کد خبر 1170529
تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
محمد جواد ظریف نمایه

وزیر امور خارجه درباره ادعای روزنامه «فیگارو» مبنی بر رایزنی عراقچی با تیم بایدن در نیویورک گفت: خبرنگار فیگارو این موضوع را چک نکرده که آقای عراقچی در این مدت ایران بودند.

به گزارش مشرق، محمّدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، پیش از ظهر امروز (چهارشنبه ۱ بهمن) درباره ادعای روزنامه فرانسوی «فیگارو» مبنی بر رایزنی مجید تخت روانچی با تیم بایدن در نیویورک گفت: خیلی جالب است که خبرنگار فیگارو این موضوع را چک نکرده که آقای تخت روانچی در این مدت ایران بودند و در زمانی که به نیویورک برگشته یک هفته در قرنطینه بوده است.

بیشتر بخوانید:

سیاستی که اجازه تداوم فشار حداکثری به دولت بایدن را می‌دهد

وی در پاسخ به این پرسش که موضع ایران درباره گفت‌وگوی مجدد با آمریکا درباره برجام و قدرت موشکی جمهوری اسلامی، تاکید کرد: ما یک توافق مستحکم داریم که شورای امنیت در یک قطعنامه که اتفاقاً ایالات متحده هم بانی آن بوده است به اتفاق آرا رای داده است. در این توافقنامه چه نکاتی که هست و چه نکاتی که نیست، همه با توافق نظر همراه بوده است.

وزیر خارجه بیان داشت: در این زمینه سه نکته که مورد توجه قرار گرفته است یکی بحث زمان‌بندی است؛ این موضوع در جریان توافق، یکی از طولانی‌ترین مباحث مذاکره بوده است و امکان ندارد که درباره آن مجدداً مذاکره شود. آمریکایی‌ها باید این ایده را که همیشه داشته‌اند و می‌گویند «آنچه که من دارم مال خودم است و آنچه تو داری را می‌توان درباره‌اش مذاکره کرد.» را کنار بگذارند. اگر این ایده درباره سایر کشورها کار کرده است درباره ایران کار نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

کارچاق‌کن‌های بایدن در دفتر کار روحانی

ظریف با بیان اینکه در مورد مسائل منطقه‌ای و موشکی از ابتدا توافق کردیم که این موضوعات وارد برجام نشده و نمی‌شود، یادآور شد: در همین زمینه پذیرفتیم که محدودیت‌های تسلیحاتی تا پنج سال و محدودیت‌های موشکی تا هشت سال ادامه پیدا کند. این موضوع در نظر گرفته شد به خاطر اینکه ما حاضر نشدیم درباره آن‌ها مذاکره کنیم. ما هزینه صحبت‌نکردن را پرداختیم.

وی با بیان اینکه دولت ترامپ امروز به زباله دان تاریخ می‌رود، گفت: این دولت به ادعای خودشان به مرکز دموکراسی آمریکا و کنگره آمریکا هم رحم نکرد.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: آمریکا باید به کل تعهدات خارج شده خود برگردد. این نیست که بگویند قانون فلان آمده من چه چیزی را (در برجام) بردارم؛ نه آنها باید تحریم هایی که ترامپ گذاشته را هم بر دارند.

ظریف درباره این انتقاد که مسیر مذاکره دولت اشتباه بوده است، گفت: مثالی هست که می گوید، املای نوشته نشده غلط ندارد. توافق و نوشتن یک متن یعنی هم شما باید راضی باشید هم طرف مقابل. آقایانی که می گویند ما این توافق را نخواندیم، بیایند دو صفحه توافق خود را نشان بدهند. دوستان ما اگر بخواهند چنین توافقی انجام دهند باید خیلی زحمت بکشند و اگر روزی توافقی بهتر از این ننوشتند من جلوی آنها سر تعظیم فرود می آورم.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها از کوچکترین کار برای برجام مانند اینستکس ناتوان بوده‌اند، اظهار داشت: حتی سازمان ملل هم در انتقال پول ایران ناموفق بوده است. غربی‌ها نمی‌توانند خود را پشت برخی ادعاها مخفی بکنند.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: هرچه اروپا و آمریکا بخواهد پشت برخی ادعاها، خودشان را پنهان کنند، تاثیری ندارد. در مورد مسائل منطقه‌ای نیز همینطور است. آنکه منطقه ما را به آتش کشیده، سلاح ریخته و منطقه را به انبار باروت تبدیل کرده، آمریکا، فرانسه و اروپا است.

ظریف با اشاره به شکست سیاست فشار حداکثری خاطرنشان کرد: مردم با مقاومت خود فشار را شکست دادند و دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران هم آمریکا در مجامع بین‌المللی با پشتوانه حمایت مردم شکست داد. هفته قبل ۱۱۰ کشور علیه آمریکا در صحن مجمع عمومی رای داد و فقط ۱۰ رای به نفع آمریکا رای دادند که این علیرغم تلاش‌های آمریکایی‌ها بود.  

وی با بیان اینکه دولت جدید آمریکا از این شرایط باید درس بگیرد، ابراز داشت: آیا دولت جدید آمریکا می‌خواهد آن سیاست، فضاحت و سرفکندگی را در برابر دنیا داشته باشد یا آنکه می‌خواهد روش جدیدی را انتخاب کند. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ما عجله نداریم ولی به عهد خود پایبند هستیم. اگر تحریم‌ها را برداشته و اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند، ما هم به تعهدات خود کاملا عمل خواهیم کرد لذا توپ در زمین آن ها است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه موضوع زمان‌بندی‌ها در توافق یکی از طولانی‌ترین موضوعات مذاکره بوده است و امکان ندارد در مورد آن دوباره مذاکره شود، گفت: آمریکایی‌ها ایده‌ای را که همیشه درباره آن داشتند آنچه مال من است، مال خودم است ولی آنچه مال توست، می‌توانیم درباره آن مذاکره کنیم، باید کنار بگذارند. اگر این ایده در مورد دیگران تاثیر داشته، در مورد ایران اثر نخواهد داشت.  

ظریف با بیان اینکه در مورد مسائل منطقه‌ای و موشکی، از ابتدا مشخص بوده و توافق کردیم که این موضوعات در برجام نبوده و نخواهد بود، اظهار داشت: برای همین هم پذیرفتیم محدودیت‌های تسلیحاتی تا پنج ادامه یابد و محدودیت‌های موشکی نیز تا هشت سال ادامه یابد. این مسئله در قطعنامه مطرح شد چراکه حاضر نبودیم درباره آن صحبت کنیم لذا هزینه صحبت نکردن را پرداختیم.  

وی با بیان اینکه نکته‌ای هم دولت جدید آمریکا و اروپا باید بدانند که مشکل منطقه‌ ما از ایران نیست بلکه از آنها است، تصریح کرد: این مسئله را به آنها گفتیم و آنها حاضر نشدند درباره آن صحبت کنند. مشکل سلاح در منطقه ما از نظر محدودیت تسلیحاتی که خودش تولید می‌کند، نیست بلکه فروش سلاح به منطقه است که منطقه را به انبار باروت تبدیل کرده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • کاوه عابدینی RO ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    4 0
    بالاخره موضوع مذاکره آقای عراقچی با تیم بایدن هست یا مذاکره آقای تخت روانچی با این تیم؟؟؟!!!
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    7 0
    تا الان هر چی رو که تکذیب کردید بعد مشخص شده واقعیت داشته
    • IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
      0 0
      میخواستم همینو بنویسم! پس معلوم شد حتمأ یه خبرایی هست!!
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    5 0
    از زمان فکت شیت ،که هرچی رو تکذیب کردی ،راست دراومد ،هرچی رو که تکذیب میکنی ،میدونم ،راست راسته !
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    3 0
    عراقچی از عزلت وچله نشینی دراومد ،آخه بوی کدخدا میاد !
  • ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    0 0
    ظریف مذاکره عراقچی با تیم بایدن را تکذیب کرد، اما مذاکره تیم ظریف-عراقچی با تیم بایدن تایید می شود.دروغهای لیبرالی متعفن.
  • محمدایوب IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    0 0
    در این دولت تذویر تا حالا هرچی رو تکذیب کردن. بعد معلوم شد واقعیت داره نمونه آن همین دیروز استعفای رییس بورس. شرف وحیا وخجالت چیزی است که بعضی ها بی بهره هستند
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    0 0
    خ خ خ اولی یعنی خ.. خودتی دومی یعنی خیانت و سومی یعنی ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس