کد خبر 1065339
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
تصاویر دیده نشده از پرتاب ماهواره نور توسط ماهواره بر قاصد

بی شک اوج تکنولوژی فضایی در منطقه و جهان اسلام در این ماهواره و ماهواره بر آن تجلی پیدا کرده است.

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات پژواک خرد معاصر یادداشتی از علیرضا تقوی نیا را منتشر کرد.

ارسال موفقیت آمیز ماهواره نظامی توسط سپاه پاسداران بازتاب های زیادی در داخل و خارج داشته است.


بی شک اوج تکنولوژی فضایی در منطقه و جهان اسلام در این ماهواره و ماهواره بر آن تجلی پیدا کرده است.


یک بخش از کار مهمی که سپاه امروز انجام داد ساخت و قرار دادن ماهواره نظامی در فضا بود.


این ماهواره ها توان رصد دقیق تحرکات نظامی و همچنین تاسیسات کشورها را برای مسئولان اطلاعات نظامی ایران فراهم می کنند و همچنین قابلیت های هدایت موشک و پهپاد و سایر تجهیزات نظامی از طریق ماهواره به جمع دستاوردهای جمهوری اسلامی افزوده خواهد شد.


اما نکته مهم تر که رسانه ها کمتر بدان پرداختند موشک ماهواره بر قاصد بود که تلویحا پیام هایی را برای دشمنان و دوستان ایران زمین در پی داشت‌.


این موشک که ماهواره را در ارتفاع ۴۲۵ کیلومتری قرار داد ، در واقع کاربرد دوگانه دارد؛ یعنی می توان از آن استفاده های تسلیحاتی نیز نمود.


به عبارت دیگر این ماهواره بر یک موشک بالستیک با قابلیت پیمایش زمین در مسافت های بین قاره ای ست و به نظر می رسد هدف اصلی سپاه در بحبوحه فشارهای همه جانبه آمریکا انتقال این پیام مهم و راهبردی ست که ایران اگر چه برد رسمی موشک هایش را حدود ۲۰۰۰ کیلومتر عنوان کرده اما برد اعلامی با واقعیت های موجود کاملا متفاوت است.‌


آمریکایی ها خوب می دانند کشوری که موشک ماهواره بر ۳ مرحله ای را با موفقیت شلیک کند به چه سطحی از توانمندی تکنولوژیکی دست یافته است .


جالب است بدانید موشک های قاره پیمای هسته ای نیز شباهت بسیاری به این نوع موشکها دارند چرا که در مرحله اول پس از طی مسافت خاصی موشک دوم از موشک اول جدا شده و در مرحله بعد موشک سوم نیز از موشک دوم جدا شده و ماهواره را در مدار قرار می دهد لکن فرق میان آن ۲ این است که به جای ماهواره کلاهک هسته ای حمل می کند.


نکته مهم بعدی شلیک این موشک از لانچر متحرک است که غافلگیری غربی ها را در پی  داشت.


با توجه به این نکته که پرتاب های گذاشته از پایگاه فضایی امام خمینی در سمنان صورت می گرفت از چند روز قبل از پرتاب تحرکات روی سکو کاملا توسط ماهواره های غربی رصد می شد و بعید نیست ناموفق بودن پرتاب های ماهواره های وزارت ارتباطات در سال گذشته با آن بی ارتباط باشد.


همچنین قدرت تحرک این لانچرها توانایی شلیک سریع از هر نقطه جغرافیایی ایران را فراهم می نماید بدون آن که غربی ها با ابزارهای پیشرفته شان آن را رصد نمایند و فرصت آماده شدن داشته باشند و یا بخواهند آن را قبل از شلیک نابود کنند ؛ به ویژه در صورتی که استراتژی دفاعی جمهوری سلامی از رئالیسم تدافعی به رئالیسم تهاجمی و نیاز به داشتن قابلیت "ضربه اول" تغییر پیدا کند.


شلیک این موشک بالستیک در زمانی که ایران عملا از برجام خارج شده و احتمال می رود حرکت به سمت غنی سازی با غنای بالا را در دستور کار  خود قرار دهد پیامی بسیار دردناک به غربی هاست چرا که همزمان با قابلیت دستیابی به فناوری موشک های بالستیک قاره پیما ، توان بالقوه ساخت سلاح اتمی را نیز پیدا می کند و این یعنی دیگر برای همیشه آمریکایی ها حتی توان تهدید لفظی ایران را نیز نخواهند داشت و باید با واقعیات استراتژیک جدید کنار بیایند چیزی که تحمل آن بی شک برایشان سخت است‌.


خاصه این که اصولا ترامپ قرار بود نه تنها از اساس برنامه هسته ای ایران را از بین ببرد بلکه برنامه استراتژیک موشکی ایران را نیز با معاهدات جدیدی که تحت تاثیر تحریم های کمرشکن اقتصادی متحمل می شد نابود سازد.


اکنون نه تنها ایران تعهدات برجامی اش را کنار گذاشته و به سرعت در حال غنی سازی ست بلکه توسعه فناوری موشکی را نیز با سرعتی مضاعف دنبال می کند و مجموع این تحولات نشان دهنده شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ به ایران می باشد .


در نهایت باید گفت ایران به عنوان عمق استراتژیکی محور مقاومت با استفاده از  کمیت و کیفیت موشک های استراتژیکش در حال تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ بازدارنده است که همزمان می تواند توانایی های استراتژیک و تاکتیکی را به بازوهای های منطقه ای اش منتقل کرده و سیاست های خود را از طریق آنها اعمال نماید بدون آن که دیگر نگران حمله نظامی دشمنانش باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    45 13
    در اینکه تنها حرام زادگان و حرام لقمه گان از این دستاورد ناراحت شده و دندان کینه به هم می فشارند هیچ شکی نیست.
    • رضا IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      5 3
      کاربر 14:08 از جبهه انقلاب و شیعیان این لفظ بد به دوره، این ادبیات بزارید برای خیل هالییود پرستان غرب پرستان
    • IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      11 3
      واقعا برای جهان اسلام بسیار اهمیت داره !بخصوص سعودی
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    25 4
    اقای کی قرار ما بمب اتمی تولید کنیم، اگه نظر مردم میخواهید 99% موافقند، شایدم اصلا داریم و ما خبر نداریم که انشالله همینه
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      11 0
      بله اما توجه داشته باشین که رهبری گفتن ما بمب اتم نمی سازیم، هیچ وقت نگفتن نساختیم، یا نخریدیم، یا نمی خریم که!! الان کی گفته ما نداریم؟ :))))))
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    10 1
    قصه می بافید؟ مگه رهبر انقلاب نگفتند بمب اتمی حرام است؟
    • حسین IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      11 0
      کشتن انسان ها هم حرامه. ولی اگه کسی قصد کشتن شما رو داشته باشه، شما طبق اصل دفاع مشروع میتونی ترتیب خودشو بدی، جوری که دیگه نیگاه چپ که هیچ روش نشه نیگاهت کنه. در ضمن اون استفاده اش بر علیه انسان های بی گناهه که حرامه، نه تولید، خرید، ذخیره، و حتی استفاده علیه تروریست ها مثلا پایگاه های سنتکام
    • & IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      3 0
      مگه رهبر گفته یه صد بار بخون یک پژوهشگر گفته
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      6 14
      15:06 شما غرب گدا ها که میگید ایران کلا انرژی هسته ای هم نباید داشته باشه. پس لال شو نفوذی.
    • محمدحسین IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      10 0
      دوستان یه عده که میان میگن رهبری گفته بمب اتمی حرام است و فلان نفوذی هستن و هدف دار این کار رو میکنن. ایران باید هرچه زودتر قدرت هسته ای بشود. منظور رهبری هم استفاده نا به جای بمب هسته ای بود مثل کاری که امریکا در ژاپن کرد. اما داشتن قدرت هسته ای برای دفاع جزو اوجب واجبات است.
    • محمدحسین IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      2 3
      به احتمال 99% این 15:06 یه نفوذی هست که میخواد رهبری رو تخریب کنه. غرب گداها که میگن برای خوش خدمتی به غرب باید انرژی هسته ای نداشته باشیم. این 15:06 هم احتمالا یکی از اون غرب گداهاست.
    • پرهام IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      3 1
      ولی فقیه گفتند استفاده از بمب اتمی حرام هست.نگفتند ساختتش حرامه که؟؟بعدش هم بعضی فعل های حرام طی فعل وانفعالاتی مباح میشوند!!!!!مثلا اگر امریکا مارو تهدید به حمله اتمی کنه طبق قواعد فقهی وشرعی تهدید متقابل مباحه!!!اینها ظرایف فقهیه.یا کلاه شرعی .نقطه کارشناس حقوق
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    8 0
    سلام خدا بر سپاه پاسداران. خداقوت. خسته نباشید.
  • IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    0 0
    بدون شک ایران به سمت بمب اتم نخواهدرفت واین تصمیمی راهبردی است اما دوران تهدید اشراری چون ترامپ وپمپئو ونتایاهو بسررسیده بخصوص که خداوند عالی اعلا با فرستادن کرونابیل های خود سربازان ابرهه دوم را به ترک ناوها وپادگانهای خود مجبورکرده است ودر کارخداییکه قادراست با گفتن باشد پس میشود ونباش پس نیست میشود وهرجنبنده ای ازحرکتش بازمی ایستد وبه جرگه اموات میرود هیچ شکی نیست درهیچ دوره ای این تعداد انسان شاهد ابتکارعمل خداوند قوی نبوده است وفکرخدا بالاتر ازفکر دشمنان خداست الهی ماراببخش وبرظالمین پیروزکن الهی مابه جانشینت نیازمندیم پس : اللهم عجل لولیک الفرج
  • علی IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    2 0
    اتمی شدن ایران بزرگترین خدمت به بشریت خواهد بود زیرا ابر قدرتها را از یاغی گری و شرارت منصرف و تمام قدرتهای سرکش و زورگو را وادار به انضباط و پیروی از قوانین بین المللی خواهد کرد و ملتها را از شرارت ابرقدرتها مصون خواهد کرد ایران باید بخاطر بشریت و صلح جهانی حتما صاحب سلاح هسته ای بشود
  • پویا نوری IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    2 0
    حضرت علی علیه السلام می فرمایند، اگر خواهان صلحی همواره برای نبرد آماده باش .
  • علي IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    0 0
    سلام عليكم، واقعا خسته نياشيد و افرين و افرين.افتخار ايران و انقلاب و اسلام هستي سپاه من

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس