سهام شرکت های خودرویی حاضر در بورس به دلیل لغو افزایش 6 تا 9 درصدی قیمت خودرو با کاهش قیمت روبرو شدند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، یکشنبه هفته گذشته بود که درپی انتشار خبر توافق سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با خودروسازان برای ارایه مدلی نهایی جهت قیمت گذاری خودرو توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت ، سهام شرکت های خودرویی با افزایش قیمت هر سهم و تشکیل صف فروش روبرو شدند و تعدادی از سرمایه گذاران حقوقی و حقیقی اقدام به خرید سهام این گروه کردند تا شاید میانگین بازدهی منفی 26 درصدی خودرو سازان در روزهای پایانی سال کمتر شود.

 

این رویداد در حالی با اثر مثبت بر روی شاخص بورس همراه بود که آخر وقت چهارشنبه گذشته خبری مبنی بر عدم موافقت هیئت دولت با افزایش قیمت خودرو منتشر و طی آن اعلام شد خودرو سازان مکلف به بازگشت افزایش 6 تا 9 درصدی قیمت ها هستند.

 

براساس این گزارش، درحالی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان رسما" افزایش قیمت خودروهای داخلی را تصویب کرده بود که کمیته تنظیم بازار این مصوبه را لغو و به بازگشت قیمت‌ها تاکید کرد تا بار دیگر عدم ثبات تصمیم گیری های این چنینی بر روی بورس و بازار سرمایه و صنعت اثر منفی بگذارد.

 

همین اتفاق دور از انتظار کافی بود تا سهام شرکت های خودرویی از شروع معاملات امروز با کاهش قیمت داد و ستد شوند. چرا که انتظار سهامداران برای بهبود وضعیت سودآوری شرکت های خودرویی محقق نشد. به همین علت آن دسته از سرمایه گذارانی که در روزهای پیش اقدام به خرید سهام خودرو سازها کرده بودندبه همراه برخی از سهامداران قدیمی، در صدد فروش سهام خود برآمده و به سمت سایر گروه ها و شرکت ها حرکت کردند تا شاید بخشی از زیان های وارده را جبران کنند.

 

به این ترتیب سهام شرکت های سایپا، گروه بهمن ، زامیاد ، پارس خودرو، سایپا دیزل، سرمایه گذاری رنا و گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو ( از مالکان شرکت های خودرویی) با کاهش 4 تا 2 درصدی سهام در روز جاری معامله شدند.

 

صنعت خودرو و قطعات شامل 31 شرکت بزرگ و کوچک، با ارزش روز بیش از 6 هزار میلیارد تومانی ، حدود 4.9 درصد از ارزش روز کل بازار سهام 124 هزار میلیاردتومانی در اختیار داشته و از این منظر در رده هفتم صنایع 37 گانه بورس قرار دارد. از سوی دیگر بیش از 441 هزار سهامدار جقوقی و حقیقی مالک بیش از 32 میلیار سهم 31 شرکت خودرویی و قطعه ساز هستند تا این صنعت دومین صنعت پرجمعیت بورس بشمار رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس