کد خبر 1059808
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۰
کرونا نمایه

پس از اینکه کرونا به غزه هم وارد شد، سازمان های بین المللی و ناظران امور درباره وقوع فاجعه تمام عیار با توجه به اینکه غزه یکی از متراکم ترین مناطق جهان از نظر جمعیت است، هشدار داده اند.

به گزارش مشرق، غزه یکی از متراکم‌ترین مناطق جهان از نظر جمعیت است. نوار غزه که قریب به ۲ میلیون فلسطینی را در خود جای داده ۱۳ سال است که تحت محاصره رژیم صهیونیستی قرار دارد و همین مساله باعث شده زیر ساخت‌های آن از جمله بهداشت و درمان آسیب ببیند. محاصره غزه از ژوئن ۲۰۰۷ با هدف تحت فشار قرار دادن دولت حماس شروع شده است.

بیشتر بخوانید:

هشدار جهاد اسلامی به صهیونیست‌ها درباره تداوم محاصره غزه

حماس: اگر اهالی غره نتوانند نفس بکشند،‌ نفس ۶ میلیون اسرائیلی را خواهیم برید

کرونا ۲۱ مارس گذشته به غزه از طریق دو نفر از ساکنان منطقه شجاعیه غزه که از پاکستان آمده‌اند، وارد شده است و ناظران امور زنگ خطر را به صدا درآورده‌اند زیرا شیوع کرونا به فاجعه تمام عیاری منجر خواهد شد که جان هزاران نفر را از ساکنان غزه را خواهد گرفت و این به سبب عوامل متعددی است که فاجعه را رقم می‌زند زیرا علاوه بر ۱۳ سال محاصره که سبب کمبود شدید مواد حیاتی از جمله دارو و تجهیزات پزشکی شده است؛ جنگ‌های سال ۲۰۰۸،۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ و بمباران‌های رژیم صهیونیستی سبب نابودی زیرساختهای بهداشت و درمان و تخریب ۱۷ بیمارستان و درمانگاه شده است.

«جیمی مک گولدریک» مسئول پروژه بیماری کووید ۱۹ سازمان ملل در غزه و کرانه باختری اعلام کرد: «غزه به شدت در مضیقه است و نظام بهداشتی در طولانی مدت در وضعیت هولناکی قرار داشته است. ما با تمام مقاومت تا اینجا به اندازه کافی خوش شانس بوده ایم».

سازمان بهداشت جهانی در گزارشی در سال ۲۰۰۹ تاکید کرد که رژیم صهیونیستی عمداً مراکز درمانی و بهداشتی را هدف قرار می‌دهد و این با منشورها و معاهده‌های بین المللی که هدف قرار دادن مراکز درمانی را ممنوع می‌داند، در تضاد است.
 
سازمان‌های بین المللی نسبت به شیوع ویروس کرونا در این گونه مناطق با انبوه جمعیت و امکانات بهداشتی و درمانی محدود و نبود امکانات برای تشخیص زودهنگام هشدار می‌دهند.

مرکز اطلاع رسانی فلسطین در گزارشی با اشاره به اتمام کیت‌های تشخیص ویروس کرونا در نوار غزه نسبت به وضعیت خطرناک این منطقه و احتمال بروز فاجعه انسانی هشدار داد.

این مرکز در گزارش روز (سه شنبه) خود آورده است: «شکنندگی سیستم بهداشتی نوار غزه از دو دلیل ناشی می‌شود. نخست محاصره منطقه از سوی رژیم صهیونیستی و ممانعت این رژیم از ورود دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی از خارج و دوم چنددستگی داخلی که بر اثر آن در ورود سهمیه دارویی و تجهیزات پزشکی لازم تعلل می‌شود».

هشدار مقامات در غزه درباره بروز فاجعه انسانی

«اشرف القدرة» سخنگوی وزارت بهداشت غزه نیز با اشاره به اتمام کامل کیت‌های تشخیص کرونا به مرکز اطلاع رسانی فلسطین گفت: «وزارت بهداشت وضعیت یک هزار و ۸۹۴ فلسطینی در ۲۷ مرکز قرنطینه را پیگیری می‌کند. ۶۲ درصد از این افراد نیازمند مراقبت ویژه و آزمایش‌های مکرر هستند، ولی دیگر دستگاه و تجهیزاتی برای گرفتن آزمایش از آنها در نوار غزه وجود نداریم. از تمام طرف‌های محلی و داخلی می‌خواهیم که اقداماتی سریع برای جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی در باریکه غزه به عمل آورند».

وزارت بهداشت نوار غزه اعلام کرده است که ۴۰ درصد داروهای بیمارستان‌های این منطقه تمام شده است. این وزارتخانه درباره کمبود کیت‌های شناسایی ویروس کرونا نیز هشدار داده و از همه طرف‌ها خواسته است تا ۲۳ میلیون دلار را برای مقابله با ویروس کرونا تامین کنند.

شمار مبتلایان به کورنا بعد از ثبت یک مورد جدید، به ۱۳ مورد رسیده است و شش فرد مبتلا تاکنون بهبود یافته‌اند.

«عبداللطیف القانوع» سخنگوی جنبش حماس روز سه شنبه گفت: «جامعه بین المللی باید برای رفع محاصره علیه نوار غزه و مجهز کردن این منطقه به تجهیزات لازم بهداشتی و پزشکی تلاش کند. جهان که روزی را به عنوان روز جهانی بهداشت تعیین کرده است، باید به محاصره نوار غزه توجه کند. این منطقه از تجهیزات و امکانات پزشکی لازم برای مقابله با شیوع ویروس کرونا برخوردار نیست».

باج گیری بی شرمانه وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در سایه ورود کرونا به غزه

این در حالی است که نفتالی بنت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «هرگونه کمکی به غزه برای مقابله با کرونا تنها در ازای بازگرداندن اجساد دو سرباز اسرائیلی که طی جنگ ۲۰۱۴ کشته شدند صورت می‌گیرد. به نظر من باید مذاکرات گسترده‌ای درباره نیازهای انسانی غزه و ما برگزار کنیم. این مسائل کاملاً با هم در ارتباط هستند و مطمئناً ما با روی باز درباره آن صحبت خواهیم کرد».

این موضع گیری نفتالی بنت اوج باج گیری است که جنبش جهاد اسلامی سریعاً به آن واکنش نشان داد.

«زیاد النَخّاله»، دبیرکل کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین درباره تداوم محاصره نوار غزه در شرایط شیوع بیماری کووید -۱۹ شدیداً هشدار داد و خواستار لغو این محاصره چند ساله شد.

نخاله یکشنبه (۱۷ فروردین) گفت: «
 
مرگ هم اکنون با قدرت و بدون شفقت، در همه خانه‌ها را می‌زند. ما می‌گوییم به تنهایی نخواهیم مُرد و رهبران دشمن صهیونیست باید بدانند که ادامه محاصره و پافشاری بر ترویج این توهم که اسرائیل در امان است، هیچ فایده و ثمری نخواهد داشت. مقاومت فلسطین ابتکار عمل را در دست دارد و در هر لحظه‌ای می‌تواند از مردم فلسطین و به منظور زندگی شرافتمند آن‌ها و زندانیان در بندِ رژیم صهیونیستی دفاع کند. هرگونه تهدید علیه زندگی مردم فلسطین با ادامه محاصره، بلا استثنا گریبان همه را خواهد گرفت. دشمن صهیونیست باید بین پناهگاه‌ها و بین پایان دادن به محاصره و موافقت با آزادسازی اسرای فلسطینی یکی را انتخاب کند. چالش‌های جدیدی ایجاد می‌شود و ما هرگز منتظر کسی نخواهیم ماند. از این رو، همه باید بدانند که ما مردم فلسطین را بیش از این در برابر گرسنگی، تحقیر به ویژه در نوار غزه که سال‌هاست محاصره است، ترک نخواهیم کرد».

«ساری باشی» یک حقوقدان در مسائل حقوق بشر در فلسطین اشغالی گفت: «اسرائیل اقداماتی انجام داده که به صورت نظام‌مند سیستم بهداشتی در غزه را فلج کرده و اقتصاد را از کار انداخته است، به طوری که هیچ منابعی برای مواجهه با این بیماری وجود ندارد».

حتی اقدامات رژیم صهیونیستی در دوران بحران کرونا نیز منجر به ایجاد مشکلاتی در غزه شده است. درحالی‌که فلسطینی‌ها در حال مبارزه با ویروس کرونا و جلوگیری از گسترش آن هستند، اسرائیل یک بار دیگر سم‌های علف‌کش را از طریق هوایی در قسمت شرق غزه منتشر کرد که متعاقباً ممکن است سلامت غذای شهروندان غزه را به خطر بیاندازد.

غزه میان چکش کرونا و سندان رژیم صهیونیستی

به هر حال غزه که میان چکش کرونا و سندان رژیم صهیونیستی گرفتار شده است به سه دلیل با شرایط خطرناکی روبرو است؛ نخست همانطور که اشاره شد محاصره رژیم صهیونیستی و کمبود تجهیزات درمانی و تخریب مراکز درمانی از سوی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی است.

عامل دوم جمعیت انبوهی که در هیچ مکانی در روی کره زمین تقریباً نمی‌توان مشابه آن را یافت که این هرگونه فاصله گذاری اجتماعی توصیه شده به عنوان یک راهکار اصلی برای مقابله با کرونا را محال می‌کند.

طبق جدیدترین آمارها ۲۶ هزار نفردر هر کیلومتر مربع ساکن هستند و این در اردوگاه‌ها به ۵۵ هزار نفر افزایش می‌یابد و این در حالی است که مساحت قابل سکونت از ۳۶۰ کیلومترمربع فراتر نمی‌رود. از سوی دیگر کرونا با توجه به بیکاری گسترده در غزه و کمبود شدید آب آشامیدنی و برق و پایین بودن سطح خدمات عمومی و بحران بهداشت و درمان و تبعات محاصره بر نیازهای روزانه ساکنان، تاثیرات مرگبارتری به دنبال خواهد داشت.

عامل سوم هم بحرانی بودن روابط میان تشکیلات خودگردان در رام الله و دولت حماس درغزه است که بر هماهنگی در مبارزه با کرونا و درمان کرونایی ها تاثیر مستقیم دارد.

طی روزهای گذشته سازمان‌های بشردوستانه از جمله پزشکان بدون مرز بارها زنگ خطر را درباره وقوع فاجعه در غزه اگر جامعه بین المللی سریعاً کاری انجام ندهد، به صدا درآورده‌اند. در خشکی، کرونا ساکنان غزه را تهدید می‌کند و در دریا هم گلوله‌های صهیونیست‌ها انتظار آنها را می‌کشد. از سوی دیگر تعطیلی کامل غزه برای ساکنان این باریکه کشنده است به ویژه که ساکنان به حمایت آژانس امداد رسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی وابسته هستند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • NL ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
    9 1
    خدا لعنتت کنه اسرایل پست به آرزو میکنم هر یک نفر فلسطینی که کرونا گرفت هزار نفرتون از کرونا سقط بشید
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
    7 0
    خدایا تاریخ به ما ثابت کردهحسبی الله ونعم الوکیل فقط خودت برای نجات کافی هستی و بس. خودت کمک کن کن تا با ریشه کن شدن زودتر اسراییل همه ی دنیا و مردم مظلوم غزه نجات پیدا کنند.
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
    0 4
    از قهر خدا میترسم مگر میشود در مسجد و حرم های مقدس را بست؟؟ خدایا توکل به تو ......اگر قرنطینه دزسته پس چرا در ایتالیا که یک ماهه قرنطینه هستند هروز دارن میمیرن؟؟
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
    1 2
    سازمان پزشکان بدون مرز هشدار داد که غزه چنین و چنان، باور نمی کنیم چون مشرق گفته سازمان پزشکان بدون مرز مشتی جاسوس با مقاصد مشکوک هستند. پس محاصره غزه باید ادامه پیدا کند.
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
      9 1
      آخه گوسفند شریف! اوضاع بین غزه و اون وضعیت فلاکتبار رو با وضعیت سیستماتیک ایران با اون همه پیچیدگیش رو مقایسه نفرما! در ثانی، حتی پزشکان بدون مرز برای غزه هم برنامه ریزی دارند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس