استهلال ماه شوال در تبریز و شهرکرد - کراپ‌شده

دو موضوع باعث شده که اختلافاتی در ماجرای رؤیت هلال پدید آید: استفاده از «ابزار نجومی» و شرط «اتحاد افق». پدید آمدن این دو موضوع ناشی از فناوری‌های جدید مانند دوربین و تلسکوپ است.

به گزارش مشرق، در خصوص استفاده از آلات نجومی در رؤیت هلال، دو نظریه شکل گرفته است. بعضی از فقها، رؤیت شرعی را «فقط» با چشم معتبر می‌دانند اما برخی دیگر به مدد قوۀ اجتهاد که از اختصاصات فقه شیعه است، آن را به ابزار نجومی هم توسعه داده‌اند.


اشاره: رهبر معظم انقلاب، روز یکشنبه چهارم خرداد ۱۳۹۹ را عید فطر اعلام کردند. اما برخی از مراجع تقلید خبر دادند که هلال ماه برای آنها اثبات نشده و لذا آنها دوشنبه پنجم خرداد را عید گرفتند.


 سؤالی پیش می‌آید که این اختلاف، ناشی از چیست. این یادداشت، موضوع رؤیت هلال را به زبانی ساده بررسی کرده است.


    تقویم شرعی در ادیان اسلام و یهود، تقویم قمری است. در این نوع از تقویم، ابتدای هر ماه با رؤیت هلال تعیین می‌شود. بنابراین، استهلال در شرع اسلام جایگاه خاصی دارد مخصوصاً در ماه‌های رمضان، شوال و ذی‌الحجه، به جهت اعمال عبادی از قبیل روزه، فطر و حج.

بیشتر بخوانید:

واکنش جالب رهبر انقلاب به گزارش‌های مردمی


    هر ماه قمری به طور میانگین ۵۳ر۲۹ روز است. یعنی هر ماه، یا ۲۹ روز دارد یا ۳۰ روز. غیر از این دو حالت، امکان ندارد. منجمان می‌گویند در تقویم یک سال قمری، حداکثر سه ماه متوالیِ ۲۹ روزه می‌تواند وجود داشته باشد، و حداکثر چهار ماه پی‌درپی که ۳۰ روزه باشند.


    استهلال، در غروب روز بیست و نهم از هر ماه قمری صورت می‌گیرد. اگر هلال دیده شد این ماه ۲۹ روزه است و فردا روز نخست از ماه جدید خواهد بود. و چنانچه هلال دیده نشد، دیگر به استهلال فردا شب نیاز نیست. زیرا ماه قمری بیش از ۳۰ روز نخواهد بود و باید ماه جدید را آغاز کرد.


رؤیت هلال


    از امام صادق(ع) نقل شده است که فرمود: «صم للرؤیة و أفطر للرویة». یعنی با رؤیت هلال، روزه بگیرید و با رؤیت هلال بعدی، فطر کنید (وسایل الشیعه، ح ۱۳۳۵۷). اگر در یک شهر یا روستا به علت هوای ابری نتوانستند ماه را ببینند ولی مناطق اطراف هلال را دیدند اول ماه، ثابت می‌شود. طبق روایاتی که از ائمه معصوم رسیده است اگر دو شاهد عادل، شهادت دهند که ماه را دیده‌اند، برای ما نیز ثابت می‌شود. (و إن شهد عندک شاهدان مرضیان بأنهما رأیاه، فاقضه ـ التهذیب، ج ۴، ص ۱۵۷).


    اما معنای «رؤیت» چیست؟ آیا دیدن با ابزار نجومی نیز می‌تواند رؤیت محسوب ‌شود؟ برخی مراجع تقلید، این نوع از رؤیت را معتبر دانسته‌اند، اما اکثر مراجع به آن قائل نیستند. ما در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.


    در ماه‌های عادی، دو حالت رخ می‌دهد:


۱. هلال، نه با چشم دیده می‌شود، نه با دوربین


۲. هلال با چشم معمولی قابل رؤیت است و لذا اختلافی در میان نیست

اما مشکلات، هنگامی رخ می‌نمایند که هلال در منطقۀ مورد نظر، با دوربین و ابزار نجومی دیده می‌شود اما با چشم، قابل رؤیت نیست. منجمان این نوع از هلال را، «هلال بُحرانی» نام گذاشته‌اند. و هلال شوال ۱۴۴۱ قمری در ایران، یکی از آن هلال‌های بحرانی بود.


نظریه‌های فقهی رؤیت هلال


دو موضوع باعث شده که اختلافاتی در ماجرای رؤیت هلال پدید آید: استفاده از «ابزار نجومی» و شرط «اتحاد افق». پدید آمدن این دو موضوع در یک قرن اخیر، ناشی از فناوری‌های جدید مانند دوربین و تلسکوپ است و همچنین امکان ارسال پیام به نقاط دور دست.

الف. استفاده از ابزار نجومی


در خصوص استفاده از آلات نجومی در رؤیت هلال، دو نظریه شکل گرفته است. بعضی از فقها، رؤیت شرعی را «فقط» با چشم معتبر می‌دانند اما برخی دیگر به مدد قوۀ اجتهاد که از اختصاصات فقه شیعه است، آن را به ابزار نجومی هم توسعه داده‌اند.

۱. رؤیت هلال فقط با چشم، معتبر است


مراجع تقلید یا فقهایی که رؤیت با چشم غیرمسلّح را معتبر دانسته‌اند، عبارتند از آیات عظام: سید روح‌الله خمینی، سید علی سیستانی، لطف الله صافی گلپایگانی، حسین وحید خراسانی، ناصر مکارم شیرازی، سید موسی شبیری‌ زنجانی، سید محمدسعید حکیم، سید محمدتقی مدرسی، مرحوم سید ابوالقاسم خویی، مرحوم محمدعلی اراکی، مرحوم سید محمدرضا گلپایگانی، مرحوم سید محمد صدر


    اغلب این مراجع تأکید کرده‌اند که استفاده از ابزار برای یافتن هلال، بلااشکال است اما هلال در نهایت باید با «چشم عادی» قابل رؤیت باشد.

۲. رؤیت هلال با ابزار نجومی نیز معتبر است


مراجع تقلید یا فقهایی که علاوه بر رؤیت با چشم، رؤیت با ابزار را نیز معتبر دانسته، عبارتند از آیات عظام: سید علی خامنه‌ای، حسین نوری همدانی، سید کاظم حسینی حائری، مرحوم محمدتقی بهجت، مرحوم محمد فاضل لنکرانی، مرحوم سید محمود هاشمی شاهرودی (فقط با دوربین‌های متعارف، نه تلسکوپ).


ب. اتحاد مکان یا زمان


اگر ماه در شهر دیگری رؤیت شود آیا برای ما نیز ثابت می‌شود یا نه؟ اکثر فقها اعتقاد دارند که چنانچه این دو شهر هم‌افق باشند می‌توان به ثبوت ماه حکم کرد. در مقابل، آیت‌الله خویی و برخی پیروان او معتقد شده‌اند که اشتراک آن دو شهر در قسمتی از شب، کفایت می‌کند.

۱. «اتحاد افق» شرط است


یعنی حکم رؤیت هلال در یک مکان، برای مکان دیگر نیز معتبر است به شرط آنکه افق آنها به هم نزدیک باشد.


    مراجع تقلید یا فقهایی که اتحاد افق را ضروری دانسته‌اند، عبارتند از آیات عظام: سید روح‌الله خمینی، سید علی خامنه‌ای، سید علی سیستانی، ناصر مکارم شیرازی، سید موسی شبیری‌ زنجانی، سید سید محمدتقی مدرسی، مرحوم محمدتقی بهجت، مرحوم سید محمد صدر، مرحوم محمدعلی اراکی.

۲. «اتحاد شب» شرط است


یعنی اگر در جایی از کرۀ زمین، هلال ماه را ببینند، برای ما نیز معتبر خواهد بود، در صورتی که در منطقۀ ما هنوز شب باقی بوده و روز بعد، آغاز نشده باشد. این نظریه به نام آقای خویی شهرت یافته است، در حالیکه قبل از او توسط علامه حلی (ف. ۷۲۶ هجری) و همچنین ملا احمد نراقی (ف. ۱۲۴۵ هجری) در کتاب مستند الشیعة فی أحکام الشریعة بیان شده است.


ـ مراجع تقلید یا فقهایی که به عوض اتحاد افق، اتحاد شب را معتبر دانسته‌اند، عبارتند از آیات عظام: مرحوم سید ابوالقاسم خویی، لطف‌الله صافی گلپایگانی، حسین نوری همدانی، مرحوم محمد فاضل لنکرانی، مرحوم سید محمود هاشمی شاهرودی، محمداسحاق فیاض، بشیرحسین نجفی، سید کاظم حسینی حائری.


    آیت‌الله حسین وحیدخراسانی نیز به این نظر قائل است، با این تبصره که رؤیت در شهر دیگر، باید قبل از نیمه شب ما باشد. به عبارت دیگر، مکانی که ماه را دیده باید بیش از نیمی از شب را با ما مشترک باشد. [مسئلۀ ۱۷۴۳ رساله عملیه]


آیت‌الله بشیرحسین نجفی از علمای نجف این نظریه را تعمیم داده و معتقد شده است که حتی اتحاد شب لازم نیست: «علی المختار إن ثبت الهلال فی منطقة، جری حکمه فی جمیع بقاع الأرض، والله العالم» [استفتائات].


نتایج رؤیت با ابزار و قائلان به اتحاد شب، اکثراً یکسان است


حکم فقهایی که رؤیت با ابزار نجومی را معتبر می‌دانند در اکثر اوقات، با احکام فقیهانی که به اتحاد شب قائلند، به یک نتیجه منتهی می‌شود. برای اثبات رؤیت هلال در بلاد دور دست، لازم است افراد متبحری وجود داشته باشند که ماه را ببینند و آن مرجع تقلید بتواند به سخن آنها اعتماد کند.


    اگر هلال در وضعیت بحرانی باشد، یعنی سنّ ماه اندک باشد که فقط بتوان آن را با ابزار مثلاً در ایران دید، بعد از گذشت چند ساعت، در مناطق غربی‌تر مانند افریقا و اروپا امکان رؤیت با چشم عادی وجود خواهد داشت. و این همان اتحاد شب است. زیرا غروب خورشید در افریقا هنگامی رخ می‌دهد که هنوز روز بعدی در ایران آغاز نشده است.


هلال ماه شوال ۱۴۴۱ قمری


مشخصات نجومی هلال در شامگاه شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹ (۲۹ رمضان ۱۴۴۱) به افق تهران:


۱.    زمان مقارنه ماه و خورشید: ساعت ۲۲:۰۹ دقیقه، جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۹ ـ برابر با ۱۷:۳۹ دقیقه به ساعت جهانی (گرینویچ)


۲.    زمان غروب خورشید، ساعت ۲۰:۰۹


۳.    زمان غروب ماه، ساعت ۲۰:۵۱


۴.    ارتفاع ماه: ۸ر۶ درجه


۵.    مدت مکث ماه بعد از غروب خورشید: ۴۲ دقیقه


۶.    سنّ ماه: ۲۲ ساعت و ۰ دقیقه


۷.    فاصله زاویه‌ای ماه و خورشید: ۸ر۹ درجه

مقارنه، زمانی رخ می‌دهد که ماه از حد فاصل خورشید و زمین عبور می‌کند (در برخی از اوقات به کسوف می‌انجامد). بعد از مقارنه، ماه «نو» می‌شود و سنّ آن شمارش می‌گردد.


    مقصود از ارتفاع ماه، بلندی زاویه‌ای آن از خط افق، در لحظۀ غروب خورشید است. امکان رؤیت با چشم عادی در شرایط جوی خوب، هنگامی پدید می‌آید که جدایی زاویه‌ای ماه و خورشید کمتر از ۱۰ درجه نباشد، و سن ماه جوان به حدود ۲۰ ساعت رسیده باشد. رکورد رؤیت هلال «ماه نو» با ابزار نجومی، در حدود ۱۲ ساعت است.


    هرچه ارتفاع ماه به زاویه جداییِ آن از خورشید نزدیک‌تر باشد امکان رؤیت بالاتر می‌رود. به این ترتیب مدت مکث ماه در آسمان بیشتر خواهد بود.

[نقشه محاسباتی دکتر خالد شوکت از رؤیت‌پذیری هلال شوال ۱۴۴۱ قمری]


توضیح نقشه: وضعیت هلال ماه شوال در غروب خورشید شنبه سوم خرداد ۱۳۹۹ (۲۳ مه ۲۰۲۰)


A.    ماه با چشم غیرمسلح به آسانی دیده می‌شود


B.    ماه در شرایط مساعد جوّی دیده خواهد شد


C.    ماه بعد از یافت شدن توسط ابزار نجومی، با چشم غیرمسلّح دیده می‌شود


D.    فقط با دوربین دوچشمی یا تلسکوپ قابل رؤیت است

رؤیت هلال شوال، مقارن ساعت ۲۲ شنبه سوم خرداد ۹۹ از سوی رهبر انقلاب اعلام گشت و مشخصات رؤیت و عکس‌های آن، ساعتی بعد در سایت leader.ir بارگذاری شد.


    از حدود ۸۰ گروه رصدی فقط ۱۰ گروه موفق شدند که ماه را ببینند، آن هم فقط با ابزار نجومی. تصویر هلال شوال توسط دو گروه در استان فارس و استان اصفهان فوراً در سایت انتشار یافت:

 استان تهران: امامزده هاشم ـ عکاس: آقای ابراهیمی سراجی

استان فارس: رصدخانه حرم سید علاالدین حسین(ع) در شیراز. عکاس: آقای شریفی


نکته حائز اهمیت این است که از پانزده سال قبل تاکنون، نتایج استهلال هر ماه قمری، در سایت رهبر معظم انقلاب، درج و منتشر می‌شود.


کارشناسان رؤیت هلال ما، در جهان کم‌نظیر یا بی‌نظیر هستند. آنها در وادی‌هایی وارد شده‌اند و چیزهایی می‌دانند که دیگران حتی فکرش را هم نکرده‌اند تا برسد به اینکه بلد باشند. یکی از دلایل این موضوع، توجه رهبر انقلاب به مباحث کارشناسی در رؤیت هلال است. وقتی یک جوان علاقمند مشاهده می‌کند که تلاش او به تعیین موضوع مهمی مانند عید فطر می‌انجامد، مسلّماً بیشتر و جدی‌تر کار می‌کند. در برخی از سال‌ها اعلام عید فطر در ایران منوط به رؤیت سه یا چهار گروه رصدی بوده است. این موضوع به وضوح تأثیر خوبی بر آن کارشناسان خواهد گذاشت. زیرا نتیجۀ کار خود را به سرعت مشاهده می‌کنند.

    نقش حجت الاسلام علیرضا موحدنژاد در ستاد استهلال، یک نقش محوری است. او یکی از اعضای مرکز تقویم مؤسسه ژئوفیزیک نیز هست و تقویم‌های رسمی کشور را استخراج می‌کند و به جوانب ماجرا وقوف کامل دارد. ایشان بیش از ۴۵ سال از عمر خودشان را صرف تحقیق در نجوم قدیم و جدید و مطالعات فقهی و تدریس کرده و در عرصۀ میدانی و رصد هلال نیز جزو رکورداران هلال ماه نو به شمار می‌آیند.


    حجت الاسلام موحدنژاد از سال ۱۳۸۱ به بیت رهبری و ستاد استهلال وارد شد و بعد از آن، ماجرای استهلال در کشور نظم و نسق گرفت. هرچند قائل شویم که فتوای رهبر معظم انقلاب در جواز استفاده از ابزار نجومی قابل پذیرش برای برخی از مراجع عظام نیست، اما نمی‌توان انکار کرد که این موضوع طبق قاعده و ضابطه‌ای روشن انجام می‌شود. این قاعده همانطور که گفتیم در بسیاری از اوقات با نظربه قائلان به «اتحاد شب» نتایج یکسانی دارد. هرچند که اعلام عید از سوی آن مراجع، منوط است به خبر گرفتن از افراد موثق و متبحری که در کشورهای دیگر برای استهلال رفته‌اند. و احتمالاً به همین دلیل است که آیت‌الله صافی دوشنبه ۵ خرداد را عید فطر اعلام فرموده‌اند، وگرنه یکشنبه ۴ خرداد با نظریه ایشان موافق‌تر بود.

منابع:


ـ وبلاگ آسمان ۲۵، حجت الاسلام محسن فصاحت


ـ احادیث باب استهلال در کتاب شریف وسایل الشیعه


https://www.leader.ir/fa/book/۹/%DA%AF%D۸%B۲%D۸%A۷%D۸%B۱%D۸%B۴-%D۹%۸۵%D۸%A۷%D۹%۸۷%D۸%A۷%D۹%۸۶%D۹%۸۷-%D۸%A۷%D۸%B۳%D۸%AA%D۹%۸۷%D۹%۸۴%D۸%A۷%D۹%۸۴
 

http://ijtihadnet.ir/%D۹%۸۱%D۸%AA%D۸%A۷%D۹%۸۸%D۸%A۷-%D۹%۸۸-%D۹%۸۵%D۸%A۸%D۸%A۷%D۹%۸۶%DB%۸C-%D۸%B۱%D۸%A۴%DB%۸C%D۸%AA-%D۹%۸۷%D۹%۸۴%D۸%A۷%D۹%۸۴/


https://www.moonsighting.com/۱۴۴۱shw.html

http://wikifeqh.ir/%DA%۸۶%D۸%B۴%D۹%۸۵_%D۹%۸۵%D۸%B۳%D۹%۸۴%D۸%AD

*امیر اهوارکی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 16
  • نیازمند اصلاحاتیم IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    13 8
    نشان دهنده عدم اعتقاد به مذاکره با آمریکا .
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    16 34
    سید روح‌الله خمینی؟ این سایت سلطنت طلب ها است که نمی نویسد امام خمینی؟
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    20 7
    همیشه در طول تاریخ بین علما اختلاف بوده است، چیز خاصی نیست و اتفاقی نیفتاده است
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    7 17
    بر مبنای همه فقها، راه حل تشتت و اختلافات اجتماعی در مسئله رؤیت هلال: مراجع چیزی اعلام نکنند و رهبری حاکم و ستاد استهلال نیز تنها احراز رؤیت را اعلام کنند نه طریق احراز را
    • IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
      19 12
      اسم اینکار پایان رسمی اجتهاد در شیعه و تبدیل آن به مذاهب اهل سنت است.
    • IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
      11 22
      بهتره در این امور ما دخالت نکنیم
  • SE ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    13 16
    با کمال احترام از همه عزیزان اهل علم و طلاب خواهش می کنم کمی تامل کنند. واقعیت این است که اگر قرار باشد به جای حواس طبیعی انسان ابزار ملاک باشد، دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. زلزله سنچ ها در هر روز دهها زلزله حفیف را ثبت می کنند اما همه مراجع تاکید دارند که ملاک نماز آیات احساس زلزله توسط مردم است. رنگ نجاست زیر میکروسکوپ پاک نمی شود و همیشه اثر آن در حد ذرات ریز باقی می ماند و یا ذرات میکروسگوپی خون در شیر و زرده تخم مرغ وجود دارد اما دلیل نمی شود که رویت این ذرات با ابزار سبب نجس دانستن تخم مرغ و شیر بشود. به طور مشابه دستتان که اثر خودکار می گیرد همه مراجع می گویند همینکه جرمش پاک شود کافیست و رنگش بماند مانع وضو نیست. حال آنکه با ذره بین می توان دید که همان رنگ پر از ذرات و جرم هایی است که مانع از رسیدن آب به پوست هستند. اما باز هم در اینحا فقط رویت با چشم عادی ملاک است. بدیهی است همه جا در شرع ملاک رویت فقط عرف و تشخیص حواس طبیعی انسان بوده است. چه اصراری هست که به زور در این یک مورد یعنی رویت ماه این قاعده کلی را بشکنیم و رویت با تلسکوپ را تایید کنیم؟ مضافا اینکه قدرت تشخیص تلسکوپ ها برخلاف چشم انسان بسیار متنوع است و چه بسا همان هلال ماهی که با تلسکوگپ ضعیف دیده نشود را بشود با تلسکوپی بسیار قویتر مشاهده کرد. آیا معنایش این است که مرتب باید دنبال تلسکوپهای قویتر برویم؟ آیا این با اصل سمجه و سهله در اسلام سازگار است؟ اسلام احکامش بقدری ساده است که قرار است اگر انسانی هیچ دسترسی هم به این تکلفات نداشت باز هم بتواند به احکام دینی خود عمل کند.
    • IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
      0 7
      خودت فهمیدی چی گفتی؟ نصف اول متن نصف دوم را نقض میکنه. خدا شفاء بده
    • رضا NL ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
      0 4
      خون نجس است و به فتوای اکثریت علما اگر در دهان به مقداری خونریزی شود که در آب دهان محو شود نجس نیست. طرف می داند که در دهانش خون هست ولی نجس نیست. یا خونی که در رگها و بدن گوسفند بعد از ذبخ باقی می ماند پاک است در صورتی جنس این خون پاک با خون نجس کاملا یکی است پس قیاس مع الفارق نکنیم.
    • IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
      9 23
      قیاست نابجاست. خداوند نیز نخواسته در مسئله نجاست و پاکی سخت گیری کند و اگر گفته پاک است پاک است و نیاز به موشکافی نیست. ولی در مسئله رؤيت هلال بحث توانايى چشم انسان و تغییرات طبیعت است طوری که می توان از آثار گذشتگان پی برد که قدرت بینایی انسان در گذشته ها شاید سه چهار برابر امروز بوده. بشری که سرش در تبلت و گوشی و غذایش تراریخته. به نظر شما آیا چشمی برای ما مانده که بخواهیم رویت هلال با چشم غیر مسلح کنیم؟
    • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
      5 20
      به نظرمیرسد همین است و این قیاس مع الفارق است. چون هم انسانها حواسشان ضعیفتر شده و هم طبیعت دستخوش تغییر شده. مثلا قدیم هوا به اندازه ای پاک بوده که میشده براحتی هلال را تشخیص داد.
    • IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
      4 14
      رؤیت هلال با چشم مسلح صحیح است چراکه صدق رؤیت می کند اگرچه واجب نیست با چشم مسلح رصد شود و دیدن با چشم معمولی کفایت می کند که در همه زمان ها و مکان ها ملاک است. شبهه ای که در اینجا مطرح می کنند که لرزه نگارها هم روزی چند زلزله ثبت می کنند اما کسی آنجا حکم به نماز آیات نمی کند پاسخش این است که ملاک حسّی است چه در رؤیت هلال و چه در زلزله ولی تفاوت این است که در رؤیت هلال با چشم مسلح، رؤیت حسی محقق می شود اگرچه با کمک ابزار اما در لرزه نگاری، اساسا حسی عرفی در میان نبوده و ابزار به تنهایی ملاک نیست. ابزار در همه موضوعات تسهیل کننده تشخیص و کمک به افزایش دقت است و لزوما خود حجت نیست
    • به IR ۲۳:۵۴ - SE ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
      7 3
      آن وقت شما شما از کجا فهمیده اید که خدا خواسته برای رویت هلال این همه سخت گیری کنید؟ این ادعا را هم که قدرت بینایی انسانهای قدیم سه تا چهار برابر امروز بوده را با کدام تحقیق علمی به دست آورده اید؟ نمی خواهید با همین سبک ادعاها بگویید انسانهای قدیم چشمشان به ادعای شما قویتر بوده زلزله های خفیف را هم تشخیص می داده اند و یا ذرات خون ربیز میکروسگوپی تخم مرغ را می دیده اند؟
    • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
      5 6
      با سلام. در کل گویا اصل بر ساده تر شدن احکامه، اینکه هر روز بارها با میکروسکوپ بخوایم پی به ذرات نجاست ببریم میشه سختی و گرفتاری، اما اینکه سالی 1 بار با تلسکوپ پی به آغاز ماه شوال ببریم (که با تشخیصش میتونه 1 روز روزه داری رو کمتر کنه) نمیشه سختی و گرفتاری و عسر و حرج.. بلکه کار رو ساده تر هم میکنه. بنظرم این نکته مهمیه. بهرحال، متخصص این امور فقها هستند و هر کس باید بر اساس نظر مرجع خودش عمل کنه و این اختلافات مبنایی نیستن. التماس دعا
    • به ۰۵:۱۵ - IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
      4 0
      جهت اطلاع شما دستگاه لرزه نگار هم حرکاتش محسوس است و کسی پای لرزه نگار باشد حرکات و تکان خوردنهای دستگاه را با چشم خودش می تواند ببیند. حالا اگر دو عادل آن را ببینند و حس کنند لابد با ملاک شما نماز آیات واجب می شود. در مورد مثال میکروسکوپ و ذره بین هم که اساسا پاسخی ندادید. بهتر نیست به حکم عقل و شرع تمکین کنیم؟ تجدد گرایی همیشه هم خوب نیست.
    • به ۰۰:۴۸ - IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
      5 0
      بسیاری از گروههای استهلال در کویرها و مناطقی با هوای بسیار پاک مستقر بودند اما آنها هم نتوانستند بدون تلسکوپ ماه را رویت کنند.
    • به رضا SE ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
      3 0
      حداقل کامنت را بخوانید و پاسخی هایی که بی ربط است ندهید. الان نجاست خون در دهان و خون در بدن گوسفند واقعا چه ربطی به خون موجود در شیر یا تخم مرغ دارد؟
    • به IR ۰۸:۵۶ - SE ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
      3 0
      اصل نحوه رویت مورد بحث است و نه تکرار آن. آیا برای کسی که زریر میکروسکوپ ذرات نجاست را دارد می بیند شیر یا تخم مرغ نجس محسوب می شود؟ پاسخ خیر است و این هیچ ربطی به بحث وسواس ندارد. پس لطفا قدری بیشتر تامل کنید .
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    10 14
    مگر برای یافتن علم باید به چین هم بروید یروید و علم بیاموزید ...چرا ابزار که خود وسایل علمی هستند ، رویت ماه را نشان نمیدهند ،، ما چگونه هنوز علم را قبول نداشته باشیم برای رویت .. خطای چشم بیشتر از ابزار علمی نیست
    • SE ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
      4 5
      ببخشید. امور فقهی برای اجرای احکام الهی در زندگ عادی انسان است. نه برای آزمایشگاه و تحقیقات فیزیک. با این اداهای روشنفکری هیچ چیزی در دنیا ظاهر نیست چون علم می گوید ذرات نجاست در تمام دنیا در ابعاد میکروسگوپی وجود دارند.
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    1 3
    دنیا دنبال مریخ است و ما هنوز اندرخم یک کوچه. خوب هر کس متناسب با مرجع خود اقدام کند
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    5 25
    علی رغم احترامی که برای همه علما داریم اما اعتقاد داریم که در جمهوری اسلامی که رهبر سیاسی و فقهی به عهده مقام معظم رهبری است ملا عمل را نظر معظم له قرار دهند تا مورد سوء استفاده دشمنان خبیث نگردد
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
      2 0
      ما مرجع داریم و مرجعمون با رهبر متفاوت هست.
  • US ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    2 21
    موسی به دین خود عیسی به دین خود همه مسائل سیاسی نکنید اتفاق خاصی نیست هرکسی مرجع دارد و طبق مرجع عمل کند
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
      22 0
      موسی و عیسی دستور خدا را اجرا کردند و در دین بدعت نمی گذاشتند.
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    1 9
    هر دو دیدگاه درسته. کشورهای اسلامی برای اینکار مرجعی تعیین کرده اند و شروع و پایان رمضان را بر عهده آن گذاشته اند تا وحدت در کشور صادق باشد.
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
      14 3
      آنها چیزی به نام اجتهاد ندارند.
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    4 22
    یه زمانی از یه شهر تا یه شهر دیگه چند روز راه بود. اون موقع هر شهر یا منطقه ای قاعده خودش را داشت. اما الان به مدد ارتباطات، راه‌ها و جاده ها بعد مسافت ها خیلی کم شده و نمیشه یه شهر تعطیل باشه، یه شهر تعطیل نباشه. اگر اعتقاد به تعطیلی در عید فطر هست که در سراسر کشور باید یکسان باشه. اما اگر قرار نیست تعطیل باشد که هر کس به فتوای محلی مراجعه کند چون تفاوتی نمی‌کند. در ضمن 29 و 30 تفاوتی نمیکنه، مهم مهمانی خدا بود. در طول سال هم واسه روزه گرفتن این یک روز اختیار کامل هست.
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
      3 3
      اصلا خود تعطیل کردن روزها در اسلام بدعت است. تعطیلی مال یهودیان و مسیحیان است که می گفتند خدا 6 روزه دنیا را خلق کرد و روز هفتم کارها تعطیل کرد و استراحت کرد. اما در اسلام حتی جمعه ها هم تعطیل نیست و باید طبق آیات پایانی سوره جمعه پس از اقامه نماز جمعه مردم به سرکارهای خود بازگردند. تنها روزی که کار آنهم کاری که با هدف کسب درآمد مادی باشد در آن در شیعه نهی شده فقط روز عاشورا است اما اگر در همان روز هم مردم بدون کسب سود و پول کار بکنند - با هدف خدمت به عزاداران- کار هیچ مانعی ندارد.
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    3 6
    شاید اگراین مراجع جوردیگری نگاه میکردند هلال ، رویت میشد امروزمسئله مهم ، مسئله ولایت فقیه ووحدت مسلمین می باشد وقطعا خداهم به این امر راضی تر است
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
      3 1
      این حرف شما به معنای پایان دادن به اجتهاد و فقاهت شیعی است. ضمنا استحسان جایی در استخراج احکام ندارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس