کد خبر 1060253
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۷
بارزانی

با اعلام حمایت زودهنگام رئیس اقلیم کردستان و گفتگوهای تلفنی سران دیگر این منطقه با نامزد نخست وزیری جدید عراق، بعید است که کُردها با نخست وزیری مصطفی الکاظمی مشکلی داشته باشند.

به گزارش مشرق، اگرچه نظر برخی از کارشناسان بر این بود جریان‌های سیاسی کُردی عراق به ویژه حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی متاثر از فشار آمریکایی‌ها از عدنان الزرفی نامزد سابق نخست وزیری این کشور حمایت می‌کنند اما اعلام حمایت زودهنگام «نچیروان بارزانی» از نامزدی مصطفی الکاظمی در شرایطی که هنوز الزرفی انصراف نداده بود، به منزله تلاش کُردها برای حفظ توافق سیاسی در عراق تلقی شد و شرایط را به نحوی برای عدنان الزرفی پیش برد که با مخالفت قاطع جریان‌های سیاسی شیعی، در نهایت وی مجبور به انصراف از تلاش‌های تشکیل کابینه شد و در پروسه‌ای قانونی، نامزد معرفی شده اکثریت شیعی عراق با هدف تشکیل کابینه از سوی برهم صالح معرفی شد.

بیشتر بخوانید:

واکنش آمریکا به معرفی «الکاظمی» برای نخست وزیری عراق

حمایت عصائب اهل الحق از الکاظمی برای تشکیل کابینه عراق

با معرفی مصطفی الکاظمی به عنوان نامزد جدید نخست وزیری عراق، احزاب عمده اقلیم کردستان حمایت قاطع خود را از وی اعلام کردند.

آیا توافقی در میان الکاظمی و حزب بارزانی صورت گرفته است؟

این واقعیت است که «فواد حسین» رئیس دفتر سابق مسعود بارزانی در نهاد ریاست اقلیم به عنوان نماینده تام الاختیار وی در بغداد محسوب می‌شود، وی در کابینه عادل عبدالمهدی به عنوان معاون نخست وزیر و وزیر دارایی فعالیت کرده است. گفته می‌شود یکی از دلایل عدم حمایت کُردها به ویژه بارزانی از محمد توفیق علاوی نامزد اسبق نخست وزیری عراق این بوده است که وی قائل به ابقای فواد حسین در منصب خود نبوده است.

اما گفته می‌شود که پیش از معرفی مصطفی الکاظمی از سوی برهم صالح، وی در نشستی با هیئت حزب دموکرات کردستان عراق به این خواسته مسعود بارزانی واکنش مثبت نشان داده است.

نشست هیئت حزب دموکرات کردستان با حضور فواد حسین و مصطفی الکاظمی در شهر بغداد و در پشت درهای بسته برگزار شده است.

مسعود بارزانی از نامزدی مصطفی الکاظمی دفاع کرد

رئیس سابق اقلیم کردستان نامزدی الکاظمی را اقدامی در راستای رفع مشکلات جاری عراق دانست.

مسعود بارزانی در گفتگوی تلفنی با نامزد نخست وزیری عراق حمایت حزب دموکرات کردستان را از وی اعلام کرد.

بارزانی ضمن دفاع از معرفی الکاظمی از سوی اکثریت شیعی عراق اظهار امیدواری کرده است که این اقدام موجبات نزدیکی قومیت‌ها و طرفداران مذاهب مختلف عراق را فراهم و گامی در راستای رفع مشکلات و بحران‌های جاری این کشور باشد.

حمایت مسرور بارزانی از نامزدی مصطفی الکاظمی

نخست وزیر اقلیم کردستان نیز از نامزدی مصطفی الکاظمی به عنوان نخست وزیر جدید عراق حمایت کرده است.

مسرور بارزانی بر همکاری و تعامل مشترک در راستای رفع مشکلات اربیل – بغداد در چارچوب قانون اساسی عراق تاکید کرده است.

رئیس مشترک اتحادیه میهنی کردستان نیز از نامزدی الکاظمی اعلام حمایت کرد

«لاهور شیخ جنگی» در گفتگوی تلفنی با نامزد جدید نخست وزیری عراق ضمن اعلام حمایت از وی اظهار امیدواری کرد که کابینه جدید این کشور در سریعترین زمان ممکن تشکیل شود.

به گفته لاهور شیخ جنگی نامزدی الکاظمی اجماع و حمایت جریان‌های سیاسی عراق را به دنبال داشته است.

دو طرف در این گفتگوی تلفنی بر ثبات سیاسی عراق و تحقق خواسته‌های مردم این کشور در چارچوب قانون تاکید کردند.

پیام توئیتری الکاظمی به زبان کُردی

نامزد نخست وزیری عراق در پیامی که به زبان کُردی در حساب کاربری خود در توئیتر منتشر کرده است به اولویت‌های کابینه خود اشاره کرده است.

مصطفی الکاظمی در این پیام اعلام کرده است که تشکیل کابینه‌ای بر اساس خواسته‌های ملت عراق با هدف حفظ حاکمیت، تحقق حقوق مردم و تلاش در جهت رفع مشکلات و بحران‌ها به ویژه در زمینه اقتصادی از مهمترین اولویت‌ها در دوره جدید است.

کُردها به دنبال تعیین وزرای خود هستند

همچنانکه اشاره شد حزب دموکرات کردستان عراق به عنوان یک درخواست سیاسی خواستار ابقای فواد حسین در منصب وزارت دارایی شده است.

محمد خوشناو از نمایندگان اتحادیه میهنی کردستان در پارلمان عراق نیز اعلام کرده است که حزب متبوع وی خواستار تعیین وزرای خود به دور از دخالت های نخست وزیر جدید شده است.

هنوز مشخص نیست که آیا با چنین پیش شرط‌هایی شعار تشکیل کابینه مستقل و تکنوکرات پس از استعفای عادل عبدالمهدی و تظاهرات چندین ماهه در عراق محقق می‌شود یا سهمیه بندی‌های سیاسی همچنان بر روند تشکیل کابینه این کشور سنگینی می‌کند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
    9 3
    نجات اربیل از اشغال داعش توسط شهید سردار سلیمانی به هر حال کردها رو مدیون ایران کرده.
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
    8 2
    کردهای عراق مانند گل افتاب گردان هستند. زیاد نمیشه روشون حساب باز کرد. وقتی دستشون خالیه سمت ایرانن ولی زمانی که شکمشون پر شد علیه ایرانن. زمان صدام حسین رو هرگز نباید فراموش کنند.
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
    10 3
    اقلیم کردستان فعلا سرطان خوش خیم هست که دنبال فرصته تا بدخیم بشه
  • رضا IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
    0 4
    من نسبت به كاظمى بدجورى بدبينم ، فقط خدا كنه بعد از راى اعتماد مجلس براى ايران بازى درنياره ، اگرچه ميدونم ايران هم به جز تاييدش چاره ديگرى نداشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس