کد خبر 1064343
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
مصاحبه|سیاستمدار عراقی: الکاظمی در تشکیل دولت موفق می‌شود/ چالش‌های پیشِ‌روی آمریکا برای ماندن در عراق

رئیس تشکل «المستقلون» بصره عراق معتقد است که مصطفی الکاظمی موفق به تشکیل دولت جدید این کشور خواهد شد زیرا گروه‌های سیاسی درباره نخست‌وزیری او به اجماع رسیده‌اند و منافع خود را در این امر می‌دانند.

به گزارش مشرق،  علاء الربیعی، رئیس فراکسیون المستقلون بصره درباره موضوع انتخاب مصطفی الکاظمی برای تشکیل دولت عراق گفت: انتخاب مصطفی الکاظمی برای تشکیل کابینه مسئله دور از ذهنی نبود و پس از کناره‌گیری عادل عبدالمهدی از پست نخست‌وزیری نام او کنار سایر افرادی که نامزد تصدی‌گری پست نخست‌وزیری بودند دیده می‌شد.

وی شیوه رفتار الکاظمی برای تصدی پُست نخست‌وزیری را متفاوت با دیگر نامزدها دانست و افزود: شخصیت‌هایی که در مدت گذشته مأمور تشکیل کابینه شدند بدون در نظر گرفتن ضرورت توافق سیاسی میان گروه‌های مختلف به‌سراغ دیدار با شخصیت‌های خارجی رفتند و مشخصاً به‌دنبال آشنایی با شخصیت‌ها و ایجاد روابط خارجی و داخلی جدید بودند. آنان سعی داشتند با سخنرانی‌های متعدد و مانورهای گوناگون نظر مردم را جلب کنند اما مصطفی الکاظمی این‌گونه عمل نکرده است.

بیشتر بخوانید:

وی با توجه به ارتباط خوب الکاظمی با رهبران سیاسی عراق و نفوذ سیاسی وی گفت: باید به این نکته توجه کرد که مصطفی الکاظمی رئیس دستگاه اطلاعاتی عراق بوده است و روابط خوبی با آمریکایی‌ها و ائتلاف بین‌المللی دارد. با وجود اینکه برخی گروه‌های سیاسی به توانایی‌های سیاسی و عملی او شک دارند الکاظمی با نفوذی که دارد موافقت تمام گروه‌های سیاسی عراق را به دست آورده است.

الربیعی در این باره به اجماع گروههای سیاسی عراق برای نخست‌وزیری الکاظمی اشاره و  پیش‌بینی کرد که الکاظمی موفق به تشکیل دولت خواهد شد، زیرا گروه‌های سیاسی درباره نخست‌وزیری او به اجماع رسیده‌اند و منافع خود را در این امر می‌دانند. پارلمان نیز با اعضای کابینه او مخالفت نخواهند کرد و دولت جدید به‌سرعت و پیش از پایان یافتن بحران کرونا و منع رفت‌وآمد در عراق، تشکیل خواهد شد.

وی همچنین درباره گفتگوهای احتمالی میان آمریکا و عراق ابراز بی‌اطلاعی کرد ولی در عین حال گفت: با بررسی تغییرات سیاسی و اظهار نظرهای مختلف آمریکایی‌ها در خصوص عراق می‌توان دریافت که آمریکا برای باقی ماندن در عراق با چالش‌های مختلفی همچون حشد شعبی، گروه‌های مقاومت، خلع سلاح نیروهای مقاومت، قطع روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران، دور شدن دولت از سرمایه‌گذاری‌های نفتی آمریکایی‌ها در عراق و سیطره بر نقل و انتقالات مالی بانک مرکزی عراق روبه‌رو است.

وی همچنین اقدام پارلمان عراق در الزام آمریکا به خروج نظامیان این کشور از عراق را گام بسیار مهمی دانست و تصریح کرد: ممکن است این اقدام باعث بسته شدن چند پایگاه نظامی آنان در عراق شود تا به این وسیله نیروهای نظامی و سیاسی و افکار عمومی عراق را راضی کنند اما به‌دلیل موقعیت مهم عراق نمی‌توانند این کشور را ترک کنند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    1 0
    بستگی به اراده یک منیف اشمر و یا احمدقصیر دارد - همچنین بستگی به تعداد حملات پهبادی به اسد و پایگاه اربیل دارد
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    0 0
    خوب پس این حشد چرا حملات خود را به اسد شروع نمی کند می توان درنیروهای داعش نیز نفوذ کرد و از انها نیز برای حمله انتحاری و یا حملات موشکی به اسد استفاده نمود خیلی خوب است
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    0 0
    در این مرحله باید حشدی ها از خاک سوریه به پایگاه اسد حمله کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس