کد خبر 1066656
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۷
عبدالله گنجی نمایه

وجود اپوزیسیون برای نظام‌های پساانقلابی امری طبیعی است، چراکه فروپاشی نظام پیشین –به روش دگرگون‌سازی- منافع عده‌ای را نابود می‌کند و آن‌ها هم در تلاش هستند به فضای قبل برگردند.

به گزارش مشرق، «عبدالله گنجی» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:


سخنان اردشیر زاهدی و واکنش‌ها به آن پدیده متأخری است که در چند سال اخیر نمونه‌های دیگری نیز در بین اپوزیسیون نظام جمهوری اسلامی داشته است. وجود اپوزیسیون برای نظام‌های پساانقلابی امری طبیعی است، چراکه فروپاشی نظام پیشین –به روش دگرگون‌سازی- منافع عده‌ای را نابود می‌کند و آن‌ها هم در تلاش هستند به فضای قبل برگردند. درعین حال در نظام‌های دگرگون شده کسانی هستند که اگر انقلاب موجود برآمده از اراده ملی و اصیل باشد گردن می‌نهند و محترم می‌شمارند (هرچند قبول نداشته باشند). به بهانه سخنان زاهدی می‌توان غوری در اپوزیسیون نمود و چرایی بازگشت ذهنی- فکری برخی از آنان را جست‌وجو کرد.

بیشتر بخوانید:

وقتی غربزده‌های داخلی زدن رو دست اردشیر زاهدی

واکنش توییتری‌ها به صحبت‌های اردشیر زاهدی در بی‌بی‌سی +تصاویر

آمریکا و شبکه اش مقابل ایران به زانو در آمده اند

تعظیم اردشیر زاهدی به اقتدار مدافعان انقلاب و حاج قاسم

برای فهم این مهم علاوه‌بر فهم ساختاری اپوزیسیون می‌توان با درک نگرشی نیز آنان را دسته‌بندی کرد. از جهت ساختاری اپوزیسیون نظام جمهوری اسلامی به صورت کلان عبارت است از: ۱- وابستگان به نظام پیشین؛ ۲- مجاهدین خلق (منافقین)؛ ۳- چپ‌های صدر انقلاب اسلامی؛ ۴- اصلاح‌طلبان مهاجرت کرده و ۵- بخشی از اعضای دولت موقت که در کشور حضور دارند. در بین هر نحله نمونه‌هایی یافت می‌شود که منطق، عظمت، حقانیت، قانون‌گرایی و... جمهوری اسلامی در مقابل غرب را می‌ستایند (حتی اگر احساس تعلق نکنند).

اما از جهت نگرشی نیز اپوزیسیون قابل دسته‌بندی است:

۱- دسته‌ای هستند که از جهت سخن و ادبیات بسیار وقیح و کثیف هستند. هیچ حد و مرزی برای دشمنی نمی‌شناسند و برای رسیدن به آنچه در ذهن می‌پرورانند از هیچ ارتباطی فروگذار نمی‌کنند. نابودی ایران و حاکمیت به‌وسیله امریکا هم برای‌شان موضوعیت دارد. یکپارچه سیاه می‌بینند و به تنفر رسیده‌اند و از انداختن یک عکس با وزیر خارجه امریکا هم احساس هویت می‌کنند. به این جماعت «ویران‌طلبان» هم می‌گویند که ارتزاق‌شان را از سیستم‌های امنیتی غرب می‌گیرند. این دسته حتی برای شهادت حاج قاسم نیز شادی می‌کردند و از علنی کردن این شادی فروگذار نکردند.

۲- دسته‌ای هستند که نظام جمهوری اسلامی را قبول ندارند، اما حاضر نیستند ذیل پرچم امریکا، انگلیس و... بر ایران بتازند و در دوگانه ایران-غرب سکوت کرده‌اند. منتظرند دیگری براندازد و ایشان فقط کف و سوت آن را بزنند، اما اجازه همراهی علنی با دشمنان ایران را به خود نمی‌دهند. احتمالاً این جماعت قدری با تاریخ ۲۰۰ ساله ایران آشنایی دارند.

۳- برخی اپوزیسیون هستند، اما به اخلاق و وجدان پایبندند. برای خود حریتی قائل هستند. اگر ۱۰ اشکال به جمهوری اسلامی وارد می‌کنند، ممکن است یک نکته مثبت را هم بگویند. انصاف برای‌شان موضوعیت دارد. ممکن است در منازلی تربیت یافته باشند که بن‌مایه‌های چنین تربیتی داشته‌اند که در حق دشمن هم نباید بی‌انصافی کرد.

۴- عده‌ای هستند که به این باور رسیده‌اند که دشمنی غرب با جمهوری اسلامی فراتر از نظام سیاسی مستقر است. متوجه شده‌اند که از نگاه غرب این فرهنگ و تمدن ایران است که مقوم نظام مستقر است و نابودی آن مقدم بر حذف نظام سیاسی است. سخن آن امریکایی که باید ریشه ملت ایران را خشکاند، یا عبارت صریح «ملت تروریست» ترامپ از این نمونه است. ویرانی و تجزیه ایران از سوی دشمنان، برخی از اپوزیسیون را که عرق ملی دارند هشیار کرده است؛ لذا بین نابودی ایران از سوی دشمنان و حاکمیت موجود، وضع موجود را ترجیح می‌دهند، این جماعت ضمن حفظ مرزبندی، از ایران حمایت می‌کنند و با دشمنان آن در فضای رسانه درگیر هستند. زاهدی را باید از این جنس دانست.

زاهدی دنبال چیزی نیست و سن و سال وی این را گوشزد می‌کند. حتی انگیزه دفن در ایران نیز از ایشان تاکنون صادر نشده است. برخی از اپوزیسیون از جمله زاهدی یا جناب علیزاده یا دانا وقتی در غرب مستقر شدند توانستند سخنان، مواضع و منطق دو طرف را مجدداً بازخوانی و خود را جایابی کنند. وقتی زاهدی سردار شهید را می‌ستاید یا با صراحت به وزیر خارجه امریکا می‌گوید غلط کردی، گذشته‌ای را می‌شناسد که نسل بنده و بعد از آن نمی‌شناسیم. زاهدی وابستگی را دیده است، دخالت را لمس کرده است، ناتوانی‌های دیروز و توانمندی امروز را می‌فهمد و می‌شمارد. پول‌پرستی سران ارتش دیروز و مجاهدت امروز (امثال سردار سلیمانی) را دیده است و در لب گور به خود اجازه نمی‌دهد روایتی خلاف وجدان ارائه دهد. او ابایی ندارد که به کسانی که پول ملت را برده‌اند و اکنون مدعی نجات ملت شده‌اند بتازد. او وزیر خارجه بوده است و خفت و خواری سیاست خارجی ایران را دیده است که امروز از دیپلمات‌های ما تمجید می‌کند.
 
او در پرونده دیپلماسی دوران ۳۷ساله پدر همسر خود چه افتخاری می‌تواند بیابد؟ ماجرای ظفار؟ بحرین؟ حمایت از صهیونیست‌ها؟ وابستگی نظامی؟ او قدردان ایران مستقل است. او افتخار می‌کند ایران امروز خود توانمندی دفاعی را تولید می‌کند. همیشه تعریف دشمن مؤثرتر از تعریف دوست بوده است. ما قرار نیست زاهدی و امثال وی را در آغوش بگیریم یا تمجید کنیم و یا پیشنماز قرار دهیم. اما لازم هم نیست نیت‌خوانی کنیم و او را هل دهیم و خاموش کنیم.

اثبات حقانیت ما از زبان او صادر شده است. زمانی این اثبات حقانیت برجسته می‌شود که او منافعش با انقلاب اسلامی آسیب دیده باشد و خانواده‌اش تحقیر شده‌ باشند. اما سن و سال و اندکی وجدان به او اجازه می‌دهد یک غرب با دو ایران را مقایسه و آن را بازگو کند.

او سربازی را که امروز برای ایران می‌دود، می‌ستاید زیرا سربازی را که طی سه روز در جنگ دوم جهانی در قزوین نتوانست مقاومت کند دیده است. او استانداردهای عظمت ایران را می‌خواهد و می‌شناسد و اکنون این استانداردها را در نظام مستقر می‌یابد و بازگو می‌کند. سخنان او چیزی به خودش اضافه نمی‌کند اما سپری است در مواجهه با کسانی که تلاش می‌کنند بر منطق مستحکم، ایستادگی، استقلال‌طلبی و مقاومت ملت ایران خاکستر بپاشند. او با ما نیست اما بر ما هم نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • پری IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    9 65
    فردا گوگوش و حمیرا هم به نظام به به و چه چه کنن مشرق ذوق میکنه خخ
    • IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
      2 2
      پری مجرد چهل پنچاه ساله! تو هم اگر انصاف اردشیر زاهدی را داشتی به جای چرند گویی به حق و حقیقت اذعان می کردی. تو هم خود تحقیری حاد داری و گوگوش و حمیرا هم اگر انصاف داشته باشند و یک روز انصاف را جایگزین تعصب کنند کارشون کار شایسته ایه!
    • IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      10 2
      تو اگه عقل داری کلاه خودت رو قاضی کن و بفهم که کجای این تاریخ وایسادی.
    • احمد US ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      9 4
      کسی ذوق نکرد، فقط نوعی یادآوری اخلاقی به آن دسته اپوزیسیون دوزاریست که بیست و چهارساعته فقط به جمهوری اسلامی فحاشی می کنند و به خاطر مخالف جمهوری اسلامی بودن، حتی به مقدسات مردم هم توهین می کنند.
    • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      8 3
      22:36 آخه گوگوش نوعی که نون شو از بودجه سی آی ای درمیاره اگر دهنشو باز کنه از نون خوردن میافته پس خیالت راحت که ایناها خفه خون خواهند گرفت. اما این وسط تعجب من از امثال شماهاست که برای غرب عملگی مفت میکنین! خخخخخ
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      1 3
      اردشیر زاهدی هر کی بود و هر چی بود انقلاب که شد برداشت رفت اون ور اب زندگیشو کرد و نظام هیچ طلبی هم ازش نداره که بخواد پاچه خواری کنه مسئله اینه که این فرد هر چه بیشتر صحبت کنه خواری و خفت و بیشرمی اپوزوسیون داخل نشین را که بیش از 40 سال از سفره انقلاب اسلامی به همه چی رسیدن بیشتر نمایان میکنه .. شرم باد بر ادم بی انصاف..
    • پری IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      1 1
      ۲۳۵۰از شروع حرفهات مشخصه تحقیر کننده ی انسان ها هستی در ضمن من خیلی خیلی هم‌منصفم منتها حقیقت را بگم بازم به مذاق امثال تو که کورکورانه یا چاپلوسانه می نویسی خوش نمیآد، بیشتر بنویسم تایید نمیکنن
  • محمد بابایی IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    70 2
    به نظرم این آدم انسان خوبیه ۹۰ سالشه و دیگه عمری برای ختملق نداره ۲۰ سال پیش هم از این حرفها زد در هر صورت اگه دشمن هم باشه از بعضی دوستان ظاهری خیلی بهتر هست
    • جوجه تیغی بدنساز NL ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      1 7
      من نظر شما رو خواستم؟ من درخواست کردم که شما نظر بدید؟
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      4 4
      جوجه تیغی خرفت
  • على FI ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    8 2
    از مقاله بسيار مفيد وارزشمند شما اقاى گنجى ممنونم
  • جعتیموری IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    4 0
    اردشیر زاهدی با این حرف هاش نشون داد غیرت ایرانی را که در برابر زور تا آخرین قطره خون از کشورشان دفاع می کنند ذلت را نمی پذیرند و اجازه دخالت در امور داخلی کشور را به هیچ کشوری نمی دن. عده ای هم که به بعضی از قدرتها خدا را فروخته اند یا ایرانی نیستند یا بی ناموس و بی غیرتند که در بین غیورمردان ایرانی جایی و جایگاهی ندارند.
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    1 2
    روزنامه جوان؟؟!!
  • IR ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    1 3
    مشرق جز کدوم اپوزیسیونی بحساب میاد؟
  • ناشناس IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    6 1
    بنظرم با هر دلیل منطقی بررسی کنیم اردشیر زاهدی از خیلی از کسانی که سالها در خدمت نظام بودند و الان خارج نشینند بهتر است دشمنی که از اول دشمن بوده ولی الان توبه کرده به حقانیت اسلام پناه آورده باید از سر تقصیراتش بخاطر رافت اسلامی گذشت.
  • IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    4 1
    یک موی گندیده زاهدی می ارزه به تموم بی شرفای وطن فروش داخل و خارج! برای قدردانی از وجدان و شرف او حداقل کار اینه که اجازه بدن باقی عمرش رو در ایران سپری کنه و در وطنش دفن بشه.
  • بختیاری DE ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    7 2
    زاهدی بااینکه مخالف نظام ایران هست ودر (تروریست خانه)امریکاست از قدرت وسرافرازی ایران گفته.!با دیدن این آقا باید به حال بعضی ها که در ایران هستند و ادعای طرفداری جمهوری اسلامی دارند ولی براحتی و باترس کامل گفتند که امریکا(ی وحشی تروریست)بایک بمب میتواندسیستم دفاعی مارا نابودکند.!!!!خودتون قضاوت کنید.!؟؟؟؟
  • جوجه تیغی بدنساز NL ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    3 6
    ناز نکن دیگه گنجی، ناااز نکن. بگو که با حرفای زاهدی ذوقمرگ شدی
  • مهرناز IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    3 1
    اپوزیسیون داخلی که نان این نظام را می خورد " باید شرف داشته باشد " مزدور غرب نباشد " وطن پرست باشد اما امان از انهائی که هیچ اخلاق اپوزیسیون را ندارند " کاش از تجربه فردی که زمانی مقام دار زمان قبل از انقلاب بوده " یاد بگیرند که کجای این دنیا ایستاده اند.
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    2 8
    خخخخ. اوضاعنون خیلی خرابه به هرچی دم دستتون میاد پول میدید دو کلمه برعلیه تون حرف بزنه. مزخرفات این یارو که یا پول گرفته یا با ربع سکه دعواش شده دوزار ارزش نداره. مردم دیگه با این چیزها گول نمیخورن.
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      0 1
      برعلیه تون رو اشتباه نوشتم.
  • JP ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    2 3
    این جمله ی آخرش خیلی مسخره ست، او با ما نیست اما بر ما هم نیست...!! لابد روحانی و اصلاح طلب ها و کارگزاران ، منتظری ها و.. که همیشه به دنبال امتیازدهی به غرب و حتی نوچه هاشون و همیشه به دنبال حال گیری از اصل نظام هستند و عین آفتاب پرست رنگ عوض می کنند، با ما هستند؟؟ مجمع اضدادی که در این سالها به قهرمان ملی ما ، شهید سلیمانی تاختند با ما هستند؟؟ فقط به دادگاه عدل الهی و امام زمان شکایت می برم...چون خون ریخته شده شهید رجایی ، هنوز احقاق حق نشده است..و بوزینگان جولون می دهند چه برسه به مسایل و خیانت های اخیر...!! آقاجان بفهمید خیلی ها از نظر فرهنگی و سیاسی با جمهوری اسلامی مشکل دارند، اما با این وجود به خاطر دموکراسی، و واقعیت های تاریخی و استراتژیک با جمهوری اسلامی کنار می آیند..می تونم این قضیه رو بیشتر بشکافم ، و اینکه چه انتظاراتی از جمهوری اسلامی داریم و مطلوبمون چیه..اما احتمال می دهم نظرم چاپ نشود....!! باید در نظر بگیرید برای خیلی ها ایرانیت بر اسلامیت ارججیت داره..اما نه اینکه اسلامیت مهم نباشه.. اما اون اپوزیسون اشاره شده بالا نشان داده اند، در عمل به هیچ یک از این دو پایبند نیستند و تعلق خاطری در عمل ندارند...!!! اینو درک کنید!! فضا را باز کنید و انقدر تنگ نظر نباشید و از افراد صالح حتی غیرمسلمان یا غیرانقلابی اما دموکرات و متعهد وآزمون پس داده استفاده کنید!! mshrgh.ir/1066689
  • عليرضا US ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    3 1
    اين يك كلك قدیمی برای چهره سازی و نفوذ در صفوف خودی هاست اصلا گول این اشخاص نباید با چند تا حرف به دروغ و برای فضا سازی میگه خورد بلکه باید با تجربه ها این اقا و خاندانش رو افشا کنند تا از نفوذ و نفاق جلوگیری بشه ما در عرض این 42 سال کم از این افراد دغل و کلاه بردار ندیدیم باید مراقب جوانان بود تا برایشان الگو جعلی درست نکنند
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    1 0
    خوبه برگرده افشا گری کنه
  • محمد IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    3 0
    امروزه فقط با وطن فروش و وطن پرست طرفیم
  • حسن IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    3 1
    عدوشودسبب خیر.بالاخره دشمنان مجبوربه اعتراف شدند.کاش غربزدگان وترسوهای داخلی هم سرعقل میامدندگرچه خودشان رابه نفهمی زده انداماحقیقت نظام مقدس اسلامی رامیدانند.
  • م IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    0 0
    روباه که پیری مشه مظلوم نمایی مکنه حکایت زاهدی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس