کد خبر 106463
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۷

عضو مجلس خبرگان رهبری با بيان اينکه جهل و عادت دو سرمنشا اصلی انحراف در اعمال و رفتار انسان‌هاست، گفت: امکان انحراف و فتنه در همه شرایط وجود دارد و حتی انسانی که به مرتبه قرب الهی نیز رسیده است، ممکن است در اثر غفلت، سقوط کند و حتی از حیوان نیز پست تر شود.

به گزارش مشرق به نقل از فارس از مشهد، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، صبح امروز در جمع طلاب،دانشجویان و اعضای نخبه کانون فرهنگی شهید حاج عبدالرحمن مشی استان فارس، در حسینیه سیدالشهدا مشهد اظهار کرد: نسل جوان کشور، می‌تواند به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدا، یک شبه راه ترقی و پیشرفت را طی کند و به مدارج عالی برسد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در کنار وجود زمینه‌های پیشرفت، به همان میزان راه‌های انحرافی و همچنین امتحان الهی نیز وجود دارد.

وی تاکید کرد: خداوند متعال، همچنان که در قرآن هم بارها اشاره شده است، در مقابل نعمت‌های معنوی، بلایایی نیز قرار داده است تا بدان وسیله، انسان‌ها را امتحان کند.

علامه مصباح خاطرنشان کرد: برخی از انسان‌ها، در مقابل نعمت‌های بی‌پایان خداوند و رحمانیت باریتعالی، عصیان می‌کنند و به دنبال تامین خواسته‌های نفسانی و زمینی خود می‌روند.

عضو مجلس خبرگان رهبری کرد: امکان انحراف و فتنه در همه شرایط وجود دارد و حتی انسانی که به مرتبه قرب الهی نیز رسیده است، ممکن است در اثر غفلت، سقوط کند و حتی از حیوان نیز پست تر شود.

وی گفت: علت اصلی انحراف انسان‌ها، از دو حالت خارج نیست؛ گاهی منشا کجروی، نداشتن شناخت و جهل انسان است؛ یعنی نسبت به مسئله‌ای شناخت ندارد و یا اگر هم شناخت دارد، در انجام صحیح آن عمل مسامحه می‌کند و در نتیجه از راه الهی خارج می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: انحراف انسان، تنها ناشی از جهل نیست، بلکه گاهی نیز انسان‌ها برحسب عادت به یک عمل و یا تفکر ناصحیح، آن را انجام می‌دهند و حتی نسبت به خلاف بودن عمل خود نیز آگاهی کامل دارند.

وی با اشاره به لزوم مراقبت از نفس، یادآور شد: مادران زیادی، بعد از انقلاب اسلامی ایران، فرزندان خود را راهی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل نمودند و امروز نیز هیچ‌گونه چشم‌داشتی از انقلاب، جز زیارت نائب امام زمان ندارند.

مصباح یزدی افزود: در مقابل، برخی دائما به دنبال افزودن بر ثروت و یا قدرت خود هستند و آنجا که نظام در مقابل آنها می‌ایستد، در پی‌توطئه و براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برمی‌آیند.

وی خاطر نشان کرد: قرآن کریم، در آیات مختلف، بر اجتناب از حب دنیا تاکید می‌کند، زیرا دنیاخواهی و دنبال هوای نفس خود رفتن، نتیجه‌ای جز خارج شدن از مسیر الهی ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از فرمایشات خود با اشاره به نعمت انقلاب اسلامی ایران، متذکر شد: امام راحل(ره)، با قیام علیه جور و طاغوت، زمینه رشد حکومت اسلامی را فراهم کرد و امروز بخشی از ثواب اعمال حسنه مسلمانان، نصیب روح ایشان می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس