هادی غفاری

یک فعال اصلاح‌طلب تأکید کرده است که تنظیم‌کنندگان "لیست امید" باید بصورت شفاف از مردم عذرخواهی کنند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

هادی غفاری:

تنظیم‌کنندگان لیست امید باید از مردم عذرخواهی کنند

هادی غفاری، از فعالان اصلاح‌طلب، ‌ در یادداشتی در شماره دوشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی، خواستار عذرخواهی اصلاح‌طلبان از ارائه لیست امید به مردم شد.

او در این باره نوشته است: "اتفاقاتی در انتخابات اخیر رخ داده و افرادی وارد لیست اصلاح‌طلبان شده‌اند که به شکل‌های مختلف هویت اصلاح‌طلبان را خدشه‌دار کرده‌اند. نمایندگانی به‌واسطه حمایت اصلاح‌طلبان در مجلس حضور پیدا کرده‌اند که در بزنگاه‌ها و زمانی که باید ماهیت اصلاح‌طلبی به خود می‌گرفتند، از این کار خودداری کردند و رفتاری از خود نشان دادند که برخلاف اصول اصلاح‌طلبی بود. به همین دلیل معتقدم کسانی که لیست امید را تنظیم کردند و افراد غیراصلاح‌طلب را وارد لیست اصلاح‌طلبان کردند، باید شفاف از مردم عذرخواهی کنند."[۱]

*البته تجربه نشان داده است که اصلاح‌طلبان هرگز از مردم عذرخواهی نخواهند کرد...

اما در واکنش به آنچه غفاری گفته است باید تأکید کرد که عذرخواهی مهمتری هم در اردوگاه اصلاحات ضروریست و آن ۲ دوره حمایت از دولتی است که ناکارآمدی آن امر چندان غیر مشخصی نبود...

در واقع اگر آقای غفاری بنا به دلایلی به لیست امید اصلاح‌طلبان انتقاد داشته‌اند اما محرز است که با حمایت از آقای روحانی هیچ مشکلی نداشته‌اند.

و این می‌طلبد که غفاری و دوستان او به فکر یک توبه بزرگ، فراگیر و رسمی در اردوگاه اصلاحات داشته باشند.

چه آنها با "تَکرار می‌کنم" لیدر اصلاحات و حمایت جمعی از این اقدام، مرتکب ذنب لایغفری شده‌اند که به مردم مژده ارزانی و لغو تمام تحریم‌ها را می‌داد اما امروز شرایطی را تحویل مردم داده که حتی کودکان دبستانی هم متوجه "گرانی سرسام‌آور" شده‌اند.

گفتنیست، اصلاح‌طلبان بعنوان بانیان وضع موجود در توجیه اشتباه بزرگ خود در روی کارآوردن ناکارآمدان در مجلس، دولت و شورای شهر؛ به جای عذرخواهی به "مقصرتراشی" روی آورده‌اند و از مقولاتی مثل دولت پنهان، سنگ‌اندازی، روی کار آمدن ترامپ در آمریکا و ناکارآمد بودن اساسی انقلاب اسلامی صحبت می‌کنند!

برخی محافل تحلیلی معتقدند اصلاح‌طلبان قصد دارند از شرایط پیشامد کرده که خود بانی آن هستند؛ بعنوان هیزم "فتنه اقتصادی" استفاده کنند و ضربه آخر را بزنند.

***

"ما را سرکوب کردند؛ افزایش قیمت طبیعی است"

یک مدیر خودروسازی: وقتی لبنیات گران می‌شود، ما هم باید گران کنیم!

سعید لیلاز، اقتصاددان چپ و از مدیران صنعت خودروسازی (قائم مقام ایران خودرو دیزل)، طی یادداشتی در شماره دوشنبه گذشته روزنامه اعتماد پیرامون گرانی شدید خودرو نوشته است: آیا افزایش قیمت خودرو فقط در مورد قیمت خودرو اتفاق افتاده یا قیمت کالاهای دیگر هم دچار افزایش قیمت شده‌اند؟ ظرف ۲ سال گذشته سقف عمومی قیمت‌ها حدود ۹۰ درصد افزایش پیدا کرده است. در ایران طبق آمار بانک مرکزی سطح عمومی قیمت‌ها نسبت به سال ۱۳۹۵ که شاخص ۱۰۰ بوده بیش از ۲.۲ برابر شده است. شما مثلا در مورد لبنیات قیمت‌ها را بسیار بسیار بالاتر می‌بینید و از رشد قیمت محصولات فلزی بسیار بیشتر محصولات پتروشیمی همین طور. در یک چنین اتمسفری طبیعی است که قیمت خودرو افزایش پیدا کند.

او می‌افزاید: در این شرایط اگر دولت به هر دلیلی با هر انگیزه‌ای بخواهد قیمت خودرو را سرکوب کند خب طبیعی است که از یک طرف مقادیر عظیمی رانت منتقل می‌شود به بعضی خریداران خاص و از طرف دیگر مقدار انگیزه و نیرومندی برای افزایش تولید را از خودروسازها می‌گیرد یعنی سرمایه در گردش خودروسازها در ۳ سال گذشته در حالی بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان تحت سیاست‌های سرکوب‌ قیمت از دست دادند که بانک مرکزی محترم و دولت و بانک‌های دیگر با نذر و نیاز و صدقه گردان ۴ الی ۵ هزار میلیارد تومان به صورت وام به این صنایع تزریق کرده است. این ریشه اصلی ماجراست.

لیلاز تصریح می‌کند: ما باید بتوانیم رشد نقدینگی را در ایران کنترل کنیم که با توجه به جمیع اوضاع اقتصادی این کار در حال حاضر عملی نیست. بنابراین مجموعه‌ای از سیاست‌گذاری‌ها و اتفاقاتی که تماما خارج از کنترل خودروسازها هستند، قیمت خودرو را افزایش داده همین اتفاق در مورد لبنیات و مواد غذایی افتاده مگر اینکه شما بگویید همه تولیدکنندگان و همه مصرف‌کنندگان و همه سرمایه‌گذاران در ایران در حال توطئه علیه همدیگر هستند. بله به تعبیری آدام اسمیت هم همین را می‌گوید، انسان‌ها همیشه دنبال حداکثر منافع خود هستند. اسم این را شما می‌خواهید بگذارید توطئه خب بگذارید ولی این در واقع گرایش ذاتی بشر است!

این فعال اصلاح‌طلب در یادداشت خود همچنین اظهار می‌کند: تصمیم‌های دولت در تثبیت قیمت خودرو توان خودروسازها برای افزایش تولید را به ‌شدت تحت فشار قرار داده است.[۲]

*نباید بدبینی به خرج داد و اینطور نتیجه گرفت که آقای لیلاز در راستای منافع خودروسازان چنین حرفهایی را مطرح کرده است!

دقت شود که در صحبت‌های ایشان پیداست که قویا مخالف نظارت دولت بر قیمت‌ها هستند و جالب آنکه خود نیز اذعان دارند که در تئوری قیمتی آدام اسمیت –و نبود نظارت دولت- این "منافع" و "گرایشات ذاتی انسان‌های شرور" است که به جای حاکمیت، قیمت‌گذاری می‌کند...

 ما هم موافقیم که فقط خودرو گران نشده و قیمت لبنیات و گوشت و مسکن نیز سر به آسمان می‌ساید! اما مسئله اینجاست که سازمان بازرسی و دولت محترم و سازمان تعزیرات بایستی به این مقولات نیز وارد شوند و احیانا شاهد شوآف مبارزه با گرانی فقط در بحث خودرو نباشیم.

دردمندی بیشتر نیز از آنروست که شاهدیم یک اقتصاددانِ فعال در صنعت خودروسازی به راحتی از لزوم کپی بردازی از روی صنعت لبنیات حرف می‌زند و با اشاره به گرانی لبنیات، گرانی خودرو را طبیعی عنوان می‌کند!

جدای از این درد جانکاه؛ بایستی این حرف را نیز را مردم به اشتراک گذاشت که اصلاح‌طلبان سر چیزی را بریده‌اند و اکنون خود در حال مویه‌کردن برای آن هستند.

یعنی آنها شاگردان مرفّه و البته رفوزه آدام اسمیت که هیچ اعتقادی به نظارت بر بازار نداشتند را روی کار آورده‌اند و اکنون که قیمت‌ها افسار گسیخته؛ از لزوم کنترل نقدینگی می‌گویند و به منطق بازار آدام اسمیتی اشاره می‌کنند.

در حالی که این حرف‌ها اولا پاسخ مشکل مردم نیستند و ثانیا دردی از مردم را دوا نخواهند کرد.

جالب است که چپ‌ها حتی در این شرایط هم حاضر نیستند از لزوم "اخذ مالیات" بعنوان تنها راه مطمئن کنترل نقدینگی سخن بگویند تا مبادا با قهر انتخاباتی مردم مواجه شوند.

در واقع به زعم ما، آنها مصلحت مردم را در پیش پای خواسته‌های زودگذر ذبح می‌کنند و در ادامه هم حکما به قول داستایوفسکی در رمان قمارباز معتقدند: "می‌توان گفت طوفان بیاید"!

گفتنیست، لیلاز در دولت اول آقای روحانی، شخص رئیس جمهور را "قهرمان عدالت‌پروری" نامیده بود.

قبل از این، یکی دیگر از اقتصاددانان اصلاح‌طلب که بعنوان نماینده در مجلس دهم نیز حضور دارد؛ با کنایه تلویحی "توسعه نیافته بودن مردم ایران"، تأکید کرده بود که برای تنظیم قیمت خودرو این مردم هستند که باید تا ۶ ماه خودرو نخرند! [۳]

***

تشویق‌های پیاپی رجال چپ برای وقوع اغتشاش

تقی آزادارمکی، از جامعه‌شناسان اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه با سایت جماران اظهار کرده است: یکی از چالش‌های عمده امروز ایران چالش راست ها و چپ ها یا به تعبیری دیگر اصولگرایان و اصلاح طلبان درون کشور است. به همین خاطر است که امروز ماجرای حصر را می بینیم و داستان حذف و بیرون کردن افراد به دلیل گرایش های سیاسی ای که دارند.

او می‌افزاید: این مساله از یک سو موجب قدرت و از سوی دیگر نشانگر ضعف است. از سوی دیگر این گروه های اجتماعی هستند که عاملیت تغییر بوده و می بینیم که در این دوران جنبش های اجتماعی مهمی داشته‌ایم از دانشجویان، زنان، کارگران، جوانان و... که هر کدام سهمی برای ایجاد تغییر ایفا کرده اند. جامعه ایران در معرض تغییراتی بنیادین بود که کرونا مسیر دیگری به آن بخشید. انباشت انرژی برای تغییر اگر فردای کرونا سامان پیدا نکند، می‌تواند به یک هیجان بزرگ و یا شاید –به- آشوب‌هایی فراگیر بیانجامد. ولی اگر...مسائل اساسی جامعه در اولویت قرار گیرند این هیجانات می‌توانند برای رفع مسائل به کار گرفته شوند.[۴]

*آقای ارمکی نفر چندمی از جماعت اصلاح‌طلبان است که بعد از خاتمی، حجاریان، تاجیک، رنانی، ربیعی، عبدی و... به وقوع آشوب و اغتشاش در پسا کرونا اشاره کرده است.

جدای از اینکه منطق این اشاره و یا به عبارت بهتر "منطق این اصرار"! جز در چارچوب تقلا برای ایجاد "فتنه اقتصادی" فهم نمی‌شود اما یک سؤال مهم وجود دارد که بر عمق تأملات در این باره می‌افزاید و آن اینکه چرا حتی یک جمله در کلام و بیان این آقایان در مذمت اعتراض خیابانی و غلط بودن اغتشاش رؤیت نمی‌شود!؟

جالب‌تر اینکه عمده این افراد از بانیان وضع موجود و حامیان دولت و مجلس و شورای شهر اصلاح‌طلبان بوده‌اند...

در تازه‌ترین تأکیدات اصلاح‌طلبان بر وقوع اغتشاش، محسن رنانی، از چهره‌های وابسته به این جریان خاص سیاسی اقدام به انتشار یک مانیفست جانبدارانه نسبت به اغتشاش کرد و طی آن از این نوشت که حاکمیت در مقابل تکرار آبان ۹۸ تاب مقاومت ندارد! [۵]

لیدر اصلاح‌طلبان نیز اخیراً در اظهاراتی از به راه افتادن سیکل خشونت صحبت کرده است.

گفتنیست، در اظهارات ارمکی، "مرتبط کردن حصر فتنه‌گران با مقولات سیاسی راست و چپ"، یک حرف کاملا نادرست و محل تأمل است.

***

۱_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/۲۸۸۰۵۲

۲_ http://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/۱۴۷۲۱۳

۳_ mshrgh.ir/۱۰۷۱۲۳۲

۴_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-۱۴۲۵۹۲۱

۵_ mshrgh.ir/۱۰۶۹۲۱۳

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 12
  • علی IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    21 1
    قیمت خودرو باید 50 درصد کاهش یابد تا همه چی تنظیم بشه دولت و مدیران نالایق و مافیای خودرو سازی عامل گرانی و بدبختی در کشور شده اند و باید قوه قضاییه وارد عما بشه
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
      9 2
      سایپا و ایران خودرو نمیتونن کاهش قیمت بدن مدیراشون برکنار بشن تا جوانان انقلابی جاشونو بگیرن مسلما اونا میتونن کاهش بدن
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
      10 1
      چرا وقتی نفت ارزان می شود خودرو را ارزان نمی کنید؟ مدیران خودرو سازی فقط گران می کنند.
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
      7 1
      پراید 100 میلیونی و سکه 7 میلیونی همان گلابی برجام است.
  • محمد IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    19 2
    به ان مدیر خودرو ساز بگویید مگر لج و لجبازی اقتصاد مملکت . این چه حرفی است میزنید که چون نخود و لوبیا گرون شده ما هم باید ماشین را بالا ببریم .واقعا برای خودمون متاسفم که چنین مسئولانی داریم
  • محمد حسین خسینی IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    8 1
    اقای غفاری نمی خواهد از مردم عذر خواهی کنند از دوستان وهم فکرانشان عذر بخواهند دوستا ن وهم فکران شما که مردم نیستند مردم اکثرا شماها را قبول ندارند خوشبختانه دوستان شما هم ازعملکرد شما ناامیدند
  • مسعود IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    15 1
    لیبرال های غربگدا اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند و باید از سیاست کناره گیری نمایند.
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
      12 1
      برجامو پله کردند / ملتو ذله کردند
  • سعید IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    8 2
    تنها راهکار برون رفت از وضعیت موجود حذف اصلاح طلبان بی کفایت از چرخه مدیریتی و سیاسی کشور است.
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    6 1
    جزه ان پنج نفر که مافیای خودرو را دارند خلخالی کجایی
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    5 1
    واقعا خودروسازی وقتی خودشو با پنیر مقایسه میکند(قوت نامرغوب ونابود کننده مردم فلاکتزده)پس واقعا هم خودروی پنیر ابکی باید درست کنند وبه قیمت پنیر ایتالیایی بفروشند
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    7 1
    این بابا اگر واردات خودرو(مرغوب وارزان)روز دنیا ازاد شود،اونوقت پنیر ایرانی وایتالیایی و...را باخودرو مفایسه میکرد
  • علی IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    8 1
    عذرخواهی برای چی از ارث پدرشان حیف و میل کردند به کسی هم مربوط نیست مال خودشان است فقط لعنت خدا و مرگ بر این خوارجان کنونی باد
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    8 2
    یک مدیر خودروسازی: وقتی لبنیات گران می‌شود، ما هم باید گران کنیم!..............این بیسواد بدبخت رو باید سریع با اوردنگی اخراج کرد
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
      3 0
      در مدیریت ها وقتی حب و بغض ها و سلایق بر بهره گیری از دانش و علم مدیریت پیشی میگیرند استعدادها و شایستگی ها به حاشیه رانده میشوند و درنهایت رشد و توسعه فرد و جامعه فدا میشوند و این یک فاجعه غیرقابل جبران است
  • محمد مجیدی IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    4 0
    همانند سال گذشته اگر آقای ریسی وارد معضل افزایش قیمت ها شوند سلطان های خودرو سکه مسکن آهن آلات و... را از روی کره زمین محو ونابود کنند نرخ های غیر واقعی ونجومی بازارکه موجب نارضایتی تعداد کثیری از مردم شده است به حالت تعادل خواهد رسید فقط این امر استمرارومداومت وبرنامه می خواهد.
  • نادر IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    13 0
    باید در این آفتابه سازی رو گل گرفت،نیمی از ملت بیکارن خب بزار این چند خودروساز هم که خون ملت رو کردن تو شیشه بیکار بشن ،به درک که بیکار میشن،گمرک رو بردارید تا مردم ماشین خارجی سوار شن مگه ما از افغانستان وعراق چی کم داریم
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
      1 5
      اخوی صفر کردن تعرفه واردات خودرو که افتخار نیست. بعدم ما کارگرا همین الآن با بدبختی زندگی میکنیم. اگه همین کارمون رو هم با تعطیلی قطعه سازی ها ازدست بدیم خوبه؟؟ درضمن مدیریت مشکل داره. تعارض منافع بیداد میکنه . قطعه ساز ها خودشون شدن هیئت مدیره شرکت های خودروسازی . تا میخان میچاپن
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
      0 0
      در مدیریت ها وقتی حب و بغض ها و سلایق بر بهره گیری از دانش و علم مدیریت پیشی میگیرند استعدادها و شایستگی ها به حاشیه رانده میشوند و درنهایت رشد و توسعه فرد و جامعه فدا میشوند و این یک فاجعه غیرقابل جبران است ... اما برای آغاز ساختن هرگز دیر نیست ...
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    5 0
    آقای مفسد از کجا این سهام را آورده ای سهم ارث بابات بوده یا رانت خواری و دزدی؟ انشاء الله قوه قضائیه به حسابتان خواهد رسید
  • عبدالله IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    8 1
    شما مدعیان اصلاحات چندین با امتحان خودتون رو پس داده اید. مردم هرگز فریب شما را نخواهند خورد. لذا عرض میشه : توبه گرگ مرگه.
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    5 2
    مهمترین خیانت انگلیس به نظام اسلامی . تغییر تفکر مسئولین ازطریق کشاندن انها به سمت صندوق جهانی پول و سیستهای ادام اسمیتی و بردن اقازاده ها به دانشگاهای مجانی انگلیسی و اروپائی و .... برای براه انداختن اغتشاشات و همچنین قراددادهای مشتمل بر رشوه ها و ..... میباشد و ادامه هم دارد ... تشکیل جناح اصلاح طلبان نتیجه همین فعالیت است
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    3 0
    سلام ، متاسفانه کارشناسان کشور ما اعم از اقتصادی - اجتماعی و فرهنگی سیاست زده و جناحی و با عرض شرمندگی بادمجان دور قاب چین هستن ! و کارشناسی هایشان بابت خوش آمد سیستم است ! از آقای دکتر اقتصادی که روبروی رئیس جمهوری طرح سوال و پرسش می کند و علارغم اینکه میداند استدلال و کارشناسی رئیس جمهور اشتباه است جسارت بیان ندارد و خنده از دو طرف گوش هایش خارج میشود و سپس پست ریاست شورای رقابت را می گیرد تا آقای ... ؟ پرسش من از آقایون اقتصادان این است ، چطور در مواقعی که قرار است ازجیب مردم پول خارج گردد به منظور و شکلهای مختلف عنوان میشود یکبار برای همیشه باید این اتفاق رخ دهد و اقتصاد کالبد شکافی و مورد جراحی قرار بگیرد و مگر امکان دارد جراحی بدون خون ریزی باشد ، قیافه حق به جانب و کارشناس به خودتان می گیرید الان پاسخ دهید ؛ آیا زمان جراحی کارخانه های خودرو ساز نرسیده ؟ آیا هنوز متوجه نشده اید در اقتصاد سالم عرضه و تقاضا است که حکمرانی می کند البته در رقابت سالم و باز شدن درهای کشور برای واردات خودرو از کشورهای دیگر اگر واقعا" اقتصاددان هستید مشکل را ریشه ای حل کنید و یکبار هزینه درمان - بستری و خونریزی را از جیب مردم پرداخت کنید و تمام !!! به خودرو ساز از جیب مردم یارانه می دهید ، وام از جیب مردم میدهید و در نهایت بدلیل انحصار بازار خودرو ، ارابه مرگ و یا تابوت هم بهشان تحویل میدهید !!! خیلی ، خیلی کارشناس هستید اما در راستای منافع خودتان .
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    3 0
    روش استحاله انجام شد اکنون یک کار را یکبار انجام میدهند یکبارانجام نمیدهند واین همان پیگیری اضمحلال بابدبین کردن مردم است که انجام میشود . هیچ مهم نیست درچه پست ومقامی هستند ازدولت تاهمه زیرمجموعه هایش واز سایر نهادهای دبگر برای اضمحلال جمهوری اسلامی این روش مزورانه درحال انجام است وکیست که نداند بهترین روش بدبین کردن مردم همین است که یک کار را یکبار انجام دهی وباردیگرانجام ندهی مثلا گرانی لبنیات رابه حال اول برگردانی باردوم رهایش کنی ودرهرکاری که مردم به آن ربط دارند چه دانایان این راه وچه ناآگاهان هرکس یک کاررا یکبارانجام وباردوم انجام نمیدهد درحال بدبین کردن مردم است . دراین روش مزورانه هدف اضمحلال جمهوری اسلامی است اگرنظام اسلامی میخواهد ایران اسلامی دچارخیانت بیش ازاین نشود اینگونه مسئولین راباید همین امروز بدون تعارف برکنارکند حتی اگر درنهادهایی مثل سپاه وبسیج هم چنین افرادی یافت شوند . اصل نظام اسلامی وگسترش اسلام وتوسعه انسانی واسلامی جامعه است اینگونه موریانه ها باید بواسطه ضرررساندنشان همین الان وهمیشه حذف شوند اگربیتوجهی شود مردم که بدبین شوند اضمحلال جمهوری اسلامی رقم خورده است . مسئول بانکی که قول وام میدهد اما درعمل اجرانمیکند مسئول بازنشستگانی که سرکشی میکند مشکلات رامیشنود وقول حل میدهد بعد راه حلهایی نشدنی ارائه میدهد همه وهمه درحال بدبین کردن مردم هستند . اینرورها درخودرو دربورس در همه گرانبها وقولهای برزمین مانده بربرجام موعود ودرعمل هیچ همه هدفشان بدبین کردن مردم است . به همه بزرگان نظم عرض میکنم هیچ مهمی بالاترازاسلام وایرانی باثبات وپیشرفته اولویت مانیست پس باحذف چنین افراد دورو ودرلباس دوست انقلاب اسلامی را به پاکی واسلامیت واقعی خود درخدمت تام وتمام به مردم برگردانند . نظام اسلامی یعنی خدمتگزاری کامل به مردم هرکه نیست برودکنارتامردان کاری وبی منت ومرض بیایند . قرآن باچنین روشی مخالف است دشمن دربین مانفوذکرده ونمیدانیم چه کنیم اماهربدقولی باید کناربرود هرکس باشد حتی رییس جمهوری باتمام وزرایش
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    5 0
    اقای غفاری خیلی ها با فرعون ماندند و خیلی ها با حضرت موسی (ع) از رود نیل گذشتند اما در استکانی غرق شدند.
  • مرصاد IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    8 1
    ماست مالی کردن گرانی خودرو ؛ توسط مدیر خودروسازی !!
  • DE ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    4 1
    تنظیم‌کنندگان لیست امید باید از مردم عذرخواهی کنند تا مردم فکر کنند اصلاح طلبان از خیانت ها و جنایت های خود معذرتخواهی کرده اند . وگرنه اگر حواس مردم را به بیراهه پرت نکنید , مردم منتظر توبه اصلاح طلبان و احقاق حقوق پایمال شده خود و پرداخت هزاران میلیارد خسارت خواهند شد.
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    1 0
    ما ابتدا باید بررسی و تحلیل علمی کنیم که اساسا چرا صنعت خودرو سازی ما علیرغم کیفیت بسیار پایین و طراحی نازیبا و ابتدائی با توجه به داشتن طراحان زبردست خودرو ایرانی که با بی مهری و بی توجهی به حاشیه رانده شده اند بسیار گرانتر از صنایع خودرو سازی جهان تمام می شود ؟!...آیا این گرانی یک ارزش ذاتی طبیعی است یا بر اثر بهره وری بسیار پایین و مخارج غیرعادی بسیار سنگین یا نیروی کار اضافه بر نیاز و ناکارآمد و وجود تعرفه بالای خودرو و... بوجود آمده است ؟... بنابراین زمانی مدیران صنایع خودروسازی می‌توانند سخن از بالارفتن قیمت بزنند که با استفاده از خلاقیت و مدیریت قوی بتوانند مشکلات فوق را کاملا برطرف کنند تا خودرو های تولید شده ایران با خودروهای جهان از نظر کیفیت برابری کند ...
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    3 0
    خو راست میگه . مدیریت وقتی از نوع مدیریت کشکی باشه باید با افزایش قیمت لبنیات از جمله کشک قیمت خودرو هم افزایش پیدا کنه.
  • اکبر IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    2 0
    شرکتهای لبنی سهامداران خاص دارد ولی خودرو سازی سهام دارش دولت است ومربوط به مردم مگر اینکه مدیران ایران خودرو وسایپا بجای ملک پدری اشتباه گرفته باشند.
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    2 0
    اینها یک مشت خائن هستند که باید محاکمه شوند
  • شیبانی IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    1 1
    اصلاح طلبان ااصلا نمیخواهند این ملت روی رفاه وآسایش راببینند چون نان خودرا در این یافته اند ولاه ظلمی که از جانب این از خدا بیخبران به ملت میشود آمریکا و اسراییل نمکنند چون اینها کارشان را انجام میدهند .خدا شرشان را بخودشان برگرداند انشاالاه
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    1 1
    اقای غفاری چادر مشکیزنانه هرقواره چند است
  • کارشناس IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    2 1
    جالبه یعنی اگر نهاده های کشاورزی که بر تولید شیر دخالت دارند گران شود خودرو هم گران میشود . از دهه 20 و 30 و 40 است که بر ماست خدا لعنت کند نسلهای بیسواد احمق را که مملکت را نابود کردند
  • مرتضی IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    2 0
    خب گلابی لبنیات توی ۱ماه ۴۰میلیون تومن گرون میشه
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    1 0
    با بی تدبیری امید را کشتند
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    2 0
    امیدواریم مجلس جدید که ادعای انقلابی بودن دارد با یاری خداوند که قاسم الجبارین است با فساد مبارزه کند
  • محمد IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    1 0
    فقط یه سئوال واقعاً مزدا نیسان رنو پژو کیا و انواع مدل های درجه ۳ چینی کجاش ایرانی و ساخت ایران است که گفته میشه شرکت های خودرو سازی تمام این خودرو ها که در کشور ما جزو بهترین ها گران قیمت ترینها و تقریباً خودرو روز و با استاندارد بالا است بصورت قطعات کامل وارد شده و اینجا مونتاژ میشه پس شرکت های مونتاژ سازی و اینگونه است که با رفتن آنها خط تولید متوقف و یکدفعه قیمت ۵ برابر میشه همان پراید ملی هم برای ۲۵ سال پیش شرکت کره ای کیا است که یک خودرو ساده و بی کیفیت از هر نظر
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    1 0
    قطعه زن و کارگر. قاح قاح قاح خندیدم چه حرفا کدوم قطعه زن اینا زیر لوای قطعه زنی وارد کننده هستن سود اینا تو قطعه سازی نیست بلکه وارداته تا کسی سر از کارشون در نیاره اینا نمیزارن کسی قطعه بزنه تا معلوم نشه قیمت پراید چنده
  • مسعود IR ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    0 0
    خودرو تا ده سال پیش خور کرده ببخشید لبنیات کیلویی یک ملیون ارزش داره آخر پراید شما یعنی خودکشی یه بغل به فرمانش با 90 کیلومتر سرعت بزن متوجه میشوید بله درست ولی محصول شما کجا لبنیات کجا
  • IR ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    1 0
    لبنیات به خودرو چه کله پوک
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    1 0
    خدا لعنت کنه که خون این ملت بد بخت کردید تو شیشه . اقا با این راه کار پیش آمده هیچ چیز نمیتونه این درست کنه جلو این دوزدها الخصوص این ریس جمهور بی عرضه دزد بی پدر انتر بگیره
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    0 0
    در مدیریت ها وقتی حب و بغض ها و سلایق بر بهره گیری از دانش و علم مدیریت پیشی میگیرند استعدادها و شایستگی ها به حاشیه رانده میشوند و درنهایت رشد و توسعه فرد و جامعه فدا میشوند و این یک فاجعه غیرقابل جبران است
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    0 0
    اگر دولت خود رو وبنزین را مجانی به مردم بدهد و فقط به ازای هر متر مکعب هوایی که الوده میشود توسط خودرو سوار یک تومان از انها بگیرد انگاه معلوم میشود که چه مقدار خودرو برای کشور نیاز است و ارزش ان چقدر و بهای بنزین چند باید باشد.این سوای این مسئله است که ما برای کشته شدن6000 نفر در اثر کرونا در سه ماه کل کشور را قرنطینه کردیم ولی برای 60000 کشته در ماه بابت سوانح رانندگی هیچ اقدام شایسته ای نمیکنیم.ضمن آنکه حکوت هنوز نتوانسته قانون از کجا آوردی را اجرا کند تا بعضی ها نتوانند یک شب سرمایه های میلیاری به جیب نزنند. و از آن طرف هزاران خانواده در معیشت خود بمانند.
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    1 0
    سلام واقعا متاسفم که چنین مدیران خاله زنکی داریم ومرد نیستن حتما باید خودروهای قاچاق زیادی وارد کنید تا این ماشینهای زپرتی ایرانی روی دست این مدیران بی لیاقت بمونه بعد باهاش این خاله زنکها ترشی بزارن اونوقت دل ما که نمیتونیم همین اهن پارهای اینا رو هم بخریم خنک شه اخه چقدر ظلم
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    1 0
    خب رب گوجه فرنگی هم ۱۰۰ درصد و بیشتر اومد پایین شما چرا قیمت ماشینتو نصف نکردی
  • ؟! IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    1 0
    به مرگ می گیرند که به تب راضی بشن مردم این اصلاح طلبهای فاسد هدفشون قیمت خودرو 75میلیونی بود قیمت را بردن تا 90میلیون تا صدای مردم در بیاد حالا کردنش 75میلیون واقعا دزدتر از اینا در تاریخ وجونداره
  • رضا IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    2 0
    تف به شرف نداشته آن مدیر عوضی
  • DE ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    3 0
    تنظیم‌کنندگان لیست امید باید از مردم عذرخواهی کنند...// آخرین سیاه بازی اصلاح طالبان برای رهایی از دادگاه مردمی تقسیم کردن اصلاحات به پلیس بد و پلیس خوب است. حجاریان و گندچی و این قماش نقش پلیس بد و هادی غفارو موسس مسجد الحادی و شرکا نقش پلیس خوب...
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    2 0
    این بی شرف ها را کی مدیر کرده لعنت بر شما
  • DE ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    1 0
    یک مدیر خودروسازی: وقتی لبنیات گران می‌شود، ما هم باید گران کنیم! زیرا اکثر مدیران خودروسازی قبلا گاوداری داشتند و ماست بند بودند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس