کد خبر 1058496
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
۶۰ واکسن احتمالی کرونا در مرحله پیش بالینی/ ۲ واکسن در فاز بالینی

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد دو واکسن احتمالی ویروس کرونا وارد مرحله آزمایش بالینی شده اند.

به گزارش مشرق به نقل از بیزنس تودی، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد ۲ واکسن احتمالی ویروس کووید ۱۹ وارد فاز آزمایش بالینی شده‌اند. همچنین ۶۰ واکسن احتمالی دیگر نیز در مرحله مطالعات پیش بالینی هستند.

یکی از این واکسن‌ها به طور مشترک توسط شرکت CanSino Biological Inc و انستیتو فناوری زیستی پکن ساخته شده است. برای این منظور محققان از وکتور ویروسی غیر تکرار شونده به عنوان پلتفرم استفاده کردند تا واکسنی با «آدنوویروس ۵» بسازند. مشابه این روش برای تولید واکسن‌های غیر ویروس کرونا مانند ابولا استفاده شده است.

بیشتر بخوانید:

آدنوویروس ها در حقیقت ویروس‌های معمولی هستند که عامل بیماری ذات الریه به شمار می‌روند و می‌توانند با انتقال یک آنتی ژنی به بدن انسان، تولید پادتن بیماری را در بدن او تحریک کنند.

شرکت CanSino Biological Inc با همکاری«انستیتوی مهندسی زیستی آکادمی علوم پزشکی ارتش چین» در سال ۲۰۱۷ واکسنی برای ابولا ساخته است.

دومین واکسنی که وارد مرحله آزمایش‌های بالینی شده به شرکت آمریکایی مدرنا تعلق دارد. شرکت مدرنا با همکاری «انستیتو ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا» این واکسن را ساخته است.

این نانوذرات لیپیدی (LNP) واکسن احتمال mRNA را در یک محفظه قرار می‌دهند و از یک بستر RNA استفاده می‌کنند.

در این روند اطلاعات ژنتیکی ویروس از دی ان ای آن رمزگشایی و پروتئین‌هایی ساخته می‌شود. mRNA نیز به عنوان واسطه میان اطلاعات ژنتیک در دی ان ای و توالی آمینو اسید در پروتئین‌ها عمل می‌کند و به سلول‌ها دستور می‌دهد برای مقابله با ویروس پروتئینی بسازند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس