کد خبر 1074128
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۰
سعید نمکی نمایه

وزیر بهداشت گفت: حمایت خودمان را از سازمان جهانی بهداشت اعلام کردیم.

به گزارش مشرق، سعید نمکی وزیر بهداشت در هفتاد و سومین مجمع جهانی سلامت که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: از ۳۰ بهمن سال گذشته که بیماری کرونا در کشور ما شیوع یافته تاکنون بیش از ۱۲۰ هزار مورد تأیید شده و ۷ هزار مرگ از کووید ۱۹ گزارش شده است. به خاطر اقدامات گسترده بهداشت عمومی مبتنی بر رویکرد «همه حاکمیت و همه جامعه» توانستیم منحنی بیماری را کنترل کرده و میزان مرگ و میر را به شدت کاهش دهیم. 

بیشتر بخوانید:

درخواست نمکی از سازمان بهداشت جهانی درباره تحریم‌ها


 
وی افزود: بسیج ملی تحسین برانگیز را برای مهار ویروس کرونا در ایران آغاز کردیم که در مرحله اول ۷۸ میلیون نفر به کمک زیر ساخت های قدرتمند مراقبتهای اولیه بهداشتی (PHC) غربالگری شدند و به صورت سطح بندی شده در صورت لزوم ارجاع شدند که این امر منجر به کاهش چشمگیر بار مراجعه به  بیمارستان ها شد. 
 
وزیر بهداشت یادآور شد: در مرحله دوم نیز تا کنون بیش از ۲۲ میلیون نفر از افراد پرخطر مورد غربالگری قرار گرفتند. ما ظرفیت های آزمایشگاهی خود را در کلینیک های سرپایی با تمرکز بر ردیابی بیمار، جداسازی و درمان به موقع گسترش دادیم و برای جلوگیری از صدمه بیشتر به اقتصاد کشور، تصمیم گرفتیم در چارچوب فاصله گذاری هوشمند مشاغل را گام به گام بازگشایی کنیم.
 
نمکی خاطرنشان کرد: مایلم به اهمیت حیاتی همبستگی جهانی و همکاری بین المللی برای غلبه بر این پاندمی تاکید کرده و دسترسی به داروها و واکسن ها با قیمت مناسب و عادلانه و به موقع را مورد توجه قرار دهم. 
 
وی تاکید کرد: هر اقدام یا سیاستی که مانع از همکاری بین دولت ها در بخش سلامت شود غیرمسؤولانه و غیرانسانی است. مطمئناً تحریم های یک جانبه، یک مانع و اقدام غیر انسانی است که باعث درد و رنج می شود. ایالات متحده به خاطر تحریم‌های شدیدی که باعث به خطر انداختن جان مردم ایران شده، باید پاسخگو باشد. 
 
وزیر بهداشت اظهار داشت: سال ۲۰۲۰، سال «پرستارها و ماماها» نامیده شده است. مایلم از کارکنان بهداشت و درمان در خط مقدم مبارزه با بیماری ها خصوصاً همکاران نظام سلامت که برای نجات بیماران مبتلا به کرونا فداکاری می‌کنند، قدردانی کنم.

وزیر بهداشت گفت: بیانیه ایران در هفتاد و سومین مجمع جهانی سلامت که امروز به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد، شامل چندین بند بود. اولا حمایت خودمان را از سازمان جهانی بهداشت به عنوان سازمانی که می تواند در شرایط کنونی، حلقه وصل بین کشورها برای مبارزه با کرونا باشد را اعلام کردیم.

 
همچنین وزیر بهداشت، در حاشیه برگزاری هفتاد و سومین مجمع جهانی سلامت به صورت ویدیوکنفرانس، اظهار کرد: تضعیف سازمان جهانی بهداشت که برای اولین بار توسط آمریکا اتفاق افتاد را محکوم و حمایت قاطعانه خودمان را از اقدامات این سازمان اعلام کردیم.
 
وی با بیان اینکه ایران در شرایط سخت تحریم در مورد مدیریت بیماری کووید۱۹ موفق عمل کرده است،  عنوان کرد: در این نشست، دستاوردهای بزرگی که در کاهش مرگ و میر و مدیریت، کنترل و مهار این بیماری داشتیم را بیان کردیم.
 
وی افزود: اقدامات ایران شامل دو فاز بود؛ فاز اول مربوط به آمادگی کشور برای دفاع مقابل هجمه اولیه بیماری توسط مراکز و نیروهای بهداشتی و درمانی، مشارکت بین بخشی و مشارکت مردم و فاز دوم نیز مربوط به استفاده از ظرفیت های سیستم مراقبت های بهداشتی اولیه کشور، بهورزان، مراقبین سلامت، نیروهای بهداشتی و سایر نیروها در مقابله با کرونا ضمن بهره مندی از غربالگری، بود.
 
غربالگری کرونا در ایران، یک مدل موفق جهانی است
 
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: غربالگری کرونا در ایران یکی از دستاوردهای بزرگ کشور بود که توانستیم در مرحله اول ۷۸ میلیون و در مرحله دوم ۲۲ میلیون نفر را به عنوان یک مدل موفق جهانی، غربالگری کنیم. در این مجمع، عدالت در خدمت رسانی به بیماران کووید۱۹ در ایران را به اطلاع کشورهای دنیا رساندیم. ایران کشوری بود که پیر و جوان، فقیر و غنی و حتی اتباع بیگانه را به صورت رایگان درمان کرد. 
 
 نمکی گفت: همچنین از سازمان جهانی بهداشت خواستیم که در بی اثر کردن تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران و سایر ملت هایی که بر اثر تحریم ها، تحت فشار اقتصادی شدید هستند، مداخله کند تا این کشورهای در تامین دارو و واکسن دچار مشکل نشوند. 
 
وزیر بهداشت با اشاره به نامگذاری سال ۲۰۲۰ به عنوان حمایت از ماماها و پرستاران توسط سازمان جهانی بهداشت، تصریح کرد: امسال سال همه نیروهای حوزه سلامت به ویژه نیروهای خط مقدم مبارزه با کرونا از جمله بهورزان و سایر اعضای تیم درمانگر کووید۱۹ است و باید از آنها با تامین لباس، ماسک و اقلام حفاظت فردی، محافظت کنیم.

وزیر بهداشت ضمن تقدیر از نقش مهم سازمان جهانی بهداشت در حمایت و هماهنگی در زمینه مبارزه جمعی علیه پاندمی کرونا، تاکید کرد: این سازمان سزاوار حمایت است نه اینکه توسط برخی کشورها جریمه شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس