کرونا خدا

یک اندیشکده آمریکایی با اشاره به ناتوانی بشر در برابر کووید-۱۹ اذعان کرد عجز و ناتوانی ما در برابر اراده خداوند اکنون دیگر بر همگان روشن شده است و اینکه بشر محتاج خداست.

سرویس جنگ نرم مشرق - پایگاه دیلی سیگنال متعلق به اندیشکده بنیاد هریتج در یادداشتی به قلم آرمسترانگ ویلیامز از زاویه‌ای دیگر به بررسی یکی از پیامدهای بحران کرونا پرداخت و نوشت: «بهترین روزگاران و بدترین ایام بود.» این واژگان جاودانه چارلز دیکنز هیچگاه به اندازه حالا و در بحبوحه بحران کرونا در سرتاسر دنیا رنگ واقعیت به خود نگرفته بودند. بیم و امید هر روزه در هم آمیخته‌اند و به ما یادآور می‌شوند که چقدر ناتوانیم و اینکه باید به قادر مطلق ایمان بیاوریم.

این مصیبت عالم‌گیر سرتاسر دنیا را درهم نوردیده است و ما را وادار ساخته تا به لحاظ فیزیکی از هم فاصله بگیریم، امری که تا همین چند ماه پیش حتی قابل تصور نبود. آن نوع زندگی که برایمان آشنا بود اکنون جای خود را به یک روال تازه داده که عباراتی نظیر خودقرنطینگی و فاصله‌گذاری اجتماعی از مشخصه‌های آن هستند.آری، متخصصین پزشکی در بیمارستان‌ها جان خود را به خطر می‌اندازند و رو در رو با افراد بسیار بیمار مواجه می‌شوند. آنها تلاش می‌کنند بیماران را شفا بخشند و کسانی که گرفتار این بیماری جانکاه شده‌اند را یاری دهند.

نویسنده در ادامه با کنایه می‌نویسد: ما آمریکایی‌ها دوست داریم خودمان را مرکز و کانون دنیا بدانیم. ما اغلب بر روی خودمان تمرکز می‌کنیم و می‌خواهیم بدانیم رویدادهای جهانی از چشم‌انداز میهن‌پرستی و استئناانگاری خودخوانده آمریکا چگونه به نظر می‌رسند. اما در سرتاسر دنیا، بشریت در مواجهه با نیروهایی که از کنترلش خارج هستند، خوار و کوچک شده است. فرقی نمی‌کند خداباور هستید یا علم را برتر می‌دانید. همه با پیامدهای یکسانی مواجهیم.

حتی در آمریکا که سرزمین فراوانی‌هاست و پیشرفته‌ترین خدمات پزشکی ارائه می‌شوند، ما در تقلاییم تا از این موج بیماری جان سالم به در ببریم. خودتان تصور کنید جاهایی که امکانات به خاطر بی‌پولی فراهم نیستند وضعیت تا چه حد وخیم است و وخیم‌تر خواهد شد. تعداد تلفات اوج خواهد گرفت و تأثیر پررنگ‌تری از خود به جای خواهد گذاشت. با این وجود، در همین چند مایلی برخی دوستان و خویشان و همسایگان من به خاطر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ به سختی نفس می‌کشند. وقتی کسی را می‌شناسید که در بستر مرگ افتاده است، این مصیبت واقعی‌تر می‌شود و اثرات آن ابعاد شخصی به خود می‌گیرد.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: ماهیت بیماری به گونه‌ای است که مجبوریم به لحاظ فیزیکی از کسانی که بیش از هر وقت دیگری به ما نیاز دارند فاصله بگیریم. این امر قساوت و بی‌رحمی این ویروس هولناک را نشان می‌دهد. مردم پیرامون ما مستأصلانه نیازمند محبت و ارتباط فیزیکی هستند، اما مجبوریم از آنها فاصله بگیریم و به جای اینکه آغوش گرم خود را بر روی آنها بگشاییم، به گفتگوی تصویری با آنها بسنده کنیم. تا قبل از آنکه ویروس همه‌گیر شود، دوست داشتیم خودمان را با روایات کاذب درباره اهمیت خویشتن فریب بدهیم. اما عجز و ناتوانی ما در برابر اراده خداوند اکنون دیگر بر همگان روشن شده است.

متأسفانه، آنهایی که فکر و ذکرشان ویروس کرونا شده و تمام وقت خود را با ترس و وحشت به تماشای تلویزیون می‌نشینند و آمار مرگ‌ومیر را در رسانه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند عملاً خودشان را به هول و هراس می‌اندازند و ناخوش احوال‌تر می‌شوند. آنها در واقع تسلیم شده‌اند و منتظرند که مریض شوند و بمیرند. ویروس در میان ما بوده است حتی قبل از آنکه برایش نام انتخاب کنیم و از این پس نیز در میان ما خواهد بود حتی پس از آنکه از دنیا رخت بربندیم. برادرم به این ویروس مبتلا شد. اما او ایمانش را از دست نداد و حالش خوب شد. بسیاری دیگر از مردم نیز اینگونه‌اند. ترس از همه‌گیری به اندازه خودِ ویروس ویرانگر است.

این اندیشکده در پایان عنوان کرده است: در این لحظات از زندگی به ناچار باید بار دیگر به تفکر و تأمل بنشینیم و ببینیم وقت و انرژی خود را کجا می‌خواهیم صرف کنیم. این امر اعتمادبه‌نفس ما را متزلزل می‌سازد، اما به ما یادآور می‌شود که ما انسان‌ها همگی موجودات بی‌اراده‌ای هستیم که در برابر نیروهای طبیعت و خداوند قادر مطلق عاجز و ناتوانیم. ما آنقدرها که تصور می‌کنیم بر امور مسلط نیستیم. ما مرهون قدرت‌هایی بسیار بزرگ‌تر از قدرت خود هستیم و ما در برابر این قدرت برتر هیچ نیستیم. ویروس کرونا به وضوح به ما نشان داد که به یکدیگر نیاز داریم و اینکه بشر محتاج خداست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
    25 18
    کرونا نشون داد که ثبات و نظم غرب چه اندازه سست و شکننده است، همچنین جهانی سازی چقدر باعث تضعیف استقلال و قدرت ملی کشورها و وابستگی‌شون به دیگر کشورها شده
    • IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
      6 12
      کرونا نشان داد که امریکا و کشورهای غربی مدعی پیشرفت و تکنولوژی چقدر عقب افتاده اند.
    • IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
      7 3
      صدای اذان بعد از 500 سال در اسپانیا طنین انداز شد و عجز و نیاز بشر به خدا را نمایان ساخت.
    • کارشناس IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
      2 4
      این بیماری نشان داد که ملت غرب چقدر در رفاه و ارامش و بهداشت زندگی میکنند که حساسیت بیشتری به میکروب دارند ملت ایران هر بلایی سرشون اومده که مقاوم شدند
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
    23 11
    چهل سال است یک ملت یگانه پرست مسلمان را که خواهان استقلال آزادی وجمهوریت بر مبنای دین میباشند در شدید ترین تحریمها نگه داشتید از خدا غافل شده اید به ملت های دیگر ظلم کردید جنگ ها راه انداختید هنوز هم دنبال تحریمهای سخت گیرانه تر علیه ملت های مستقل دنیا میباشد مگر نمیگفتید همه چیز تحت اراده ماست ؟؟
  • CH ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
    0 18
    خفه تو که پوند واست هم کمه خدا واسه چی میخای ای رومی یهودی تروریست تو ایران و دنیا
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
    7 17
    چرا آمریکا این ویروس و بوجود آورد اینو از اندیشکده یه بار بپرسین شاید جواب بدن و درمان درد عناصر ضد اسلام در داخل باشد
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
    16 4
    أَ فَغَيْرَ دِينِ اللَّهِ يَبْغُونَ وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ کَرْهاً وَ إِلَيْهِ يُرْجَعُونَ‌ (83) آیا آنها غیر از آیین خدا می‌طلبند؟! (آیین او همین اسلام است؛) و تمام کسانی که در آسمانها و زمین هستند، از روی اختیار یا از روی اجبار، در برابرِ (فرمان) او تسلیمند، و همه به سوی او بازگردانده می‌شوند. وَ إِذَا سَأَلَکَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَ لْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ‌ (186) و هنگامی که بندگان من، از تو در باره من سؤال کنند، (بگو:) من نزدیکم! دعای دعا کننده را، به هنگامی که مرا می‌خواند، پاسخ می‌گویم! پس باید دعوت مرا بپذیرند، و به من ایمان بیاورند، تا راه یابند (و به مقصد برسند)!
  • كريم IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
    15 11
    خداوند اگر نخواهد ما حتي نمي توانيم يك پلك بزنيم.
  • US ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
    7 18
    "برادرم به این ویروس مبتلا شد. اما او ایمانش را از دست نداد و حالش خوب شد" یعنی چی ؟ یعنی چون ایمانش را از دست نداد حالش خوب شد؟ همه کسانی که ایمانشان را از دست دادند مردند؟! همه کسانی که ایمانشان را حفظ کردند خوب شدند؟ اصلا ایمان به چی؟ اگر یک هندی بت پرست بهبود یابد نشان از حقانییت بت پرستی است؟! گوش انسانها در طول تاریخ و در سراسر جوامع از این سخنان پر است. ایمانتان را برای خود نگه دارد و به جای سخنرانی تمام توانتان را برای اجرای دستورات کارشناسان و پزشکان به کار ببرید.
    • IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
      8 15
      میان عاشق و معشــوق رمزی است چـــه دانـد آنــکه اشــــتر میچـــراند؟ لااقل زحمت می کشیدی این تحلیل را یکبار می خوندی. سر سری هم که نگاه می کردی سرتا پای نوشته داره داد می زنه که بشر عاجزه. "فرقی نمی‌کند خداباور هستید یا علم را برتر می‌دانید. همه با پیامدهای یکسانی مواجهیم." از زبان کسی که بقول خودش بهترین امکانات پزشکی و بهترین پزشکان دورش هستند. حالا شما خودت را کشتی که بگی به حرف متخصص گوش بدهیم. ایمان کیلویی چند؟حقا که قرآن کریم در مورد امثال تو زیبا فرموده "صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لا يَرْجِعُونَ‌" آنها کر و گنگ و کورند و (از ضلالت خود) بر نمی‌گردند.
    • IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
      8 4
      مرگ برای انسان مومن نعمت است و برای انسان کافر نقمت است انسان مومن از مرگ نمی ترسد زیرا می داند که حیات و ممات دست خداست.
    • IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
      7 9
      مگه ندیدی تضرع و دعاهای پزشکان و پرستاران و مدد خواهی شون از خداوند پزشک و دارو وسیله هستند، شفا و رفع مشکل دست خداست
    • IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
      6 10
      دوست من، این فقط یه تلنگره برای بازگشت به خدا نسل بشر با این همه ادعای پیشرفت، در مقابل یک ذره‌ی نانومتری عاجز شده. هر از گاهی لازمه تا مخلوقِ غفلت زده، به یاد خالقش بیفته
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
      7 0
      اولا همان بت پرست را هم خدا شفا می دهد. وقتی می گوید اب بت ای خدا شفا دهنده بیماری مرا شفا بده. اما خدای واقعی شفا دهنده پیام او را می شنود و شفایش می دهد. ثانیا در بدختی شما همین بس که خیال کرده اید درمان پزشک با درمان خدا منافات دارد! خدا این خاصیت را در دارو گذاشته. بشر فقط کاشف آن است.
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
    3 15
    خداوند فرموده به پشه مثل می زند و ما فوق ان فکر کنم مافوق پشه همین کروناست که عالم را عاجز کرده است
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
    6 4
    ویروس شود سبب خیر اگر خدا خواهد!
  • DE ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
    3 3
    این نظم جهانی یک فریب و حقه بازی و شیره مالی سرمایه دارها بر سر مردم دنیا بیشتر نیست. هر نوع وابستگی بخصوص وابستگی غذایی و دارویی بدترین نوع وابستگی هر کشوری میتونه باشه. هرکشوری باید قادر باشه نیاز مواد غذایی و دارویی اش رو به شکل حداکثری درداخل کشورش تولید کنه تا زنده بمونه.
  • IR ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
    6 5
    اگه خداوند یک لحظه از من رویگرداند من عاجز نمیتوانم زنده بمانم
  • IR ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
    5 11
    خداوندا به عظمتت شکروبه داده هات ونداده هایت تورا شاکربم به بشرنشان دادید که واقعا دربرابرشکوه وجلال وقدرتت ما انسان ها ناتوان ودرمانده ایم وذره ای ناچیزیم-بارالها ازتو درخواست داریم که تمامی بشر را به راه راست هدایت بفرمایید وشراین ویروس نحس را از تمامی دنیا ریشه کن بفرمایید-خدایا بنده حقیر بارها وبارها معجزه های تورادیدم درزمان جنگ زیر اواره ماندم ودرلحظات اخر که به مرگ نزدیک میشدیم خودم وخانواده ام نجات دادید-خدایا مارا به حال خود رها نکن وهمه ی ما را نجات بده الاهی آمین-
  • IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
    2 2
    این و به رهبران جانی و قاتل غرب و اسرائیل و اذنابتون بگین که با پول و انرژیتون رو هر روز خانه کدام بدبختی رو خراب میکنند!
  • علی اصعر IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    0 0
    کاش این ره دور را رسیدن بودی0
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
    0 0
    همون خدا هم عقل داده و گفته ازون استفاده کن. آکبند نگه داری گرونتر نمیشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس