کد خبر 1064692
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
درگیری نفتی عربستان و آمریکا در مسیر یک جنگ بزرگ

علت منفی شدن قیمت نفت آمریکا آن است که گسترش ویروس کرونا در حال نمایان کردن آثار مخرب خود بر اقتصاد آمریکاست.

به گزارش مشرق،  دونالد ترامپ، ادعا داشت با ارسال یک توییت درباره صحبت خود با بن‌سلمان، ولیعهد عربستان باعث شوک بازار نفت و افزایش 10‌دلاری طلای سیاه شده است؛ اما روز گذشته(دوم اردیبهشت) قیمت نفت در آمریکا بعد از تجربه سقوط 300‌درصدی(منفی چهل دلار) با قیمت یک دلار و 10‌سنت معامله شد!

بیشتر بخوانید:

روز گذشته هر بشکه نفت برنت با 31‌سنت کاهش 25.26‌دلار معامله می‌شود و نفت خام آمریکا از محدوده منفی خارج شده و 1‌دلار و 36‌سنت معامله می‌شود. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در بازار معاملات آتی از صفر هم پایین‌تر آمد و برای تحویل محموله در ماه آینده میلادی به منفی 40‌دلار و 32‌سنت در هر بشکه رسید. این بدان معناست که تولیدکنندگان نفت علاوه بر این که در قبال نفت تحویلی به خریدار پولی دریافت نمی‌کنند بلکه بابت خالی کردن میادین خود از نفت تولید شده بابت هر بشکه 40‌دلار و 32‌سنت به خریدار پول می‌دهند. کارشناسان عرضه زیادتر از حد تقاضا، پر شدن مخازن ذخیره نفت و انباشت نفت در میادین نفتی را علت سقوط قیمت نفت در معاملات بازار آمریکا می‌دانند، پدیده‌ای که از سال‌۱۹۴۶ بی‌سابقه بوده است.

کرونا و نفت

علت منفی شدن قیمت نفت آمریکا آن است که گسترش ویروس کرونا در حال نمایان کردن آثار مخرب خود بر اقتصاد آمریکاست. با شیوع کرونا و در خانه ماندن اجباری مردم و تعطیلی کارخانه‌ها، میزان مصرف نفت در این کشور کاهش یافته و باعث انباشت نفت بدون خریدار در میادین نفتی این کشور شده است.

پیش‌تر کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند در صورتی که تعطیلی اقتصاد آمریکا ادامه پیدا کند قیمت نفت به ارقام منفی خواهد رسید چراکه به تدریج انبارها از نفت پر می‌شود و تولیدکنندگان نفت یا باید در چاه‌ها را ببندند یا به امید راه افتادن چرخ‌های اقتصاد و افزایش تقاضا برای نفت همچنان به تولید خود ادامه دهند. نکته جالب آن است که همین برند نفتی یعنی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ماه بعدتر با قیمت مثبت 20‌دلار و 43‌سنت در هر بشکه معامله شد و این شکاف قیمتی بیش از 50‌دلاری بین معاملات دو ماه در نوع خود بی‌نظیر است.

هرچند که این دلالان هستند که حاضر می‌شوند نفت متعلق به خود را با قیمت منفی بفروشند اما با توجه به اینکه قیمت نفت از ابتدای سال جاری میلادی تحت تأثیر گسترش ویروس کرونا و از هم پاشیدن ائتلاف اوپک رو به کاهش گذاشته است و هیچ چشم‌انداز روشنی برای پایان بخشیدن به این معضلات دیده نمی‌شود همچنین در حالی که تولیدکنندگان در سراسر دنیا همچنان به تولید و عرضه نفت خود ادامه می‌دهند، دلالانی که مخازن ذخیره کافی ندارند مجبور شده‌اند به مال خود آتش بزنند و قیمت‌های منفی را برای نفت‌های خود پیشنهاد کنند.منفی شدن قیمت نفت آمریکا نشان می‌دهد که بازار نفت این کشور تا چه حد اشباع شده است و تا چه حد حرکت چرخ‌های اقتصاد آمریکا کند شده است. طی هفته‌های گذشته تحت تأثیر گسترش کرونا بیش از 22‌میلیون نفر در این کشور از کار بیکار شده و خواستار برقراری مقرری بیکاری شده‌اند.

ادوارد مویا، تحلیلگر بازار نفت در موسسه اوآندا در این باره گفت: «سقوط تقاضا به‌دلیل شیوع ویروس کرونا موجب خواهد شد تا بازگشایی اقتصاد آمریکا کندتر شود... قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه ژوئن توانسته در سطح 20‌دلار باقی بماند و پس از سقوط دردناک قیمت نفت خام تحویل ماه می در جلسه قبل، نفت تحویل ماه ژوئن امروز شاهد اندکی رشد بوده است.» محدودیت‌های مسافرتی و قرنطینه گسترده شهرها برای جلوگیری از شیوع کرونا موجب افت 30‌درصدی تقاضا برای نفت شده است. این وضعیت سبب شده تا پیدا کردن مخازن ذخیره نفت برای تولید کنندگان دشوار شود و آن‌ها حاضر شوند برای عرضه نفت خود حتی به مشتریان پول پرداخت کنند.

درخواست کمک 600‌میلیارد دلاری شرکت‌های نفتی آمریکا از دولت

اما شاید این سؤال مطرح شود که چرا باید فروشنده به خریدار نفت پول بدهد؟ این کار برای برخی تولیدکنندگان ممکن است در طولانی مدت ارزان‌تر از توقف تولید یا یافتن مکانی برای ذخیره نفتی که از زمین می‌جوشد، باشد. بسیاری از کشورهای تولیدکننده نگران هستند که بستن چاه‌های نفت ممکن است به آن‌ها آسیب دائمی برساند و بازکردن مجدد در آینده منفعت اقتصادی نداشته باشد. بنابراین در آمریکا اگر چاه نفتی را تعطیل کنند، باید به مقدار قابل توجهی جریمه پرداخت کنند، برای همین تولید نفت ادامه می‌یابد، حتی اگر نفت را مثل زباله رد کنند. البته بک راه‌حل این معضل آمریکا، خرید نفت توسط دولت آمریکاست که می‌تواند صرف افزایش سطح ذخائر استراتژیک شود.

حالا رویترز اعلام کرده که شرکت‌های نفتی و گازی آمریکا از دولت فدرال خواسته‌اند تا شرایط کمک 600‌میلیارد دلاری راتغییر داده تا آن‌ها بتوانند از محل دریافت این منابع بدهی‌های سر به فلک کشیده خود را بپردازند. شرکت‌های نفتی وگازی آمریکایی، خواستار آن شدند که دولت فدرال ساختار کمک 600‌میلیارد دلاری به این صنعت را که به‌خاطر شیوع ویروس کرونا، و کاهش شدید تقاضای نفت، به این صنعت اختصاص یافته را تغییر دهد تا آن‌ها بتوانند برای پرداخت بخشی از بدهی سر به فلک کشیده خود از این کمک استفاده کنند.

طی هفته‌های گذشته ده‌ها هزار کارمند صنعت انرژی آمریکا و شرکت‌های بزرگ این کشور از جمله هالی‌برتون و شلوم برژه به مرخصی اجباری فرستاده شده‌اند.

حتی پیش از سقوط قیمت به‌خاطر کرونا در ماه مارس، شرکت‌های نفت شیل آمریکایی، با مشکل پایین بودن قیمت و تلاش برای کاهش هزینه‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کردند.

توافق ناموفق اوپک

هرچند اوپک و غیر اوپک برکاهش تولیدات خود از آغاز ماه می توافق کردند اما سقوط قیمت نفت خام آمریکا نشان داد که بازار منتظر رسیدن ماه می و اجرای توافق نمی‌ماند و این نشان می‌دهد که شرایط بازار نفت بدتر از آن چیزی است که اوپک پلاس فکر می‌کرد و اگر در ماه مِی، شاهد عملیاتی شدن بیش از ۸۰‌درصد از تعهد کاهش ۱۹‌میلیون بشکه‌ای عرضه توسط اوپک پلاس و دیگر کشورهای تولیدکننده نفت جهان نباشیم، بازار نفت بیش از پیش آشفته خواهد شد.

جنگ

حال همزمان با آغاز جنگ نفتی اخیری که عربستان به‌راه انداخت، مناسبات میان ریاض و ابوظبی با واشنگتن در نتیجه درگیری منافع طرفین به خطر افتاده است به‌طوری‌که برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این اتفاقات دو طرف را به‌سمت یک جنگ بزرگ می‌کشاند.  چندی پیش، گروهی از سناتورهای آمریکایی با وزیر انرژی و معاون وزیر دفاع عربستان سعودی گفت‌وگوی تلفنی داشته وعواقب «جنگ نفتی» علیه تولیدکنندگان آمریکایی را گوشزد کردند. این نمایندگان در بیانیه‌ای تاکید کردند: «گرچه ما برای آنچه که آن‌ها به‌عنوان گام اول در حل مشکل برداشتند ارزش قائلیم، مشکلاتی که آن‌ها باعثش شده‌اند، سعودی‌ها ماه‌هاست که جنگی را با تولیدکنندگان نفت آمریکایی آغاز کرده‌اند و در عین حال ارتش ما در حال دفاع از آن‌هاست. این چیزی نیست که دوست با دوست خود می‌کند. رفتار آن‌ها درست نبود و فراموش نخواهد شد. گام‌های بعدی عربستان سعودی  نشان خواهد داد که شراکت استراتژیک‌مان حفظ خواهد شد یا خیر.»

اظهارات و واکنش‌های اعضای کنگره نشان می‌دهد که مناسبات عربستان و کنگره در طول دو سال گذشته رو به وخامت و فروپاشی گذاشته و آمریکا از جنگ نفتی عربستان بسیار خشمگین است.اقدامات عربستان در ضربه‌زدن به صنعت نفت شل آمریکا که به‌سمت ایجاد حدود 10‌میلیون شغل پیش می‌رود نشان می‌دهد که ریاض بدون توجه به ترس و نگرانی‌های واشنگتن یا اینکه جهان در سایه شیوع کرونا دچار یک آسیب جدی اقتصادی شود همچنان در راستای تحقق منافع خود عمل می‌کند.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علــی IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    54 5
    جسارتاً تیتر: «ریاض و واشنگتن در مسیر یک جنـــگ بـزرگ!!!» خیلی بی‌ربطه! آخه ریاض‌رو چه با جنگ با واشنگتن؟! حتی لفظی! اون بدبختا مال این حرفا نیستن. واشنگتن چپ نگاشون کنه خودشونو خیس میکنن و یه چک سفید امضا تقدیم میکنن. چجوری میخوان بجنگن اونوقت؟!!!
    • shahed IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
      14 44
      آره کاملا صحیح میفرمایید. حاکمان ریاض بسیار عاقل تر و فهمیده تر از این حرفان که مثل یک سری متوهم ادعاهای پوشالی بکنند بعد هم توش بمونن. و میلیاردها دلار هزینه اش رو به مردم بدبخت خودشون و منطقه تحمیل کنن. احسنت به نظر شما.!!
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
      9 2
      بسیار با مشرق متاسفانه موافقم!چون داستان صدام2یواش یواش شروع و مقدمه سازی شده،ای خدایا این شر رو ختم بخیر کن
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
      29 2
      سلام دوست گرامی میشه همون چیزی که آمریکا گفت سر گاو شیرده را که دیگر شیر نمی دهد خواهد برید
    • DE ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
      1 0
      IR ۱۲:۲۰ حاکمان ریاض بسیار بیعقل تر و نفهم تر از این حرفان که گاو شیرده نباشن و میلیاردها دلار هزینه تروریست پروری القاعده و داعش و.... رو به مردم بدبخت خودشون و منطقه تحمیل نکنن.و برای کشتن صدها هزار مسلمان و آواره کردن میلیونها نفر و خرابی چند کشور شبانه روز تلاش نکنند تا بنا به قاعده مزدوری و نوکری خودشون دهها سال و چند تریلیون دلار برای بازسازی شهرهای خراب شده در جیب غربیها نکنند .مرگ بر نوکران حرام لقمه و مزدوران حرامی
  • غلام IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    31 3
    عربستان اگر اهل جنگ بود دراین چند سال تجاوز نامردانه به یمن لااقل خودی نشان میداد اینشالله بزودی زود این ظالمان را به قعر جهنم خواهد رفت ...
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    6 3
    خیالت‌ راحت این حرومزاده ها کاری بهم ندارن اگه جنگی‌ هم بکنن دست به یکی شده وبر علیه مظلومینی چون یمن و غزه و عراق و سوریه و افغانستان... راه انداخته و نسل کشی میکنن.
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    2 0
    میگفتین که اینا نوکر حلقه بگوشن که
  • نامدار IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    0 0
    از قدیم گفته اند: گاوی که هنگام دوشیدن ،لگد میزنه شیر خودشه میریزه. حالا هم ،جنگ پیاز با چاقو؟.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس