نشر ستاره ها

قائم مقام نشر«ستاره‌ها» ضمن گلایه از عدم رسیدگی به مشکلات به‌وجود آمده برای این ناشر مشهدی در سامانه الکترونیک صدور مجوز کتاب، گفت: ما در سال گذشته تنها توانستیم مجوز ۲ عنوان از کتاب‌هایمان را بگیریم.

به گزارش مشرق، قائم مقام نشر «ستاره‌ها» ضمن گلایه از عدم رسیدگی به مشکلات به‌وجود آمده برای این ناشر مشهدی در سامانه الکترونیک صدور مجوز کتاب، گفت: ما در سال گذشته تنها توانستیم مجوز ۲ عنوان از کتاب‌هایمان را بگیریم، چون سامانه برای ما دچار مشکل شده و کسی هم پاسخگوی این مشکل نیست.

نشر «ستاره‌ها» ناشر نام‌آشنای مشهدی و فعال در انتشار کتاب‌های حوزه دفاع مقدس است؛ نشری که پس از تاسیس در سال ۱۳۸۴ و فعالیت در حوزه دفاع مقدس، از چهار سال قبل تصمیم گرفت، فعالیت خود را گسترده‌تر کرده و به انقلاب و جبهه مقاومت نیز بپردازد.

خروجی این تصمیم، انتشار ۴۳ عنوان کتاب جدید و تجدیدچاپی در طی چهار سال گذشته بوده است؛ مجموعه کتاب‌های قصه سرداران، مروارید شکسته، ما افسانه نبودیم، شهربانو، از مشهد تا کاخ صدام و ده‌ها عنوان دیگر از سری کتاب‌هایی است که از سوی این موسسه انتشاراتی در مشهد به چاپ رسیده است.

کتاب «بهار» اولین اثرِ ترجمه شده نشر ستاره‌ها، از جبهه مقاومت است که با موضوع اسارت دختران ایزدی در دست داعش، سال گذشته به چاپ رسید. «ستاره‌ها» در حوزه انقلاب اسلامی هم به‌تازگی رمانی به‌قلم سعید تشکری آماده چاپ کرده است که به وقایع سال ۱۳۵۶ و اعتراض جمعی از زنان به جشن‌های مربوط به کشف حجاب، اشاره دارد.
  حوزه دفاع مقدس که بخش اصلی فعالیت نشر ستاره‌هاست، خود، شامل سه بخش تاریخ شفاهیِ فرماندهان و رزمندگان، تاریخ شفاهی زنان قهرمان و رمان و ادبیات داستانی است و در این حوزه‌ها آثار قابل اعتنایی به مخاطبان عرضه شده است.

به گفته سعید محسن‌زاده، قائم مقام نشر «ستاره‌ها» در حوزه مخاطب‌شناسی، این نشر، دامنه گسترده‌ای از مخاطبان را در نظر دارد و جامعه هدف خود را بر اساس قشرها و گروه‌های سنی مختلف، در نظر گرفته است؛ به‌عنوان مثال مخاطب هدفِ رمان «شهربانو» که از رمان‌های پرفروش نشر ستاره‌ها به شمار می‌رود و اخیراً به چاپ دهم نیز رسیده است، بانوان ایرانی است.

او همچنین ضمن اشاره به بخش خاطراتِ شفاهی همسران شهدا به نام «زنان قهرمان»، می‌گوید: درحوزه خاطرات شفاهیِ زنانِ قهرمان، کاری ویژه با موضوع شهدای مدافع حرم انجام داده‌ایم به نام «رویای بیداری» که خاطرات همسر شهید مدافع حرم، مصطفی عارفی است و در طی یک‌سال و نیم از انتشار آن، به چاپ هشتم رسیده است.

نشر ستاره‌ها البته در سال ۹۸ بیشتر از ۲ عنوان کتاب جدید منتشر نکرده است، وقتی علت را از سعید محسن‌زاده جویا می‌شوم، در پاسخ می‌گوید: دلیل این مسئله این است که از مردادماه سال گذشته جلوی صدور مجوزهای ما گرفته شده است. از آنجایی که صدور مجوز برای انتشار کتاب، الکترونیکی شده است، ما در فرایند صدور مجوز دچار مشکل شدیم و کسی هم پاسخگو نیست؛ نه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و نه تهران. این دو کتابی هم که مجوز گرفتند، مربوط به قبل از الکترونیکی شدن فرآیند صدور مجوز بود و مجوز آنها را هم خود اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، برای ما صادر کرد.
 
قائم مقام نشر «ستاره‌ها» ادامه داد: از زمانی که همه ناشران در سامانه، برای صدور مجوز ثبت نام می‌کنند و آثارشان در تهران بررسی می‌شود، سامانه نشر «ستاره‌ها» به مشکل برخورده و متاسفانه کسی از مسئولین این حوزه، پاسخگوی مشکل ایجاد شده نیست.

نشر «ستاره‌ها» در حال حاضر هفت کتاب آماده چاپ دارد که مراحل قبل از چاپ را هم گذرانده‌اند؛ یعنی تاییدیه اداره حفظ و نشر آثار دفاع مقدس را که لازمه تولیدات در حوزه دفاع مقدس است، نیز دارد اما، به‌علت مشکلی که در سامانه برای این نشر وجود دارد، اصلا در فرآیند مجوزدهی قرار نمی‌گیرند.

«چاپ نشدن کتاب‌های آماده شده، مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کرده است»؛ این جمله را آقای محسن‌زاده می‌گوید و ادامه می‌دهد: چاپ نشدن کتاب‌ها برای ما معضل جدی به وجود آورده چراکه باید این کتاب‌ها را با قیمت افزایش پیداکرده به نسبت گذشته به چاپ برسانیم؛ کتابی که می‌توانستیم با ۱۰ میلیون تومان، هزار نسخه از آن را چاپ کنیم اکنون به‌علت گران شدن کاغذ باید هزینه بیشتری بپردازیم، ازطرفی نویسنده هم انتظار دارد که کتابی که برایش زحمت کشیده، به‌موقع به چاپ برسد.

گره کوری که در فرآیند صدور مجوز برای نشر «ستاره‌ها» ایجاد شده است، پای سردار علی ناظری، معاون نشر و ادبیات سازمان حفظ آثار دفاع مقدس سپاه و بسیج را نیز به حل این ماجرا کشانده است؛ با این حال قائم مقام نشر «ستاره‌ها» می‌گوید: باز هم جواب درستی دریافت نکردیم، بعد از آن ماجرا هم که به جریان کرونا برخوردیم؛ به‌قول معروف روزِ روزش به ما جواب ندادند، چه برسد به حالا که شب تار است!»

محسن‌زاده ادامه می‌دهد: کتاب‌های «عاشقیت در خیابان چهاردهم» نوشته داوود امیریان که به اشغال خرمشهر و مقاومت مردم آن منطقه اشاره دارد و کتاب «روایت بی‌قراری» خاطرات مرضیه بلدیه همسر شهید مدافع حرم، حسین محرابی و کتاب «خاتون و قوماندان» خاطرات همسر شهید ابوحامد فرمانده و موسس لشگر فاطمیون، پشت چاپ گیر کردند؛ کتاب‌هایی که اگر به موقع منتشر می‌شدند، می‌توانستند در عرصه ملی به‌خوبی بدرخشند.
 
سال گذشته چندین کتاب از نشر «ستاره‌ها» در جشنواره‌های مختلف حائز رتبه شدند که از جمله آن‌ها می‌توان به درخشش «رویای بیداری» در جایزه شهید حسین همدانی، کسب رتبه نخست توسط کتاب «از مشهد تا کاخ صدام » در جشنواره کتاب پاسداران اهل قلم و افتخاراتی اشاره کرد که کتاب‌های «در حسرت یک آغوش» و «علویه نرگس» در جشنواره بین‌المللی کتاب ایثار و شهادت (سرخ نگاران) کسب کردند.

نشر ستاره‌ها در روزهای کرونایی از طریق سایت طاقچه، کتابراه و کتابچین، فروش خود را انجام می‌دهد که به گفته سعید محسن‌زاده، آثار نشر متبوعش در حال حاضر جزو پرفروش‌های این فروشگاه‌های خرید آنلاین کتاب هستند.

وی همچنین از انتشار کتاب‌های این نشر به‌صورت صوتی تا اردیبهشت‌ماه خبر داد و در انتها گفت: ما در ستاره‌ها نه قبیله‌ایم و نه سلیقه؛ ملاک و معیار برای ما، فرموده رهبر معظم انقلاب است. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که مشکلات و آسیب‌های جوانان را شناسایی و بررسی کرده و با استفاده از ظرفیت ادبیات انقلاب، دفاع مقدس و جبهه مقاومت روی این مشکلات کار کنیم؛ چه به‌صورت نگارش رمان، تاریخ شفاهی و یا مستندنگاری.کتاب‌های ما تاکنون به‌خوبی توانسته مخاطب را به‌سمت خود جلب کند و چرخه اقتصادی فعالی داشته باشد، با اینکه رسانه‌ها خیلی با ما آشنایی ندارند، ولی ناشران و کتاب‌دوستان، ما را می‌شناسند؛ اتفاقی که ما بسیار از آن راضی و خشنود هستیم.

* ایبنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس