محمد عبدالهی

با شیوع کرونا، قیمت جهانی برنج به بالاترین عدد ۷ سال اخیر رسیده و قیمت گندم هم ۱۵ درصد از نیمه دوم ماه مارس بالاتر رفته. پیش بینی این است قیمت مواد غذایی با پایه گندم بشدت گران شود.

به گزارش مشرق، محمد عبدالهی تحلیلگر مسائل سیاسی طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:

درکنار هم قرار دادن برخی خبرها و تحلیل ها چراغ هشدار نسبت به امنیت غذایی کشور را روشن می کند.


در سال 98 با وجود سیل ویرانگر در استان هایی مثل فارس و خوزستان، برداشت محصول گندم کشور دو برابر سال قبل بود. همچنین به گفته ‏مدیرکل امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی تولید برنج در سال گذشته از مرز ۲.۹ میلیون تن گذشت. این تولید متاثر از افزایش سطح، پس از بارش‌های قابل توجه و سیل اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸ در استان‌های گلستان و خوزستان رخ داد.


اما حجتی وزیر سابق جهاد کشاورزی مهرماه  98 اعلام کرد که «خرید گندم امسال با کاهش مواجه بود، از این رو دولت تصمیم دارد گندم مورد نیاز را وارد کند.»


در واقع وزارت کشاورزی با بی نظمی در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم (قیمت بسیار پایین و اعلام دیرهنگام) باعث شد کشاورزان در سال 98 بیش از 3 میلیون تن گندم را به دلال و قاچاقچی بفروشند و در نتیجه برای رفع نیاز داخل مجبور به واردات 137 هزار تن گندم به ارزش 35 میلیون دلار شویم.


با شیوع کرونا، قیمت جهانی برنج به بالاترین عدد ۷ سال اخیر رسیده و قیمت گندم هم ۱۵ درصد از نیمه دوم ماه مارس بالاتر رفته. پیش بینی این است قیمت مواد غذایی با پایه گندم بشدت گران شود.


در کنار این گرانی بازار، گزارش هایی وجود دارد که خوراک وارداتی دام، در گمرک به دلایل نامشخص ترخیص نمی شود که موجب کمبود و گرانی خوراک دام و کاهش صرفه تولید شده. آمارها نشان میدهد با وجودی که چند ماه است بازار گاو و گوساله داخلی کساد است، همچنان واردات گوشت قرمز در صدر لیست واردات قرار دارد. گوشت قرمز سرد هشتمین و گوشت قرمز گرم دوازدهمین کالای وارد شده به کشور بوده است.


از طرفی کمبود و گرانی نهاده های طیور، تعلل در ترخیص بار نهاده ها در گمرک و نیز اتفاق عجیب صادرات غیر معقول نهاده های دامی که با ارز دولتی وارد شده بوده، منجر به ماجرای دفن جوجه های یک روزه شده و خبر از کمبود و گرانی گوشت مرغ تا چند ماه آینده و نیاز به واردات برای تنظیم بازار می دهد.


حال این خبرهای ناراحت کننده را بگذارید کنار این احتمال جدی که بزودی بواسطه کرونا، صادرکنندگان محصولات کشاورزی و غذایی، صادراتشان به دیگر کشورها را متوقف می‌کنند. یعنی واردات گندم، برنج، دانه روغنی، گوشت قرمز و سفید... به کشور باسختی همراه خواهد شد.

برژینسکی سیاستمدار برجسته آمریکایی می گوید «اگر می خواهید دولتها را مطیع کنید انرژی را و اگر می خواهید ملتها را مطیع کنید غذای آنها را کنترل کنید.»


این مقدار بی تدبیری و بی مبالاتی در برنامه ریزی برای تامین کالاهای استراتژیک غذایی  کشور و به خطر انداختن امنیت غذایی می تواند اتفاقی باشد؟


عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ۲۸ شهریور 98 گفته بود: «در دهه هفتاد که مسئولیت وزارت  کشاورزی را داشتم بر سیاست خودکفایی گندم تاکید می‌شد؛ اما این یک اشتباه تاریخی بود.» زمزمه های مخالفت با خودکفایی محصولات استرانژیکی مثل گندم از دهه هفتاد و دولت هاشمی رفسنجانی و اصلاحات، امروز به دولت روحانی منتقل شده است. درحالی که ضرورت خودکفایی و تامین امنیت غذایی در شرایط جنگ اقتصادی مانند اهمیت تامین گلوله سربازان در میدان جنگ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    27 6
    شمارو بخدا این بازیها رو دیگه در نیارین اگه می خواهید دوباره گرونی ره بندازین رک و راست بگید
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
      1 0
      نه هدف وابسته کردن بخش کشاوری به خصوص حوزه ی گندم ــه
  • علی IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    5 0
    بی هنری دولت لیبرال با تفکرات اقتصادی بازار آزاد مکنزی پدرمون رو در آورده داداش حالا تا زیر نافشون ریش بگیرن لباس پیغمبر وتنشون کنن دکمه رو تا ته گلوشون محکم ببندن خبری از نجات نیست این راه فقط افزایش سود ،بهره بانکی، واردات، حفظ سرمایه ی سرمایه دار، خلاصه هر چی که تو اسلام ازش نهی شدیم ارزش وهدفه
  • منصور IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    1 0
    سلام.در منطقه ورامین کشاورزها اقدام ب چیدن گندم سبز به صورت علوفه برای گاوداری ها کردن.اکثرشون دارن گندم ها را علوفه ای میچینن.میگن میخوان دو کشت بلال داشته باشن داستان چیه؟ دولت چجور قیمت خرید داده ک کشاورز مجبور به چیدن علوفه ای گندم شده تا مزرعه را زیر کشت بلال ببره؟؟؟ پیگیری کنید.خیلیا دارن گندمها را قبل از رسیدن میچینن
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    1 0
    موافقم
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    0 0
    دیدگاه تون رو تحسین میکنم کاملا درسته باید هوشیار بود
  • ناصراحمدی IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    0 0
    در منطقه ما(خراسان رضوی)سطح زیر کشت گندم با وجود کم آب بر بودن محدودیت دارد و دولت جلو کشت آنرا میگیرددرحالیکه خربزه که بسیار آب بر هست هیچ محدودیت کشتی ندارد. این عمدی نیست پس چیه؟کشورهای پبشرفته که این دولت خودرا مرید آنها می داند مثل آمریکا،انگلیس،آلمان وحتی ژاپن با آن وسعت کم هرسال چندین برابر مصرف مازاد تولید گندم دارند.حال خودتان قضاوت کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس