد پس تاکتیک بخرج داده تا از هر دو طرف کاسبی کنه
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    0 1
    درخشان اگر واقعا ادعا میکنه در فدراسیون جهانی دارای نفوذ است قبل از دادگاه CAS در شهریورماه ، رییس فدراسیون جهانی رو متقاعد نماید تعلیق رو کان لم یکن نماید
  • علیرضا موحد IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    0 1
    از خبرنگاران انتظار میره گول ادعاهای کذب درخشان رو نخورند . او سالیان زیادی است مدیران ورزشی رو فریب میدهد در حالی که عامل اصلی تعلیق و پناهندگی ورزشکاران خود این آقاست
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    1 0
    کاملا درسته که رئیس جوان جودو ایران به خوبی ثابت کرد که برای جودو ایران دست به هر کاری می‌زند.اما هرکاری حتی کارهای عجولانه و اشتباه ! مانند طرح شکایت . زیرا باید از ابتدا بدون عجله و با مشورت با رایزنی مشکل رو حل میکرد نه اینکه ملیاردی هزینه شود که نتیجه اش هم مشخص است
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    0 2
    درخشان خودش عامل اصلی تعلیق فدراسیونه . اما اگر از سوی فدراسیون جودو تایید نشه در فدراسیون جهانی جایی نداره اومده تا از هر دوطرف مثل گذشته کاسبی کنه . وگرنه چه کسی حکم سرمربیگری محمدمنصوری ( متخلف شناخته شده و مجرد ) رو امضا کرد ؟ چه کسی ملایی رو به خونه اش قبل مسابقات جهانی دعوت کرد ؟ چه کسی وحیدسرلک رو به تاجیکستان معرفی کرد ؟ چه کسی دایم درگوش ملایی میخوند که میراسماعیلی نمیگذاره در المپیک مقام بیاری ؟
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    0 2
    سال 97 فیلم رفتار خلاف شوونات اسلامی محمدمنصوری و م . ر و وحید سرلک در کشور آلمان در جریان مسابقات باطلاع حراست وزارت ورزش و درخشان رسید اما همچنان از این متخلفان حمایت میکردند و حالا هم میخواهند کمک کنند عجب رویی دارید
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    0 2
    تمام خیانتهایی که امثال محمد منصوری وحید سرلک و حامیان داخلی انان توسط تریبونهای وابسته به دشمنان علیه وطن و نظام انجام داده اند بر کسی پوشیده نیست اما حیرت آور است متاسفانه برخی افراد معلوم الحال و برخی خبرنگاران سفارشی در تلاشند از این وطن فروشان رفع جرم کنند و بیان میکنند چرا با این خائنان بی احترامی شده !!!!!این افراد اینگونه تلقین میکنند چرا نظام نتوانسته همچنان محمدمنصوری را سرمربی تیم ملی جودو نگه دارد ؟این افراد اینگونه تلقین میکنند اگر با استعفای منصوری و رودکی موافقت نمیشد تعلیق نبودیم ! این افراد اینگونه تلقین میکنند چرا از محمد درخشان بعنوان حامی و محرک اینان دعوت به همکاری نشده تا تعلیق نشویم ! جودوی ایران تا چه زمانی باید به این افراد معلوم الحال باج بدهد ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس