رمضان نمایه

مَثَل دین، همانند درخت استوار است؛ ایمان به خدا آب آن است و نماز، ریشه های آن. و زکات، تنه آن. برادری در راه خدا، شاخه های آن. اخلاق نیک، برگ های آن. و بیرون آمدن از گناهان، میوه آن است.

مشرق- لقمان حکیم در یکی از نصایح خود به فرزندش چنین می‌فرماید:


ای پسرم! سرور اخلاق حکیمانه، دین خدای متعال است. مَثَل دین، همانند درخت استوار است؛ ایمان به خدا آب آن است و نماز، ریشه های آن و زکات، تنه آن و برادری در راه خدا، شاخه های آن و اخلاق نیک، برگ های آن. و بیرون آمدن از گناهان، میوه آن است. و همان گونه که درخت، جز با [دادنِ] میوه پاکیزه به کمال نمی رسد، دین نیز جز با بیرون آمدن از محرّمات، کامل نمی شود.


 

یا بُنَیَّ، سَیِّدُ أخلاقِ الحِکمَةِ دینُ اللّه ِ تَعالی، و مَثَلُ الدّینِ کَمَثَلِ الشَّجَرَةِ الثّابِتَةِ، فَالإِیمانُ بِاللّه ِماؤُها، وَ الصَّلاةُ عُروقُها، وَ الزَّکاةُ جِذعُها، وَ التَّآخی فِی اللّه ِ شُعَبُها، وَالأَخلاقُ الحَسَنَةُ وَرَقُها، وَالخُروجُ عَن مَعاصِی اللّه ِ ثَمَرُها، ولا تَکمُلُ الشَّجَرَةُ إلاّ بِثَمَرَةٍ طَیِّبَةٍ ، کَذلِکَ الدّینُ لا یَکمُلُ إلاّ بِالخُروجِ عَنِ المَحارِمِ.



قصص الأنبیاء، صفحه 196 ح 245 -  بحار الأنوار، جلد 13 صفحه 420 ح 14 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عبا دالله IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    2 0
    سلام مشرق نیوزیهای عزیز وجدا نا ایا این مسا ئل را که لقمان بزرگ فرمود من وشما ها داریم به خدا برگردیم نفاق نکاریم خود بر تر بین نباشیم از حق عدول نکنیم در همه حال یا علی مرگ بر امریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس