کد خبر 1066309
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
نیویورک تایمز| تلاش آمریکا برای بازگشت به برجام و تصویب قطعنامه تسلیحاتی علیه ایران

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که وزیر خارجه آمریکا در حال تدوین یک استدلال حقوقی مبنی بر این است که واشنگتن همچنان یکی از مشارکت کنندگان برجام است تا بتواند با افزایش فشارها در شورای امنیت تحریمهای تسلیحاتی ایران را تمدید کند.

به گزارش مشرق، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا در زمینه تمدید تحریمهای تسلیحاتی ایران نوشت: «مایک پامپئو» در حال تدوین یک استدلال حقوقی است که براساس آن واشنگتن همچنان یکی از مشارکت کنندگان توافق هسته‌ای ایران است؛ توافقی که «دونالد ترامپ» در سال 2018 از آن خارج شده و آن را بدترین توافق تاریخ آمریکا خوانده است. 

نیویورک تایمز در ادامه می‌نویسد که این اقدام بخشی از استراتژی پیچیده فشار به شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید محدودیتهای تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران یا اعمال تحریمهای بسیار سختگیرانه است. 

این استراتژی طی روزهای گذشته از سوی مقامات دولت آمریکا به عنوان شروع چرخه‌ای برای تصویب یک قطعنامه جدید در شورای امنیت که کشورها را از صادرات تسلیحات متعارف به ایران منع می‌کند تشریح شده است. 

بیشتر بخوانید:

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: هر تلاشی برای تجدید محدودیتهای تسلیحاتی علیه ایران مطمئنا با مخالفت علنی یا غیرعلنی روسیه و چین در سازمان ملل مواجه خواهد شد. 

براساس این گزارش، روسها پیش از این به همتایان اروپایی خود تاکید کرده‌اند که مشتاقانه منتظر آغاز فروش تسلیحات متعارف به ایران هستند. 

نیویورک تایمز در ادامه اضافه کرد، پامپئو برای تحقق این مساله طرحی را تدوین کرده است که با مخالفت متحدان اروپایی واشنگتن روبرو خواهد شد و طبق آن آمریکا ذاتا یکی از مشارکت کنندگان در برجام تلقی خواهد شد و هدف آن استفاده از تهدید مکانیسم ماشه است که می‌تواند همه تحریمهای قبل از امضای برجام را علیه ایران مجددا اعمال کند و اگر تحریمهای تسلیحاتی در شورای امنیت تمدید نشود واشنگتن از این حق ادعایی خود به عنوان یکی از طرفهای توافق استفاده کند.

نیویورک تایمز افزود: دیپلماتهای اروپایی که از این تلاشها در آمریکا مطلع هستند می‌گویند که دونالد ترامپ و مایک پامپئو دارند به صورت دلبخواهی انتخاب می‌کنند که برای پیشبرد دستور کار خود بخشی از توافق هستند یا نه!

این روزنامه در ادامه گزارش خود می‌گوید، کل این درام پاییز سال جاری و چند هفته قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند به نمایش درآید؛ یک جنگ بالقوه با ایران در بحبوحه کارزار و مبارزات انتخاباتی ترامپ. 

مایک پامپئو اخیرا در بیانیه‌ای با تکرار اتهام‌زنیها به ایران گفت: «کشور پیشتاز جهان در حمایت از تروریسم و ضد-یهود نباید اجازه خرید و فروش سلاح‌های متعارف را داشته باشد».

طبق یکی از بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ که از سال ۲۰۱۶ میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال ۲۰۲۰ (مهر ماه ۱۳۹۹) منقضی می‌شود و پس از آن ایران این امکان را خواهد داشت که از کشورهای خارجی جنگ‌افزار بخرد.

مقام‌های آمریکایی بارها ضمن ابراز نگرانی از لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران خواستار جلوگیری از این مسئله شده‌اند. پیش از این، «ولادیمیر ارماکوف» مدیر اداره کنترل تسلیحاتی و عدم اشاعه وزارت خارجه روسیه تأکید کرد که تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران موقت هستند و اکتبر ۲۰۲۰ منقضی می‌شوند.

نیویورک تایمز در ادامه به نقل از «وندی شرمن» مذاکره کننده ارشد آمریکا در دولت «باراک اوباما» نوشت: روسیه و چین هرگز یک تحریم تسلیحاتی علیه ایران را نمی‌خواهند و فقط ممکن است با یک تمدید کوتاه مدت موافقت کنند. 

شرمن در ادامه پیش بینی کرد که هرگونه استفاده دولت ترامپ از مکانیسم ماشه با مقاومت جدی مواجه خواهد شد و قطعا باید اینطور باشد، اما این به معنی این نیست که این اقدام پیش نخواهد رفت. 

این روزنامه آمریکایی با اشاره به اینکه آمریکا انتظار دارد هر قطعنامه‌ای در این زمینه از سوی روسیه وتو شود افزود: در پاسخ آمریکا ممکن است بگوید که این کشور همچنان بخشی از توافق هسته‌ای است؛ هرچند که ترامپ از آن خارج شده باشد. آمریکا با ادعای اینکه همچنان یکی از مشارکت کنندگان برجام است ممکن است اعلام کند که ایران با تولید اورانیوم بالاتر از سطح پیش بینی شده در توافق، برجام را نقض کرده است و با این استدلال از مکانیسم ماشه استفاده کند.

یک دیپلمات اروپایی که نخواسته نامش فاش شود این استراتژی دولت آمریکا را رد و تاکید کرد که عبارات موجود در متن برجام بسیار فراتر از چارچوبهای استدلال آنهاست. 

بحث مربوط به استفاده از مکانیسم ماشه توسط آمریکا در بحبوحه افزایش تحریمهای آمریکا علیه ایران و کاهش گام به گام بخشی از تعهدات ایران ذیل برجام در پاسخ به کم کاری کشورهای اروپایی در برابر تعهداتشان در توافق هسته‌ای نیز مطرح شده بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در مرداد ماه سال گذشته گزارش داده بود که وزارت خارجه آمریکا با انتشار بخشی از یک «نظر حقوقی» مدعی است که به رغم خروج واشنگتن از برجام، این کشور همچنان حق استفاده از مکانیسم ماشه را دارد.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در همان زمان در یک پیام توییتری در این خصوص نوشت: «برداشتن گام‌ بی‌سابقه برای تنبیه آنهایی که به دنبال تبعیت از شورای امنیت سازمان ملل هستند، برای این وزارت خارجه آمریکا کفایت نمی‌کند. هم‌اکنون (وزارت خارجه آمریکا) مدعی شده است  آمریکا به واسطه آنکه یکی از شرکای برجام بوده، می‌تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند».

ظریف سپس به واشنگتن یادآوری کرد که بیش از یکسال پیش به صورت یکجانبه از برجام خارج شده است و نوشت: «خبر فوری: دونالد ترامپ (رئیس‌جمهور آمریکا) صراحتاً خیلی وقت پیش، "مشارکت آمریکا (در برجام) را لغو کرد". شرم آور است».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    20 7
    اعلام شفاهی بازگشت به برجام دولت آمریکا کافی نیست. اول باید کل تحریمها بصورت علنی و واقعی توسط دولت آمریکا لغو شود بعد دولت ایران بازگشت دولت ایران را قبول کند.
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
      35 5
      با مذاکرات برجام صنعت هسته ای کشورمان را نابود کردند. حالا که مشتاق مذاکره بعد از پرتاب ماهواره سپاه هستند معلوم شد که برای نابودی صنعت فضایی توسط مذاکرات خسارت بار میخواهند دوباره مذاکره کنند.
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
      19 3
      ظاهراً آمریکایی ها برای نابودی دستاوردهای فضایی و نابودی این صنعت با ایجاد فشار بیشتر بر مردم کشورمان دوباره احتیاج به مذاکره پیدا کرده اند.
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
      10 3
      حتما برمیگردند اما تا چنده ماه آخر این دولت صبر میکنن چون هنوز بهش امید دارن!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
      6 2
      عایدی برجام برای مردم خسارت محض و افزایش تحریم و توهین از جانب آمریکا بود.
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    9 3
    کل تعهدات مذاکرات مبنی بر لغو تحریمهای قبلا اعلام شده باید بعنوان یک شرط دولت ایران ابتدا توسط طرف مذاکره کننده اجرایی شود وگرنه بازگشت به برجام آمریکا برای مذاکرات مجدد بدون برداشتن تحریمها همانطور که قبلا اعلام شده حماقت است.
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
      12 5
      درخواست بازگشت به برجام بعد از پرتاب ماهواره نور نشاندهنده استفاده آمریکا از برجام برای مقابله و نابود کردن دستاوردهای فضایی ایران است.
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    24 4
    نتیجه برجام افزایش تحریم ها و گرانی و بیکاری و ایجاد مشکل معیشتی برای مردم بود .
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
      5 16
      اگر برجام بد بود حسین شریعتمداری و دلواپسان داخلی برای نابودی برجام با بن سلمان و نتانیاهو هم نظر نمی شدند ، پس ادای احمق ها رد در نیارید.
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
      19 3
      تو لازم نیست ادای احمقها و در بیاری، چون هستی!! بهترین دلیلی که برجام آشغال بود این هست که افرادی مثل زیبا کلام و صادقی و اینا ازش حمایت میکردن، یعنی همونهایی که نتانیاهو بعنوان طرفداراش در ایران ( اصلاح طلبها) ازشون نام برده!!!
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
      2 10
      اجب تو اون ۸ سال که برجام نبود چرا افزایش تحریم و گرانی و تورم و بیکاری چند برابر الان بود؟
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
      4 1
      14:59 احمق تو و همفکران تو هستند که نفهمیدید اگر همراهی و مساعدت رهبری با دولت نبود هرگز برجام به سرانجام نمی‌رسد و مخالفت دلواپسان داخلی با برجام صرفاً به خاطر اختلافات جناحی بود.
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
      1 2
      برجام اگه بد بود دلواپسان و انحصارگرایان علیهش نبودن
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    7 0
    بعد از موفقیت سپاه در پرتاب ماهواره و عصبانیت شدید آمریکایی ها برای ناتوانی شان در مقابله با موفقیت پرتاب ماهواره سپاه، بنظر می رسد برای مقابله و نابودی صنعت فضایی سپاه، حالا آمریکایی ها میخواهند با بازگشت به برجام و توسط مذاکرات ، همانطور که قبلا صنعت هسته ای را توسط خودمان نابود کردند حالا هم توسط خودمان ما را مجبور کنند تا صنعت فضایی مان را با مذاکرات مجدد خسارت بار نابود کنند.
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    13 0
    در مذاکرات قبلی چند جاسوس در تیم مذاکره کننده مثل دری اصفهانی وجود داشت و برجام هم بجز تحریم بیشتر و افزایش قیمتها هیچ نفعی برای مردم نداشت. بازگشت آمریکا به برجام برای زدن لطمه های بیشتر و خسارت بیشتر به کشور و مردم است.
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    11 1
    نتیجه برجام بتن ریزی در صنعت هسته ای بود و حالا با بازگشت به برجام دنبال بتن ریزی در صنعت فضایی و ماهواره ای هستند.
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    2 4
    این که نگفته تحریم ها رو بر میداره. درضمن تحریم هم بردارن فکر کردین قیمت دلار و طلا و ... کم میشه. سال ۹۲ ندیدین سیف چه جوری جلوی ریختن قیمت دلار رو گرفتن؟؟ بهتره ادامه بدید یا شما میزنید اونا از رو میرن یا شما از رو میرید. ما که آب از سرمون گذشته. تکلیف یکسره بشه.
    • مظفر IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
      3 4
      والا تمومش کنید االان ایران با پرتاپ ماهواره دست برتری دیگر نشان داد الان نوبت ماست که شروط بازگشت به برجام قبول کنیم اونم برداشتن تحریم ها بصورت مادام العمر و خروج هر کشور از برجام با جریمه سنگین به هر نحو ..... قراردادی محکم و درست مثل پیمان مودت که آمریکا در سازمان ملل مقصر شناخته شد
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    2 0
    به نظر من این آمریکایی ها فقط هیکل گنده کردند.تو وجود اینها دیگه از داشتن عقل خبری نیست.خودشون هم تکلیف خودشون رو تو این دنیا نمی دونند.اونها همرو احمق فرض کردند ولی نمی دونند که دیگه کشورها بهشون اعتماد ندارند.یک روز خودشون برجام رو پاره می کنند یک روز دنبال وارد شدن به برجام هستند.بابا تکلیف دنیا رو مشخص کنید.خستمون کردید با این رفتاراتون.اه اه اه
  • a IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    2 0
    این رویه اوناست باید ما عقب باشیم چه با برجام چه بیرون رفتن از آن و چه بازگشت دوباره به آن
  • مراد IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    0 2
    ادعای سیاسی ندارم ولی اگر دولتمردان و سیاسیون دوباره بخواهند به برجام برگردنند علاوه بر برداشتن تحریم های ظالمانه به صورت دائم باشه و خروج هر کشوری بنا به هر نحو با جریمه سنگین باشد و قراردادی محکم ودرست مثل پیمان مودت ببندند که آمریکا را در سازمان ملل مقصر شناخته شد نه قرارداد برجام فعلی
  • ناظر باهوش IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    5 0
    دوستانی که نظر گذاشتن یا متنو نخوندن یا خیلی نابغه ان، عزیزان تیتر غلط اندازه،، نگفته ک میخواد ب برجام برگرده و مذاکره کنه و دگ همه چی گل و بلبله، برای اینکه بتونه تحریمهای سازمان ملل رو یکجانبه برگردونه میخواد استدلال کنه ک من هنوزم عضو برجامم و از ظرفیت خود برجام یا همون مکانیسم ماشه برای نابودی کلی و حقوقی برجام استفاده کنه و تحریم های تسلیحاتی رو تمدید کنه.
    • رضا IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
      0 0
      درود به شرفت دوست عزيز ، من هم نظر شما رو دارم ، شيادى و شامورتى بازى ، و خوانندگان را گاگول فرض كردن شيوه هميشگى خبرگزارى فارسه ، خيال كردند همه مثل طرفداران شون بيغ اند !
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    10 0
    من حاضرم تحریم باشه جنگ بشه بمیرم ولی شاهد یه مذاکره دیگه نباشم اگه کسی در این کشور حرف از مذاکره بزنه یه خائن هست تموم کنید این برجامو بوی گندش همه جا رو برداشته حالا میخوان دوباره ادامه اش بدن
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    4 0
    با سلام . مردم عزیز ایران مگر شما گوش شنوا ندارید؟ . مقام معظم رهبری فرمودند مذاکره با آمریکا نه. مگر شما منتظر ظهور حضرت صاحب الزمان عج نیستید؟، پس مذاکره با شیطان بزرگ برای مال دنیا چه دلیلی دارد!!!! .آیا از این ضلالت بیشتر هم هست. صبار و شکور باشیدو به داشته هایتان قناعت کنید .گوش به فرمان رهبری باشید و مذاکره با گانگسترها را فراموش کنید. پشتیبان اسلام و ایران و سپاه و ارتش و بسیج باشید . آنها اگر قصد صلح داشتند همان رفتارهای گذشته را تکرار نمی کردند. آنها دنبال گیج کردن شما هستند اما خداوند می فرماید"و مکر و مکر الله والله خیر الماکرین" اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    2 5
    زیاد لازم نیست. تو این چندماه باقیمونده موشک هواکردن و ماجراجویی تو خلیج فارس بهانه رو میده دستشون.
  • سید محمد عبدالهی محمدی اصل IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    0 4
    ای آمریکای شیطون ! خخخخخخ خیییییلی دوستدارم واقعن باحالی ! الکی ک بهش نگفتن ابرقدرت !, زنده باد زنده باد
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    1 0
    آمریکا برده اسراییل کودک کش به جای رسیدگی به مردم آمریکا و بحران کرونا، مدام مثل سگ هار رو به شیر ایران واق واق میکنه...
  • DE ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    0 0
    مایک پُمپ ِ اُ اخیرا در بیانیه‌ای با تکرار اتهام‌زنیها به ایران گفت: «کشور پیشتاز جهان در حمایت از تروریسم و ضد-یهود نباید اجازه خرید و فروش سلاح‌های متعارف را داشته باشد». // حرفش منطقه ایه ایران گروههای تروریستی القاعده و گروه تروریستی و آدمخواران روانی و شیطان پرست داعش و گروهک منافقین و دهها گروه تروریستی دیگر درست کرده تحویل امریکا داده بزرگشون بکنه !!! ولی ایران ضد یهود نیست ضد داعش یهودییها یعنی ضد صهیونیسم است. ما مسلمانان حضرت موسی ع را بیشتر از خود یهودیها دوست داریم. چون با قتل و جنایت و زمین دزدی و آواره کردن میلیونها انسان آبروی دین یهود را نمیبریم.
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    0 0
    مرگ بر آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس