برخی از شهرهای استان خوزستان تا آخر هفته تعطیل شد

رئیسی گفت: به دلیل رعایت نکردن نکات بهداشتی در استان خوزستان، تا آخر هفته بعضی از شهرهای این استان، تعطیل شد.

به گزارش مشرق، علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان آموزش پزشکی درباره روند ابتلا بیماری کووید ۱۹ در کشور گفت: کارهای خوبی در سطح کشور بعد از مرحله طوفانی این بیماری و مراجعات بسیار زیاد به بیمارستان‌ها انجام شده است.

او افزود: مهم‌ترین اتفاقی که در سطح کشور افتاد، رعایت نکات بهداشتی از جانب مردم بود. تمام راه‌ها و توصیه‌ها و مدل‌هایی که در سطح دنیا در ارتباط با مبارزه با این بیماری و کنترل آن وجود دارد؛ متکی بر رعایت بهداشتی افراد و افزایش سطح سواد سلامت جامعه است.

بیشتر بخوانید:

ربیعی: خوزستان زیر ۵۰ درصد رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی دارد

رئیسی بیان کرد: تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، عدم مسافرت‌هایی که در سطح کشور افتاد، همگی در پایین آمدن آمار مبتلایان به کرونا تأثیر داشت.

رعایت کردن، مهمترین عامل کنترل بیماری کرونا

رئیسی با تاکید براینکه رعایت کردن مردم مهمترین عامل کنترل بیماری کرونا است، گفت: تعطیلی مدارس، رعایت طرح در خانه می مانیم و غربالگری از عوامل کنترل این بیماری است.

او ادامه داد: اقدام بعدی که باز بر پایه مشارکت مردمی اتفاق افتاد، غربالگری افتخارآمیز و وسیعی بود که در سطح کشور انجام شد و در سطح دنیا نتیجه آن بی‌نظیر بود.

رئیسی گفت:‌ ما در سطح یک ماه توانستیم ۹۰ درصد مردم را غربالگری کنیم و در حال حاضر مرحله دوم غربالگری شروع شده و مرحله دوم هم خوشبختانه به مرز ۳۲ میلیون نفر رسیده است. در مرحله دوم بیشتر بر افراد آسیب‌پذیر، سن بالا، دارای بیماری زمینه‌ای و مادران باردار متمرکز هستیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در کنار این اقدامات، راه‌اندازی حدود ۴۰۰ مرکز نمونه‌گیری در سطح کشور برای انجام تست‌های سرپایی باعث شد که ورودی بیمارستان‌های ما به شدت کاهش پیدا کند.

رئیسی توضیح داد: پیدا کردن بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در مراحل اولیه، درمان و ایزوله کردن این افراد و پیدا کردن اطرافیان آنها ارتباط مستقیمی با کاهش بار بیمارستانی دارد.

او ادامه داد: اگر این افراد را در مراحل اولیه پیدا نمی‌کردیم، ظرف یکی دو هفته آینده این افراد با حال بدتری مجبور بودند به بیمارستان مراجعه کنند، این الگو باعث شد که الان ما توفیق خوبی پیدا کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: اگر رعایت نکات بهداشتی از طرف مردم صورت نگیرد، این بیماری دوباره می‌تواند به اوج خود برسد و شیوع پیدا کند.

رئیسی ادامه داد: ما حتما نیاز داریم که مردم در کنار مسئولین بتوانند توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند و بتوانیم به تدریج این بیماری را به مرحله‌ای برسانیم که اعلام کنیم که دیگر خطری وجود ندارد.

بازگشت به تعطیلی در برخی شهرهای خوزستان

او با اشاره به استان خوزستان گفت: در استان خوزستان بعضی از بازگشایی‌ها و رعایت نکردن نکات بهداشتی از سوی مردم باعث شد که ما تصمیم به عقب گرد بگیریم. این نشان می‌دهد مردم و مسئولان همچنان باید به رعایت پروتکل‌ها توجه داشته باشند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به رعایت نکردن نکات بهداشتی از طرف مردم خوزستان، گفت: به دلیل رعایت نکردن نکات بهداشتی در این استان، تا آخر این هفته بعضی از شهرها و شهرستان‌های استان خوزستان تعطیلی برقرار شده است، دوباره بعضی از ادارات و اماکن تعطیل شده و یک برگشت به عقب رخ داده است. 

او یادآوری کرد: اگر مردم نقش خود را تمام شده بدانند و اصول فاصله گذاری را رعایت نکنند، امکان بازگشت مجدد کرونا وجود دارد.

کاوازکی کودکان ربطی به کرونا دارد؟

رییسی درباره برخی شایعات مبنی بر شیوع نوعی عفونت مشابه کرونا در کودکان با عنوان «کاوازاکی» در اروپا و آمریکا طی چند روز اخیر، گفت: کاوازاکی بیماری جدیدی نیست و بیش از ۵۰ سال بوده که شناخته شده است. این بیماری بیشتر کودکان زیر پنج سال را مبتلا می‌کند و بیماری است که یک سری عوامل ناشناخته‌ای باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود و می‌تواند علائمی شبیه بیماری‌های واسکولیت ایجاد کند. به عبارتی برخی از سموم، باکتری‌ها، ویروس‌ها و انواعی از این موارد می‌توانند باعث شعله‌ور شدن بیماری کاوازاکی شوند و با توجه به اینکه عروق ریز بدن را گرفتار می‌کند و به طور کلی کاوازاکی چیز جدیدی نیست.

او افزود: اینکه بیماری کاوازاکی را به کرونا ربط دهیم، بحث علمی وجود دارد. با توجه به اینکه در فیزیوپاتولوژی بیماری کرونا معمولا لایه پوششی داخل عروق درگیر می‌شود، می‌تواند علائمی شبیه کاوازاکی ایجاد کند و به همین دلیل برخی این دو بیماری را باهم اشتباه کرده‌اند. این درحالی است که کرونا به ندرت کودکان زیر پنج سال را  آلوده می کند؛ بنابراین دو بیماری کرونا و کاوازاکی از هم جدا هستند و هیچ ربطی به یکدیگر ندارند. کرونا بیشتر افراد بالای ۱۸ سال را آلوده می‌کند، اما بیشترین درگیری بیماری کاوازاکی در افراد زیر ۵ سال است. کاوازاکی از ۵۰ سال پیش بوده و هست.

علت شیوع پایین کرونا در بوشهر

رییسی درباره دلایل کم بودن موارد ابتلا به کرونا در بوشهر گفت: یکی از اقدامات خوبی که در این استان از ابتدا تاکنون انجام شده، بحث فاصله‌گذاری اجتماعی است و مردم بسیار خوب نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند و هوشیار هستند. باید توجه داشت که در زمان اعلام فاصله‌گذاری اجتماعی یکی از مناطقی که مردم بسیار سختگیرانه عمل کردند، استان بوشهر بود  و موارد ابتلای پایینی داشتیم، یکی از اقدامات خوب در استان بوشهر شناسایی زودهنگام ابتلا به کروناست و بیمارانی که شناسایی می‌شوند، قرنطینه می‌شوند و به همین دلیل بار بستری بیمارستانی در استان بوشهر بسیار کم است.

او ادامه داد:‌ در یک روستا در بوشهر سرنخی از بیماری کرونا پیدا شد و بلافاصله سراغ مردم روستا رفتند و همه مردم روستا را غربالگری کردند و حدود ۲۸ تا ۳۰ مورد مثبت کرونا در این روستا شناسایی شد و کل روستا را دو هفته قرنطینه کردند و با همکاری مردم بعد از این مدت قرنطینه اپیدمی کنترل شد، باید توجه داشت ویروس کرونا در بوشهر با سایر مناطق فرق نمی کند و اگر مردم بوشهر هم رعایت نکنند و فکر کنند که کرونا از این استان رفته است، این استان هم مثل سایر مناطق دچار چالش خواهد شد.

دارویی از کانال اینستکس به دست ایران نرسیده است

رییسی درباره اینکه سوییس اعلام کرده است که از کانال اینستکس هیچ گونه مبادله دارو و تجیهزات پزشکی صورت نگرفته و این خود نشان دهنده ادعای دروغین آمریکایی‌ها مبنی بر تحریم نبودن این اقلام است، گفت: دروغگویی آمریکایی ها در دنیا رکورد زده است و فکر می‌کنم برخی هستند که فقط روزانه نمودار رسم می کنند و  دروغ های ترامپ را  می شمارند، باید توجه داشت، در شرایطی که همه دنیا درگیر پاندمی کروناس و هزاران بیماری در دنیا رخ می‌دهد، اینکه کشوری را تحریم می کنند، اصلا توجیهی ندارد. اینکه می‌گویند کانالی ایجاد کرده ایم که از طریق آن اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی را به ایران می‌فرستیم، دروغی بیش نیست و حتی  ایرانیان مقیم خارج کشور نمی توانند به ایران دارو و تجهیزاتپزشکی ارسال کنند چه برسد که کشور دیگری بخواهد به ما کمک کند، از طرفی پول‌های ایران در کشورهای دیگر بلوکه شده است و اجازه استفاده از این پول داده نمی‌شود.

او افزود: پولی که آمریکا به بحث کرونا اختصاص داده است، 114 میلیارد دلار است. در کشور ما یک میلیارد یورو پول به این موضوع اختصاص داده شده که شاید 30 درصد آن دارد به دست وزارتب بهداشت برسد. حال دستاوردهای دو کشور را در این حوزه مقایسه کنید. لطف خدا و همکاری مردم بزرگ‌ترین پشتوانه و ثروت کشور در تمام حوزه‌ها از جمله سلامت است و ما با همین روند می‌توانیم باعث افتخار کشور جمهوری اسلامی ایران در دنیا شویم البته ما از کمک بدمان نمی‌آید و همه کشورها باید به هم کمک کنند، اما این همه سخت‌گیری و تحریم و مشکلات وجود دارد که عملا ممکن نیست. بحثی هم که درباره کانال ارسال اقلام بهداشتی وجود دارد، درست نیست و تاکنون چیزی دار و تجهیزات پزشکی از طریق این کانال به دست ما نرسیده است.

پروتکل بازگشایی مساجد در شب های قدر

رییسی درباره جزییات پروتکل بازگشایی مساجد در شب‌های قدر در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: یکی از بحث‌هایی مطرح شده همین برگزاری مراسم در شب‌های قدر است و قطعا همه مردم متدین و مسلمان ایران منتظر بودیم که ماه مبارک رمضان و شب‌های احیا بیاید چرا که سرنوشت افراد در شب‌های قدر رقم می‌خورد، همه ما دوست داریم که شرایط برگزاری مراسم شب‌های قدر فراهم شود و بتوانیم در آن حضور پیدا کنیم، اما نکته مهمی که باید در برگزاری مراسم شب‌های قدر در مساجد به آن توجه داشت، رعایت پروتکل‌هاست، زیرا این نگرانی وجود دارد که تجمعات در شب‌های قدر باعث شود که میزان شیوع و ابتلا افزایش پیدا کند. امروز بعد از ظهر شرایط نهایی برگزاری مراسم شب‌های قدر را اعلام می‌کنیم، در برگزاری مراسم در سه شب قدر باید پروتکل‌هایی رعایت شود، مراسم با یک ظرفیت محدود و ترجیحا در فضای باز برگزار شود، حداقل فاصله از طرفین، پشت سر و جلو حدود حداقل یک متر است.

او ادامه داد: شرکت کنندگان در مراسم شب‌های قدر باید از ماسک و دستکش استفاده کنند و مهر، جانماز و قرآن را همراه خود ببرند، اگر فضای برگزاری مراسم سربسته بود، حداکثر از یک‌چهارم فضا استفاده شود. مثلا اگر یک حسینیه ۲۰۰ نفر گنجایش دارد، حداکثر ۵۰ نفر در آن حضور پیدا کنند. اقدام دیگری که با همکاری صدا و سیما انجام شده این است که از مکان‌های خاص مراسم به صورت زنده و در کانال‌های مختلف پخش شود، زیرا بسیاری از افراد می‌خواهند در خانه این مراسم را برگزار کند، اینکه چه تعداد از اماکن برای شب‌های احیا باز باشد، در جلسه امروز بعدازظهر مشخص خواهد شد، اما کلیت پروتکل به صورت ذکر شده است. هیات امنا و امام جماعت مساجد با نظارت دانشگاه‌ها این پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند و حداکثر زمانی که برای برگزاری شب‌های احیا گذاشتیم، دو ساعت است.

به ۶۰۰ هزار نفر مشاوره تلفنی دادیم

معاون بهداشت وزیر بهداشت درباره سلامت روان در بحران کرونا گفت: ما پس از شیوع کرونا به ۶۰۰ هزار نفر مشاوره تلفنی دادیم و افراد می‌توانند با کد ۸ شماره تلفن ۴۰۳۰ تماس و مشاوره روانشناسی بگیرند. بازگشایی پارک‌ها و بوستان‌ها برای توجه به سلامت روان مردم است.

او ادامه داد: مجوز سینما ماشین صادر شده است، البته شرایط ایجاد آن در همه جا نیست و مشاوره‌های روانشناسی ادامه دارد و یکی از مباحث موثر در سلامت روان، بازگشایی مساجد و اماکن متبرکه است و همچنین بازگشایی مراکز تفریحی مثل استخر و باشگاه‌های ورزشی می‌تواند در بهبود روحی و سلامت روان موثر باشد.

رئیسی درباره بازگشایی مدارس اظهار کرد: دانش آموزان پس از بازگشایی مدارس می‌توانند برای رفع اشکال دروسی مثل فیزیک، ریاضی و شیمی مطابق برنامه به مدرسه بروند و ۵ دانش‌آموز در یک کلاس ۳۰ نفره تدریس حضور بیابند. ما در بازگشایی مدارس بیش از دانش آموزان، نگران معلمان و والدین هستیم چراکه کرونا در سنین پایین کمتر عارضه ایجاد می‌کند. باید توجه داشت که مدارس فقط ۴ هفته باز هستند و فکر نمی‌کنم که اگر به دانش‌آموزان بگویند به صورت اختیاری به مدرسه بیایید، کسی به مدرسه برود.

او همچنین درباره بازگشایی دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌ها در حوزه وزارت بهداشت و وزارت علوم هستند؛ ۳۰ درصد دانشجویان وزارت بهداشت در بیمارستان‌ها هستند و نگرانی بیشتر برای خوابگاه‌ها وجود دارد. تصمیمات نهایی در شنبه هفته آینده گرفته می‌شود و برنامه‌ریزی شده است که امتحانات دروس نظری به صورت مجازی برگزار شود و دروس عملی به گونه‌ای برگزار شود که دانشجویان در یک هفته کلاس‌ها را با رعایت بهداشت سپری کنند و حضور در این کلاس‌های عملی هم اختیاری باشد.

رئیسی درباره استفاده از تست‌های سرولوژی بیان کرد:‌ ما از تست‌های الایزا برای تشخیص کرونا استفاده نمی‌کنیم و از این تست‌ها برای تحقیقات اپیدمیولوژی استتفاده می‌کنیم و در مراکزی مثل انتقال خون استفاده از این تست‌ها بسیار خوب است چراکه می‌توانند میزان آنتی‌بادی بدن بهبودیافتگان را اندازه گیری کنند. ما برنامه داریم از بیماران سرپایی که در خانه‌های بهداشت شناسایی می‌شوند، بعد از ۲ هفته که قرنطینه خانگی تمام شد تست سرولوژی بگیریم تا برآوردی از شیوع بیماری داشته باشیم و باید توجه داشت که بحث‌های زیادی درباره این تست‌ها وجود دارد.

ما باید با ویروس کرونا کنار بیاییم و زندگی کنیم

معاون بهداشت وزیر بهداشت درباره فعالیت آرایشگاه‌ها اظهار کرد: باید براساس واقعیت جلو برویم کمااینکه این شغل هم جزء مایحتاج مردم است. اگر بخواهیم قانونی بگذاریم که قابلیت اجرا نداشته باشد، بهتر است اصلاً قانون نگذاریم. اگر ما روز اول فروشگاه‌های زنجیره‌ای را می‌بستیم، امکان رعایت آن از سوی مردم وجود نداشت. الان پروتکل‌های خیلی سخت‌گیرانه درخصوص فعالیت این مشاغل پرخطر ارسال شده است. ما باید با این ویروس کنار بیاییم و زندگی کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس