کد خبر 1060014
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۳
سالمندان نمایه

افراد مسن از جمله افرادی هستند که ممکن است در معرض بیماری کرونا قرار گیرند، بنابراین حفظ روحیه آنان مهم است.

به گزارش مشرق، با بروز ویروس کرونا سازمان بهداشت جهانی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سالمندان بالای ۶۵ سال، کودکان، مبتلایان به مشکلات ریوی، قلبی و دیابت بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار خواهند گرفت؛ به همین علت این افراد و تمامی مردمان جهان بایستی اصول بهداشتی که همان شستشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون یا مایع، پرهیز از دست دادن و روبوسی، ماندن در منزل و کارهای دیگر است را رعایت کنند؛ بنابراین افراد مسن به علت بالا رفتن سنشان ممکن است از انجام برخی رفتارهای اطرافیانشان ناراحت شوند که در این صورت با انجام روش‌های زیر می‌توان ناراحتی یا ترس آن‌ها را از ویروس کرونا به حداقل کاهش داد.

بیشتر بخوانید:

یک پرستار در منزل حرفه ای چه ویژگی هایی دارد؟

۱_ سالمندان به خصوص آن‌هایی که تنها (و در محیط‌های مجزا مانند خانه سالمندان) زندگی می‌کنند یا اختلال شناختی_ فراموشی دارند، ممکن است هنگام پاندمی یا در قرنطینه بیشتر مضطرب، نگران، آشفته و منزوی شوند؛ بنابراین بهترین کار مطالعه کتاب مورد علاقه یا گذاشتن فیلم محبوب آنهاست.

۲_ سالمندان و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند باید مراقبان آن‌ها از قبل آماده باشند و بدانند که در صورت نیاز از کجا و چگونه مانند گرفتن تاکسی، سفارش غذا، تماس با پزشک مورد نظر و راهنمایی او، کمک بگیرند.

۳_ مراقبان سالمندان بایستی در صورت لزوم اطلاعات را تکرار کنند و دستورالعمل‌ها را واضح، دقیق، محترمانه و صبورانه برای سالمندان توضیح دهند.

۴_ از دیگر وظایف مراقبان سالمندان این است که حقایق ساده را درباره اتفاقات اخیر برایشان توضیح دهند. اطلاعات واضح درباره روش کاهش خطر ابتلا را طوری شرح دهید که سالمندان یا آن‌هایی که بدون اختلال شناختی هستند بهتر درک کنند.

۵_ مطمئن شوید که سالمندان تمام داروهایی را که ممکن است لازم داشته باشند، برای مصرف حداقل دو هفته در اختیار دارید.

۶_ سالمندان و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند تا حد امکان به کارها و برنامه‌های منظم روزمره بپردازند و یا سعی کنید در محیط جدید عادت‌های جدیدی مانند ورزش منظم، شستشو، آواز خواندن، مطالعه، کشیدن نقاشی و سایر کارهای هنری و خلاق برایشان ایجاد کنید.

افراد مسن بخش بسیار بزرگی از جامعه انسانی را تشکیل می‌دهند و بهتر است بدانید که عواملی مانند پیشرفت‌ها و دستاوردهای علمی یا پزشکی، بالا رفتن سطح کیفی زندگی تمامی افراد جهان و افزایش امید به زندگی از مواردی هستند که باعث می‌شوند تا جوانان نسل‌های قبل، در حال حاضر حتی سنینی بیش از ۸۰ سال را در خود شاهد باشند.

با تمام موارد گفته شده باید بدانیم که برای نسل جدید، زندگی کردن و ارتباط صحیح داشتن با سالمندان به چالشی مهم و جدی تبدیل شده است که نیازمند آگاهی، ترفند و مهارت‌های درون فردی است.

۱_ به سالمندان انگیزه هدفمند بودن در زندگی دهید

چند هدف عاقلانه مانند برآورده شدن نیازهای اولیه مانند: استقلال، ارتباط و برآورده شدن نیازهای ثانویه مثل: همبستگی و احساس امنیت برای افراد مسن ایجاد کنید.

تمامی افراد به منظور انجام دادن ضرورت‌های زندگی شان مدام تشویق به هدف گزینی و استعداد یابی می‌شوند؛ بنابراین لازم است بدانید که داشتن اهداف برای سالمندان هم مفید خواهد بود؛ در واقع کلید واژه هدفمند بودن به سالمندان انگیزه می‌دهد و در آن‌ها حسی مفید بودن در جمع ایجاد خواهد کرد. باید بدانید که تایید و تشویق برای انجام کارهای ساده و پیش پا افتاده مانند ورزش کردن و آواز خواندن شاید برای جوانان بی معنا باشد، اما برای سالمندان بسیار باارزش است و در جایگاه بالا قرار می‌گیرد.

۲_ از آن‌ها بخواهید تجربیات و خاطرات دلنشین و شیرین شان را با شما در میان بگذارند

احتمال دارد برای بعضی افراد این تصورش بسیرا سخت باشد، اما واقعیت این است که سالمندان، زمانی جوان و پر از انرژی، شور و عشق، جاه طلبی و رویا بودند؛ بنابراین گوش دادن به خاطرات آن‌ها باعث می‌شود تا هم تجربیاتتان افزایش یابد و هم از خاطرات آن‌ها لذت ببرید.

در صورتی که سالمندان خانواده تان از خانه شما دور بوده و در جای دیگری زندگی می‌کنند، سعی کنید اطراف آن‌ها را با خاطرات مثبت و قدیمی مانند عکس ها، کارت پستال های، صنایع دستی، موسیقی، فیلم ها، جوایز و افتخاراتی که در گذشته به دست آورده اند، پر کنید و هر زمانی که با آن‌ها تنها شدید یا در جمع شنوای خوبی برای صحبت آنان در این روزهای کرونایی باشید.

۳. تشویق کردن آن‌ها به استفاده از فناوری‌های روز

اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در این روزهای خطرناک فرصت‌هایی مفید و عالی برای سالمندان فراهم می‌کنند؛ چرا که آن‌ها می‌توانند از طریق این فناوری‌ها و پیشرفت‌های تکنولوژی با دوستان، آشنایان، اطرافیان و اعضاء خانواده خود ارتباط داشته باشند و از ماندن در خانه احساس ناراحتی نکنند.

این نکته را به یاد داشته باشید که تماس‌های اینترنتی به هیچ عنوان نمی‌تواند جای ارتباط چهره به چهره و روابط نزدیک را برای افراد بگیرد، اما بسیاری از سالمندان بدون اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، احساس دور افتادگی و تنهایی می‌کنند. طبق مطالعات گوناگون استفاده از شبکه‌های اجتماعی علاوه بر نوجوانان روی افراد مسن هم افزایش چشمگیری داشته است.

۴_ مفید بودن افراد مسن را یاد آوری کنید

بیشتر افراد مسن که هنوز هم قدرت شناختی شان فعال است، حتی با اینکه از محدودیت‌های فیزیکی برخوردار هستند، اما دوست دارند که مفید و سودمند. دیده شوند؛ بنابراین تمامی موضوعات و وظایفی که به آن‌ها علاقه دارند و از انجام آن‌ها احساس راحتی می‌کنند را شناسایی کرده و معرفی کنید تا در این روزهای کرونایی آنها احساس تنهایی نکنند و بتوانند از توانایی های خود احساس امنیت و شاد بودن بیشتری کنند.

۵_ افراد مسن را به انطباق پذیری با شرایط تشویق کنید

از آنجایی که ویروس کرونا ممکن است باعث افزایش افسردگی در افراد مسن شود؛ بنابراین انواع مهارت‌های مقابله و سازگاری با این شرایط را مانند تعیین اهداف کوچک و قابل دسترسی، نابود کردن اهداف کوچک و قدم‌های کوتاه برداشتن، کمک و راهنمایی به آن‌ها برای انتخاب اهداف واقعی‌تر به آن‌ها بیاموزید تا بتوانند کیفیت زندگی شان را حفظ کرده و سربلند از این ویروس خطرناک و کشنده بیرون آیند.

با توجه به اینکه هیچ کس نمی‌داند ویروس کرونا تا چه زمانی گریبانگیر افراد خواهد بود؟ بهتر است افراد مسن را با شرایط پیش آمده و رعایت اصول بهداشتی انطباق دهیم و با نشستن و کمک خواستن از آنها، این افراد را از بی حوصلگی و افسردگی به مقدار بسیار زیاد نجات دهید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
    3 0
    انگار ما مسلمانیم ووقتی شما ترجمه میکنید یه تبصره دعا وخواندن قران کریم رو هم میتونید بهش اضافه کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس