الکساندر دوگین

آلکساندر دوگین می‌گوید: اصلاح‌طلبان ایران امیدوارند بر سر تحریم‌ها با آمریکا معامله کنند، در حالی که آمریکا «دجال» است و هر کس می‌خواهد با دجال معامله کند باید خدا و «مهدی» را بفروشد.

سرویس جهان مشرق - شیوع کرونا اگرچه در ابتدا یک بحران بین‌المللی در حوزه بهداشت و درمان به نظر می‌آید، اما پیامدهای آن بسیار گسترده‌تر هستند و حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و روابط بین‌الملل را نیز عمیقاً تحت تأثیر قرار داده‌اند. از دعوای کشورهای اروپایی بر سر ماسک تا کمک‌های بشردوستانه چین و روسیه به آمریکا، مبارزه دنیا مقابل یک ویروس همه‌گیر می‌تواند اتحادهای بین‌المللی را دست‌خوش تغییر و تحول کند. در عین حال، آن‌چه که اکنون «زلزله کرونا» توصیف می‌شود، همچنان در ایجاد تغییر در برخی معادلات بین‌المللی ناتوان بوده است؛ از جمله، هنوز دولت آمریکا را متقاعد نکرده است تا دست از تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی علیه ایران بردارد.

آلکساندر دوگین

سرویس جهان مشرق درباره همین موضوعات با «آلکساندر گلیویچ دوگین» فیلسوف برجسته روس و یکی از افراد تأثیرگذار روی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، گفت‌وگو کرده است. آن‌چه در ادامه می‌خوانید متن مصاحبه مشرق با آقای دوگین است.


مصاحبه قبلی مشرق با آقای دوگین در حاشیه کنفرانس «افق نو» در بیروت، پایتخت لبنان، را از این‌جا بخوانید. برای آشنایی بیش‌تر با شخصیت و عقاید آقای دوگین به ویژه در زمینه آخرالزمان می‌توانید گزارش‌های مشرق را از این‌جا، این‌جا و این‌جا بخوانید.

 

در همین‌باره بخوانید:

›› فیلسوف روس: اگر به سوی مهدی بروید، مهدی هم به سوی شما می‌آید

›› مهمان ویژه روس در ایران کیست؟

›› نامه امام خمینی به گورباچف باید در دستورکار پوتین قرار بگیرد

›› پیاده‌روی اربعین شبیه یک حادثه آخرالزمانی و مقدمه تحول جهانی است

 

همچنین مصاحبه‌های قبلی مشرق با کارشناسان آمریکایی درباره تحریم‌های واشینگتن علیه ایران به ویژه در بحران کرونا را از این‌جا و این‌جا بخوانید.

 

در همین‌باره بخوانید:

›› ویروس کرونا از آمریکا شروع شد/ هدف تحریم‌های واشینگتن ملت ایران است

›› تحریم‌های آمریکا علیه ایران غیرانسانی و وحشیانه هستند/ ناامیدی آمریکایی‌ها از کنترل کرونا توسط ترامپ


 

طی هفته‌های گذشته مقامات روس، ایرانی و چینی این نظریه را مطرح کرده‌اند که آمریکا ممکن است منشأ یا دست پشت پرده ویروس کرونای جدید باشد. دیدگاه شما در این‌باره چیست؟

هنوز نمی‌توانیم در مورد منشأ ویروس کرونا به طور قطعی چیزی بگوییم، اما به نظر می‌رسد این ویروس، محصول یکی از آزمایشگاه‌های نظامی در آمریکا بوده است. اطلاعات زیادی در این‌باره وجود دارد. آمریکایی‌ها تابستان سال ۲۰۱۹، یعنی شش ماه پیش، تحقیقات خود راجع به جنگ بیولوژیک را به طور ناگهانی متوقف کردند [۱] . این اتفاق تقریباً همزمان با آغاز بیماری کووید-۱۹ بود. بنابراین بسیار محتمل است که پشت این ویروس کرونا، جنگ بیولوژیکی وجود داشته باشد که در آمریکا طراحی شده است.

«مؤسسه تحقیقات پزشکی روی بیماری‌های واگیر» در مقر فرماندهی پزشکی «فورت دتریک» متعلق به ارتش آمریکا، آزمایشگاهی که چند هفته پیش از انتشار اخبار شیوع کرونا در چین تعطیل شد [جرئیات بیش‌تر(+)

در همین‌باره بخوانید:

›› مرگ مشکوک یک زن آمریکایی/ آیا منشأ واقعی شیوع ویروس کرونای جدید آمریکاست؟

با این حال، باید این نکته را هم در نظر بگیریم که چه اتفاقاتی دارد در جهان رخ می‌دهد، و این‌که نخبگان نظام گلوبالیسم هم درگیر این بیماری شده‌اند. بوریس جانسون [نخست‌وزیر انگلیس] به این ویروس مبتلا شده است؛ بسیاری از عوامل عالی‌رتبه گلوبالیسم هم هستند [که به کرونا مبتلا شده‌اند]، [مانند] پرنس چارلز [ولی‌عهد] انگلیس. در روسیه هم همین‌گونه است؛ ویروس کرونا اکثر نخبگان فرهنگی لیبرال را مبتلا کرده است. بنابراین اگر ویروس کرونا به منظور ضربه زدن به ملت‌های چین یا ایران یا روسیه ایجاد شده باشد، نتیجه شیوع آن کاملاً معکوس بوده است. این ویروس در مقیاس جهانی، بیش‌تر نخبگان جهانی‌گرایی و جامعه گلوبالیستی را نابود کرد و به این ترتیب، شرایط عینی را برای تحقق جهان چندقطبی به وجود آورد.

بدیهی است که ویروس کرونا با استفاده از فناوری در غرب ایجاد شده است [۲] ، اما شاید این ویروس به شکلی درز پیدا کرده و یا شاید مشیت الهی [با آن‌چه که آمریکایی‌ها می‌خواسته‌اند] متفاوت بوده است، زیرا انسان همیشه تعیین‌کننده نهایی نیست. بشر می‌تواند ابزاری مرگ‌بار را به عنوان اسلحه بسازد، اما خداوند می‌تواند با قدرت خود این سلاح را علیه سازندگانش به کار بگیرد.

در همین‌باره بخوانید:

›› اینک آخرالزمان؛ دزدی فروشگاه‌ها از مردم در آمریکا و دزدی مردم از بیمارستان‌ها در انگلیس

برداشت من این است که شیوع این ویروس یک آزمایش بزرگ برای همه جوامع است و ما نباید در این میان خداوند را فراموش کنیم. بشر ممکن است برنامه‌ای بچیند، مردم ممکن است سعی کنند یک‌دیگر را بکُشند، اما سرنوشت نهایی بشر به دست خداوند است. به عقیده من، این یک آزمایش بزرگ برای بشریت است.

من می‌دانم که جامعه ایران از بیماری کووید-۱۹ رنج می‌برد و این شرایط بسیار دشوار است، اما برای افراد معتقد به خداوند مرگ پایان کار نیست، بلکه صرفاً یک رویداد بسیار مهم است. بنابراین این ویروس برای افراد مؤمن به اندازه آتئیست‌ها وحشتناک نیست، زیرا ابتلا به بیماری و مرگ بر اثر آن برای آتئیست‌ها پایان راه است. این افراد فکر می‌کنند بعد از مرگ نابود می‌شوند. البته مرگ برای آن‌ها واقعاً هم بدتر است، زیرا پس از مرگ به خاطر کفر و عقاید غلط‌شان مورد قضاوت قرار خواهند گرفت، در حالی که مؤمنان با توجه به اعتقادات درست خود محاکمه می‌شوند.

بنابراین ما باید با قدرت مقابل این چالش بایستیم تا بتوانیم ایمان خود را به خداوند حفظ کنیم، از جوامع خود مقابل همه [تهدیدها] دفاع نماییم، و خوداتکایی را در جوامع خود بازسازی کنیم. به اعتقاد من اکنون «دیگری» که در خارج از کشورهای ما زندگی می‌کند، نمی‌تواند به ما کمک کند یا ما را نجات دهد. باید با یاری خداوند خودمان را نجات دهیم. این آزمونی برای ایمان ماست و باید از این آزمایش سربلند بیرون بیاییم.

احتمال زیادی وجود دارد که جنگ بیولوژیک آمریکا پشت ویروس کرونا باشد [دانلود]

در رابطه با ایران، یک عامل دیگر نیز وجود دارد که می‌تواند مبارزه این کشور با ویروس کرونا را تحت تأثیر قرار دهد: تحریم‌های آمریکا. این تحریم‌ها نه تنها دسترسی ایران به دارو و تجهیزات پزشکی را محدود می‌کنند، بلکه اقتصاد این کشور و اوضاع مالی ایرانی‌ها را نیز پیشاپیش تحت تأثیر قرار داده‌اند. آمریکایی‌ها نه تنها تحریم‌ها را تعلیق نکرده‌اند، بلکه آن‌ها را در همین هفته‌های اخیر تشدید کرده‌اند.

اول از همه، این را بگویم که به عقیده من تحریم‌های آمریکا تلاش می‌کنند تا اقتصاد ایران را به طور کامل نابود کنند و این کار ظالمانه و ناعادلانه است. این تحریم‌ها کاملاً اشتباه هستند، من مخالف آن‌ها هستم، و به نوبه خود از آمریکایی‌ها می‌خواهم تا این سیاست خود را تغییر دهند. با این حال، مسئله ابعاد دیگری هم دارد. من از مقامات ایرانی و به خصوص اصلاح‌طلبان در دولت ایران که اقتصاد این کشور را به اقتصاد غرب و جهان گره زده‌اند، [انتقادات و] سؤالاتی دارم.

امید جناح اصلاح‌طلب در دولت ایران به آمریکا و پایان یافتن تحریم‌هاست و اقتصاد کشور را اقتصادی می‌دانند که وظیفه‌اش تأمین منابع طبیعی برای غرب است. اما واقعیت این است که شما نمی‌توانید با «دجال» معامله کنید. غرب دجال است. غرب و آمریکا می‌خواهند جامعه ایران را نابود کنند. اگر می‌خواهید با دجال معامله کنید، باید خدا و «مهدی» را بفروشید.

البته من نمی‌توانم درباره سیاست در ایران قضاوت کنم، اما ما در روسیه هم دقیقاً همین وضعیت را داریم و من نسبت به دولت روسیه هم به شدت انتقاد دارم، چراکه موجب شده اقتصاد روسیه وابسته به غرب باشد. من همان انتقادهایی را که به دولت ایران دارم، نسبت به مقامات اقتصادی دولت روسیه نیز دارم. طرفدار و هم‌حزبی پوتین هستم، اما به شدت با بخش اقتصادی دولت پوتین مخالف هستم.

دولت ایران به جای اعتماد به نفس و استقلال اقتصادی، همه امید خود را به عادی‌سازی روابط با غرب بسته و با این کار به اقتصاد کشور آسیب بزرگی وارد کرده است. سیاست التماس به آمریکایی‌ها برای لغو تحریم‌ها و کمک به بهبود وضعیت زندگی فقرا در ایران از همان ابتدا اشتباه بود. برآوردن نیازهای مردم ایران باید نسبت به [تلاش برای رفع تحریم‌ها و] فروش نفت در اولویت قرار بگیرد. چگونه ممکن است شما به دجال، «شیطان بزرگ»، التماس کنید که با شما خوب رفتار کند و تحریم‌ها را بردارد؟

اگر می‌خواهید با آمریکا معامله کنید، باید خدا و «مهدی» را بفروشید [دانلود]

اقتصادهای روسیه و ایران باید کاملاً خودمختار و مستقل باشند. ما باید با اقدامات و استفاده از منابع خود نیازهای اساسی جوامع خودمان را برآورده کنیم. نباید به «دیگری» وابسته باشیم. روسیه، ایران، چین، سایر کشورهای اسلامی و همچنین کشورهای اروپایی باید با هم دوست باشند، اما نباید به هیچ کشوری وابسته باشیم. درس مهمی که باید [از تأثیر تحریم‌ها بر وضعیت اقتصادی ایران به ویژه در دوران مبارزه با کرونا] بگیریم، همین است.

نباید به اقتصاد کشورهای دیگر وابسته باشیم. نباید به کسی التماس کنیم. باید مستحکم بایستیم و به هویت جوامع خود اتکا کنیم. باید نظام اقتصادی کشورهای خود را به طور کامل متحول کنیم، زیرا نظام سرمایه‌داری و مبتنی بر بازار، اشتباه است. هم ضداسلامی است چون بانک‌هایش از ربا استفاده می‌کنند، و هم ضد [ارزش‌های] روسی است. من صرفاً منتقد سیاست‌های اقتصادی ایران یا روسیه نیستم، بلکه مخالف نظام سرمایه‌داری هستم. کاپیتالیسم بر خلاف مصالح روسیه و ایران است و ویروس کرونا به ما کمک می‌کند این واقعیت را درک کنیم. بنابراین می‌توانم بگویم کرونا یک ویروس [با پیامدهای] فلسفی و مذهبی است؛ آزمون ایمان ما به عقایدمان است.

در مورد اهمیت استقلال اقتصادی کشورهایی مانند ایران و روسیه صحبت کردید. صرفاً برای شفاف‌سازی لطفاً توضیح بدهید که آیا به نظر شما این کشورها میان خودشان باید همکاری اقتصادی داشته باشند یا خیر.

صددرصد. قطعاً همین‌طور است. متأسفانه هم در ایران و هم در روسیه، شخصیت‌های بسیار مهم و محوری‌ای وجود دارند که لیبرال و طرفدار غرب هستند و به ما اجازه نمی‌دهند تا شراکت اقتصادی کامل با هم داشته باشیم. این افراد که متکی به کمک‌های غرب هستند، دشمن اصلی و بزرگ‌ترین مانع پیش روی همکاری‌های اقتصادی میان ایران و روسیه هستند. مشکل، لیبرال‌ها و اصلاح‌طلبان در دولت‌های دو کشور و رویکرد غرب‌گرایانه آن‌هاست. با این حال، شاید شیوع کرونا به دولت‌های ما اهمیت توسعه روابط دوجانبه [به جای اتکا به غرب] را نشان بدهد.

 

از وقتی که در اختیار ما قرار دادید سپاسگزارم.

من هم متشکرم. ما روس‌ها و ایرانی‌ها با هم همکاری خواهیم نمود و بر چالش کنونی غلبه خواهیم کرد.

 

در همین‌باره بخوانید:

›› نشریه آتلانتیک: کرونا دست ترامپ و ماهیت دیکتاتوری آمریکا را رو کرد

›› خصومت ترامپ با کرونا شخصی است/ تقلای رئیس‌جمهور وسواسی آمریکا مقابل یک ویروس

›› چند هزار آمریکایی هر سال بر اثر آنفلوانزا کشته می‌شوند؟


[۱] Fort Detrick lab shut down after failed safety inspection; all research halted indefinitely Link

[۲] Bats, Gene Editing and Bioweapons: Recent DARPA Experiments Raise Concerns Amid Coronavirus Outbreak Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 81
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 18
  • کاوشگر فضایی IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    درود بر آلکساندر دوگین ...
    • IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
      21 66
      از کی تاحالا روسا که بی دین ترین کشور جهان هستند، مهدی عج شناس شدند برای ما؟؟ در طول تاریخ هیچگاه روسا خوبی ما رو نخواستند
    • رضا DE ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
      19 36
      کی مسلمون شده اینا که به خدا اعتقاد ندارن حالا نگران معامله اعتقادات ما شده آخرالزمانه این از همون قماش منافقین هستن که میگفتن هدف وسیله رو توجیه میکنه
    • IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
      3 5
      راستی دیشب لایو ساشا سبحانی رو دیدی؟ یه آهنگی هم گذاشته بود من یه سلبریتی کم رو هستم. وقتی ساشا رو دیدم به تو ایمان آوردم. ایمان آوردم تو جبهه حق هستی. ساشا چند تا هم سرباز داشت براش رژه میرفتن.
    • IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
      15 15
      مرگ بر هر کسی که در توهم توطئه فرو رفته
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
      14 3
      نمیشه مهدی کروبی رو بفروشیم
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
      4 5
      امروز دبیر کل حزب کمونیست روسیه آقای گنادی زیوگانف هم می گوید مسیحی است و مسیح را اولین سوسالیست تاریخ می داند.
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
      17 0
      دوستان عزیز یه جوری دارید حرف میزنید که انگار همه مردم روسیه کافرند به خدا گناهه .بین اونا افرادی هستن که معتقد به مهدی فاطمه باشن عیب ما اینه که همه رو به یک چشم میبینیم. ولی ازخودمون غافلیم که چطور اسممون رو گذاشتیم مسلمان ولی فلان عالم به ظاهر مسلمان اعتقاداتمون رو زیر سوال میبره .ائمه ما هرچه زخم خوردن از کافر نبود بلکه از افرادی بودند که خودشون رو مسلمان نامیده بودند
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    ایشان اصلاح طلبان را بسیار درست شناخته است.
    • IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
      40 15
      به اصلاح طلبا باشه قسمتی از جنوب و شمال و شرق و غرب را جوری دودستی با انگلیس و آمِریکا میدادن که به آخر و زمان نمیکشید
  • محمد IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    شنيدم خواهان قتل عام اوكرايني هاي مخالف روسيه بوده و يك ناسيونال افراطي است. خدا به داد استانداردهاي دوگانه ما برسد خداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
    • شریفی IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
      98 35
      از کثیف و شانتاژی صحبت کردنت معلومه یک هرزه ذهنی بیش نیستی . نبین کی میگه ببین چی میگه . لعنت به جهل و اهلش و راننده قطارش . لعنت . ۱۲۴۰۰۰ پیامبر و ۱۲ معصوم اومده ولی .....
    • IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
      56 9
      جوک چرندی گفتی.
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
      46 6
      کسی که از تقدم اعتقادات بر منافع میگه هیچ وقت یک ناسیونالیسم نمیشه. تهمت های شما به ایشون چقدر شبیه تهمت هاتون برای تخریب شخصیت های انقلابی داخلی هست! خواستار کشتار بوده، حمله ی گاز انبری کرده، دیوار کشیده، اعدام کرده و .... جمع کنید این بساز کهنه و دموده رو. دیگه دستتون رو شده
    • IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
      25 7
      الکساندر فرد معتقدی است و مشاوره های او باعث شده پوتین فردی محکم و با اراده در جهان سیاست بوده بنحویکه در یک نظر خواهی در کل اروپا پوتین را راستگوترین و اوباما را دروغگوترین رئیس جمهور جهان اعلام کرده اند . و کور شود هر که در او غش باشد
    • کوروش IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
      22 16
      الان تازه صحبت های آقای الکساندر دوگین انسان بزرگ رو دیدم،واقعا خوشحالم که پوتین یه سری کارهایی خوب و شایسته انجام میده و (بخصوص انجام داده) ،از صحبت و توصیه به فعال تر شدن کشیش ها تا حضور در سوریه(میتوست اوضاع بسیار بدتر و سخت تر رقم بخوره) و البته حضور افرادی همچون استاد بزرگ الکساندر دوگین که واقعا انسان محترم و شریفی هستن(در سخنانشان چه الان چه همیشه به ایران و ایرانیان بسیار احترام میگذارند منم براشون سلامتی و خداحافظی از درگاه حق تعالی خواهانم)؛ در مورد صحبت این دوست حواس پرتمون ،دقیقا فتنه ها و مزخرفاتی که غربی های حقیرشده به ایشون نسبت دادن و تصویرسازی کردن رو گفتی!یعنی به قولی احتمالا از پای بی بی سی بلندشدی(به قول دوستان:) ؛سخنان الان آقای الکساندر دوگین عزیز هم که کوتاهه بخونید که چه شخصیتی دارند و از چند جهت در همین سخنان کوتاه بررسی کردند.خداحافظ همگان.
  • سرباز IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    41 32
    خوشمان آمد فقط نمشه این یارو بیشتر روی پوتین اثر بزاره تا ۱۴۰۰ که دکتر قالیباف اومد رو کار بیشتر با هم مبادلات داشته باشیم
    • یکی IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
      15 31
      ببند بابا!!!!!!!!!!!!
    • IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
      21 15
      دوست عزیز اول بزار جناب آقای قالیباف امتحان خود را در مجلس پس دهد،ریاست جمهوری پیش کش
    • IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
      7 4
      قالیباف این روزها دقیقا کجاست؟
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
      2 1
      در حال بافتن قالی:)،شوخی کردم باهاشون چون دوستشون دارم چون سرباز وطن بودند و البته انشاءالله همیشگی باشند
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    21 16
    کسی ایشون را معرفی کنه حداقل بدانیم چه کسی هستند ایشون و چقدر سواد دارند
    • IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
      28 23
      اگر کمتر من و تو و ایران اینتر نشنال ببینی و یک سری هم به سایر شبکه های مهم از نظر سیاسی بزنی حتما میشناسیش ، آره دادا
    • محمد IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
      42 14
      یکی از مشاوران نزدیک آقای پوتین رییس جمهور روسیه. از افرادی که معتقد به منطق اوراسیای بزرگه و از دشمنان گلوبالیست های صهیونیست جنایتکار.
    • IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
      6 11
      در لینک تو متن اومده پارگراف دوم یا سوم. روی لینک کلیک کنید معرفی و سوابق ایشون هست
  • سین RO ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    19 15
    موافقم باهات اما دیر گفتی کمی دیر شده
    • IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
      14 7
      چرا دیر؟ مگه چی شده؟
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    41 13
    این مرد بزرگ میفهمد و اصلاحات و در سردسته آن ها روحانی نمیفهمد
    • IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
      17 6
      مرد بزرگ؟ خخخخخخخخخخخخخ
  • محمد IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    36 21
    درود به شرفت مرد. انسان یاد 72 یار امام حسین (ع) می افتد که 1 از 72 یک مسیحی بود به اسم وهب. انشاالله با وهب محشور بشی.
    • رضا IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
      11 23
      احساساتى نشو ابله ! اين مردكه تا ودكا شو نزده و … حال و هول شو نكرده مطمئناً به يه دونه از اين سوال هاى احمقانه جواب نداده ! در شياد بودن او و امثال مشرق همين بس كه اگه اين يارو درست ميگه چرا برادر پوتين گوش به حرفش نداده ؟! امثال مشرق و طالب زاده شيادند و كسانى مثل تو رو خر گير ميارن تا بارتون كنند !
    • عیوضی IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
      4 0
      به چشم خود دیدی بهتان می زنی مسلم است که سرت در آخور دشمن است در پشت نام رضا قایم شدی لعنت بر کسی که بهتان می زند ...
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
      1 0
      شخص 2.09 لطفا تو هم احمق نشو کمتر ویسکی بزن جون همین آقا طالب زاده با الکساندر دوگین مصاحبه کرده و در راهپیمایی اربعین شرکت کردند ناراحتی! عصبانی شدی !! بمیرم برات آخه آخه آخه ...
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    4 12
    حکومتی که چهارتا نفوذی نمیتونه جمع کنه اخر عاقبت نداره
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    26 11
    دوگین یک آزاده واقعی است بنابراین صاف و صریح و بی پرده حرف می زند .تحلیل ایشان از اصلاح طلبان ایران حقیقتی است که خیلی ها در داخل کشور جرئت گفتن آن را ندارند.آقای دوگین ماهیت واقعی غرب را شناخته بنابراین خوب اوضاع را تجزیه و تحلیل می کند .ای کاش مفسران و کارشناسان سیاسی کشور ما قدری ذهنیت و جهانبینی ایشون را داشتند تا کشور از این اوضاع فلاکت بار اقتصادی و فرهنگی فاصله می گرفت.
  • على FI ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    26 26
    درود بر شرفش . از مشرق جان ممنون هستم بابت گفتگو با اين فليسوف روسى .
  • ع IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    31 45
    لابد روسیه و پوتین و چین و کره شمالی هم یاران امام زمان ع هستند. مزخرف گفته.
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    5 1
    شباهت عجیب به کیهان ملکی!!
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    28 27
    کمونیست ها و بیدین ها طرفدار دین و مهدی. ها ها ها
    • IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
      6 3
      نشان از قدرت و منطق دین و شیعه دارد که چگونه از دل تاریکی ها، خورشید نورانی اسلام در حال تجلی یافتن و ظهور است.
    • IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
      5 1
      خخخخخ...
    • TR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
      9 5
      طبق روایات شیعه در حکومت مهدی علیه السلام مالکیت چنان ضعیف می شود که کسی دستش را در جیب کس دیگری می کند و به مقدار نیاز بر می دارد و آن طرف هم می فهمد و ابدا هم ناراحت نمی شود. آیا این چیزی جز تحقق رویای سوسیالیسم است بی آنکه به زور اصل مالکیت نفی شود؟ ضمنا امروز دبیر کل حزب کمونیست روسیه آقای گنادی زیوگانف می گوید مسیحی است و مسیح را اولین سوسالیست تاریخ می داند.
    • IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
      1 1
      زهر مار
    • ایرانی IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
      5 1
      ای بیسواد !!! این مرد مسیحی و یک فیلسوف است .
  • محمد IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    31 16
    خوش به حال روسا الکساندر دوگین دارن. ولی ما حسام الدین آشنا داریم.
    • IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
      20 16
      اشنا به خیانت و فرافکنی
    • IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
      6 6
      شما هم محمود هاله نوری دارین
  • محمدجوادپاکسرشت.شیراز IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    5 11
    درودواقعاکه اندیشمنده چقدرباجزییات اصلاح طلبان واداده روشناخته...واقعاتاکی اصلاحات میخواهندهم ابروی کشورهم انقلاب وخودشونوببرن.ای باباماکشورانقلابی هستیم چراالتماسی باشن یه عده اگه عاشق غرب هستیدخب هرچه زودترتشریف ببریدبعدجوانان مومن میدونن بااین انقلاب درعرض چندسال بدون اصلاح طلبان باشیم ابرقدرت ک میشیم هیچ تواقتصادهم ابرپبشرفته میشیم
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    10 3
    خدایا هزاران بار شکر که اهل حق در حال گسترش هستند و در اقلیت نیستند. خدایا گمشده مان،نور دل و دیده مان را امام زمان مان را برایمان ظاهر ساز و توفیق ده تا لحظه آخر در رکابش باشیم. خدایا ما یتیم های واقعی هستیم، به م رحم فرما و در ظهورش تعجیل بنما.
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    11 9
    برای مشرق و هم طیفی های او ، امثال این آقا نظریه پردازی می کنند.ایران شده است زمین درگیری آمریکا و روسیه و امثال این آقا سربازان روس هستند که حرفهایی که خوشمان می آید را میزند و ما را برای مواجهه با غرب ترغیب می کند ولی پشت پرده .......
  • DE ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    5 9
    آفرین! یک کار خبرنگاری اصیل انجام داده اید. لطفا از این قبیل مقالات بیشتر منتشر کنید.
  • کیا IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    2 16
    حکایت دولت بنفش و هم فکران او همانند مصداق نامه 39نهجالبلاغه است که حضرت علی علیه السلام به عمروعاص خطاب می کند
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    12 3
    خخخخ... راست می گه آخرالزمان شده... مسلمون های شیعه دو آتیشه دست به دامن اتحاد با چین کمونیست منکر خدا و روسیه مهد خداناباوری و کره شمالی شمن باور و دیکتاتوری های مشرک منطقه شده اند... این یارو هم خوب سوراخ دعا رو پیدا کرده.. خخخ
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    1 0
    در هر جایی است؟!
  • GB ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    13 4
    در داخل مرزهای کشور ابرقدرت ولادمیر پوتین، بیش از ششصد شعبۀ رسمی و فعال مکدونالد وجود داره و گردش مالی کوکاکولا درون مرزهای روسیۀ مستقل و ابرقدرت بالای 200 میلیون دلار هست. از 25 مدل ماشین پر فروش در سال 2019 در روسیه 20 موردش وارداتی هست، اون پنج تا هم همش متعلق به کمپانی روسی Lada هست که مالک این کمپانی رنوی فرانسه هست. برسونید به دست این فیلسوف ماخولیایی و دوزاریتون که اگه خواست کشور خودش رو درست کنه بدونه فقط مکدونالد در روسیه چندین هزار کارمند داره. اونا رو از نون خوردن نندازه با فلسفیدنش!
  • l[ IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    11 4
    چقدر احمقین که با وجود اینهمه متفکر تو کشور خودمون دست به دامن روسها میشید
  • تقی IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    10 11
    تحلیل ایشان فلسفی است و قسمت ظاهری قضیه میباشد و اما چرا این غربگرایان در ایران بدنبال رابطه هستند بخاطر فرزندانشان است که سالهاست با ثروت باد آورده پدران و مادرانشان از طریق رانتخواری و دلالی در خارج از کشور یا زندگی میکنند و یا عیاشی و به همین خاطر پدرها و مادرانشان مجبورند برای راحتی آنها به دولتهای اروپایی باج دهند تا مبادا فرزندانشان دیپورت شوند و البته گاها به خاطر افتادن فرزندانشان در تور سازمانهای اطلاعاتی مجبور به همکاری با آنها میشوند و علاج کار یا ممانعت از حضور فرزندان مقامات رده بالا در خارج از کشور است و یا ممانعت از حضورشان والدینشان در پستهای مهم دولتی است و در اصل این فرضیه بنده صحیحترین فرضیه میباشد و الباقی حاشیه میباشد و نیاز به نگاه عمیق فلسفی ندارد و نکته مهمی که باقی مانده این است که چرا با تخلف سفیر انگلیس و حضور او در اغتشاشات دوباره در ایران حضور پیدا میکند و با توییت به ایرانیان تبریک میگوید و جواب این است که اگر مانع او میگشتند که برنگردد مطمئنا بسیاری از فرزندان مسئولین و مدیران کشور خانواده ها و فرزاندانشان از اروپا اخراج میشدند و البته مسئولین به بهانه اینکه ممکن است انگلیس خبیث و اروپاییها به طرف امریکا بروند و در تحریمهای امریکا با او همراهی کنند مانع اخراج این سفیر شدند.
  • maria IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    2 13
    در اینکه ما خودمان طرفدار امام زمان و ائمه هستیم شکی نیست و اینها برا ما مقدسند.ولی چندتا مورد هست که اشاره میکنم. 1)برا ما "ملت ایران" اصلاح و اصول و اعتدال و... فرقی نداره کسی برا ما ارزش داره که به ملت خدمت کنه2)از کجا معلوم ایشان از اعتقادات ملت عزیز سوءاستفاده نکنه؟3)من دل خوشی از خیلی از اصلاح طلبان و اعتدالگرها ندارم بقول ایشون اصلاح طلبها میخوان خدا و امام زمان را با دجال معامله کنند. روس های هم طیف اصلاح طلبان میخوان چی را معامله کنند؟4) خباثت بد طینتی و دستهای پشت پرده روسها با اسرائیلی ها و مخالفان ایران بر همگان هویداست. هدفش عوامفریبی بیش نیست.
  • IR ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    1 4
    تحلیل خوبی بود، هر چندایراد تک بعدی بودن هم بهش وارده، مثلا اگه کار چین نیست چرا ابعاد قضیه رو کوچک جلوه دادن، تا کشورها در گیر نشدن ابعاد فاجعه رونفهمیدند، یامیتونه کار یه قدرت سومی باشه مثل هند با این تلفات پایین، علیرغم سطح بهداشت فوق العاده ضعیف، یا صهیونیست‌ها، ولی از نظر بعضی جهات مثل تکیه به قدرت درون، شناخت در بحث مهدویت با توجه به شرکت این شخص در برنامه راز و... شبکه افق، بازم بینش جدیدی رو به بنده داد، از مشرق ممنونم
  • IR ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    3 12
    ببین کار دنیا رو روسها هم دارن از اعتقادات ما سو استفاده میکنند چرا چون باور این موضوع که ایران دوباره مثل زمان شاه بره زیر بلطی امریکا براشون وحشتناکه وگرنه کدوم روسی خدا رو شناخت و به مهدی عقیده داشت هر چند مذاکره با امریکا یعنی نابودی ایران چون امریکا دنبال سازش نیست و فقط دنبال استیلا بر ایرانه
  • IR ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    2 4
    استاد رائفی پور سالها قبل اینموارد رو گفتند
  • IR ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    15 7
    الله اکبر ایدئولوژی تا کجا؟!حاضر شدیم برای ضربه به رقیب سیاسی دنبال یه محلد کافر کمونیست راه بیفتیم!
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
      4 0
      ای کاش ما هم یکهدهم وفاداری که شما به ایدئولوژی لیبرالیسم و امپریالیسم دارید ما به اسلام داشتیم. دوگین هم یک مسیحی ارتدوکس متعصب است.
  • نصیر IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    4 13
    کامنتم شاید منتشر نشه اما هنوز دارم می سوزم از روزی که روحانی گفت حالا اگر یه روزی امام زمان ظهور کنه اون رو هم نقد می کنیم!!..با لحنی سراسر تمسخر و تحقیر...
  • IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    14 1
    یه لحظه فکر کردم این بابا بازیگر کیهان ملکیه
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    1 1
    پینجره دن داش گلیر
  • ناشناس IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    8 31
    چهل سال پیش امام خمینی در سخنرانی از مردم ایران التماس کردند که اسلام را می خواهند ببرند این غرب زده ها را کنار بزنند.... حالا بعد از چهل یک سال آقای آلکساندر دوگین می گوید!!جالبه... اما متاسفانه تا زمانی که لیبرال و اصلاح طلب ها بر ما حاکم هستند وضعیت همین است.
  • DE ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    91 3
    متوهمین خودمون نه که کم بودن، اینم اضافه شد.
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    18 3
    دوگین یه ملی گرای افراطیه! و ملی گرای افراطی نهایتا همون فاشیسمه! حالا می خواد فاشیسم روسی باشه یا آلمانی یا امریکایی! روسیه به هیچ کس وفادار نمونده و نمی مونه! از تاریخ باید درس گرفت!
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
      0 0
      تو طرف فاشیسم انگلساکسونی نباش بقیه مهم نیست آمریکایی پرست!
  • ایران IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    4 1
    آقای دوگین شخص بسیار دانا و قابل احترام هستند ، اما یادمون باشه در روسیه هم مثل ایران غربگراها و منافقین زیادی حالا به هر دلیل هستند که هر گاه فرصت گیر بیارند سعی میکنند فرمان روسیه رو به طرف غرب بپیچند، اینکه در خیلی اوقات ایران و روسیه روابط خوبی نداشتند بخاطر وجود همین منافقان و زالو هایی هستند که از درون کشور خون دو ملت رو میمکن ، ما و امثال آقای دوگین باید تلاش کنیم این زالو های داخلی را در دو طرف نابود کنیم
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    1 1
    راسپوتینیه برای خودش
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    3 3
    دوگین جونتون که اینقدر به خدا و مهدی و مسیح اعتقاد داره یه فکری برای زنان روسپی روسیه بکنه که همه دنیارو پرکردن.
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    1 0
    سیاستهای خارجی خوبی دارید و هرکسی لذت میبره اما نمیفهمید که نفوذی دارید و تو سیاست داخلی گند زدید. خیلی مشخصه هرکی که تو باستی هیلز بشینه و تو لواسانات کار کنه و کیلومتر مربع زمین داره و ماشین گرون سوار میشه باطله ولو مهر رو پیشونیش باشه. واقعا نمیفهمید؟
  • بهزاد IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    1 4
    درسشو خوب بلده. من که به هیچ روسی اعتماد ندارم.
  • سلیمانی IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    6 0
    با سلام اینهای که نظر منفی میدن چند دسته اند ۱ دسته اول اوباش فتنه ۸۸ و فتنه گران سال۹۸ هستند ۲دسته دوم یه عده وطن فروش و منافق و اون ور ابی و بهتر بگم البانی تبارهای پول بگیر از منافقین اند ۳ دسته سوم اصلاح طلبان دسته چندم اند ۴ هرزه های اجتماعی اند که کارشون اینه ویه عده هم هستند که با این چند دسته فرق میکنن .این افراد با توجه به عدم شناخت از این فیلسوف ، ممکنه نظر پرسشی بزارند
  • جلیل IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    1 0
    سلام دست شما عزیزان درد نکند خیلی عالی بود من برای اقای دوگین این مرد باخدا دعا میکنم
  • علی IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    5 0
    آنها که نظر منفی نسبت به تحلیل درست این آقا در باره بیماری غربگرایی دارندوضمنا" مسلمان پایبندبه ائمه معصومین می باشند .ائمه می فرمایند " توجه به حرف گوینده داشته باشیدنه خودگوینده" لا تنظروا الی من قال انظرو الی ما قال "البته مومن کیس وهوشیار هم باید باشدوآن بحث دیگری است
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    2 1
    حواستون باشه یه دفعه عین عدنان اوکتار درنیاد!!!!
  • امیر IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    0 0
    احسنت این توجیه فهمید اما اصلاح طلبان دو تابعیتی نفهمیدند
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    0 0
    حقیقتا همانطور که این فیلسوف گفته در معامله با آمریکا تنها وجه پرداختی که مورد قبول آمریکاست فروش عقیده مهدویت و انقلاب اسلامی است اگر بگویم تنها برای بیان شجاعانه این حقیقت ،غرب ،داغ دختر دوگین را بر دلش گذاشت به گزافه نگفتم همه دنیا می‌دانند که منظور آمریکا از بحث هسته ای در ایران چیست و من متعجب هستم که چطور مسئولان دست اندر کار گوششان به حرف مزدوران لیبرال‌ داخلیست که از مذاکرات ،گشایش اقتصادی می‌خواهند در بیاورند نخیر از مذاکرات فقط فروش ولایت وانقلاب اسلامی در خواهد آمد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس