کد خبر 1064353
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
جوجه

ماهانه سه میلیون قطعه جوجه تخم‌گذار (خروس) در کشور معدوم می‌شود، این جوجه‌ها در دستگاه‌های بزرگ تبدیل به پودر خوراک دام و طیور می‌شود.

به گزارش مشرق، "تاریخ تولیدشان دیروز و تاریخ مرگشان امروز و حتی فرصت 38 تا 42 روزه را برای رفتن به کشتارگاه ندارند، این سرنوشت جوجه‌های یک‌روزه‌ای است که به‌دلیل بی‌برنامگی‌های اقتصادی به‌صورت زنده در خاک دفن شده‌اند تا با گرفتن فیلم از آنها، شبکه‌های اجتماعی را پر و اذهان عمومی را مکدر کنند."

عمل غیرانسانی و لیبرالی زنده به گور کردن از روش‌های غیرمعمول و حتی غیراقتصادی برای جوجه‌های یک‌روزه مازاد است، زیرا این جوجه‌های مازاد یا فروش‌نرفته بعد از گذشت یک روز به‌طور معمول چرخ و به پودر گوشت تبدیل می‌شوند تا برای خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار گیرند.

بیشتر بخوانید:

بنابراین چرا در روزهای گذشته هزاران جوجه زنده معدوم شدند و فیلم آنها از شبکه‌های اجتماعی سر درآورد، درحالی که معدوم کردن جوجه‌های یک‌روزه حتی برای پودر گوشت از رازهای مگوی صنایع طیور بوده است که به‌ندرت رسانه‌ای می‌شود؛ این اتفاقات این شائبه را قوت می‌بخشد که این اقدام برای فشار آوردن و تحت تأثیر قرار دادن دستگاه‌های تصمیم‌گیر است.

 سندی که روز گذشته منتشر کرد، نشان می‌دهد که تئوری فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا جواب داده و عوارض صادرات مرغ تا اول خرداد برداشته شده است که این امر می‌تواند منجر به افزایش قیمت مرغ در بازار شود.

بنابراین گزارش اما این رویداد واکنش‌های زیاد و متفاوتی را در جامعه به‌همراه داشت، برخی آن را به‌شدت نکوهش کردند و برخی از عوامل تولید در بخش مرغداری آن را عادی و از روال معمول صنعت توصیف کردند که در ذیل گزیده‌ای از آنها آمده است.

بر اساس سندی که منتشر شد، در ابتدا صدیق‌پور دبیر انجمن جوجه یک‌روزه با ارسال نامه‌ای به اعضای خود مصوبه ستاد تنظیم بازار برای جوجه‌ریزی 115میلیون قطعه را اضافه دانست و خواهان عدم‌جوجه‌ریزی در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده شد.

در اولین واکنش بعد از انتشار فیلم‌های زنده به گور کردن جوجه‌ها فارغی رئیس انجمن صنفی جوجه یک‌روزه اظهار کرد:  هر آنچه از جوجه‌های یک‌روزه فروش نرود، مجبور به معدوم‌سازی آن هستیم و این امر روال غیرمتعارف نیست و توسط رسانه‌ها بزرگ شده است.

اکبر گلشاهی مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم وزارت جهاد کشاورزی در گفتگویی در این ارتباط گفت: معدوم‌سازی نه‌تنها در کشور ما بلکه در جهان روشی برای ایجاد توازن و تعادل در تولید به‌کار گرفته می‌شود.

وی همچنین اشاره کرده است که ماهانه سه میلیون قطعه جوجه تخم‌گذار (خروس) در کشور معدوم می‌شود،  این جوجه‌ها در دستگاه‌های بزرگ تبدیل به پودر خوراک دام و طیور می‌شود.

اما مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ضمن رد این اقدام گفت: قرار نبود جوجه‌های یک‌روزه معدوم شوند، قرار بود تولید تخم‌مرغ نطفه‌دار محدود شود.

ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه در ارتباط با معدوم کردن جوجه‌های یک‌روزه اظهار کرد: «این اتفاقات برای مردم سؤال ایجاد کرده که چرا باید این‌طور شود؛ تنها جوجه یک‌روزه نیست (که معدوم می‌شود یا دوریخته می‌شود) و ممکن است سیب‌زمینی، پیاز و سایر محصولات کشاورزی باشد، باید برای کنترل کردن بازار، مصرف و توزیع محصولات کشاورزی تدابیر لازم انجام شود.»

حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان  نیز در جلسه هیئت وزیران به وزیر اطلاعات دستور داد نسبت به اقدام غیرقانونی و غیراخلاقی از بین بردن جوجه‌های یک‌روزه سریعاً رسیدگی شود و عاملان آن تحت تعقیب قرار گیرند.

حجت‌الاسلام درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: سازمان بازرسی به‌محض اطلاع از این موضوع به‌شدت ناراحت‌کننده، وارد عمل شد و این تخلف را با جدیت دنبال می‌کنیم و نتیجه را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: قبل از این اتفاق درباره مشکلات تأمین ارز موردنیاز برای نهاده‌های طیور در زمینه تولید مرغ و جوجه یک‌روزه اقدام کرده بودیم. 9 فروردین در این خصوص با بانک مرکزی مکاتبه کردیم و مجدداً هم پیگیری‌ها انجام شد تا ارز مورد نیاز بیش از 2 میلیون تن نهاده‌های طیور که اکنون در بنادر هست تأمین شود که تاکنون این اتفاق نیفتاده است. این‌ را که آیا مقصر این اتفاق انجمن تولیدکنندگان جوجه است یا نتیجه مصوبه ستاد تنظیم بوده یا علل دیگری در میان است با جدیت پیگیری می‌کنیم. این کار هیچ مجوز شرعی و قانونی نداشته است و حتماً اقدام قانونی لازم صورت خواهد گرفت.

سعید محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: این اقدام غیرانسانی و غیرعلمی است و ما به تمام واحدهای تولیدکننده جوجه در تهران اخطار داده‌ایم که اگر اقدام به چنین کاری کنند با آن‌ها به‌شدت برخورد خواهد شد.

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران در واکنش به معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه گفت: احتمالاً چند ماه آینده نتیجه معدوم‌سازی امروز، باعث کمبود مرغ در بازار خواهد شد و افزایش قیمت مرغ برای مصرف‌کننده رقم می‌خورد.

بنابراین گزارش، درست است که جوجه‌خروس‌های به‌دست‌آمده از جوجه‌کشی مرغ تخم‌گذار، ضریب تبدیل مناسبی برای پرورش برای تولید گوشت مرغ ندارد، در مرغداری‌های صنعتی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد اما فیلم‌های اخیر مربوط به مازاد تولید جوجه یک‌روزه گوشتی است.

اینکه به‌بهانه کسب‌وکار موجودات زنده دفن شوند علاوه بر آنکه به محیط زیست ضربه زده و باعث هدررفت سرمایه ملی می‌شود، عاملی برای جریحه‌دار شدن اذهان عمومی، غیرانسانی و الگوبرداری‌شده از نظام سرمایه‌داری و لیبرالی است که مازاد تولید را دور می‌ریزند؛ گروه‌های جهادی هم اعلام آمادگی کرده‌اند که حاضر هستند مازاد تولید را در روستاها به‌صورت رایگان توزیع کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    37 1
    اینارو باید خانواده خودشونو بگیریم زنده به گور کنیم ببینیم‌چه حالی پیدا میکنن که موجودی که خدا جون بهش داده داره نفس میکشه کشتنش چه عذابی داره آشغالها این همه حدیث داریم در مورد حیوانات
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
      26 1
      اونم تو ایران!خداشاهده هرکی میدونست حالش خراب بود،آدم فکر میکنه ازقصد انجام حال گیری میکنن
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    8 0
    جوجه تخم‌گذار (خروس)!!!!
    • حیدر صالح IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
      0 0
      نژاد مرغ تخمگذار برای تخم گذاری پرورش می یابند و نرها از این نژاد بی مصرف خواهند ماند بجای فروش در بازار یا پرورش در خانه زنده زنده در چرخ گوشت میکس می شوند برای پودر پروتئین شیلات مصرف می شوند
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    13 1
    حرامت باشه اون پولهایی که مفت میگیری و میخوری بعد هم میگند مجبوریم
  • DE ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    16 0
    همین دورریزها رو بدن به روستائیان کم دارمد و افراد حاشیه شهرها علاوه بر بهبود معیشت کلی کار هم درست میشه و در مصرف ارز محدود کشور صرفه جویی میشه و از ارزهای صرفه جویی شده مسئولین جهاد کشاورزی و وزارت صمت میتونه کشتارگاه هایی درست کنه که مشکل تولید کنندگان مرغ رفع بشه. در مورد مواد غذایی طیور بهتره از کشاورزان کمک گرفته و درداخل تولید بشه تا باز در منابع ارزی بیشتر صرفه جویی بشه.
    • وطن پرست DE ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
      2 1
      احمدی نژاد همین کار رو برای سیب زمینی مازاد تولید کرد. از کشاورز با قیمت تمام شده خرید و دراختیار مستمندان جامعه قرارداد اما درعوضش صبح و ظهر شب بهش می گفتن دولت سیب زمینی. دوره سیاسی احمدی نژاد بخاطر اشتباهاتش به پایان رسیده اما نمی دونم چرا برخی از رسانه ها ازش می ترسند و تعصب دارند در سانسور خدمات دولت نهم و دهم که نزدیک ترین دولت ها به ارمان انقلاب بود.
  • حسین ن IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    6 0
    خیلی خیلی خیلی جالب است در مورد جوجه های یکروزه معدوم شده فقط دو نفر موضع‌گیری نکردند یکی نتانیاهو و دیگری ترامپ همه آقایان مواضع مشعشع خود را اعلام کردند از رئیس جمهور تا مرغ فروش ها رسما اعلام محکومیت خود به خبرنگاران گفتند اما چرا عده‌ای از این آقایان بدنبال ایجاد قحطی عمدی در کشور ما هستند و ماه رمضان قرار است ماه قحطی ها نام بگیرد
  • گمنام IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    18 0
    جوجه ها رو بدن روستاییان پرورش بدن
  • DE ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    8 0
    ماهانه سه میلیون قطعه جوجه تخم‌گذار (زوجه الخروس) در کشور معدوم می‌شود، این در یک نگاه یعنی ماهانه 3 میلیون تخم مرغ از بین میروند علاوه بر انرژی برق و آب و نیروی کار و اجاره مرغداری و دستگاه جوجه کِشی..... عجب حالا تازه نفهمیدم چرا اینغذر تخم مرغ گرونه .همش فکر میکرم مرغها خودشون گرون فروشن.
  • آشنا IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    4 1
    جوجه تخم گذار خروس؟؟؟؟؟ دقت کنید لطفا
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    3 0
    آقا من یه سوال دارم نمیشه جوجه خروس ها رو به جای معدوم سازی به عنوان حیوان گوشتی پرورش داد
    • آرش IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
      1 0
      آره چرا که نه گوشت خروس حلال
  • IE ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    5 0
    به سادگی می شود جوجه ها را برای پرورش بین مردم به رایگان پخش کرد.
    • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
      0 2
      بعدش مرغ های اینا رو کی بخره؟؟؟؟
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    2 0
    صنعت مرغداری از مرغ تخمی تا جوجه کشی اش ،تامرغ اش تا تلفات و دون مرغش ، با نظارت دلالان و جیب خالی کن ، هممه و همه یک مافیای تو در تو هست که مرد م رو سالها سر کار گذااشته و معلوم نیست معما حل شدنی است
  • هادی RO ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    0 0
    وقتی این حرف رو میگن که "این اقدامی هستش که در سراسر دنیا انجام میشه" یاد قوم لوط میفتم که مرد با مرد و زن با زن مشغول بودن و اونها هم نظرشون این بود که جرمی که عموم مردم اون رو انجام بدن و عمومی شده باشه دیگه جرم به حساب نمیاد . و میدونیم که خدا به پیامبرش لوط دستور داد که از اون قوم بیورن بیاد و اون قوم رو نابود کرد . همین الان غرب نسبت به خیلی از مسائل همین نگاه رو داره ، مثلا سقط جنین ، روابط بی حد و مرز دختر و پسر ، تبعیض نژادی و ... ما هم باید منتظر عذاب الهی باشیم .
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    1 0
    بد مرگی در انتظار مسببان این ماجراست
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    1 0
    من از وقتی این فیلم رو دیدم حالم خرابه... چه طوری دلشون میاد اینکارو بکنن و بگن عادیه...قصی القلب بودن عادیه؟؟؟
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    1 0
    وزارت جهاد کشاورزی خیلی دچار فساد شده باید فکری کرد
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    1 0
    سو مدیریت تا کی.
  • آرش IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    1 0
    بنزر من میتو نستن جوجه هارو بدن به روستایی ها اونا پروارشون کنن ولی شنیدم این یه روند عادی
  • فاطمه IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    0 0
    سلام آقا اینا انسانیت از وجودشون رفته تمام شده بعد هی بگید چرا اینقدر عذاب الهی میاد دیر یا زود خودشون هم به همین سرنوشت دچار میشن این قانون الهی و شک نکنید
  • امیر ارسلان محمدی IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    0 0
    بجای زنده به گور کردن باید می بردن به روسا ها توزیع میکردن کار خیلی زشت غیر انسانی مرتکب شدن با مجازات شون موافقم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس