کد خبر 1070627
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
کردستان عراق

با لغو مصونیت پارلمانی یکی از اعضای فراکسیون جماعت اسلامی در پارلمان محلی، تنش‌ها میان این حزب سیاسی و حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی افزایش یافته است.

به گزارش مشرق، تنش‌ها در اقلیم کردستان عراق در ماه‌های گذشته و در مناسبت‌های مختلف میان دو حزب حاکم این منطقه افزایش یافته است. آخرین نمونه آن هم به نامه 14 تن از اعضای فراکسیون‌های مختلف شورای استانی سلیمانیه در خصوص تدوین پروژه تمرکززدایی از حاکمیت اقلیم و کسب اختیارات مالی و اداری بیشتر برای سلیمانیه، حلبچه، گرمیان و راپرین که از مناطق تحت نفوذ اتحادیه میهنی کردستان هستند، برمی‌گردد.

به موازات تنش‌های موجود با اتحادیه میهنی کردستان، روابط حزب دموکرات کردستان عراق با جماعت اسلامی کردستان نیز متشنج شده است.

بیشتر بخوانید:

سوران عمراز اعضای فراکسیون جماعت اسلامی کردستان در پارلمان محلی اقلیم در خصوص فساد گسترده مالی در بدنه حکومت محلی و بهره برداری حزبی از درآمدها و منابع این منطقه افشاگری کرده بود. حزب دموکرات کردستان عراق که با ائتلاف احزاب کوچک اقلیم کردستان توانسته است به اکثریت پارلمانی دست یابد اقدام به سلب مصونیت از این عضو پارلمان کرد تا به گونه‌ای راه محاکمه وی از سوی بارزانی‌ها هموارتر شود.

نشست پارلمان اقلیم کردستان عراق با هدف سلب مصونیت از سوران عمر روز پنج شنبه برگزار شد. فراکسیون‌های اتحادیه میهنی، جنبش تغییر، جماعت اسلامی و اتحاد اسلامی این نشست را تحریم کردند اما حزب دموکرات کردستان با ائتلاف موجود با احزاب کوچک کردستان توانست نشست را برگزار کند.

ریواس فایق رئیس پارلمان اقلیم کردستان از اتحادیه میهنی، ریاست نشست را به هیمن هورامی معاون خود از حزب دموکرات کردستان واگذار کرد. با وجود مخالفت‌ها با برگزاری و دستور کار این نشست، در نهایت مصونیت پارلمانی عضو فراکسیون جماعت اسلامی کردستان لغو شد.

جماعت اسلامی کردستان در بیانیه‌ای به شدت به عملکرد حزب بارزانی اعتراض کرده است. عبدالستار مجید رئیس فراکسیون جماعت اسلامی در پارلمان اقلیم، حزب مسعود بارزانی را به مبارزه بیشتر در راستای شفافیت و جلوگیری از انحصارگرایی تهدید کرده است.

علی باپیر امیر جماعت اسلامی کردستان نیز در واکنش به تحولات صورت گرفته اعلام کرد که حزب دموکرات کردستان بار دیگر به وجهه پارلمان اقلیم کردستان لطمه زده است.

حزب دموکرات کردستان در دوره گذشته پارلمان محلی از ورود یوسف محمد رئیس پارلمان از جنبش تغییر به اربیل جلوگیری کرده بود. یوسف محمد از مخالفین تمدید دوره ریاست مسعود بارزانی در آن دوران بود و بر اصلاح قانون ریاست اقلیم پافشاری می‌کرد.

امیر جماعت اسلامی کردستان عراق تاکید کرده است که این حزب در نتیجه فشارها از مواضع اصولی خود دست نخواهد کشید. حزب جماعت اسلامی از مخالفین برگزاری رفراندوم مسعود بارزانی در سال 2017 و معتقد بود که شرایط برای چنین پروسه‌ای در سطوح داخلی و خارجی مهیا نیست. این حزب همچنین دیدی انتقادی به کارنامه حکمرانی بارزانی‌ها در اقلیم کردستان دارد.

از سوی دیگر، تحولات روز پنج شنبه پارلمان اقلیم کردستان بار دیگر روابط دو حزب حاکم این منطقه را متشنج کرده است. فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان در بیانیه‌ای نسبت به سیاست حزب بارزانی واکنش نشان داده و آن را عاملی در جهت افتراق سیاسی در اقلیم کردستان قلمداد کرده است.

از سوی دیگر، فراکسیون حزب دموکرات کردستان هم در بیانیه‌ای با انتقاد شدید از اتحادیه میهنی کردستان اعلام کرده است که سلب مصونیت از عضو یاد شده پارلمان محلی بر اساس قوانین این منطقه و پارلمان آن بوده است.

با توجه به تحولات چند ماه گذشته در میان دو حزب حاکم اقلیم کردستان، درخواست تمرکززدایی مناطق تحت نفوذ اتحادیه میهنی از حکومت اقلیم، تنش‌های پیش آمده میان جماعت اسلامی و حزب دموکرات کردستان عراق می‌توان پیش‌بینی کرد که تنش‌های سیاسی در این منطقه همچنان روند صعودی داشته باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 7
  • amirb IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    12 5
    مرگ بر بارزانی
    • اروميه IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      7 7
      مرگ بر اردغان داعشی که امسال شما ها ازش حمایت میکنید
    • ارومیه IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      3 8
      مرگ بر أردوغان داعشی
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      10 7
      والله داعشی هایی که به مجلس شورای اسلامی حمله کردند تروریست بارزانی بودند اینو کجای سرتون میذارید
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    17 5
    امثال شماها باعث شدید تا با یک گروه تروریستی قبیله ای همسایه شویم اگه نفوذی ها میذاشتند الان با وجودی بنام اقلیمک منحوس کرد مواجه نبودیم
    • حسرت IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      8 9
      مواظب حرف زدنت باش
    • Mm IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      7 7
      ملت کردبهترین هستند
    • افسوس IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      6 6
      اگه وقت کردی کتاب بیشعوری رو بخون البته اگه سواد داری
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      11 2
      مرگ بر تروریستهای اقلیم و بارزانی ها
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      9 2
      تروریستهای کرد هم بهترین و درجه یک ترین تروریست های دنیا همراه با صهیونیستها هستند
    • ارومیه IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      3 8
      بهتر از همسایه بودن با اردوغان داعشی هست
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    10 2
    در تاریخ 50 ساله اخیر ایران غیر از تروریستهای کرد و بلوچ تجزیه طلب مسلح دیگه ای نداشته ایم ولی نمدونم چرا مشرق از بعضی از اینها چرا دفاع میکنه و گروه دیگه ای که قلمرو امروزی و پرچم و امنیت اش وابسته به اینهاست توهین علیه اش اجازه درج میده
  • DE ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    7 2
    حزب دمکرات کل اقلیم رو به گروگان گرفته و به هیچ کسی هم غیر از آمریکا پاسخگو نیست.
  • US ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    9 1
    مزدور ؟!! سربازی که 2 سال عمرشو برای خدمت به ملت و کشورش به عنوان وظیف صرف میکند میشود مزدور ؟! تروریست خوب بد ندارد ، داعش با تروریست‌های پژاک ،پ پ ک و کومله دمکرات و..... فرقی ندارد. حمایت از ترویست‌های و رفیق خواندن لکه ننگ هر جریان فکریست .
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    8 0
    ارها گفته ام ،مرزها کشور با کشورهای تورک مثل ترکمنستان ،آذربایجان ،ترکیه امنیت دارد و جز امن ترین هست در جهان ،(البته مرز ترکیه را برادران آریایی و اهورا مزدا کورد مهاجر از کشور دوست و برادر عراق به اتوبان تروریستی و آدم کشی تبدیل کرده اند)، ولی بیشترین دید و فشار امنیتی و حساسیتها در این مرزها بیشتر است از سطوح سیاسی کشور تا با عراق ،افغانستان ،پاکستان و..... دلیلش را میدانید ؟
  • amirb IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    11 2
    من کجای حرفم از اردوغان حمایت کردم که میگی ازش حمایت کردم فقط بر بارزانی ها لعنت فرستادم قاتلان شهیدان سربازانمان که همین روزها در اذربایجان و کرمانشاه و کردستان به دستشان شهید شدند
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    8 1
    فعلا که هم در عراق و هم در ترکیه با تروریستهای داعشی بارزانی و پژاک وپ ک ک همسایه هستیم
  • amir IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    8 1
    یک سوال چرا هرکسی از خانواده اش یکی سرباز به مناطق مرزی کردی یا بلوچی میشه میترسه و هر کاری میکنه تا مثلا پسرش اونجا نره؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس