کد خبر 106138
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۲

محمدرضا سنگري گفت: هنوز كار جدی و دقیقی در حوزه داستان‌نویسی دفاع مقدس صورت نگرفته است و من چشم به راه خلق چنین آثاری هستم.

به گزارش مشرق، محمدرضا سنگري در گفت‌وگو با ایسنا، بیان كرد: سال گذشته در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع قدس اتفاقی افتاد كه در گذشته مشابه نداشت و حركت جدیدی بود؛ البته پی‌ریزی‌های این اتفاق از سال‌های گذشته بود.

او افزود: این بنیاد پژوهشگاه دفاع مقدس دارد كه یكی از شاخه‌های آن حوزه ادبیات دفاع مقدس است كه فعال‌ترین بخش این پژوهشگاه است. ما در این پژوهشگاه برای دوره‌های كارشناسی ارشد ادبیات دفاع مقدس در پی تأمین منابع بوده‌ایم كه خوشبختانه در این زمینه پنج جلد كتاب چاپ شد و این كتاب‌ها عبارت‌اند از "ادبیات انقلاب اسلامی" نوشته دكتر غلامرضا كافی، "ادبیات انقلاب اسلامی" نوشته محمدحسین صنعتی، "روش‌های پژوهش در ادبیات دفاع مقدس" نوشته دكتر محمود اكرامی‌فر، "ادبیات پایداری در جهان" نوشته ضیاءالدین ترابی و "آشنایی با ادبیات دفاع مقدس" نوشته دكتر محمدرضا سنگری. در كل چاپ این آثار حركت بزرگی بود كه به گونه‌ای نیاز دانشگاه‌ها را به كتاب‌های ادبیات دفاع مقدس تأمین می‌كرد.

او در ادامه اظهار كرد: بررسی پایان‌نامه‌ها نیز اقدام دیگری بود و ما پایان‌نامه‌های حوزه‌ دفاع مقدس را بررسی می‌كردیم تا هر پایان‌نامه‌ای كه به تأیید می‌رسد، چاپ شود. ما در سال گذشته 40 پایان‌نامه را بررسی كردیم و یكی از پایان‌نامه‌هایی كه تصویب و چاپ شده بود، كتاب "قسم به نخل و زیتون" است كه به ادبیات پایداری فلسطین می‌پردازد.

سنگری درباره آثار ادبی منتشرشده در حوزه ادبیات دفاع مقدس، بیان كرد: كارهای نسبتا خوبی منتشر شد؛ ولی من هنوز چشم‌ به راه خلق آثار خیلی جدی‌تر، دقیق‌تر و علمی‌‌تری در حوزه ادبیات دفاع مقدس هستم. هنوز یك كار جدی و دقیق در حوزه داستان‌نویسی دفاع مقدس صورت نگرفته است و منتظر هستم كه كاری صورت گیرد.

او عنوان كرد: در حوزه ادبیات دفاع مقدس چند كار نسبتا قابل تأمل و توجه نیز منتشر شد كه از جمله آن‌ها می‌توان به كتاب دوجلدی "مقوله‌ها و مقاله‌ها" نوشته محمدقاسم فروغی اشاره كرد. این كتاب شامل مجموعه مقالاتی در حوزه ادبیات داستانی، زندگی‌نامه و شعر دفاع مقدس است. این اتفاق بسیار مناسبی است كه نیاز محیط‌های علمی را به این مسائل پاسخ می‌دهد. جلد اول این اثر خاطره و شعر دارد و جلد دوم به ادبیات داستانی و زندگی‌نامه می‌پردازد.

این نویسنده و پژوهشگر تأكید كرد: واقعیت این است كه هنوز كتاب مناسبی كه شعر و ادبیات داستانی دفاع مقدس را به خوبی تحلیل كرده باشد، منتشر نشده است. همین جا باید اعلام كنم كه در حوزه خاطره كارهای بسیار خوبی صورت گرفته كه شاخص‌ترین چهره‌ای كه در این خصوص كار كرده، عليرضا كمری است كه كتاب ارزنده "یاد مانا"ی او از درخشان‌ترین كارهای پژوهشی در حوزه ادبیات دفاع مقدس است.

سنگری بیان كرد: باید در حوزه دفاع مقدس كاری صورت گیرد كه در محیط‌های علمی مثل دانشگاه پذیرفته شود و بتوان مثل یك منبع درسی و كتاب مرجع از آن بهره گرفت. متاسفانه در این زمینه هنوز كار درخوری صورت نگرفته است. در سال گذاشته حوزه‌های ادبیات داستانی، زندگی‌نامه داستانی و شعر پایداری بیش‌تر مورد تأمل نویسندگان بودند؛ اما ما حوزه‌هایی داریم كه نیازمند این هستیم كه اتفاق بیش‌تری در آ‌ن‌ها بیفتد.

او افزود: مثلا در حوزه زندگی‌نامه داستانی نیازمند كار بیش‌تری هستیم و همین‌طور زندگی‌نامه، وصیت‌نامه، كه پدیده‌اي نوست و هنوز كار خوبی در این خصوص صورت نگرفته است. گزارش، یادداشت، یادداشت روزانه و سفرنامه‌های دفاع مقدس نیازمند كارهای تحقیقی - تحلیلی و مباحث نظری هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس