اعمال فشار حداکثری علیه ایران در بحبوحه بحران کرونا اقدامی غیرقابل قبول و خبیثانه است

یک پایگاه آمریکایی با انتقاد از رویکرد خصمانه دولت آمریکا در قبال ایران معتقد است تداوم کمپین «فشار حداکثری»در بحبوحه بحران کرونا ویروس واقعاً مشمئزکننده، غیرقابل قبول و غیراخلاقی است.

سرویس جنگ نرم مشرق - همزمان با اوج گرفتن بحران کرونا در ایران و بیشتر کشورهای جهان، اعتراض‌ها و انتقادها به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان رو به افزایش است. کمپین‌های متعددی در داخل آمریکا، انگلیس، کانادا و دیگر کشورها شکل گرفته تا دولت ترامپ را به لغو تحریم‌ها مجاب کند.

اما همزمان با این تلاش‌ها، آمریکا بار دیگر نشان داد که قصد ندارد از تحریم‌های غیرقانونی علیه مردم ایران دست بردارد.

روز گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه نهادها و افراد مرتبط با ایران اعمال کرد. تحریم جدید آمریکا ۱۵ فرد و ۵ نهاد مرتبط با ایران را شامل می‌شود و واشنگتن مدعی شده این تحریم‌ها مرتبط با مبارزه با تروریسم است.

پایگاه امریکن کانزروتیو از رسانه‌های نزدیک به محافظه‌کاران آمریکا در یادداشتی به قلم دانیل لاریسون ضمن محکوم کردن سیاست خصمانه و نادرست دولت آمریکا و کاخ سفید می‌نویسد: پل آناتاراجا تامبیا رئیس انجمن میکروب‌شناسی و سرایت بالینی آسیا ـ اقیانوسیه در گفتگو با نشریه وال‌استریت ژورنال در خصوص موج جدیدی از موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در منطقه شرق آسیا اظهار داشت: «تا وقتی که همه مردم در سرتاسر دنیا ایمن نباشند، ما هیچ کجا مصونیت نداریم.»


خوانندگان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


جارت بلان از مسئولان سابق وزارت امور خارجه آمریکا که بر تبعیت ایران از توافق هسته‌ای نظارت داشت نیز در این باره گفته است: «باید ارسال کالاهای پزشکی را سهولت بخشید. هرکس حرف دیگری بزند یا به نحو دیگری عمل کند، روانی است. آمریکا باید تمام تلاش خود را بکار گیرد تا مطمئن شود ایران به صادرات پزشکی مجاز دسترسی دارد. این به نفع خودِ ماست.»

دونالد ترامپ

پیکار «فشار حداکثری» با یک کوته‌فکری خبیثانه توأم است که به‌واسطه آن سلامت و جان ایرانیان بی‌گناه قربانی تلاش‌ها جهت بی‌ثبات‌سازی و سرنگونی دولت آنها می‌شود. حامیان جنگ با ایران غالباً وسواس فکری خود در خصوص سرنگونی حکومت ایران را با سیاست ریگان در قبال شوروی مقایسه می‌کنند، اما میان آنچه آنها انجام می‌دهند و نحوه واکنش ریگان فرسنگ‌ها فاصله است.

در سال ۱۹۸۸ که زلزله ویرانگری در ارمنستان رخ داد، آمریکا کمک‌های قابل توجهی برای قربانیان آن مصیبت ارسال کرد. حتی دولت بوش نیز در پی وقوع زلزله بم در سال ۲۰۰۳ تمایل داشت برای ایران کمک بفرستد. همه‌گیری ویروس کرونا در صورت تحقق بدترین سناریوها به مثابه یک وضعیت اضطراری حتی جدی‌تر است و به همین خاطر آمریکا باید نسبت به کمک به ایران تمایل بیشتری داشته باشد، اما دولت ترامپ به جای امداد و کمک به دنبال مجازات بیشتر و رجزخوانی‌های توخالی است. همانگونه که بلان می‌گوید، کمک به ایران در جریان این بحران به نفع ما نیز هست. کمک به دیگر کشورها جهت مهار ویروس کار درستی است، اما اگر این دلیل به تنهایی کافی نیست، باید توجه داشته باشیم که این امر به محافظت از خودمان نیز کمک می‌کند.

اگر نمی‌خواهیم تحریم‌ها را برداریم چرا حداقل آنها را تعلیق نکنیم؟ کمپین «فشار حداکثری» ناعادلانه است، اما تداوم آن در بحبوحه یک فاجعه بهداشتی واقعاً مشمئزکننده و غیرقابل قبول است. امتناع دولت ترامپ از کاهش تحریم‌ها در چنین اوضاعی نشان می‌دهد که این سیاست تا چه حد غیرمنطقی و خبیثانه است و همه باید بدانیم که جنگ اقتصادی از همان بدو امر تا چه حد احمقانه و ویرانگر بوده است.

دختر ایرانی کرونا

سیاست دولت ترامپ در قبال ایران نه تنها لجوجانه و جاهلانه، بلکه اساساً غیراخلاقی است ــ این مسئله در قالب بحران اخیر بیش از هر زمان دیگری نمایان شده است. به گروگان گرفتن یک ملت در مقطعی که آن ملت گرفتار عمیق‌ترین بحران خود است، دقیقاً همان کاری است که رذل‌ترین حکومت‌ها انجام می‌دهند. با این وجود، این همان سیاستی است که پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در حال حاضر در قبال ایران در پیش گرفته است. بیانیه اخیر پمپئو در خصوص وضع تحریم‌های جدید بیانگر رویکرد تحقیرآمیز دولت ترامپ در قبال مردم ایران بود.

لاریسون در پایان یادداشت خود اذعان کرد: همه‌گیری بیماری که تهدیدی برای همه ما است باید خصیصه‌های مشترک انسانی را به ما یادآور شود و ما باید تمام تلاش خود را جهت کمک به مردم ایران و دیگر ملت‌هایی که گرفتار این مصیبت هستند، بکار بندیم. دولت ما حداقل نباید به خاطر یک خصومت چنددهه‌ای، جنگ اقتصادی بی‌رحمانه‌ای ضد ده‌ها میلیون انسان بی‌گناه به راه بیندازد. دولت آمریکا باید همه تحریم‌ها را بردارد تا مردم ایران بهتر بتوانند بر این تهدید فائق آیند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • US ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    62 3
    با این همه خباثت و فشار علیه ایران و ایرانی، ظریف فردا اعلام می کند مذاکره کنیم و مذاکره شکست نخورده
    • IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
      25 1
      خدا با ماست به زودی به چشم سر نابودی امریکا اسرائیل را خواهیم دید
  • اا IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    33 4
    لعنت به سیاست جون ادمها چقد بی ارزش شده
  • IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    60 0
    تا 1 ماه دیگه کرونا بقدری در امریکا شیوع پیدا میکنه که بزرگترین چالش قرن اخیر برای امریکا خواهد بود
  • رسول IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    28 0
    همه کشورهای دنیا هم از ترامپ بخواهند تحریمها علیه ایران را بردارد ولی ترامپ این کار را نخواهد کرد. ای کاش ظریف بجای صفرهای پرهزینه به گوشه کنار عالم و توئیت زدن این توئیت را برای ترامپ بزند که نمرود از تو ترامپ خیلی قویتر بود و ادعای خدایی می کرد ولی خدا او را با یک پشه کشت و تو که ادعای حامیت بر جهان داری ! با یک موجود بسیار کوچکتر از پشه یعنی ویروس کرونا همه چیز را از دست داده و عملا نابود خواهی شد.
  • شهروند IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    19 1
    این مطلب فقط برای سیاسیون نیست ان دسته از مردمی هم که سینه چاکی آمریکا رو دارند باید این تاریخ را به ذهن داشته باشن
  • IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    18 0
    خیلی قویتر میشیم خدا با ماست
  • IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    16 0
    این بحران به لطف خدا و اتحاد و انسجام و انضباط مردم میگذرد. اما یک درس فراموش نشدنی در کنار بسیاری از عبرتها بجا میگذارد. ذات امریکا جهانخواریست ، در رگهای تاریخ این هیولا خون میلیونها انسان بیگناه از سراسر عالم جاریست . امریکا اصلاح پذیر نیست ، مذاکره ممنوع .
  • DE ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    15 0
    حالا جالبه عمله های ایرانی امریکا تو توییتر دارن میگن مردم ایران دوست دارن تحریم ها ادامه پیدا کنه. یعنی این سطح از وقاحت فقط از این اشقیا بر میاد.
  • US ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    17 1
    نتیجه‌گیری: آمریکا بویی از انسانیت نبرده
  • ج IR ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    13 0
    بابا تو رو خدا انقدر التماس نکنید مرگ با افتخار بهتر از این همه التماس کردن به آمریکا و غربیهای وحشیه
  • موسیانی مرزدار IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    12 1
    ما ایرانی ها خصلت خوبی که داریم اینست که نه خوبی از یادمان میره و نه بدی.......البته منظورم ایرانی هاست نه ایرانی نما مثل. ریش بنفش و مستر ضمخت
  • رضا IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    15 0
    ببين خدايا رذالت و خباثت هيات حاكمه امريكا چقدر توى چشم ميزنه كه صداى خودشون هم دراومده ؟! من يكى سر سوزنى شك ندارم و حاضرم قسم بخورم كه اراذل و اوباشى مثل ترامپ، پمبئو و هوك كه تشنه خون ايرانى جماعتند حرومزاده و از رده انسانيت خارجند ! وگرنه كدوم انسان حلال زاده اى حاضره به هم نوع خودش اينقدر زجر بده ؟!
  • IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    14 0
    خداوندا عالم را از شر ترامپ که مصداق عینی شیطان بر روی زمین است خلاصی بخش
  • جواد IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    13 0
    آخرین نفس های دشمنی آمریکا قبل از غرق شدن می باشد
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    16 0
    دشمن دشمن شده که دشمنی کنه. مگه انسان عاقل از دشمن چیزی بجز دشمنی انتظار داره؟!!! چقدر گفتم دشمن! گور بابای همه شون. ناخدای این کشور و ملت کسی دیگه ست. چون تورا نوح است کشتیبان ز طوفان غم مخور
  • بهزاد IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    13 0
    تاریخ دوباره در حال تکراره. قصه تلخ بستن آب روی امام حسین شهادت مظلومانه علی اصغر
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    10 0
    این فشار به ضرر دولت ترامپ چون ما خدا را داریم که یاورمان است وخداعلیم به ظالمان وظالمان را دوست ندارد.
  • علی IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    6 0
    اذعان رسانه امریکایی به این نکته که کار دولت امریکا علیه ملت ایران غیرمنطقی , خبیثانه , لجوجانه , جاهلانه , غیراخلاقی , رذیلانه و بی رحمانه است در جای خودش ثابت میکند که دولت امریکا رفتار وحشیانه ای دارد و آنچه که باعث نفرت جهانی علیه امریکا شده برپایه همین رفتار امریکایی ها است لذا امریکائیها چه ارزشهایی دارند که به آن مینازند و میخواهند بازور هم که شده تمام کشورهای جهان را به سمت ارزشهای (صفات رذیلانه ) خودشان ببرند ؟
  • طاهری IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    1 1
    کار بسیار خوبی میکنند! اکثر دولت های دنیا کارمندان وزارت خارجه "ٱمریکا "هستند!چرا با وجود اینهمه مهندس، دکتر و... و کشور به این وسعت بباید کوچکترین نیازی به این کارمندان! داشته باشیم!؟ مردم و ملت ها با این ها فرق میکنند.
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    4 0
    قابل توجه کسانی که درداخل برطبل مذاکره ودوستی باآمریکای جنایتکارمیکوبندودلشون ضعف کرده برای مذاکره بایک همچین موجودپست ورذلی مثل ترامپ
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    1 0
    کرونا ویروس تنها یک چالش برای ایران نیست بلکه یک چالش جدی برای دهکده جهانی میباشد امروز تقریبا اکثر کشورها با رویکرد منفعلانه وخبیثانه شیطان بزرگ علیه کشور ایران مخالف میباشند اما شیطان ،شیطان است و روحیه شیطان مکر ،حیله ونیرنگ میباشد دستگاه دیپلماسی ایران در دوره دولت تدبیر اشتباهات مکرری در حوزه دپلماتیک انجام داده است کوتاه آمدن حداکثری در زمان برجام در مقابل زیاده طلبی ها ی شیطان بزرگ امریکا انها را به این فکر انداخت که با فشار زیاد میتوانند به خواسته هایشان برسند چنانچه در زمان گفتمان برجام دیدگاه دیپلماسی ایران بر این باور نبود که هر توافقی بهتر از توافق نکردن است امروز خودخواسته در چنین دامی گرفتار نمیشدیم برجام نشان داد که برای گرفتن حق طبیعیمان نباید کوتاه بیاییم متاسفانه این گفته در زمان برجام اینچنین تحلیل گردید که برکات برجام تا ابد برای ایران میباشد اما امروز شاهدیم که صدمات برجام تا ابد با ایران خواهد بود و نشان از ضعف مدیریت احرایی منفعل در کشور میباشد یا بقولی که حکیم و اندیشمند ایرانی گفته است از ماست که برماست
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    2 0
    همین ترامپ عوضی به ملت بزرگ ایران تروریست نیشن میگه
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    2 0
    همین ترامپ عوضی به ملت بزرگ ایران تروریست نیشن میگه
  • علی IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    3 0
    امریکا همین است اگر این کارها را نکند که شیطان بزرگ نمیشود اون خائن ها و بی وجدانها و بی شرفها هستند که دائما دم از مذاکره و سازش با امریکا می زنند
  • DE ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    4 0
    ترامپ با قمار و فحشا بزرگ شده . چه انتظاری ازش دارید ؟
  • کیا IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    2 0
    اگر طبق قانون فیزیک هر عملی را عکس‌العملی خواهد بود باید به درندگان وحشی لیبرالیسم گفت که روز شما بزودی غروب خواهد کرد و شبی که در خواب هم نمی دیدید طلوع خواهد کرد اگرچه زمانش یک دهه باشد خواهید دید .......1408
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    2 0
    امریکا هم عمله صهیونیستهاست .. فقط دنیا رو ببین که یک دیوانه شده رئیس جمهور ، ترور میکنه ، اموال یک کشور را برای به هر کس خواست میبخشد ، برای ترور کسانی که دوست نداره جایزه تعیین میکنه .. حتی اگر رئس جمهور کشوری باشه .. دزدی هوائی میکنه ، بخشی از یک کسور قدیمی رو به صهیونیستها میبخشه ، اسمش رو میزاره معامله قرن .. و هزار جنایت دیگر ... نوکرهای پولدارو به جان کشورهای مستقل میندازه اخه کی، کجا ، کدام دادگاه یا نهاد به اون این اجازه ره داده بنظر من سازمان ملل (سازمان کشتار ملل) اعضایش همانها هستند که مورد تعرض قرار گرفته اند ، همدست این جنایتکار است ل ازم است کشورهای مورد تعرض. ، جمعا جایزه بزرگی برای ازمیان برداشتن این ادم دیوانه جانی هرچه زودتر اقدام کنند
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    2 0
    این حرف ها دردی از ملت ایران دوا نخواهد کرد. گرگ های آمریکایی منتظرن شکار شون ناتوان بشه تا راحتتر به چنگش بیارن . اینکه فکر کنیم اونها از هدفشون دست بر می دارن ساده لوحیه. البته ما هم باید راهکار های مطمئن تر و بهتر و ساده تری داشته باشیم تا مردم راحت باشن و فشار رو احساس نکنند
  • Ali DE ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    2 0
    این دفعه دیگه نمیتونه آمریکا تلفاتش را پنهان کند. معلوم میشود که کرونا هم برای ایران یک فرصتی دیگر و برای تحریمکننده های آن یک بلاهی آسمانی بنظر میرسد. امروز دیگر این آمریکا است که به اپیسنترمی کرونا تبدیل شده و هر ۳ روز نیز به تعدا دی مبتلایان اضافه میشود. برای آمریکا این تحقیری خیلی بزرگی است. و هیچ نفطه از این دشمنی کروناهی را هم نمیتوان بمباران کرد.. و سردارانی کرونا را نیز نمیتوان ترور کرد!
  • JP ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    4 0
    هیچ گروه ضد ایرانی به اندازه منافقین به تشدید این سیاست های خبیثانه دولت های آمریکا جهت و مشوق نمی دهد....!!!!!
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    1 0
    خبیث ترین و رذل ترین هیات حاکمه در طول عمر ایالات متحده ترامپ و دارودسته اون هستش .
  • محمد US ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    0 0
    دولت رذل و سفاک امریکا در تمام شرایط دشمنی عمیق خودش را با مردم ایران نشان داده و خواهد داد. مردم امریکا هم در این سفاکی و وحشیگری دست کمی از دولتشون ندارن چون کوچکترین اعتراضی نمی کنن و بیش از نیمی از اونها خوشحال هستن که مردم ایران تحت فشار قرار گرفتن. ایرانیهای مقیم امریکا و اروپا هم که تاثیر گذار میتونن باشن اصلا اعتراضی نمیکنن چون میترسن اخراج بشن. اونها وطن فروشی را خوب اجرا کردن. فقط چیزی که باقی می مونه اتحاد و یک دست بودن مردم ایران است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس