کد خبر 1069222
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰
مسکن نمایه

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه سالانه ۹۰۰ تا ۹۵۰ هزار مسکن نیاز سالانه کشور است، گفت: سالانه ۶۰۰ هزار مسکن کمبود داریم.

به گزارش مشرق به نقل از صدا و سیما، محمود محمودزاده در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: به طور میانگین در هفت سال گذشته شهرداری‌ها ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار پروانه ساختمانی صادر کرده اند که مشخص نیست چه تعداد از آنها ساخته شده است.

وی گفت: تعداد معاملات مسکن در دو ماه اخیر نزدیک به صفر بوده است اما تورم مسکن ماهانه حدود دو درصد است.

محمودزاده افزود: در طرح اقدام ملی مسکن قرار است ۴۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود که صد هزار واحد در بافت‌های فرسوده پیش بینی شده است.

بیشتر بخوانید:

شناسایی دقیق واجدان شرایط مسکن فرهنگیان

انتقاد محسن رضایی از اقتصاد الاکلنگی

صاحبخانه‌ها قراردادهای اجاره را باید تا ۲ ماه تمدید کنند



وی گفت: اراضی مورد نیاز ۳۰۰ هزار واحد دیگر مشخص شده است و مراحل ۲۳۰ هزار واحد از این تعداد ۱۵ تا ۹۶ درصد پیشرفت داشته اند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزود: نخستین واحدهای مسکونی این طرح اواخر خرداد به بهره برداری می‌رسد.

محمودزاده گفت: در مجموع طرح اقدام ملی مسکن ۳۰ تا ۳۵ درصد پیشرفت پروژه‌ای دارد.

وی افزود: در دو سال گذشته در شهرهای جدید یکصد مدرسه و ده‌ها مسجد، کلانتری و مکان ورزشی ساخته ایم در صورتی که این کار وظیفه وزارت راه و شهرسازی نیست.

محمودزاده افزود: تعداد واحدهای مسکونی کشور ۲۶ میلیون است در حالی که تعداد خانوار سه تا چهار میلیون از واحدهای مسکونی کمتر است اما کمبود مسکن در بخشی است که توان خرید برای آنها وجود دارد.

وی گفت: ۲۰ درصد کل پروانه‌های صادره ساختمان در محدوده بافت‌های فرسوده است در حالی که این بافت پنج درصد بافت شهر تهران را شامل می‌شود و نشان می‌دهد استقبال مردم برای ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده خوب بوده است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه سیاست‌های ساختمان در بافت‌های فرسوده جزو الزامات است، افزود: با راه اندازی سامانه‌ای در وزارت راه و شهرسازی از امسال سازمان امور مالیاتی امکان دریافت مالیات از خانه‌های خالی را با اولویت شهرهای بزرگ دارد.

محمودزاده با بیان اینکه تفاهمنامه ای در آذر گذشته با وزارت آموزش و پرورش برای ساخت ۱۷۰ هزار واحد مسکونی برای فرهنگیان امضا کردیم گفت: از این تعداد عملیات اجرایی ۱۴ هزار و ۵۶۴ واحد آغاز شده است.

وی افزود: البته دولت تسهیلگر است و اگر آورده متقاضیان به موقع نباشد کار با تأخیر انجام می‌شود.

محمودزاده گفت: دو نوع تسهیلات برای واحدهای مسکونی آموزش و پرورش شامل تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی و تسهیلاتی که دوره بازپرداخت آن پنج ساله با سود ۱۲ درصد و مبلغ احتمالی ۴۰ میلیون تومان است پرداخت می‌شود.

وی افزود: زمان اجرای طرح مسکن فرهنگیان ۱۸ ماه پیش بینی شده است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: زمین‌های آن نیز به صورت اجاره ۹۹ ساله یا فروش اقساطی تأمین می‌شود.

محمودزاده افزود: برنامه ریزی برای ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی نیز برای دهک‌های اول تا سوم با کمترین هزینه اولیه در حال انجام است که ۱۳۵ هزار واحد آن برای خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد است.

وی گفت: با توجه به اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی مسکن، بانک‌ها موظفند ۲۰ درصد از سقف تسهیلات خود را به حوزه مسکن اختصاص دهند اما این عدد چهار درصد تسهیلات بانکی را شامل شده است.

محمودزاده با بیان این که دو میلیون واحد مسکونی در کشور داریم که خرابه است و قابل سکونت نیست افزود: از ۵۰۰ هزار واحد مسکونی طرح مسکن مهر ۶۰ هزار واحد مسکونی باقی مانده است.

صدیق بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: کمبود مسکن را بارها به دولت اعلام کردیم اما در دولت گوش شنوایی در این زمینه وجود نداشت.

وی افزود: در شش سال گذشته سه و نیم میلیون کمبود واحد مسکونی در کشور ایجاد شده است که این عرضه و تقاضا را به هم زده و موجب افزایش قیمت مسکن شده است.

بدری گفت: در دو سال اخیر دولت ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را آغاز کرده است اما این تعداد واحد مسکونی با کمبودی که در بخش مسکن ایجاد شده است فاصله بسیار زیادی دارد.

وی افزود: دولت نسبت به قوانین ساخت مسکن کوتاهی کرده است و اکنون در شهرهای کم برخوردار نیز با ۳۰۰ - ۴۰۰ میلیون تومان به سختی مسکن برای خرید یافت می‌شود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: حوزه مسکن ۲۵ درصد اقتصاد کشور را مدیریت می‌کند و ۱۸۰ نوع شغل با بازار مسکن ارتباط دارد اما بسته اقتصادی مشخصی در دولت برای مسکن وجود ندارد.

بدری با بیان اینکه حوزه مسکن امن ترین بازار سرمایه گذاری در کشور است افزود: اکنون حوزه مسکن شرایط خوبی ندارد و آمار اجاره مسکن از ۲۸ درصد به حدود ۴۰ درصد رسیده است.

وی گفت: با توجه به سو مدیریت در دولت؛ همکاری بین بخشی برای ایجاد مسکن در کشور ضعیف است.

بدری افزود: تقاضا برای مسکن وجود دارد اما به دلیل سو مدیریت نمی‌توانیم به متقاضیان مسکن بدهیم.

وی گفت: از دلایل سو مدیریت مسئولان در حوزه مسکن این است که آنها مستأجر نیستند و فرزندانشان پیش از ازدواج خانه دارند در حالی که باید درد مردم را حس کنند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس افزود: در طرح ملی مسکن جایگاه کارگران، بیکاران و … مشخص نیست.

فرید قدیری کارشناس بازار مسکن نیز در این برنامه گفت: مشکلات جانمایی طرح مسکن مهر همچنان در طرح اقدام ملی مسکن ادامه دارد و با همان منابع محدود در همان شهرهای جدید طرح اقدام ملی مسکن انجام می‌شود.

وی افزود: در چهار سال اخیر پرش‌های مکرر در سیاست‌های دولت در حوزه مسکن داشته ایم.

قدیری گفت: دولت آقای روحانی ابتدا که روی کار آمد طرح مسکن مهر را کنار گذاشت و فقط ساخت و ساز در بافت فرسوده را در برنامه‌ها قرار داد و با اعتباری که برای این طرح گذاشته شد باید سالی ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده ساخته می‌شد اما از سال ۹۲ تا ۹۵، ۱۶۶ هزار و از سال ۹۶ تا ۹۸ - ۱۳۷ هزار واحد مسکونی در این بافت ساخت شد که کمتر از ۲۰ درصد آنچه بود که باید ساخته می‌شد.

وی افزود: طرح ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده در سکوت کنار گذاشته شد و طرح اقدام ملی مطرح شد که البته بخشی از آن باید در بافت‌های فرسوده باشد.

کارشناس بازار مسکن گفت: بر اساس سرشماری سال ۹۵ - ۲۸ میلیون واحد مسکونی و ۲۴ میلیون خانوار در کشور وجود دارد اما دو میلیون خانه خالی داریم و دو میلیون خانه دوم وجود دارد.

قدیری افزود: هیچ دستگاهی هیچ کاری برای اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی در سال‌های اخیر انجام نداده است.

وی گفت: خانه اولی‌هایی که به امید خانه دار شدن برای دریافت تسهیلات در بانک سرمایه گذاری کردند، گروه‌های اصلی بازنده بازار مسکن و سیاست گذاران این عرصه هستند زیرا تسهیلات این طرح، امکان خرید خانه را برای آنها فراهم نمی‌کند.

قدیری افزود: در سال ۹۸ با توجه به سپرده گذاری ها باید دستکم ۱۰۰ هزار خانه اولی صاحب خانه می‌شدند اما ۴۲ هزار خانواده خانه خریدند و مشخص شد ۶۰ هزار خانواده نتوانسته اند با تسهیلات بانکی خانه بخرند.

حسام عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک نیز در این برنامه گفت: معاملات مسکن به یک سوم آمار سال گذشته نیز نرسیده است اما پیش بینی می‌کنیم روند آن افزایشی باشد.

وی افزود: دولت یازدهم و دوازدهم به جای حل مسأله بیشتر به گفتار درمانی می‌پردازد.

عقبایی گفت: قیمت مسکن در شهرهای بزرگ به تورم ۳۰/۲ درصد نزدیک شده اما در شهرهای کوچک پایین‌تر از این عدد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علی GB ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    1 0
    پس آن آخوندی وزیر پیشین که می گفت افتخارم این است که حتی یک واحد مسکونی نساختم . راست هم می گفت چون همه فکر ش استفاده از رانت وزارتی بود و وقت نداشت به فکر مسکن مردم باشد و از افتخارات مجلس هم که به ایشان رای اعتماد داد . آقای لاریجانی و نماینده گان شما چکاره بودید . با وجود شماها عمرا" دشمنان خارجی بتوانند ضرباتی که شما به کشور و ملت زدید ضربه بزنند ترامپ با آن تحریمها پیش شما باید لنگ بندازه .
  • علــی IR ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    0 0
    عوضش اختلاسگر و مفتخور و نجومی بگیر داریم که ...!
  • DE ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    0 0
    فقط باید مجلس تعطیل بشود مجلس نخواستیم 6سال آخوندی وزیربودازاول اومده بودواحدها آپارتمان های خودش روبفروشه وبرود مجلس باایشون مماشت کرد چراچ.ن باجناق ناطق نوری بودچون مجلس روهم خریده بوده همه چیز توااین مملکت خریدنی است حتی ....علی لاریجانی تومجلس حکم مترسک سرجالیز رودارد
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    0 0
    شما اگر می خواهی در سال آخر باقیمانده دولت تدبیر و امیدی کاری برای مسکن بکنید صرفا مالیات از خانه های خالی را اجرایی نمایید در غیر اینصورت بزودی به عنوان خاسر به کشور و ملت محاکمه خواهید شد..
  • علی IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    0 0
    پردیس یه تبعیدگاه واقعیه.. یه درمانگاه دولتی نداره .. یه خدمات ایرانسل یا همراه اول نداره.. ما سه سال اینجا ساکن شدیم .. افسردگی گرفتیم.. پیاده نمیشه جایی رفت از بس که سراشیبی داره.. واقعا افتظاح.. مسکن مهر پردیس رو که دیگه نگو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس