کد خبر 1070927
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۶
الزام موجر به تمدید ۲ماهه اجاره‌نامه مشمول چه کسانی می‌شود؟

اتفاق دیگری که علاوه بر کرونا بر بر بازار اجاره مسکن تاثیر خواهد گذاشت، کاهش نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد است. این تصمیم بر اساس اجماع مدیران بانکی گرفته شده و از اول اردیبهشت نیز اجرایی شده است.

سرویس اقتصاد مشرق - علی ربیعی، سخنگو دولت از تمدید خودکار قراردادهای رهن و اجاره واحدهای مسکونی تا ۲ ماه آینده خبر داد. اعلام این خبر به این معنا است که قراردادهای واحدهای مسکونی که تاریخ سر رسید آن‌ها در فاصله  اول اسفند ۹۸ تا پایان اردیبهشت ۹۹ تمام  می‌شد با تصمیم ستاد ملی کرونا و به طور خودکار تا پایان تیر ماه تمدید شدند و در این مدت جریمه‌ای برای مستاجران در نظر گرفته نخواهد شد، همچنین محاکم قضایی هم از صدور دستور تخلیه به دلیل اتمام قرارداد خودداری خواهند کرد.

بیشتر بخوانید

کاهش نرخ سود بانکی چه اثری بر بازار مسکن و اجاره‌بها دارد؟

وعده‌های بی‌سرانجام حمایت از مستاجران

این تصمیم دولت در شرایطی گرفته شد که بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی، شاخص کرایه مسکن استیجاری در تهران و کل مناطق شهری در فروردین ۹۹ به ترتیب با رشد ۷/ ۲۸ و ۳۱ درصدی نسبت به فروردین ۹۸ همراه بوده است و یعنی سال جاری، سال سختی برای مستاجران خواهد بود و تصمیم ستاد ملی کرونا مبنی بر تمدید ۲ ماه اجاره نامه‌ها صرفا این سختی را به تعویق می‌اندازد.

از یک سو نیمه اول سال و فصل تابستان موعد تمدید یا بستن قرارداد اجاره منازل مسکونی است و از سوی دیگر در طول ۲ ماه گذشته، مراجعه مردم به مشاورین املاک به دلیل شیوع کرونا به شدت کاهش یافته است و اجاره نشین‌ها ترجیه داده‌اند در فرصت بهتری به مشاورین املاک رجوع کنند، بنابراین تقاضا برای  تمدید اجاره مسکن کاهش نیافته است بلکه به زمان دیگری موکول شده است اما باید در نظر داشت که تقاضا انباشت شده در این ایام با پایان بیماری کرونا یا پایان مهلت تمدید اجاره نامه‌ها سرانجام به بازار سرازیر خواهد شد و این عرضه دفعی تقاضا به بازار مسکن موجب بالا رفتن قیمت اجاره می‌شود.

اتفاق دیگری که علاوه بر کرونا بر بر بازار اجاره مسکن تاثیر خواهد گذاشت، کاهش نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد است. این تصمیم بر اساس اجماع مدیران بانکی گرفته شده و از اول اردیبهشت نیز اجرایی شده است.

در حال حاضر مبلغی که برای اجاره مسکن پرداخت می‌شود شامل یک ودیعه و یک اجاره ماهیانه است؛ اگر درصد سود بانکی بالا باشد موجران ترجیح می‌دهند مبلغ ودیعه را افزایش و از میزان اجاره ماهیانه کم کنند تا ودیعه مذکور را نزد بانک سپرده گذاری کرده و سود کسب کنند.

 اما حالا که نرخ سود بانکی کاهش یافته است موجران خصوصا خرده مالکان از میزان ودیعه کم خواهند کرد و بر اجاره بها خواهند افزود که این امر می‌تواند برای مستاجران مشکلات متعددی را ایجاد کند البته این احتمال هم وجود دارد که برخی مالکان حرفه‌ای همچنان بر کسب ودیعه بیشتر اصرار داشته باشند تا آن را در بورس سرمایه گذاری کنند.

در پایان می‌توان اظهار داشت که عوامل مختلفی مثل تجمیع تقاضا مسکن به دلیل بیماری کرونا، کاهش سود بانکی موجب خواهد شد تا اجاره بها در سال جاری با افزایش معنا داری همراه باشد؛ بنابراین لازم است برای مهار این مسئله علاوه بر اقدامات مُسکنی مثل تمدید کوتاه مدت اجاره نامه‌ها، اقدامی فوری برای عرضه حدود ۵/ ۲ میلیون مسکن خالی به بازار با استفاده از سازکار سامانه املاک و اجرا موثر مالیات بر خانه‌های خالی صورت گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
    8 0
    پارسال اجاره یک واحد 65 متری از 700 تومن شده 2500 الان قراره چند اضافه بشه به اجاره من.؟؟ به خدا له شدیم زیر بار گرانی و اجاره مسکن
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
    7 0
    خدا لعنتشان کند اون هم ابدی
  • CA ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
    7 0
    افزایش اجاره از زمان خاتمی شروع شد ولی توی دوره احمدی نژاد یک پیک سریع داشت ولی توی دوره روحانی به وضعیتی رسیده که در هیچ کشوری دیده نمیشه!
    • CA ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      3 0
      البته زمان رفسنجانی رو یادم رفت بگم که تمامی ریشه مشکلات کشور از همون زمان شروع شد. در کل جنگ این همه مشکل اقتصادی نبود در واقع اصلا مشکل اقتصادی نبود
  • DK ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    3 0
    بیشتر خانه های خالی، خانه های لوکس و میلیاردی هستن که اگه برای اجاره هم گذاشته شن به درد این مستاجرهای کم توان نمی خوره
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    2 8
    تمدید دو ماهه اجاره نامه ها اشتباه بود همین باعث تجمیع ومشکلات زیادی برای مالکین شد من الان میخوام تو ملک خودم بنشینم ولی مسناجرم به بهانه همین قانون منزلم رو تخلیه نمیکنه ومن گرفتار شدم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس