کد خبر 1068621
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵
‌

درباره حکایتی که محمود کریمی اخیرا حین مناجات خوانی در سیما بازگو کرده، دو دیدگاه مطرح شده؛ عده ای می گویند عیبی ندارد و چنان حکایتی محتمل است.

به گزارش مشرق، محمد ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی و فعال رسانه ای در کانال تلگرامی خود نوشت:

"محمود کریمی"، مقدس نیست. می شود او را نقد کرد و مورد پرسش و انتقاد قرار داد. او خط قرمز نقد نیست.

درباره حکایتی که او اخیرا حین مناجات خوانی در سیما بازگو کرده، دو دیدگاه مطرح شده؛ عده ای می گویند عیبی ندارد  و چنان حکایتی محتمل است. عده ای دیگر معتقدند بیان چنین حکایتی دور از شان اهل بیت علیهم السلام است.

طبعا در بیان این قبیل حکایت ها به ویژه در تریبون های عمومی و فراگیر، باید دقت و مراقبت بیشتری انجام شود و درست آن است که از بیان نکات غیر دقیق که موجب شبهه و شائبه باشد، پرهیز شود.

اما یک معیار روشن برای قضاوت درباره اعتراض اخیر  وجود دارد: نقد برای اصلاح؟ یا تخطئه برای تخریب؟ اولی مرزهای اخلاق و انصاف را رعایت می کند و دومی چنین مرزهایی را قبول ندارد.

منتقد مصلح، آن قدر منصف است که در کنار دیدن و گفتن یک عیب محتمل، ده ها حسن و خیر و خدمت این مداح اهل بیت (ع) را هم ببیند و بگوید. واقعیت این است که حاج محمود کریمی و نظایر او، اسباب ارتباط جوانان بسیاری با اهل بیت علیهم السلام یا تقویت این پیوند شده اند.

حاج محمود کریمی، ضمن پایبندی به اصول مداحی که از اساتید آموخته، به واسطه نوآوری در سبک های مداحی - و با زبان هنر، سوز و گداز، و شادی و شعف مومنانه- توانست خیلی ها را در تیراژ چند میلیونی، به آستان اولیای دین بکشاند.

او و هم طیفانش -به ویژه پیش کسوت ارجمند حاج منصور ارضی- همچنین، مداحی را به حقیقت آن که دفاع از حق و معارضه با باطل است، نزدیک تر کردند. تبلور این مجاهدت، ایستادن پای انقلاب اسلامی و امام (ره) و شهدا و مدافعان حرم است. پای این منبرها، خدمتگزاران و شهدای والا مقام بسیاری که پرورش یافت.

چنین هنر متعهدی همچنان که جاذبه های نیرومندی دارد، دافعه و کینه دشمنان اسلام و انقلاب را هم بر می انگیزد. چنان که منافقین جدید همسو با ضد انقلاب و نفاق قدیمی، از دو دهه قبل نسبت به اثرگذاری اجتماعی مساجد و هیئت های مذهبی در جذب مردم و جوانان به اردوگاه انقلاب ابراز نگرانی کردند.

حاج محمود کریمی را می شود نقد کرد و مورد پرسش و انتقاد قرار داد. او خط قرمز نقد نیست. بلکه آنجا لازم باشد، باید برادرانه و مشفقانه، ایراد محتمل را متذکر شد. اما فرق است میان "نقد مصلحانه و منصفانه" با "عقده گشایی و تخریب".

جماعتی این روزها علیه محمود کریمی - و حاج منصور ارضی- عقده گشایی کردند که در دوره حاکمیت بر دولت و مجلس مدعی اصلاحات، می خواستند تظاهرات علیه خداوند راه بیندازند؛

به پیامبر اعظم (ص) و اهل بیت (ع) در نشریات و سخنرانی ها  تهمت های ناروا زدند و در کف خیابان، به معارضه با قرآن و احکام اسلامی پرداختند. برخی از آنها تا مرز هتاکی به ساحت سید الشهدا (ع) در عاشورای سال 88 پیش رفتند.

آنها بر خلاف منتقدان مصلحی که  حکایت اخیر در مناجات خوانی حاج محمود کریمی را نپسندیدند، اتفاقا شادمان هم شدند که سوژه گیر آورده اند بلکه خود به مسئله کردن ماجرا دامن زدند. مشکل آنها با کریمی نه گفتن این حکایت، بلکه آن رونق بخشیدن به مجالس اهل بیت و پرورش سرباز دین است.

حکایت اینها، همان مگسی جویای زخم است. بلکه عمروعاص است که گفت هر جا زخم ببینم، آن قدر بخراشم که خون جاری شود.

از نگاه اینان، دائما باید حاشیه ساخت و آن را فربه کرد تا مردم نپرسند سرنوشت وعده های اشرافیت مفسد و غربگرا چه شد؟ چرا آن وعده های عوام فریبانه، معاش مردم را در تنگنا قرار داد؛ عزت و آخرت مردم را هدف گرفت اما دنیای شان را هم آباد نکرد؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • محمود IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    43 17
    اینا از بی سوادی است هر حرفی را اگر چه درست باشد در همه جا نمیزنند
    • IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
      8 15
      تو خوبی باسواد!!!!
    • صادق IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
      1 14
      با عرض معذرت بعضی حرفها نیاز به سواد ندارد ولی شنونده آن حرف باید معرفت فهم آن را حتما داشته باشد
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    آقا چرا نمیگید کریمی اشتباه کرد و بدتر از آن اینکه عذر بدتر از گناه آورد!.برادر من یه عذرخواهی صمیمانه که اینقدر فشار نداره
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
      1 1
      غرور نخوت و تکبر مگه اجازه می ده؟
    • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
      1 0
      چشم بستن امثال شما روی واقعیت و تحریف حرف حاج محمود کریمی بدترین اتفاقی است که داره می افته
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
      1 0
      ظاهرا نفهمیدی نویسنده چی گفته یانمی خوای بفمی .
    • انرژی هسته ای IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
      0 0
      میدونستین تهمت حق الناس هست شما حق ندارین به حاج محمود ذاکر اهل بیت تهمت بزنید
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    50 9
    حاج محمود باید از این رفتار پرهیز کنه و حداقل از مجموعه ای که حداقل این عرف خوندن نمی پسندن و واقعا شان اهل بیت هم نیست عذر خواهی میکرد نه که بگه نفهم..., کار اشتباه از هرکی سربزنه خطا هسته این کلام مولاس ع, من به صحت علم و عمل حاج محمود مطمنم که از عناد نبوده مثل اون شخصی که پارسال بجای کلمه شهادت از کلمه درگذشت امام حسین ع نام برد, ولی عذر خواهی لازم بود
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    37 11
    ماستمالی گندهای همدیگه
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    40 19
    خفه شو مشرق ماله کش...
  • علی IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    30 2
    بله محمود کریمی خط قرمز نقد نیست...
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    41 5
    چه لزومی داره همچین خاطره واقعی یا غیر واقعی چرتی نقل بشه؟
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    30 10
    آقای مداح... هیس
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    18 44
    جماعتی این روزها علیه محمود کریمی - و حاج منصور ارضی- عقده گشایی کردند که در دوره حاکمیت بر دولت و مجلس مدعی اصلاحات، می خواستند تظاهرات علیه خداوند راه بیندازند حکایت اینها، همان مگسی جویای زخم است
    • IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
      2 2
      بیشتر از عقده گشایی بزرگنمایی این موضوع برای انحراف افکار عمومی از قضیه گم شدن ۴.۸ میلیارد دلار در دولت پاک دست! بنفش است
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    46 9
    هر چیزی را که به ذهنش رسید تحویل نباید داد
    • وطن پرست DE ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
      42 19
      نبندید دههان ها را ... فقط سلبریتی ها حق دارن هرچی دوست دارن بگن!!
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    21 37
    خدا لعنتشون کنه این جماعت سست عنصر نادون رو. به قول خود حاج محمود اگه قران هم بخونیم باز یه عده ایراد میگیرن.
    • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
      0 0
      اگه قرآن بخونن با چین و کره شمالی کافر اتحاد نمی بندن
  • ایرانی الاصل IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    24 32
    حاج محمود پای خیلی هارو به روضه و عاشق امام حسین بودن باز کرده معلومه که دشمن خدا و اهل بیت باید ازش انتقام بگیرن این طبیعیه
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    31 6
    هر طور حساب میکنم واقعا چه دینی ندارید نمیتونم بفهمم البته ناراحت نشید میدونم شیعه دوازده امامی هستید که یکی از شعب تشیع و بخش مهمی از دین اسلامه اما این روایت شما رو از شیعه اثنی عشری در هیچ کتاب و سند تاریخی ندیدم و نخواندم تا اونجاییکه میدونم نزدیک به شیعه غالی دوره صفوی هستید ولی حتی اونا رو ندیدم این داستان های عجیب و بی در و پیکر رو درباره امامان تعریف کنند اصولا تشیع حساب و کتاب خاص خودش رو داره ولی شما پایبند به اونها نیستید
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    18 9
    بالاخره هر نیروی ارزشی یه کربلای 4 داره . خدا باید کمک کنه که غرور باعث تکرار خطا نشه
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    10 30
    عقده گشایی علیه مداح اهل بیت علیهم السلام
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    1 1
    مشرق 1) چرا اعتراض به این سخنان سخیف را به سطح یک گروه تقلیل می دهید؟ هر شیعه باورمند به اهل البیت علیه السلام به این سخنان اعتراض دارد. 2) اگر این تقلیل را بپذیرم، بااین حدیث امیرالمومنین علی ابن ابی طالب علیه السلام چه کنیم که فرمود خُذ الحكمَةَ حَيثُ كانَتْ وَ انْظُر اِلي ما قالَ و لا تنظُرْ الي مَنْ قال»،[1])حكمت را هر جايي است فرا بگير و نگاه كن به آنچه گفته مي‌شود نه به گوينده سخن. سخن آنان که غلط واعتراضشان که بی جانیست، حداقل یک جمله درباب ناشایست بودن این کلمات می نوشتی و بعد دیدگاهت در مورد دیگران را بیان می کردی. 3) این آیات را همگی بارها بخوانیم يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ كَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُونَ ، اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! چرا چيزى مى‌گوييد كه عمل نمى‌كنيد؟نزد خدا بسيار مورد غضب است كه چيزى را بگوئيد كه عمل نمى‌كنيد(سوره مبارکه صف، آیات 2 و3). أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ، چگونه شما مردم را به نیکوکاری دستور می‌دهید و خود را فراموش می‌کنید و حال آنکه کتاب خدا را می‌خوانید، چرا اندیشه نمی‌کنید؟ (سوره مبارکه بقره آیه 44). آنگاه به رفتار و گفتار خود بیندیشیم و شما به تیترهای خودتان درهمین امروز در باب وزارت خارجه، آقای نجفی و سخن دیروزتان در مورد جهانبخش و.... شما خودتان کم ازاین گونه برخوردها با افراد نداشته اید؟ یک سوزن به خودت بزن یک جوال دوز به دیگران. همه راه خطا می رویم اگر قصد امر به معروف و نهی ازمنکر ندارید. جلوگیری از این روش ناشایست آتش بس و نقد صادقانه و مشفقانه از هردو سوی اصلاح طلب و اصولگرااست.
  • علی IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    0 1
    اقای ایمانی عزیز یک سوال اگر یک مداح غیر خودی همین مطالب را بیان کرده بود باز همین نظر را میدادی ؟ یا با ار پی جی میزدی وسط مغزش شی دراز است و قلندر بیدار
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    0 2
    الآن مشکل معیشت و مسکن و اشتغال مردم حل شد
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    0 2
    حالا جو گیر شده حرف مفت زده چه ربطی به دیگران داره* الک میگذره پای دبه*
  • ن.الف IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    2 0
    این کلمات و این حکایت دور از شان امامان معصوم ماست مخصوصا بیان این حکایات در رسانه ملی قابل اغماض نمی باشد و باید برخورد جدی صورت گیرد
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    11 1
    اول باید اشتباه رو پذیرفت ( حتی اگر این مداح عزیز و بزرگوار باشد که ایشان هم معصوم نیست ) دوم در رابطه با اولیای الهی در گفتار باید بسیار مراقبت و تحقیق نمود . سوم بعضیها که با اسلام و اهل بیت ع خصومت دارند از این گونه گفته ها نهایت هجمه و تخریب را اعمال میکنند. و در آخر برای تمام خادمان اهل بیت رسول خاتم ص آرزوی توفیقات الهی دارم بخصوص جناب کریمی عزیز. ( انتقاد اگر دلسوزانه باشد باعث تکامل میشود از انتقاد نهراسیم )
  • علی IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    0 0
    ای کاش هرگز آقای کریمی این حکایت را در سیما نقل نمیکرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس