کد خبر 1075099
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱
فیلم های ضد صهیونیستی

پرویز شیخ طادی نیز با فیلم «شکارچی شنبه» توانسته فیلم متفاوتی را در ارتباط با مساله فلسطین بسازد.

به گزارش مشرق، پس از پیروزی انقلاب اسلامی هر ساله آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس نامگذاری شده است.سینمای ایران نیز همواره تاثیرات فراوانی از این رویداد گرفته که نمود آن را می‌توانیم در آثاری بیابیم که صهیونیسم و فلسطینیان را محور اصلی موضوعات خود قرار داده اند. ۱۳ فیلم مهمی که سینماگران ایرانی در این رابطه روانه اکران سینما ها کرده اند:  

بیشتر بخوانید:

محمود درویش با شعر سیلی بر اشغالگران قدس می‌زد


۱-«سرب» مسعود کیمیایی داستان یک زوج جوان یهودی ایرانی را در اواخر دههٔ ۲۰ خورشیدی روایت می‌کند که خواهان عزیمت به سرزمین‌های اشغالی هستند. این فیلم بیشتر به مناسبات درونی صهیونیسم نظر دارد. این فیلم محصول سال ۱۳۶۷ است.

۲- یکی دیگر از فیلمسازانی که در سال ۱۳۶۹ به سراغ موضوع فلسطین رفت مرحوم حبیب کاوش بود. «آتش پنهان» نخستین فیلمی است که در ارتباط با مردم فلسطین و مقاومت‌شان در برابر رژیم صهیونیستی ساخته شد.

۳-مرحوم سیف الله داد در سال ۱۳۷۳ مهمترین اثر سینمایی این سال ها یعنی «بازمانده» را جلوی دوربین برد.

«بازمانده» تا به امروز ماندگارترین تلاش سینماگران ایرانی برای تصویر کردن مقاومت مردم فلسطین بوده ‌است

 ۴-«لبنان عشق من» ساخته حسین کاربخش دیگر فیلم ساخته شده در این حوزه است. این فیلم نیز مثل «بازمانده» از بازیگر و لوکیشن خارجی بهره برده است.


۵-در سال ۱۳۶۷ بود که «قاعده بازی» و «هفت سنگ» به کارگردانی سید عبدالرضا نواب صفوی ساخته شد. این دو فیلم از دل یک مجموعه تلویزیونی ۲۲ قسمتی استخراج شدند و در شانزدهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند.

 ۶-جواد اردکانی کارگردان دیگری بود که در سال ۱۳۸۲ فیلم «قناری» را با موضوع مقاومت مردم فلسطین تولید کرد.

۷-در همان سال محمد درمنش هم ساخت فیلمی با موضوع فلسطین را در دستور کار خود قرار داد. «هیام» داستان زوجی فلسطینی را حکایت می‌کند که قصد دارند به انگلستان بروند اما توسط نیروهای رژیم اسرائیل کشته می شوند.


۸-محمدرضا آهنج «زخم زیتون» را با فیلمنامه ای از رضا مقصودی که در آن ماجرای زنی فلسطینی به تصویر کشیده شده‌است که با وجود مخالفت همسرش برای بازگشت به جنگ علیه نیروهای اشغالگر، به طور ناخواسته در جریان جنگ قرار می‌گیرد؛ تولید کرد.


۹-عباس رافعی از دیگر فیلمسازان شناخته شده سینمای ایران است که دو فیلم متفاوت با موضوع مقاوت مردم فلسطین و لبنان را تولید کرد. در سال ۱۳۸۶ «تولدی دیگر» را به نویسندگی هادی مقدم دوست و عباس رافعی ساخته شد و در جشنواره بیست و ششم فجر به نمایش درآمد

۱۰- درسال ۱۳۸۸  رافعی «بیگانگان» را  به نویسندگی مشترک خودش و مهدی سجاده‌چی به سرانجام رساند.


۱۱-پرویز شیخ طادی نیز با فیلم «شکارچی شنبه» توانسته فیلم متفاوتی را در ارتباط با مساله فلسطین بسازد.


۱۲-جمال شورجه کارگردان دیگری بود که با فیلم «سی و سه روز» به طور مستقیم به تحولات منطقه پرداخت و جنایات اسراییلی ها را فاش کرد. این فیلم جدی‌ترین تلاش سینمای ایران برای تصویر کردن مقاومت ۳۳ روزه حزب‌الله لبنان در برابر رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود.

۱۳-«ریسمانی نزدیک تر از رگ» عنوان فیلم دیگری به کارگردانی مسعود اطیابی است که این فیلم هیچ گاه فرصت اکران در ایران پیدا نکرد اما نزدیک به دو ماه در لبنان روی پرده رفت و با استقبال مردم این کشور مواجه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس