لالیگا و صنعت فوتبال

تا حد زیادی می‌شود از مدل احیای دوباره فوتبال در اروپا به مدل احیای دانشگاه‌ها و مافیای زنجیره‌ای صدور ویزای تحصیلی یا تجاری دست پیدا کرد.

سرویس ورزش مشرق - در شرایطی که بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا تمام جهان را بلعیده، کشورهای مرفه و پیشرفته اروپای غربی نگران کاهش شدید تا مرز صفر ورود مهاجران، دانشجویان و تاجرانی هستند که همه ثروت خود را با احترام به بانک‌های اروپایی تقدیم می‌کردند تا شاید سالها بعد به یک پاسپورت اروپایی دست پیدا کنند.

یکی از سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ایران در جمع خصوصی رهبران اروپایی گفته بود: اگر یک روز صبح قیمت صدور ویزا و مصاحبه در سفارت را سه برابر کنید، از فردای آن روز صف داخل کوچه سه برابر خواهد شد، بنابراین نگران بحران مالی نباشید!

این ادعا درست باشد یا غلط ، صحت سنجی آن کار سختی نیست، کافی است در همین فضای مجازی به کانال‌ها و گروه های بی شماری سر بزنید که در حال راهنمایی دانشجویان نخبه یا نخبه نمای ایرانی هستند تا بتوانند بلافاصله پس از بازگشایی دوباره سفارتخانه ها برای ویزای تحصیلی که بهانه ای است برای دریافت ویزای کار و نهایتا اقامت، اقدام کنند.

اما چرا مدل بازگشایی لیگ های فوتبال می تواند راهنمای خوبی برای مدل یابی بازگشایی سایر ارگان های اروپایی باشد؟ دلیل این ادعا در دل صنعت مهم فوتبال نهفته است، چرا که با بازگشایی دوباره درهای فوتبال مثلا در کشوری مثل اسپانیا بیش از یک سوم جمعیت مادرید یا بارسلونا بیش از پیش در خیابان ها و مراکز مهم جمعیتی حضور خواهند داشت و اگر اسپانیا به احیای لالیگا رضایت بدهد یعنی مشکلی با احیای همه دانشگاه‌ها ندارد و قرار است کم کم آنها را نیز بازگشایی کند.

ممکن است در نگاه اول چنین مقایسه ای به صورت یک ترکیب نامتجانس به نظر بیاید اما با بررسی و تحلیل ارتباط فوتبال، بخصوص فوتبال اروپا، با کرونا می توانیم به نتایج جالب توجهی درباره بازگشایی یا عدم بازگشایی دانشگاه‌ها در ترم پاییزی ۲۰۲۰ برسیم.

در ابتدا نگاهی می‌اندازیم به آینده نزدیک و لا اقل نه چندان دور لیگ‌های معتبر اروپایی برای ادامه فصل:

تا کنون مسئولین برگزاری رقابت‌های لوشامپیونه فرانسه، اردویزیه هلند و چند لیگ نه‌چندان معتبر دیگر بطور قطع ادامه فصل فوتبالی را لغو کرده‌اند و به عنوان مثال قهرمانی پاریسن ژرمن هم قطعی شده است اما مسئولین لیگ‌های معتبری چون ایتالیا، انگلستان، اسپانیا و آلمان در انتظار فرصتی مناسب و توجیه پذیر برای ازسرگیری رقابت‌ها هستند. برای درک علت این موضوع می‌توان به تراکنش‌های مالی سرسام‌آور این لیگ‌ها اشاره کرد.

برای مثال حق پخش تلویزیونی رقابت‌های لیگ برتر انگلیس در فصل جاری حدود ۱۲ میلیارد دلار بوده که در صورت لغو بازی‌ها ضرر هنگفتی را متوجه باشگاه‌های انگلیسی خواهد کرد و اثرات آن تا سال‌ها گریبانگیر تیم‌های لیگ برتر خواهد بود. همچنین باشگاه‌ها از سایر درآمدها از جمله اسپانسرینگ، فروش پیراهن و بلیط فروشی محروم خواهند شد. محاسبه این ارقام نشان‌دهنده اهمیت از سرگیری رقابت‌های لیگ‌های معتبر است چرا که ضرر مالی آن در فصل نقل و انتقالات سال‌های آینده بشدت گریبانگیر باشگاه‌ها خواهد بود و قوانین فرپلی مالی یوفا را با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد.

در حال حاضر مسئولین چهار لیگ معتبر ایتالیا، انگلستان، اسپانیا و آلمان هیچ‌یک زمان دقیقی را برای از سرگیری رقابت‌ها اعلام نکرده‌اند اما نشانه‌های مثبتی از شروع مجدد سری‌ A ایتالیا از اواخر می یا اوایل ژوئن مشاهده می‌شود. همچنین شواهدی حاکی از احتمال ازسرگیری بوندسلیگای آلمان از اواخر می وجود دارد.

هر چند مسئولان برگزاری لیگ برتر انگلستان و لالیگای اسپانیا زمان حدودی برای از سرگیری رقابت‌ها را اعلام نکرده‌اند اما شواهد حاکی از تمایل اتحادیه‌های باشگاه‌ها به ادامه رقابت‌هاست و با توجه به قدرت و نفوذ این اتحادیه‌ها، لغو مسابقات بسیار بعید به نظر می رسد.

یوفا هم قدم پیش گذاشته و اصرار دارد که در صورت رعایت همه پروتکل ها برای احیای دوباره فوتبال، سخت گیری افراطی صورت نگیرد. یوفا، در نظر دارد رقابت‌های لیگ اروپا و لیگ قهرمانان اروپا را از اوایل ماه آگوست آغاز کرده و تاریخ‌های ۲۶ و ۲۹ آگوست را به‌ترتیب برای پایان لیگ اروپا و لیگ قهرمانان اروپا اعلام کرده است‌. با توجه به این‌که رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا پول‌سازترین رقابت فوتبالی و یکی از پول‌سازترین رقابت‌های ورزشی در سطح دنیاست، اهمیت اقتصاد در تصمیم‌گیری‌های اجتماعی قابل درک است.

همچنین، در آسیا مسئولین لیگ فوتبال کره جنوبی (K-League)، که از معتبرترین لیگ‌های قاره آسیا است، با وجود اعمال تدابیر شدید بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کرونا تصمیم به آغاز مسابقات از ۸ می گرفته‌اند تا باشگاه‌های این کشور متحمل ضررهای مالی نشوند.

تحلیل اتفاقات رخ‌داده در فوتبال اروپا مثالی مناسب برای سایر بخش‌های اقتصادی است که اهمیت مسائل مالی را در سیاست گذاری های کلان دولتمردان به خوبی روشن می سازد.

فوتبال یکی از ده ها یا صدها نمونه ای است که نشان می دهد اولویت تصمیم گیری های کلان با مباحث اقتصادی است. فضای آکادمیک نیز از این دسته تصمیم گیری ها مستثنی نیست.

بودجه اختصاص‌یافته برای تحقیق دانشگاه‌های امریکا مبلغ هنگفتی است، چشم‌پوشی از این مبلغ می‌تواند ضربه‌ای جبران‌ناپذیر به بخش تحقیقات، اقتصاد و صنعت ایالات متحده وارد سازد. بر طبق آخرین آمار منتشره از NSF در سال ۲۰۱۷، دانشگاه‌های امریکا مجموعا ۷۵ میلیارد دلار بودجه تحقیقاتی داشته‌اند که این مبلغ نشان‌دهنده اهمیت بخش تحقیقات در اقتصاد امریکاست. همچنین درآمد دانشگاه ها فقط از ثبت نام دانشجویان خارجی سالانه ۴۵ میلیارد دلار است.

دولت آمریکا در بیانیه های خود برای بازگشایی کشور بر سه نکته تاکید داشته است: تست گرفتن از کارمندان، شناسایی افرادی که در ارتباط با فرد مبتلا بوده اند و قرنطینه بیماران

فوتبال از سر گرفته می شود و صنعت درآمدزای آن دوباره گردش مالی نجومی خود را آغاز خواهد کرد، مدیریت جهانی اجازه نمی دهد مشکلی برای دنیای مافیایی فوتبال پیش بیاید، همچنین همین مافیا نیز اجازه نخواهد داد گردش عجیب و غیر قابل توصیف مالی در سیستم هتل داری و صدور ویزا و پروازهای بین المللی و سیل دوست داشتنی پول و ثروت مهاجران که به خزانه کشورهای بزرگی چون کانادا، انگلیس، اسپانیا، آلمان و غیره سرازیر می شود، از نفس بیفتد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس