اسرای حماس

پیشنهاد بی‌سابقه رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه پس از سکوتی طولانی باعث به جریان افتادن پرونده تبادل اسرا شده و گفته می‌شود این مذاکرات حدود دو هفته است که به دست میانجی‌ها در حال پیگیری است.

به گزارش مشرق، «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه دوم آوریل در گفت‌وگو با شبکه «الاقصی» اعلام کرد که با توجه به شیوع کرونا، این جنبش آماده «امتیازدهی جزئی» در پرونده اسرای صهیونیست در مقابل آزادی اسرای سالخورده و بیمار و زنان و کودکان فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی است.

بیشتر بخوانید:

ماجرای دیپلمات بازداشت شده حماس در عربستان +عکس

این پیشنهاد پس از سکوتی طولانی در پرونده اسرای صهیونیست در دست مقاومت فلسطین مطرح و زمانی مطرح شد که باشگاه «الاسیر» ویژه رسیدگی به امور اسرای فلسطینی از احتمال ابتلای اسرا در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شدت ابراز نگرانی کرد.

گردان‌های «القسام» در آوریل ۲۰۱۶ اعلام کرد که چهار صهیونیست به نام‌های «شاؤول آرون، هدار گولدرن، آبراهام منگستو و هاشم السید» را در اختیار دارد اما هیچ اطلاعاتی درباره زنده با مرده بودن آنها نداد.

در واکنش به پیشنهاد السنوار، دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای از آمادگی برای گفت‌وگو در زمینه برای مبادله اسرا از طریق میانجی‌ها خبر داد.

بر اساس گزارش «الخلیج آنلاین»، «مصطفی الصواف» تحلیلگر سیاسی فلسطینی در خصوص پیشنهاد السنوار و امتیازدهی جزئی گفت: این یک قرارداد تبادل (اسرا) نیست اما در مقابل این گام، اطلاعات تصویری یا غیرتصویری به رژیم اشغالگر داده می‌شود که سرنوشت نظامیانش را ثابت می‌کند.

وی ادامه داد، قبل از هر توافقی برای تبادل اسرا، باید اسرای آزاد شده بر اساس توافق «شالیت» که بار دیگر بازداشت شده‌اند، آزاد شوند.

تل‌آویو با کدام قسمت پیشنهاد مخالف است؟

در همین زمینه منابع امنیتی اسرائیلی به «ایلاف» گفتند که این رژیم پیشنهاد مذکور را از طریق میانجی مصری دریافت کرده و موافقت ابتدایی درباره این پیشنهاد وجود دارد اما مسایل باقی مانده مربوط به لیست نام‌هایی است که حماس آنها را سالخورده معرفی کرده مانند «مروان البرغوثی» (عضو شورای مرکزی جنبش فتح) یا تعدادی از اسرای شالیت که بار دیگر بازداشت شده‌اند و این موضوعات نیازمند مذاکرات جدی و عمیق است.

در ادامه این گزارش آمده، مسأله بازگشت اسرای اهل کرانه باختری به منازلشان نیز که در پیشنهاد حماس آمده با مخالفت رژیم صهیونیستی روبرو شده است زیرا این رژیم قصد تبعید آنها به نوار غزه یا لبنان پس از آزادی را دارد.

تحلیلگر صهیونیست:صحبت‌ها بر سر دو اسیر غیرنظامی صهیونیست است

«جاکی حوجی» تحلیلگر صهیونیست هم در این باره گفت: بیانیه دفتر نتانیاهو بیانیه مبهمی بود. کابینه از آمادگی برای ورود به تبادل اسرا سخن می‌گوید اما صحبت فعلا بر روی اسرائیلی‌های اسیر (غیرنظامیان اسیر) در نوار غزه یعنی هشام السید و آبراهام منگستو است و صحبتی از نظامیان اسیر در دست حماس (شاوول آرون و هدار گولدن) نیست.

وی مدعی شد، مذاکرات از حدود دو هفته قبل از طریق میانجی‌ها آغاز شده و قرارداد درباره آزادی اسرای سالخورده و مریض و زنان فلسطینی از زندان است تا حماس در مقابل آن اطلاعاتی درباره هشام السید و منگستو بدهد یا اینکه یکی از آنها یا هر دو را آزاد کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس